Teknik og internet · Scrivener

15 svar
Senest opdateret 5 år siden · 8 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej - jeg har downloaded en prøve periode af Scribener - er der nogen af jer der bruger dette? Jeg har brug for at fjerne stavekontrollen (da der er røde streger under alt tekst) er der nogen der måske kan hjælpe mig med dette?

Nogen der har nogen erfaringer de vil dele ?

På forhånd tak,

Vh

5 år siden
5 år siden

Jeg har faktisk opereret med Scrivener i lang tid nu. Synes det er udmærket.

Jeg tænker, at det er fordi den default står på 'engelsk', at du får røde streger under alt. Så du skal have ændret til dansk - så gik jeg ind i programmet for at finde ud af, hvor man gjorde det, og det kunne jeg for min død ikke finde! (jeg må have indstillet det i sin tid på min egen version, for den kører med dansk sprog og stavekontrol - men har dog stadig det problem, at den laver alle i'er om til stort I. Ret irriterende.

Er ked af jeg ikke kan hjælpe dig ordentligt. Skriver hvis jeg pludselig finder ud af det.

Alt godt, Neon

5 år siden
5 år siden

Hej - jeg fik den også til dansk - men har også problemet med det store I !
Men tak for dit svar !

;)

5 år siden
5 år siden

Ja, det er træls det med det store I. Jeg har ledt efter en måde at fikse det på, men ingen fundet.

:-(

5 år siden
5 år siden

der holdes et kursus i brugen af schriver - måske kunne det have interesse?

https://billetto.dk/brug_scrivener

5 år siden
5 år siden

#4 Interessant - tak for tip. Det kan helt klart nogle tricks.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Ja tak ! Meget gerne !

5 år siden
5 år siden

Det vil jeg absolut også gerne have styr på - kan sagtens få de røde streger væk ved at tilrette sproget til dansk - men I'erne laver den stadig store. Ret irriterende.

Vil være meget taknemmelig for et fiksende link:-)

5 år siden
5 år siden
#9 Polo

Det er ret nemt - brug flg. fremgangsmåde: vælg Scrivener - klik "preferences" - vælg "corrections" - fjern markering i "capitalize I" og klik på "ok".

Scrivener er virkelig fascinerende. Også til brug for brainstorm, har jeg efterhånden opdaget.

5 år siden
5 år siden

Haha, fantastisk at jeg fandt denne tråd! Jeg sidder og skriver en roman i Scrivener for tiden, og det fungerer blandt andet fantastisk til at genskrive teksten ud fra et første udkast, hvilket jeg arbejder med disse uger. Men jeg har også haft det kapitaliseret i-problem - og det har ærlig talt irriteret mig grænseløst! Tak for løsningen! :)

5 år siden
5 år siden
#11 Polo

Ku' nogen fortælle mig - eller bare give et par stikord - hvordan man laver et overordnet layout til sit projekt? I dette tilfælde sideopsætning, valg af typestørrelse og den slags - jeg er stadig på det stadie, hvor jeg er nødt til indstille forfra i hver ny tekst/scene. Jeg bruger Scrivener for Dummies, og den kan generelt anbefales, synes jeg, men lige her er jeg ved at give lidt op. På forhånd tak.

5 år siden
5 år siden

Nogle her ved en masse om den slags.
Jeg - kun en smule.
Men den smule er:
Linjeafstand 1,5 (ihvert fald ikke mindre.)
Typestørrelse 12
Skrift: For eksempel Times new Roman som er meget almindelig. Det kan være fordi den er et godt kompromis imellem let læselighed og skønhed.
Hertil gode marginer i begge sider.
Ligestillet venstre margin men i højre side med variabel linjelængde alt efter hvor lange ord der er plads til uden orddeling.
Lad computeren selv skifte linje.
Indrykning ved nyt afsnit, men ikke aller første afsnit i hvert kapitel.

5 år siden
5 år siden
#13 Polo

Hej Dino, tak for det, men det jeg var ude efter var ikke selve indstillingerne, men hvordan man ændrede dem, så man ikke skulle gøre det forfra i hver enkelt ny tekst. Det har jeg i mellemtiden fundet ud af, og min forvirring hang lidt sammen med at "preferences" - det er dér det foregår - så anderledes ud på youtube-instruktionerne og min manual så samtidig vævede noget om at gemme indstillingerne som skabeloner - "templates". Det sidste er ikke nødvendigt. Nu åbner mine indstillinger med 1,5 i linjeafstand og typestr. 14, som jeg altid har svoret til. Samt nogle nye marginer med plads til ca 64 anslag sådan som kravet var hos mine kunder for år tilbage.

5 år siden
5 år siden

Nu kan det godt være det er mig der er helt bag om dansen - er tilbage hos scrivener og nu er jeg helt på spanden - jeg kan ikke finde denne preferences og kan slet ikke funde ud af at få det med dansk igen - hjælp !!!

5 år siden
5 år siden

NU er denne tråd noget gammel, men du finder preferences ved siden af æblet (hvis du bruger Mac), tryk der og der kommer en rullemeny frem. Måske der skal stå Default ved Language.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Scrivener er startet 01/09-2014 22:18 af Marie-Louise Rønning (Tawhilla) og er placeret under Teknik og internet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

62Demokrati
1 time, 41 minutter siden · dino
3148Dagens ord
2 timer, 56 minutter siden · Fink
30Ligheder
6 timer, 15 minutter siden · Savanti
343Kontraster
6 timer, 16 minutter siden · Savanti
87Statsborgerskab
7 timer, 5 minutter siden · Engbo
19Udslettelse af selvet
15 timer siden · svævende-sind
10Så udkommer min digtsamling
2 dage, 7 timer siden · Machula T.
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
3 dage siden · Wernn
1INTERVIEW TIL EN OSO OPGAVE.
3 dage siden · Eddie
23Entropi og evolution
3 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 dage siden · Freema
3Det sner på fyldepennen kan jeg se
4 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
4 dage siden · Wernn
1Min roman.
5 dage siden · dino
2Hærværk
6 dage siden · dino
1Journaliststuderende på jagt efter ...
9 dage siden · Eddie
109Homofobi
10 dage siden · leviP

Teknik og internet

11El-biler
20 dage siden · dino