Ordet er frit · oplæsning

4 svar
Senest opdateret 6 år siden · 3 bruger(e) deltager
6 år siden

Dette indlæg er nok mere til erfarne forfattere.

Hvordan forbereder i jer egentlig hvis i skal læse op af jeres tekster? Og er der nogle særlige ting i fokusere på for at holde jer fattet under hele oplæsningen?

6 år siden
6 år siden

De gange jeg har gjort det, har jeg læst teksten grundigt igennem nogle gange for mig selv først. Både i hovedet og højt, for det er kun sådan du opdager om nogle sætninger har snublefælder eller nogle ord måske er vanskelige at udtale. Især udenlandske eller selvopfundne navne viser sig måske sværere at udtale end man lige troede, for nogle lyde kan man sagtens 'høre' i hovedet uden at tungen måske kan udtale dem.
Når jeg så har læst det igennem nogle gange (og taget tid på højtlæsningen, for meget oplæsning skal helst fylde x antal minutter og tager altid længere tid end man tror), finder jeg et offer at læse det højt for. Vedkommende kan fortælle dig hvordan læserytme og hastighed lyder.

Det vigtigste af alle råd er dog: LÆS LANGSOMT!
Læs så langsomt at du selv føler, at det lyder latterligt, for det er væsentligt sværere at opfange en historie når man udelukkende HØRER den end når man har mulighed for selv at følge med i teksten samtidig.

God fornøjelse.

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Tak for det gode råd, det vil jeg huske på :-)

6 år siden
6 år siden

Kan kun tilslutte mig Eddies forslag :)

Du kan evt. også overveje at øve dig i at kigge op undervejs. Jeg tror, det betyder noget for tilhørerne, at oplæseren en gang imellem lige viser at, "ja, jeg ved godt I er der". Det kræver så også noget af dig, for du skal jo "læse videre", mens du kigger væk fra siden.

Tænk også over din stemme. Får du en mikrofon? Hvor meget "power" skal du have på din stemme i forhold til den scene/plads du har? Det larmer på bogforum, så hvis du fx ikke har en mikrofon skal du måske øve din oplæsning hvor du taler højere end du ellers ville gøre.

Se hele din optræden for dig, planlæg den. Hvordan vil du starte? Er der nogen som præsenterer dig eller gør du det selv? Hvad vil du i så fald sige? Og hvordan vil du afslutte?

Jeg finder roen i at planlægge grundigt, så jeg ikke pludselig opdager, at "Jaiks! Jeg skal jo også ned fra scenen igen! Og lige runde af inden da!"

Held og lykke :)

6 år siden
6 år siden

Pen: ja det var da også lige nogle ting at overveje. Tak for rådene :-)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten oplæsning er startet 08/08-2014 12:31 af Jette Petersen (Babyangel85) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina

Ordet er frit

474Kontraster
3 dage siden · Engbo
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 20 dage siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 2 dage siden · Engbo