Ordet er frit · Hvornår er en novelle færdig?

7 svar
Senest opdateret 6 år siden · 6 bruger(e) deltager
6 år siden

Det spørgsmål har jeg tænkt meget over, fordi jeg lige har færdiggjort et udkast til en og haft beta-læser på.

Beta læseren kom med rigtig god feedback og jeg fik skrevet historien igennem en gang til.
Nu er den så sendt til en korrekturlæser og planen var at sende den ind til en novellekonkurrence imorgen, som hele tiden har været målet.

Men nu er jeg kommet i tvivl om jeg synes den er færdig og har egentlig lidt lyst til at skrive videre på den og udbygge den...

Hvad synes i?

Og hvornår dømmer i selv jeres noveller færdige?

6 år siden
6 år siden

Man kan lige så godt se det i øjnene: hver gang man kigger på ens egne tekster, finder man noget, som kan forbedres, og det kan man blive ved med. Når det så er til en konkurrence eller anden form for deadline, så er man nødt til at være hård og sige: nu må den sendes! Det betyder naturligvis ikke, at den ikke skal være gennemarbejdet.

6 år siden
6 år siden

Jeg vil sige det samme. Man kan altid rette, man er jo sin egen største kritikker. På et tidspunkt må man bare sige stop og lytte til ens betalæsere eller hvem man nu ellers har til at hjælpe sig.

Ellers kan man jo blive ved. Hvornår er en bog færdig? Hvis du har mere efter du har skrevet færdig, så kan du måske skrive en ny novelle eller bog? Man kan jo godt lave en serie ;-)

6 år siden
6 år siden

Jette; nu var det egentlig mere fordi jeg gerne ville fylde lidt mere på universet og karaktererne, så de er godt gennemarbejdede :)
- men ja, en fortsættelse er slet ikke utænkeligt, da den ender ret åbent :)

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

En novelle er færdig, når mindst tre læsere synes den fungerer som afsluttet novelle ;-)
Ja altså, det er selvfølgelig bare sådan en "rettesnor," jeg ofte bruger. Er man meget glad for sin tekstlige frembringelse venter den måske bare på de rette læsere ;-)

pia H

6 år siden
6 år siden

Det er altid noget at høre at det ikke kun er mig der har det sådan.
Nå men det endte med at jeg sendte den ind, hvo intet vover intet vinder :)

6 år siden
6 år siden

Jeg tror man kan sige om gode fortællinger, kortere eller længere, at de bør være som en skulptur. Man kan gå rundt om den og se harmonien fra alle vinkler.
Der bør ikke på sidste side sparkes et tema ind, som man lige skal have udviklet på mange sider derefter. Der ødelægger balancen.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvornår er en novelle færdig? er startet 30/06-2014 18:06 af Milja Grue (Willow Gram) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
21 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 9 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt