Bøger, forlag og litterært · nyt forlag godt eller skidt

25 svar
Senest opdateret 6 år siden · 8 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har hørt om et nyt forlag igennem en anden herinde. De tager udgivelsen og vender på hovedet så man først bliver udgivet som ebog og kommer på tryk hvis ens bog sælger godt. Hvis ens manuskript er fejlfrit og man selv kan lave den om til epub med forside og det hele kan man få den udgivet gratis, hvis altså de har godkendt den. Ellers kan man tilkøbe sig forfatterhjælp.

Hvad tænker i om sådan et forlag? Er det en god idé eller er det noget man bør holde sig fra?

www.egolibris.com

6 år siden
6 år siden

Jeg har selv forsøgt at få respons på en roman derfra og syntes, at jeg fik vældig god konstruktiv kritik. Ideen med at udgive som e-bog først og så som trykt bog hvis den sælger synes jeg godt om, før forlaget kom havde jeg selv tænkt den samme tanke.

6 år siden
6 år siden

Dejligt at du har fået noget positivt ud af det Mons1957. Bliver din roman så udgivet igennem dem eller?

Jeg har skrevet lidt frem og tilbage med dem og skal have en samtale med dem i næste uge med henhold til ønsker til min ungdoms fantasy roman. Jeg synes nemlig også godt om deres idé :-)

6 år siden
6 år siden

Som det står nu bliver det nok hos dem

6 år siden
6 år siden

Nu har jeg lige været inde og læse om det og det virker umiddelbart som et godt og tilgængeligt tiltag! Spændende !

6 år siden
6 år siden

Der er ikke noget galt med tanken.

Et almindeligt forlag tager få bøger ind. Nemlig dem man skønner har gode odds for at give et salg der kan dække udgifterne til layout og trykning.

Et forlag som Egolibris siger: Vi har ikke penge nok til at satse særlig hårdt. Du må selv spæde en smule til. Vi kan yde bistand efter dit ønske og pengepung. Og når vi udgiver bogen sker det på en billig platform(elektronisk) indtil vi ser om bukserne kan holdt til en papirudgave, som vi så vil financiere. Fra dette punkt (Hvis din bog når såvidt,) er vi et forlag som ethvert andet."

Hvis man har skrevet en bog som traditionelle forlag ikke vil udgive, kan man siden overveje hvad man vil bruge sine penge til: at betale for medfinansiering af bogen eller til "cigaretter, whisky og nøgne piger."

Ud fra forskellige indlæg om emnet på Fyldepennen gennem det seneste halve år, kan man få det indtryk at accept af medfinansiering er en slags forræderi/skruebrækkeri - Altså overdrevet formuleret, forstås, men alligevel lidt i den retning. Jeg tænker ikke mindst på omtalen af "Mellemgaard."
Jeg synes ikke at folk behøver acceptere et enten eller: "Kan det ikke blive "Gyldendal" så skal det slet ikke være."
En medfinansiering er en slags mellemting. Eller hvad?

6 år siden
6 år siden

Jeg synes, at medfinansering er fint, hvis man føler for det - og har råd til det selvfølgelig.
Jeg tror ikke, at årsagen til hele Mellemgaard-debatten ligger i, at det er medfinansering, men at forlaget ikke fortælle det. Egolibris spiller med åbne kort, så man ved som forfatter, hvad man går ind til, og hvad man får ud af det - modsat Mellemgaard.

6 år siden
6 år siden

Mit problem er, at man kan udgive gratis HVIS de ikke skal bruge penge på en.
Men hvad berettiger så at de tager 30% af kagen?

Jeg mener, hvis man selv står for det hele? Hvorfor udgiver man så ikke bare selv?

HVIS et forlag skal have procenter af ens værker, og det er ok, så SKAL de altså også gøre noget for det.

Hvis man er villig til at betale for at blive udgivet, og det er fint nok, så betal folk direkte OG tjen 100% af pengene.

Jeg er modstander af forlag, der vil have penge for at udgive ens bog OG have det af overskuddet!

Det er enten eller! ENTEN tager de sig betalt for at udgive ens bog, ELLER de udgiver den gratis mod en del af overskuddet.

At sige forfatteren skal dække udgifterne SAMTIDIG med de vil have penge er IKKE i orden!

6 år siden
6 år siden

De tager vel en del af kagen fordi man får lov til at bruge deres platform og hvis det kommer til udgivelse af trykte bøger tager de jo også det hele ansvaret på deres skuldre.

At man så kan tilkøbe ydelser ser jeg ikke noget forkert i, det kan man jo flere steder. Og vi er jo ikke alle lige heldig med at kende en dansklære som kan rette alle stave- og tegnsætningsfejl.

