Religion, politik og samfund · Bedsteforældre på frihjul

11 svar
Senest opdateret 6 år siden · 10 bruger(e) deltager
6 år siden

I Politiken 31/7 var der en artikel om en mor til 3 børn, der syntes bedsteforældrene kører på frihjul, istedet for pasning af deres børnebørn under sygdom mm.
Er det et udslag af den forkælede generation, der sætter tvivl om at bedsteforældrene må nyde sit otium?

Har du en holdning/mening om det.

6 år siden
6 år siden

Jeg har den holdning til spørgsmålet, at den familieorienterede verden er ændret til det værre, forstået sådan at samfundets ledelse (regering, region og kommune) af al magt har presset på for at splitte familien op, for at få alle forældre på arbejdsmarkedet, med løftet om at samfundet ville hjælpe med pasning af børnene.

Vi forældre der er vokset op med den indstilling, har ikke overskud til at agere børnepassere i tide og utide, og som vi sår sådan høster vi.

Det gammeldags patrikalske samfund passer ikke ind i den moderne samfundskultur i vesten, men måske i den tredie verden, hvor det stadigvæk er normen - og muligt - at far tjener pengene, og kvinderne går hjemme. Personligt er jeg ikke imod den patrikalske ordning, når blot den anerkender kvinders ret til at udvikle sig personligt.

6 år siden
6 år siden

Da vi havde små børnebørn, havde vi også gamle forældre som også havde brug for vores hjælp.
Lige der var man i klemme imellem 2 generationer og samtidig fuldtidsarbejde. Vi tog vores tørn og hjalp i det omfang vi kunne.

Men i dag får de unge væsentlig ældre når de får børn, så er bedsteforældrene også det ældre og har ikke samme energi, og skavankerne mælder og sin ankomst.
Frihjul eller ikke, det er stadig forældrenes ansvar, at klarer opgaven med børnene, og være taknemmelig for den hjælp der bliver tilbudt af bedsteforældrene.

6 år siden
6 år siden

Jeg læste godt den artikel. En eller anden på arbejdet havde kopieret den og lagt den i personalestuen. Jeg er pædagog og ud fra min erfaring, er det meget forskelligt, hvordan bedsteforældre involverer sig i deres børnebørn. Vi har børn, der regelmæssigt bliver hentet og passet af deres bedsteforældre, ja vi har sågar en morfar, der hver eneste dag afleverer og henter sammen med mor, fordi hun ikke har kørekort, og børn, hvor det sker engang imellem. Børn, der kommer på små ferier i utide hos deres bedsteforældre og børn, der højst holder et par ugers ferie om året, fordi hverken forældre eller andre familiemedlemmer har overskud til at være sammen med dem. Sådan er det vel som med så meget andet. Nogle er heldige, andre ikke.

Jeg bed mærke i at der i artiklen stod, at manden fik lov at køre karriereræs. Konen skulle måske starte med at stille krav til ham, før hun begyndte at skælde ud på sine forældre?

Men jeg kan også godt følge hende lidt. Mine forældre og svigerforældre er nu så gamle og syge, at de ikke kan være en særlig stor del af deres børnebørns liv andet end når de må give en hånd med, når deres hus og have skal passes. Mine børn er ikke længere små, men langt fra voksne og jeg synes faktisk de går glip af en dimension i deres opvækst ved ikke at have tættere kontakt med dem. Jeg håber, de giver mig børnebørn, mens jeg er ung nok til at være noget for dem. Jeg er nok også den type, der ville aflyse en linedancetime, hvis de fik brug for mig. Det er i hverdagen, man lærer hinanden at kende, ikke til en gang kaffe og kage engang imellem. Men sådan er jeg indrettet. Det gælder jo ikke alle.

6 år siden
6 år siden

Robert, den patriarkalske ordning anerkender så ikke kvindens ret til at udvikle sig personligt. Patriarkat betyder faderstyre, og altså, at han bestemmer. Han kan da i sin magts vælde vælge at støtte kvinden, men enhver afvigelse fra kvindens selvbestemmelse er mangel på anerkendelse af kvinden og hendes ret til at udvikle sig personligt!

Men når det er sagt, så ville jeg som kvinde vælge børn fra, og det ville mange rynke på næsen over, det ved jeg, for jeg har mødt en kvinde som tog det valg. Jeg selv har verdens bedste undskyldning, for jeg er ganske enkelt ikke i stand til at få børn.

