Det danske sprog · Ords alder?

29 svar
Senest opdateret 7 år siden · 10 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej

En bekendt mener, at man ikke kendte og anvendte ordet "forbasket" i slutningen af 1600-tallet.
Jeg mener, at vel gjorde man så ;-)
Mon en af jer kan afgøre sagen og/eller meget gerne foreslå en eller flere bøger, der kan hjælpe? Det er nemlig ikke det eneste ord, der kan være tvivl om alderen på, når jeg skriver.
Jeg skriver meget ofte historiske eller (endnu oftere) fantasy i et miljø, der ligner det i Europa i 16-17-tallet. En del gange bruger jeg ord, der er anvendt i en tekst fra den pågældende tid, men kan da ikke altid lige huske hvilken.

Vh. Pia H

7 år siden
7 år siden

Ifølge ordnet er "forbasket* overtaget fra svensk og i nyere tid, hvad nyere tid så end betyder i åremål, står der intet om.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Tak for jeres indlæg, Kattegat og Post Scriptum.

"Nyere tid" er en ret bred formulering, men jo, ordet kan vel godt have fundet vej over sundet i perioden.

Så det er da i hvert fald sandsynligt at jeg har ret ;-)

Vh. Pia H

7 år siden
7 år siden

Når man skriver fiktion der foregår for mange hundrede år siden, synes jeg ikke det er vigtigt kun at bruge ord man kunne bruge dengang. Hvem af os kan vel finde ud af at skrive som de talte og skrev f.eks. på syttenhundredetallet?. Der er en regel i skuespil der hedder at det skal synes, ikke være. Det gælder også i litteratur. Der er mange forfattere der skriver historiske romaner, men ingen af dem skriver som man gjorde dengang, heller ikke i samtaler og replikskifte, men de kan frembringe en illusion om, at det var sådan de talte.

Nogle få forfattere kan skabe et fortællersprog, så man virkelig tror på, at det var sådan man talte og skrev. Jeg har lige læse den finske forfatter Mika Waltaris store roman "Egypteren Sinuhe". Sinuhe er læge på faraonernes tid, og det skal forestille at det er ham der skriver sin egen livshistorie. Og forfatteren har da skabt et sprog der fint illuderer at det er skrevet dengang, samtidig med at det er ganske letforståeligt. - Romanen er et fantastisk mesterværk, og kender I den ikke vil jeg stærkt anbefale den.

Men ellers kan man bare skrive ganske almindeligt normaldansk, og måske nok undgå den mest moderne slang.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jo tak, kåemer, jeg købte og læste den i min ungdom.
Den er faktisk filmatiseret, vist nok allerede i 50'erne.
Flot film, faktisk.
Nogle siger at Akhnaton, som spiller en stor rolle i bogen, opfandt monoteismen i denne geografiske region. Og at jødedommen - og hvad deraf fulgte - stammer herfra.

Gammelt sprog - man må være kritisk.
Man vil næppe idag skrive sådan noget:
"Efterdi Eder tilforn ej haver erkyndiget Eder udi den jyske lov ...!"

7 år siden
7 år siden

Dino

Ja, tanken om at monoteismen i jødedommen og senere kristendommen stammer fra Akhnaton er faktisk interessant. Men måske er det omvendt, eller der er tale om tanker som har svirret rundt i den region hele tiden og som krystalliserer sig ud i Akhnatons tanker og digte. I Thomas Manns Josefbøger er der lange samtaler mellem Akhnaton og Josef om disse sager.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg læste i magasinet om "historie" (måske søsterblad til illustreret videnskab) at Akhnatons tanker var blevet eksporteret til Palæstina sammen med jøderne der vandrede fra Ægypten.

7 år siden
7 år siden

Dino

Det kan også meget vel være rigtigt. Der er bare det problem, at jødedommen ikke fra begyndelsen var absolut monoteistisk. Jahve (JHVH) var en stammegud. Hvert folkeslag havde deres gud og Jahve var altså Israels. Hvornår han blev den eneste gud, ved jeg ikke.

Der er også det, at for Akhnaton var det solen der var gud, mens israelitternes gud ikke var så konkret. I Thomas Manns Josefbøger hævder Akhnaton over for Josef at det er solen der er gud, mens Josef taler for at Gud er en større magt der står bag solen. Det er selvfølgelig fiktion, men Thomas Mann havde gjort grundig research og vidste hvad han talte om.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

I filmen om Sinuhe tilbeder Akhnaton i begyndelsen solen.
Men da han skal dø, siger han at han endelig har forstået det: Gud er meget større endnu og bag det hele.

(Jeg hentyder til filmen, da jeg læste bogen i gymnasiet og ikke husker disse ting længere.)

Men det med Akhnaton er ikke min egen udledning. Det er fagfolk det stammer fra.

7 år siden
7 år siden
#10 Engbo

Som jeg husker Sinuhe Ægypteren, så blev Gud ikke nævnt i vores forstand - jødernes eller kristnes betegnelse.

To fremtrædende guder i bogen var Amon og Aton. Konflikten stod imellem krigens og humanismen. BT skrev den gang en anmeldelse, der betegnede bogen som tidsløs. Handlingerne kunne let overføres til vores tid. sådan følte jeg det også, da jeg læste den.

Bogen er skrevet i jeg form og forestiller at være fra den ø, hvor lægen Sinuhe blev sendt til på sine gamle dage.

Jeg er lidt usikker med de rigtige gudenavne; men jeg skal nok kontrollere.
Venligst Engbo

7 år siden
7 år siden

Scroll frem til 2.06.00 og se til 2.10.00
Altså i slutningen.

7 år siden
7 år siden
#12 Engbo

Gode dino
Foreløbig tak fordi, du sendte filmen. Den har jeg søgt i mange år. ,,,Engbo

7 år siden
7 år siden

Jeg er næsten bange for at se filmen. Jeg har som sagt lige læst bogen, og jeg kender det der med at man ikke kan lade være med hele tiden at sammenligne. I bogen er der jo alle Sinuhes personlige tanker som en film aldrig kan få med. Til gengæld har filmen jo andre virkemidler. - Dette er bare mine fordomme og forbehold.

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#14 Engbo

Jeg har lige set og fået bekræftet de to guder Amon og Aton.

Når du, Kåemer lige har læst bogen, så har du måske også fået bekræftet min omtalte anmelder, der kunne genkende nuværende forhold på trods af tidsforskelen?

Den frigive slave Kaptahs svingende holdninger synes jeg ofte er stødt på. Men vore modtagere er jo også forskelige, så det behøver jo ikke at være det samme, der rammer dig?

Jeg håber ikke jeg er for langt fra Ords udgangspunkt igen.

7 år siden
7 år siden

Mika Waltari gjorde meget grundig research til bogen, så tidsbilledet er nok så korrekt som det er muligt at komme det. Men ellers tænkte han en del på nazismen. Horenheb er tilsyneladende til gavn for folket, men ender som en tyran, som burer dem inde som vil modarbejde ham.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Hej Post Scriptum.

Tak for dine links. Den ene bog lader til at være udsolgt fra forlaget. Den der umiddelbart ser mest spændende ud.
Men den anden er måske heller ikke så dum.
Det kan jo også være jeg kan finde bøgeren brugte :-)

Vh. Pia

7 år siden
7 år siden

Spændende emne, Kåemer, Dino og Engbo.

- Og det har da noget at gøre med ord og deres anvendelse ;-)

Din sætning i #5 er da ellers nem at forstå, Dino:

"Efterdi Eder tilforn ej haver erkyndiget Eder udi den jyske lov ...!" Jeg kunne dog godt hitte på, at bytte om på rækkefølgen af "ej" og "tilforn." Men det kan godt være "din" rækkefølge er mest korrekt.

Jeg kunne nu ikke hitte på at skrive en hel historie i gammelt sprog, men jeg synes at ældre ord pynter og understøtter tidsbilledet.

Vh. Pia

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Hej Pia

Jeg skal ikke påstå noget om rigtigheden i min sætning. Det var bare en parodi på Holbergs tone.
-som idag virker håbløs, hvis man skrev sådan.
Men jeg har respekt for det sprog man finder i ældre bøger.
For eksempel Schacks "Phantasterne" er rigtig smukt skrevet. Den stammer fra ca 1860.
Går vi endnu længere tilbage til for eksempel Baggesens "Labyrinten" opleves et sprog der er meget, meget tungt, synes jeg.
Og ligeledes "Wolfgang Goethe" af Georg Brandes. Men man imponeres over det fremragende skrivehåndværk.
En moderne bog der henviser til Brandes er Jette Kaarsbøls "Den lukkede bog." Jeg læste den omtrent samtidig med Lars Keplers "Hypnotisøren." Og hvilken forskel på sproget! Altså på Kaarsbøl og Kepler. Den ene skriver flot. Guess who!

Gamle ord i gamle bøger forstår vi ofte ikke. Og det er mærkeligt at tænke sig at folk kunne være begavede i gamle dage, når de ikke kendte flyvemaskinen, fladskærmen og dankortet.
Vi må prøve at overbevise os selv om at en Ptolemæus kunne have højere intelligenskvotient end både du og jeg. Og besidde et avanceret sprog.

7 år siden
7 år siden

Ja, Pia, som du ved skriver jeg også i historiske rammer, så jeg løber tit ind i samme problem. I den forbindelse har jeg lige haft en debat på facebook om ordet og begrebet "aftægt" fandtes i middelalderen. Er med i en sproggruppe derinde og der kan man også hente god hjælp. Men en etymologisk ordbog, jeg må på jagt. Tak for tippet!