Er der overhovedet nogen steder hvor man får 100% af indtægterne?

6 år siden
6 år siden

Flere.

Hvis du udgiver selv, for du selv hele overskuddet. Og der er masser af steder man kan betale for professionel hjælp. BOD, og her på pennen er bare nogen eksempler på det.

Er ikke så meget inde i det, men der er MANGE tråde her på pennen om hvordan man selvudgiver. Personlig ville jeg bruge et traditionelt forlag, men der er nogen der tror på selvudgivelse.

Jeg synes bare det er problematisk, når folk reelt selvudgiver, men gør det gennem et forlag, der vil have procenter af overskuddet.
Flere af dem bondefanger på en drøm om udgivelse, lokker med ros og smiger, NÅR de i virkelighede tjener deres penge på forfatteren og ikke ikke på bogens salg.

Jo, jo, de vil da gerne have bogen sælger, men reelt tjener de deres penge uanset hvad!

Jeg vil da også gerne udgive ALLE bøger i hele verden. Har nogen en bog, skal jeg nok udgive den. Du skal bare ordne ALT selv! Hvis der er noget du ikke kan, skal jeg nok finde et sted hvor du kan få hjælp, men du skal SELV betale.

Nå så bogen, du selv har betalt for OG selv har ordnet alt andet i forbindelse med, er udgivet, så skal jeg have 30% af det du tjener!
Det er da rimeligt, ikke?

6 år siden
6 år siden

hmm hvis man ligger sit manuskript ind på saxo skal man da også af med 30 %. Nu har jeg ikke læst noget derinde fra, men tænker bare på hvor meget stavefejl kan irritere at læse.

Hos et "almindeligt" forlag betaler man da også dybest set. Man lægger bare ikke pengene ud fra starten.

6 år siden
6 år siden

og når jeg kigger på hvor meget/ lidt det koster med redigering, forside, opsætning osv, så tænker jeg om man så synes det er fair at de store forlag forlanger 85 % af hver bog.

6 år siden
6 år siden

Jeg tror så ikke, man skal undervurdere værdien i at udgive via et etableret forlag i forhold til salg til fx bibliotekerne. Her tænker jeg så mest i fysiske bøger :o)

6 år siden
6 år siden

Nej det er sikkert rigtigt pen. Jeg har bestemt heller ikke noget imod de store forlag. Men kan de små ikke være gode også?

Jeg forstår bare ikke hvorfor det er så galt at et forlag vil tage et beløb for at hjælp med redigeringen og derefter tager 30 %. Hvis jeg får en udefra til at redigere den for det samme beløb også ligger den ind et sted hvor jeg også skal betale 30% , så giver det da det samme. Bare at man ikke kan få bogen på tryk.

Det er vel lige meget hvor ens bog ligger bare der er læsere

6 år siden
6 år siden

Jeg har faktisk prøvet på at få et tilbud på gennemlæsning her igennem fyldepennen, men har ikke hørt noget på den formular jeg indsendte, så må man jo søge andre veje.

6 år siden
6 år siden

WOW, skal man betale saxo 30% for at de sælger ens bog? VILDT!
Men selvfølgelig lægger, dem der sælger noget oven i prisen for at sælge bogen. Derfor er prisen på ebøger jo også vidt forskellig fra sted til sted.
Men det vil de jo stadig gøre, selv om forlaget tager en bid af kagen.

Hvis et forlag sælger en bog til 160 kr hvoraf forfatteren for 15% vil den typisk blive solgt til 199-250 kr. Det over de 160 er forhandlerens kommision. Men forfatteren får stadig kun 15% af de 160.

Jeg vil skyde på forhandlerne også skal have en bid af kagen. HVIS forlaget kan genererer et stort salg, er det selvfølgelig helt fair at give dem 30%. Eller mere.

Men genererer de et stort salg? Eller lægger de bare bogen ud på de samme platforme som alle andre gør?

Men det er naturligvis ikke op til mig! Prøv det. Og skriv dine erfaringer i denne tråd. Så kan andre jo blive inspirerede :-D

6 år siden
6 år siden

Nå ja forhandlerne dem havde jeg lige glemt, de får jo også en god bid.

Tja der er vel ikke andet end at prøve det af. De er jo ikke startet endnu og har derfor heller ikke nogen som kan sige om det er godt eller skidt.

6 år siden
6 år siden
#17 Kenny

#14 (Babyangel85): Jeg har faktisk prøvet på at få et tilbud på gennemlæsning her igennem fyldepennen, men har ikke hørt noget på den formular jeg indsendte, så må man jo søge andre veje.