Til gengæld er der interessant med generationerne. Jeg bor selv i opgang med mit mødrene ophav, og mit fædrene ophav bor et par opgange væk. Sådan kan det gå i en lille by i provinsen, hvor familien aldrig bor rigtig langt fra hinanden, hvis de alle stadig bor der. Jeg er selv klar til at være der for mine forældre. Sådan er det bare blevet. Jeg har fået og giver tilbage.

Bedsteforældre skal ikke nødvendigvis bidrage til, at forældre kan køre karriereræs, efter min mening, for man kan da sagtens vælge et fornuftigt og samfundsnyttigt job, selv om det ikke skulle have meget prestige. Ellers skulle man måske erkende trangen til karriereræs og vælge børnene fra. At forældre kludrer i det valg skal da ikke ligge bedsteforældrene til last.

6 år siden
6 år siden

Ofte vil bedsteforældre gerne se deres børnebørn.

Harmoni handler om balance. Og omtalte situation fra Politiken (som jeg ikke læser) udtrykker ubalance. Mellemgenerationen tænker måske ikke på hvor stort mas det var for deres forældre at opdrage børn.

Min kone var (reelt) enlig mor. Ingen boligsikring, ingen vaskemaskine, i mange år ikke sommerferie sammen med sit skolesøgende barn, ingen friplads i børnehave (grund: "Vi har den erfaring at enlige mødre ofte ikke er enlige ret længe!")

Og det er da ikke voldsomt længe siden!
Og endnu før var det værre endnu af have børn. Min kone havde dog kun ét!

Idag er der stadig mange opgaver for mødre og fædre! I skolen er forældrene inddraget meget mere end da jeg var skolebarn. Jeg blev fulgt til skole den første dag. Aldrig siden. Forældremøder en gang årligt. That's it!
Idag skal de skiftes til at køre børnene rundt hos hinanden til fællesspisning, bage kager til skole-hjem-arrangementer, og jeg ved ikke hvad jeg har glemt.
Så skal børnene køres til fodbold, svømning, ridning, springgymnastik. Færdes alene på vejene kan børnene jo ikke.

Så forældre med børn har også travlt idag.
Jeg tør dog mene at en del af travlheden skyldes ambitioner om at være superforældre. Og her må de selv stå af hvis det er for meget.

Bedsteforældre kan så om muligt inddrages med rimelighed.
Men mange bedsteforældre bor jo i en anden ende af landet.

Selv er vi flyttet ud på landet så vi bor få minutters gang fra barn og børnebørn. Vi ses dog ikke hyppigere af den grund.

6 år siden
6 år siden

Jeg er desværre ikke selv blevet velsignet med børn og børnebørn, men de bedsteforældre jeg kender kører ikke på frihjul. De har gamle forældre, de er nødt til at hjælpe, da kommunenerne sparer mange ting væk. På den anden side er der nogle børnebørn, hvis forældre ikke kan nå at hente dem inden daginstitutionernes lukketid, og derfor trækker på bedsteforældrene, sådan som Fink også er inde på.

Jo, det er svært for unge familier at navigere mellem karriere og familie. Alligevel synes jeg ikke, de kan tillade sig at tage børnenes bedsteforældre som en selvfølge. Bedsteforældre har også ret til selv at bestemme over deres tid - som mange i øvrigt stadig gerne vil dele noget af med børnbørnene.

6 år siden
6 år siden

Jeg læste artiklen og blev så vred. Det var for mig tydeligt, at der her var tale om en møgforkælet kvinde i fyrrerne, som har taget sig en lang, fin uddannelse, fået 3 børn og nu ikke kan få det til at hænge sammen længere. Hun er dybest forstand mest vred på sig selv, men da der ikke er så meget at gøre ved hendes situation, trækker hun teenagekortet og skyder hele skylden på sine forældre. Det var specielt denne udtalelse, som gjorde mig gal:

"De kære bedsteforældre er en generation frihjul. De vil - inklusive min egen mor - bare gerne være sådan nogle kom til lagkage-bedsteforældre og så ellers bruge tiden på at realisere sig selv."