7 år siden
7 år siden

Eddie herinde lærte mig at rigtig mange udtryk er kristent funderede. Som eksempel gav hun at den ægyptiske prinsesse som voksede op mens pyramiderne blev bygget fx ikke kunne slippe af sted med at udbryde: "Jøsses", når hun med himmelvendte øjne sendte en ny bejler væk. Fordi "Jøsses" kommer af "Jesus" og han er jo langt efter hendes egen tid. Anakronismer som glimt af fly på himlen i gamle piratfilm, og naturligvis det 'man siger'.

Jeg synes det er et rigtig interessant emne, Pia. Det med hvornår man sagde hvad, og brugte hvilke ting. Hvad det rigtigt hedder.
Klistermærker eller rationeringsmærker? Hvad spiste oldefar til morgenmad, og var verden mon i sort/hvid, før farve-tv'et kom?

Mikala

7 år siden
7 år siden
#23 Lisa_F

Jeg fik endelig set nogle episoder af serien "1864". Jeg synes det er bemaerkelsesvaerdigt, hvor nutidigt et sprog, der tales der. Og det fungerer fint. Selv om man ved, at folk ikke talte saadan dengang, synes jeg, det goer protagonisterne mere til rigtige mennesker.

7 år siden
7 år siden

Uden at have set et minut fra serien må jeg sige at jeg er helt enig i at for gammelt sprog kan give en drejning i retning af farcen som ikke er tilsigtet når netop dramaet skal være fremherskende.

Alligevel har man jo også i gamle dage talt et naturligt menneskesprog af ikke-litterær karakter. Problemet er at vi måske ikke rigtig kender det? For vor forestilling om gammelt sprog stammer måske mest fra de litterære mesterværker der har overlevet frem til vor tid og kun i mindre grad fra almuen. Og menige soldater er vel "almue?" Det har de vist alle dage været.

Læser man prosa fra romantikkens tid (årtierne før 1864 som sprogligt må ligge bag,) griber man måske en bog som "Labyrinten" af Baggesen, eller "Ravnen" af Goldschmidt. Og hvem siger at jævne folk talte sådan?

Hvis hensigten er at vi skal leve med i handlingen blandt alm. soldater m. fl. så kan nutidssprog måske gøre det lettere. (Hvis blot man udelader den mest markante "eukronik.")

7 år siden
7 år siden
#25 Lisa_F

Jamen, problemet er sikkert ogsaa, at hvis de talte, som man gjorde den gang, saa ville vi finde det for "litteraert". For det ville vaere noget, vi ikke kender fra i dag.

Saa fungerer det da helt sikkert bedre, naar de siger, "maa jeg dufte til dit haar", eller "hvor mange proejsere nakkede du?" Det giver mening. Det goer dem til rigtige mennesker, som vi har emotioner over for.

Helt bortset fra alt andet: Ham fra Skagen, han ville sikkert tale en dialekt, som koebenhavnerne slet ikke ville forstaa.

7 år siden
7 år siden

Ikke for at være pedant, men jeg mener ikke man kan sige: "Må jeg dufte til dit hår?"

7 år siden
7 år siden

Jo Dino, så er du pedant". : "Må jeg dufte til dit hår?" er jo talesprog, og det er der faktisk mange der siger i dag. Så kan vi gamle sprogfanatikere nok synes det skurrer i ørerne.

Men er det egentlig ikke en god fornyelse af sproget. at lugte er dårligt og at dufte er godt. Der er så sandelig forskel på om damens hår lugter eller dufter.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Rigtigt: Damens hår dufter! (Forhåbentlig godt.)
Men det har jeg heller ikke modsagt.

Jeg mener at næser lugter til noget der dufter.
men ikke at næser dufter til noget der lugter.