Hej Jette

Det er jeg søreme ked af at høre. Jeg svarede dig tilbage 2 timer efter din bestilling var modtaget, til den e-mailadresse som var registreret på din brugerprofil på Fyldepennen. Det var en @sol.dk adresse. Måske er den havnet i dit spamfilter på din mailkonto.

Det er virkelig ærgerligt når sådan noget sker, og fortvivlende når der deraf konkluderes at vi ikke svarer på henvendelser.

6 år siden
6 år siden

Okay den mail har jeg rettet herpå. Troede bare jeg havde gjort det for længe siden. Så er det jo min egen fejl, for den mailadresse du omtaler har jeg haft så mange problemer med.

6 år siden
6 år siden

Er det rigtig forstået at hvis man udgiver hos Fyldepennen - skal der gå et halv år før man evt. kan tage penge for bogen?

Måske hører det ikke helt til her, men prøver alligevel !

6 år siden
6 år siden

En instans der må investere ressourcer (mandetid, strøm, dataplads, layoutarbejde, webvedligeholdelse og så videre) kan næppe leve af at alle vil udgive gratis.
Enten skal lederne være ualmindeligt entusiastiske og offervillige, eller også skal der tilføres reklameindtægter eller andet. Eller udgiverne må give en skærv til E-forlaget.

På for eksempel SAXO kan man opsætte en gratis E-bog.
Men det belaster jo SAXOs ressourcer.
Derfor siger de: Hvis man selv vil tjene penge skal de give SAXO en sjat også. Det er vel fair nok?
Hvis alle vil udgive gratis, giver det jo underskud!

Når man tegner et mobil abonnement kan telefonens programmer møve sig ind på nettet. Jo mere ens telefon "møver" desto flere ressourcer reserverer den til sig selv. Derfor skal man betale for et antal GB data.

Og ligesådan med en standplads på et kræmmermarked. Det kan da god være at man vil forære alle sine antikviteter væk, men ham der har skaffet torvet den weekend, skal da have penge ind for det!

6 år siden
6 år siden

Du har så ret dino. Alt er jo dybest set en inverstering uanset hvordan man vender og drejer det.

6 år siden
6 år siden

# 20
Spørgsmålet er bare om en forfatter er en kunde eller en medarbejder.

Er forfatteren en kunde, skal han naturligvis betale til forlaget. Forlagets forretning er så at hjælpe forfattere med udgivelser, og deres indkomst kommer fra forfatteren. I det tilfælde skal forlaget lande så mange forfattere som muligt.

Er forfatteren en medarbejder, skal forfatteren naturligvis IKKE betale. Tværtimod skal han/ hun have betaling. Forlagets forretning er så at sælge bøger, og deres indtægter kommer fra læserne. I det tilfælde skal forlaget KUN tage bøger ind, de tror vil give et overskud.

Vælger man første forlagstype, skal man selv som forfatter løbe risikoen og selv vurderer om der er penge i ens bog.

Vælger man anden type er det forlaget der løber risikoen. Til gengæld tager de også hovedparten af kagen OG hvad være er, de kan finde på at sige ens bog er for dårlig! De tror ikke de kan tjene penge på at udgive den.

Begge forlag er fine. Min anke er:
1: Når type 1 forlagene fremstiller sig selv som værende et type 2 forlag.
2: Når type 1 forlagene OGSÅ vil havde en stor del af kagen.

Forlagene må vælge om forfatteren er en kunde eller medarbejder. Og de må vælge om de er et rådgivningsfirma eller et investeringsfirma.

6 år siden
6 år siden

Hvis man udgiver på et almindeligt forlag, kan man måske tjene nogle penge. Men forlaget skal have en del for de har betalt bogtrykkeren!

Sådan er det også med E-bøger.
Hjemmesiden er designet, vedligeholdt, opdateret og tilmed er der en medarbejder der besvarer spørgsmål fra indsenderen af tekstfilen.

Prøv at "kapitalisere" den tid Fyldepennens ledelse bruger på vore gratis E-bøger!
Der er en god portion "con amore" fra Fyldepennens side. Det kan man ikke forvente af alle E-forlag.

Hvis en E-bog koster penge, skal læserne betale.
De penge deles så i to bunker. Den ene går til forlaget, den anden til forfatteren.
Forfatteren betaler ikke, men hans fortjeneste reduceres med den andel som forlaget skal have.
Tager jeg helt fejl her?