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Jeanettes forældre er ligesom alle andre gode, rare og ansvarsfulde forældre, når de bliver velsignet med det at få børnebørn. I Jeanettes øjne har de nu pension - fri hele ugen! - og bør derfor fungere som reserveforældre til hendes børn, når HUN har brug for at realisere sig selv og sine drømme. Det hele drejer sig om hende. Hendes mand er cand.merc og hjælper for lidt til derhjemme. Tag den med ham i stedet.
Konklusionen må være, at hvis du ikke kan klare mosten i at have en lang uddannelse og tre børn, så må du vælge en af dem fra.
Bedsteforældrene kan aldrig få skylden for noget i denne sammenhæng :)

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Tak Johannes.

6 år siden
6 år siden
#11 Tula

Jeg læste også artiklen, og de artikler der blev bragt som "svar" på denne, og der er selvfølgelig flere sider af den sag.

Ja, den generation af bedsteforældre vi har nu er forkælede (og her er jeg frygteligt generaliserende, selv om det selvfølgelig langt fra er alle).
Det er den store 50'er generation, som fik glæde af efterlønnen, af de gode dagpengeår, den gode service hos det offentlige osv osv.
Det er også den generation der har knoklet enormt hårdt for de rettigheder vi har nu, og derfor vil de forståeligt nok også have lov til at realisere sig selv.
Nu er der ikke længere penge til noget som helst, hvilket gør at vi skal være længere på arbejdsmarkedet, servicen er forringet, der er lukkedage i institutionerne og der større og højere forventninger til os på arbejdsmarkedet.

De ældre er nu sluppet ud af det ræs, og det er de forståeligt nok glade for og vil derfor ud og nyde deres efterløn og frihed, og gider da så bestemt ikke være afhængige af børnebørnene.

Det forstår man jo godt. Men der er jo også meget forskel på bedsteforældre. Jeg kender børn, hvis bedsteforældre tager dem hele weekenden, "bare fordi de har lyst", eller på udflugter, og den slags luksus har jeg aldrig kendt. Jo, vi får hjælp, når vi beder om det, men vi beder så måske også kun om det max 5 gange på et år.
Det er os, der har fået børn, ikke dem.

Og det bringer mig så til kvinden her. Så lad dog være med at få 3 børn! Ja, det er skide hårdt at have børn i dag, også hårdere end den ældre generation kan/vil forestille sig. De havde deres kampe, vi har vores, men familien er ikke i højsædet længere (desværre) og derfor bliver det også sværere at få familien til at holde sammen.
Nu tjener hendes mand åbenbart gode penge, hvorfor så ikke lade sit fradrag overgå til hendes mand så hun selv kan være fuldtidsmor en årerække. At være mor til 3 rent logistisk er et fuldtidsarbejde, hvis man så også skal være der mentalt ...

Såeh ... short story long ... begge sider har ret. c,")

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Bedsteforældre på frihjul er startet 06/08-2014 17:11 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

133Hvad er du taknemmelig for i dag?
8 timer, 58 minutter siden · digterinden
3722Dagens ord
8 timer, 59 minutter siden · digterinden
1Kynisk frelse
9 timer, 20 minutter siden · Wernn
0En læser(e) søges til noveller
2 dage, 6 timer siden · Michael But
51Skrivegruppe søges - København og o...
6 dage siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
7 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
10 dage siden · Wernn
63Ligheder
13 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
14 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
21 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
21 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
23 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
26 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
29 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
1 måned, 2 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 3 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned, 4 dage siden · Prem
133Virus
1 måned, 4 dage siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 5 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 5 dage siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 7 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 9 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 9 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 14 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 16 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 16 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
2 måneder, 3 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder, 4 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 11 dage siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 17 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
2 måneder, 22 dage siden · Engbo

Religion, politik og samfund

133Hvad er du taknemmelig for i dag?
8 timer, 58 minutter siden · digterinden
46Big Brother Is Watching You!
26 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
29 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned, 4 dage siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 5 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
2 måneder, 3 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder, 4 dage siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 17 dage siden · dino
11668
2 måneder, 23 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 29 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 29 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 24 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 9 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 14 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 10 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 11 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 24 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder, 4 dage siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 16 dage siden · dino
4Nytårstalen
11 måneder, 3 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 6 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 9 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 21 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 27 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 28 dage siden · Wernn
109Homofobi
1 år, 4 dage siden · leviP
5Pengetroen
1 år siden · Wernn
19Lykke
1 år, 1 måned siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 1 måned siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 1 måned siden · dino
0Sekterisk aggression