Men jo! Der er en inkonsekvens. For mad kan både lugte og dufte (?) Hvorfor kan næser så ikke?
Vi trænger nok til et nyt ord.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Ords alder? er startet 01/09-2014 14:51 af Pia Hansen og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4055Dagens ord
12 timer siden · Savanti
91Ligheder
12 timer siden · Savanti
1Feedback søges til min novellepodca...
2 dage, 12 timer siden · Henrik German Q...
8Hvordan har du det
4 dage siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
8 dage siden · Eddie
4Kunsten i fokus
9 dage siden · Inghard
1Forstå Michael strunge og David Bow...
21 dage siden · Allimacc
1Spiller i også online spil?
21 dage siden · Allimacc
4Hjælp ønskes til sangtekster
21 dage siden · Den Lianer Gois...
1Din søndag min søndag
24 dage siden · Engbo
12Hvad inspirerer dig
26 dage siden · ClPollux
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
1 måned siden · Savanti
1Hvad synes i
1 måned siden · Henrik German Q...
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
1 måned, 2 dage siden · Kåemer
0Hvis du kunne vælge
1 måned, 6 dage siden · Savanti
493Kontraster
1 måned, 8 dage siden · Savanti
0Gensidig betalæsning af Krimi/spænd...
1 måned, 9 dage siden · HeleneB
5Sparring på krimi-roman
1 måned, 12 dage siden · MariaMolgaard
0Aften scenerie
1 måned, 12 dage siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
1 måned, 15 dage siden · Dmitri Burdykin
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
1 måned, 17 dage siden · Blækhuset
8Freddy - drengen fra skoven
1 måned, 17 dage siden · Pia Hansen
0Lejlighed insperation vintage art
1 måned, 25 dage siden · MariaMolgaard
1Filosofien kedsomhed hvad er det?
1 måned, 25 dage siden · Engbo
0Hvad skal du i aften du lyst til at...
1 måned, 26 dage siden · MariaMolgaard
1Internationalt
1 måned, 27 dage siden · MerakiPLyhne
1Søger app til og skrive. Historie
1 måned, 27 dage siden · MerakiPLyhne
27Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 8 dage siden · Anniina
11Transgender
2 måneder, 9 dage siden · Inghard
22Lykke
2 måneder, 10 dage siden · Engbo
2Søger læsere!
2 måneder, 11 dage siden · Dahlenborg
4Troen og kirken
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
6Teater stykke
2 måneder, 19 dage siden · Nicolas Jessen
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 måneder, 25 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 måneder, 26 dage siden · Engbo
2Skrive-software?
3 måneder, 2 dage siden · Mons1957
75Bibelen
4 måneder, 7 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
4 måneder, 17 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
4 måneder, 17 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
4 måneder, 18 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
4 måneder, 24 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
5 måneder, 14 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
5 måneder, 17 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
5 måneder, 19 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
6 måneder, 9 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
6 måneder, 19 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
7 måneder, 13 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
7 måneder, 17 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
7 måneder, 18 dage siden · Prem
2Navne
7 måneder, 18 dage siden · Engbo
20Komplimenter
7 måneder, 20 dage siden · Prem

Det danske sprog

4055Dagens ord
12 timer siden · Savanti
91Ligheder
12 timer siden · Savanti
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
1 måned, 17 dage siden · Blækhuset
18Forstyrrende elementer i læsning
1 år, 3 måneder siden · JohannesB
3Synonymer
1 år, 9 måneder siden · Engbo
4som der
1 år, 9 måneder siden · dino
1Hvad betyder
2 år siden · dino
9Humor .
2 år siden · Engbo
9Komma
2 år siden · Dyppepennen
7Moderne fraser og vendinger.
3 år siden · Rimon Waad Herm...
2Smil
3 år siden · Mitmit
1Velvalgte ord
3 år siden · Engbo
3Brug af ordet 'dog'
3 år siden · Theplayer1978
2Valg af stedord
3 år siden · DenFrieNukleoti...
1Stavefejl -.-' (suk)
3 år siden · dino
17Bandeord
3 år siden · Engbo
0drilsk beskrivelse
3Underlig sætning
8Min moders stemme
3 år siden · Engbo
21Ligger-lægger
3 år siden · solvejgh
6Beskrivelse af lyde...
3 år siden · amandastorgaard
5ABC
4 år siden · dino
7Redigering.... tekstpandex
4 år siden · dino
8Forskellen mellem at udskyde og at ...
4 år siden · Kattegat
7Den Lyriske Genres Væsenstræk
4 år siden · Morpho
6To pun or not to pun?
4 år siden · DenFrieNukleoti...
16De og du
4 år siden · Polo
2Bedste
4 år siden · dino
8Ords placering
4 år siden · heksemutter
8Et par dage...
4 år siden · smukkehjerte
17Boom
5 år siden · Fink
5datid problemet
5 år siden · Willow Gram
4Sammenblanding af forskellige tider
5 år siden · JamesLei
7Et par timer - hvor lang tid er det...
6 år siden · Didi
7Du kan sagtens
6 år siden · Fink
2Kriminalkommisær
6 år siden · Stine Mai
1Hjælp en studerende
6 år siden · dino
9Det engelsk sprog
6 år siden · dino
7Hen ... i vejret?
6 år siden · dino
2Må en hovedpersons opfattelse præge...
6 år siden · Benjaminrk
40at bande
6 år siden · Lisa_F
15Fortællertype spørgsmål: alvidende ...
6 år siden · Benjaminrk
3Spørgsmål om brug af førdatid i fla...
6 år siden · Benjaminrk
29Ords alder?
7 år siden · dino
27W-ord?
7 år siden · PRESMA
6Sætninger som slutter på i hvert fa...
7 år siden · Benjaminrk
24Neger
7 år siden · dino
8Dæmring