6 år siden
6 år siden

Overhovedet ikke. Det lyder fair :-D

Andre forlag siger at man skal betale 2000-12000 for deres service. Derefter kan man beholde hvad man tjener selv. Det er også fair :-)

Jeg troede vi snakkede om de forlag, der forlanger penge OG vil have man deler.

Og jeg var slet ikke klar over vi snakkede om pennen :-D

Så vidt jeg kan se, er de ret venlige, men ved ikke meget om det.

6 år siden
6 år siden

Man hvorfor kan et lille forlag ikke være lige så godt som et stort? Og hvis de er nye så er det vel fair nok hvis man skal spæde lidt til.

Det er da værre at man hos et stort skal vente op til et halvt år på svar også har de måske slet ikke kigget på ens manuskript.

Jeg slutter denne debat af med at sige, at jeg intet har i mod hvad man vælger Der skal være plads til forskellighed.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten nyt forlag godt eller skidt er startet 03/08-2014 09:06 af Jette Petersen (Babyangel85) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Hvad inspirerer dig
20 timer siden · Engbo
3968Dagens ord
3 dage siden · Savanti
489Kontraster
4 dage siden · Savanti
0Søger læsere!
4 dage siden · John Blicher Ma...
9Transgender
11 dage siden · Eddie
75Bibelen
12 dage siden · Engbo
24Skal vi starte et skrive- fortællef...
21 dage siden · Anniina
4Skrivegruppe 45+
22 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
22 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
23 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
29 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 måned, 19 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
1 måned, 22 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
1 måned, 24 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
2 måneder, 14 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
2 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 måneder, 18 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 måneder, 22 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
3 måneder, 23 dage siden · Prem
2Navne
3 måneder, 23 dage siden · Engbo
74Ligheder
3 måneder, 25 dage siden · Prem
20Komplimenter
3 måneder, 25 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 26 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
3 måneder, 27 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
3 måneder, 28 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 måneder, 28 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
3 måneder, 29 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
4 måneder, 2 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
4 måneder, 4 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
4 måneder, 7 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
4 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
4 måneder, 16 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
4 måneder, 18 dage siden · Aurelian
2opbygning
4 måneder, 18 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
4 måneder, 19 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
4 måneder, 21 dage siden · mlsj
7Kalle er død
4 måneder, 21 dage siden · Pia Hansen
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
4 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
4 måneder, 25 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
4 måneder, 25 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
4 måneder, 27 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
4 måneder, 29 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
5 måneder siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
5 måneder, 2 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
5 måneder, 2 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
5 måneder, 7 dage siden · dino

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
12 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
23 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 måneder, 22 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 måneder, 27 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 måneder, 28 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
4 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
4 måneder, 25 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
10 måneder, 13 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
1 år, 2 måneder siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
1 år, 2 måneder siden · Skribenten47
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
3Findes der mon sådan en bog???
1 år, 5 måneder siden · Savanti
2Er man tvunget til tavshed?
1 år, 7 måneder siden · Eddie
6Lige margener?
1 år, 9 måneder siden · Pia Hansen
1hvilke lande, hvilke genrer?
2 år siden · Muhkovending
7Saxo.com
2 år siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
2 år siden · Paolosaks
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
2 år siden · mandeniskoven
8Ros til Forlag mellemgaard .
2 år siden · Savanti
2Salg af digtsamling
2 år siden · Savanti
20Forlagsbranchen er i opbrud!
2 år siden · tope
2Lektørudtalelse på en af forfattern...
2 år siden · NAHansen
5hvad er fordelen ved ISBN nr?
2 år siden · vikingo
3Boganmelder, hvordan?
2 år siden · NAHansen
2At sende en PDF til tryk...
2 år siden · little T
0No country for old men.
2 år siden · Mitmit
5Krimier
2 år siden · dino
14Verdens bedste roman
2 år siden · dino
31Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 år siden · tope
7Nu er jeg moden på udgivelse
2 år siden · tope
1Hvilken genre er dette?
3 år siden · dino
9Er det ok?
3 år siden · Polo
1Det der følge brev?
3 år siden · dino
38Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
3 år siden · JacobPatrickPou...
7Gode danske udviklingsromaner?
3 år siden · Vacca foeda
2Fortælle bogens historie på en visu...
3 år siden · Dizzy76
2Slagtryk
3 år siden · heksemutter
6Et Spørgsmål
3 år siden · Bondekonen
24Skuespil
3 år siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...
3 år siden · prefu
1Lokation reception - København
3 år siden · Bondekonen
32Afslag
3 år siden · prefu
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
3 år siden · DE-O
107 grunde til ikke at blive forfatte...
3 år siden · dino
2Pris og design af forside til ebog?
3 år siden · Ordspinderen