Tekstdebatter · Digte

9 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Digte er den hyppigste litteraturform her på Fyldepennen, og det er selvfølgelig udmærket. Men det undrer mig, at de kun ligger som enkeltdigte og ikke som samlinger.

Jeg er ikke selv den store digtlæser, men jeg kan godt lide en gennemkomponeret digtsamling, hvor digtene tilsammen udgør en helhed og belyser hinanden.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Mon ikke forklaringen er ganske enkel? Man skal skrive et digt førend man har skrevet to!
Og hvem har tålmodighed til at vente med at sende digte ind til der er en større samling af dem?

Vi er relativt set amatører herinde. Det er store krav at stille, at poeter skal præstere hele samlinger. :-)

7 år siden
7 år siden

Dino

Ja, naturligvis, men når man så har skrevet og sat en del ind, så kunne man vel overveje at samle dem under en fælles overskrift.

Nogle digte kan godt stå alene, men andre gør sig bedst i en samling.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg tænker ikke på det med en samling som et krav, men som en mulighed. Digteren kan vel have glæde af at samle de digte han eller hun selv kan se belyser hinanden. Og for læseren kunne det også give noget ekstra.

Og hvor skulle i øvrigt ikke digtere kun samle digte sammen til en samling? Det har de jo gjort til umindelige tider.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jo da. Men hyppigheden af samlinger er nok bare relativt sjældne sammenlignet med enkelte præstationer.
Men har man til en samling, er man vel moden til en E-bog, som der er mulighed for nu.
Der er bestemt flere poeter her der sagtens kunne lave en digt E-bog med betydelige kunstneriske kvaliteter.

7 år siden
7 år siden

Dino

Fuldstændig rigtigt. Det vedkommer bare ikke det jeg skriver om her, at man på Fyldepennen burde kunne læse digte som samlinger. Og hvad det angår at det er lettest at sætte digtene ind enkeltvis efter som de er fattigt. Jo jo, men hvorfor ikke gøre det ekstra arbejde for at ens værk skal virke optimalt?

Selv skriver jeg ikke digte, men mest noveller og historier, men jeg ved hvor stort arbejde jeg lægger i hver enkelt før jeg slipper dem løs her. Som allerede sagt, nogle digte kan godt stå alene, men andre har det bedst i en samling.

En forfatter sendte sit nyudgivne værk til Karen Blixen med følgende dedikation: "Til hende som lærte mig altid at springe over hvor gærdet er højest".

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg ved ikke hvordan jeg er kommet til at skrive at det er lettest at sætte dem ind efter som de er "fattigt"!, det skal naturligvis være "færdige".

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Kåemer > Jeg har i hvert fald forsøgt at gøre det med mine brudstykker (du er velkommen til at kigge) :)

7 år siden
7 år siden

Tiabisu

Ja, din samling er fin, synes jeg. Men den viser også problemet med systemet, som det er nu. Man skal lede for at få rækkefølgen og det hæmmer naturligvis koncentrationen og fordybelsen. Jeg ved ikke hvordan problemet kunne løses, men noget burde gøres.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Må jeg lige indskyde en bemærkning her i debatten.
Jeg har, som nogen ved , udgivet en digtsamling
"Mellem hav og himmel" her på Fyldepennen.
Mine digte er skrevet som rim. Som er, synes, en søster til "digte".
De er skrevet over en periode på flere år, hvor den enkelte tekst er lagt ind lige efter, at jeg har skrevet dem. De har det tilfælles , at det er livet og naturen set gennem mine briller, på gode og dårlige dage. Alle med et budskab,en morale eller bare gymnastik for smilebåndet.
Da redaktionen gjorde det muligt at udgive sin egen bog var det naturligt for mig at samle og udgive dem.
Så nogen gør det altså, men det tager tid. Jeg kan ikke forestille mig at kogen satte sig og skrev digte nok til en samling over en kort periode uden at gentage sig.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Digte er startet 01/09-2014 08:20 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4103Dagens ord
17 timer siden · Confucius
40Menneskerettighederne
4 dage siden · Stenfisker
9Troen og kirken
6 dage siden · dino
3Gør ægte kærlighed blind?
6 dage siden · dino
504Kontraster
9 dage siden · Engbo
2Feedback søges til min novellepodca...
1 måned, 11 dage siden · Stenfisker
0Musik
1 måned, 14 dage siden · Savanti
0ups
1 måned, 18 dage siden · Savanti
0Musisk oplevelse
1 måned, 25 dage siden · knudkp
0Dine øjne på Mona Lisa
1 måned, 27 dage siden · MariaMolgaard
10Kunsten i fokus
1 måned, 27 dage siden · Nicolas Jessen
0En ulykke sker aldrig alene
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
0Kan du anbefalde
2 måneder, 4 dage siden · MariaMolgaard
3Hvis du kunne vælge
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
5Hvordan skriver man en musical?
2 måneder, 9 dage siden · Miss-Leth
2Valg af forlag til digtsamling
2 måneder, 9 dage siden · Michael But

Tekstdebatter

5Hvordan skriver man en musical?
2 måneder, 9 dage siden · Miss-Leth
12Hvad inspirerer dig
3 måneder, 29 dage siden · ClPollux
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
4 måneder, 4 dage siden · Savanti
6Teater stykke
5 måneder, 23 dage siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
7 måneder, 21 dage siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
8 måneder, 23 dage siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
10 måneder, 17 dage siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
11 måneder, 14 dage siden · Prem
2opbygning
11 måneder, 17 dage siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
11 måneder, 19 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
11 måneder, 23 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
11 måneder, 29 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
1 år siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
1 år, 1 måned siden · Wernn
30Hvad er meningen med
1 år, 4 måneder siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 år, 4 måneder siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
1 år, 8 måneder siden · Jack the Rapper...