Det danske sprog · Viral?

6 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

I det sidste har jeg flere gange hørt ordet "viral" og "viralt", og jeg aner ikke hvad det betyder. - Nåh jo, aner gør jeg nok, det er noget med vidt spredt eller verdensomfattende, men jeg er på ingen måde sikker. I min udgave af "Nudansk Ordbog" står det ikke. Kender I det, og hvad betyder det mere nøjagtigt?

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Viralt er når noget deles af mennesker i stort omfang. Det må stamme fra virus, altså at sprede sig som en virus (fra menneske til menneske). Man kan jo eksempelvis få en viral infektion.

Det er blevet et populært udtryk i takt med, at sociale medier som Facebook er blevet mere og mere anvendte. Så i dag betyder viralt ofte, at noget er blevet spredt i meget høj grad på internettet, typisk via sociale medier. Én person deler noget til sit netværk, hvorefter disse personer deler det med deres netværk, som igen deler med deres netværk og så videre.

For eksempel kan en video "gå viralt" og dermed blive "et viralt hit". Det er typisk videoer, billeder og små programmer, der går viralt. Et helt aktuelt eksempel er Ugebrevet A4's navnehjul, der er gået viralt for tiden:http://www.ugebrev...a4.dk/navnehjulet

6 år siden
6 år siden

Som Vacca foeda beskriver det. Jeg har hørt det i TV brugt i forbindelse med salg af naturmedicin.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Vacca foeda

Tak for hurtigt og grundigt svar. Det at det kommer af "virus" siger jo alt.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Det er jo et eksempel på, at fagudtryk går over i det almindelige sprog, og betydningen får en lille drejning, eller det bliver bredere.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Viralt betyder at det deler sig selv.

Det er virusens store fordel. Den deler sig i 2 (faktisk flere 1000 men skidt med det.) Derefter kan hvert enkelt virus gøre det samme. Det går hurtigt, og det er meget svært at kontrolerer.

Hvis noget er godt / sjovt nok deler det også sig selv. Når en person ser det, dele han det med sine venner. Er det en reklame, eller en bog (nok mere end kortfilm.) er det fedt. Fordi du uden at gøre noget som helst for spredt dit budskab til utroligt mange utroligt hurtigt.

Er det det nøgenbillede du sendte til din kæreste er det knap så fedt. For fordi processen er ukontroleret kan du ikke stoppe den. Uanset HVOR mange advokater, der siger man ikke må lægge billedet op på nettet, bliver det gjort alligevel.

-K

6 år siden
6 år siden

Man nævner det oftes i forbindelse med folks youtube udgivelser, altså små klip af en eller anden situation som folk uploader til websiden youtube. Når det så bliver spredt "viralt" via de forskellige medier, online aviser, den skrevne presse, tv, radio, facebook, twitter osv. Så går video klippet simpelthen viralt. Det spreder sig med lynets hast. dvs. et filmklip kan i løbet af få dage blive set af millioner af mennesker verden over.

Kunne nu være skønt hvis det samme skete for ens bøger og digte :)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Viral? er startet 22/08-2014 07:05 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

6Brug af kommentarer?
16 timer siden · Kafkaesque
2Efterlysning af serie
1 dag, 4 timer siden · Kåemer
474Kontraster
1 dag, 22 timer siden · Engbo
3918Dagens ord
4 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
4 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
5 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
25 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 5 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 8 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 14 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 29 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 2 dage siden · Anniina

Det danske sprog

3918Dagens ord
4 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 5 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 6 dage siden · Prem
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
4 måneder, 1 dag siden · hermanøv
18Forstyrrende elementer i læsning
9 måneder, 22 dage siden · JohannesB