Selvudvikling og livskvalitet · Særlig sensitiv

4 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Er en betegnelse for personer der mere følsomme overfor stimuli end andre mennesker. Det er ikke en diagnose, men et træk for den enkelte person.
Sensitive mennesker registrerer hurtigere stemninger i rummet og andres løftede øjenbryn og kropssprog som andre ikke bemærker. De bliver omgivelsernes psykolog og ofte dem ,der er der for andre.
Jeg er en af dem, men ville ikke have været det foruden og det har mest været mig til gavn.
Så er det til debat, tror I at kreative mennesker har "særlig sensitivitet" som baggrund for at skrive eller er spørgsmålet for tæt på jeres privatliv?

7 år siden
7 år siden

Jeg tror godt man kan sige, at kunstnere er særlig sensitive, men man kan jo sagtens være meget sensitiv uden at være kunstner. Man kan jo være sensitiv på så mange måder, og det kræver vel også både sensitivitet og kreativitet at være læge, sygeplejerske eller i det hele taget at arbejde med mennesker. H.C. Andersen siger et sted at digtere ikke er anderledes end andre mennesker men at de har "længere åndelig hukommelse", det er evnen til at sanse stemninger og fastholde indtrykkene. Selma Lagerlöf skrev om Gösta Berling som blev kaldt digteren, skønt han aldrig havde skrevet et digt, men han havde levet flere digte end andre havde skrevet.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg er særlig sensitiv.
Men det er noget, som jeg har med mig. Ikke noget jeg dyrker.

7 år siden
7 år siden

Ha ha Frivola, hvis det er tilfældet så tror jeg der bliver kaos på hospitalerne. Måske dem der er indlagt nu, ejer måske ikke den evne at have situationsfornemmelse og empati. Tak for dit bud.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Særlig sensitiv er startet 04/08-2014 10:35 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4033Dagens ord
4 timer, 59 minutter siden · Savanti
0Din søndag min søndag
6 timer, 13 minutter siden · MariaMolgaard
84Ligheder
1 dag, 4 timer siden · Savanti
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
3 dage siden · Savanti
1Hvad synes i
3 dage siden · Henrik German Q...
3Hvordan har du det