Bøger, forlag og litterært · Har du nogensinde fundet dig selv i en bog?

15 svar
Senest opdateret 6 år siden · 6 bruger(e) deltager
6 år siden

Har du nogensinde fundet et citat i en bog, som var en spot-on beskrivelse af dig selv?

Here goes mit eksempel:

"Hele livet har folk taget min generthed for surhed, snobberi, ondt lune af den ene eller anden slags. "Hold op med at se så vigtig ud!", kunne min far sommetider råbe til mig når jeg sad og spiste, så fjernsyn, eller i det hele taget passede mig selv. (...) Men mine ansigtstræk har lige så tit været til fordel for mig som til ulempe. Måneder efter at jeg havde lært de fem at kende, opdagede jeg til min overraskelse at de i begyndelsen var blevet nærmest lige så forvirret over mig, som jeg over dem..."

S. 84 i Den Hemmelige Historie af Donna Tartt. Den er virkelig god og kan varmt anbefales! På det her punkt identificerede jeg mig ligeover med fortælleren og det mindede mig endvidere om dette andet citat. "We don't see things as they are, we see them as we are." Anaïs Nin.

Kom med dit citat og tilhørende boganbefaling, og lad os lære dig lidt bedre at kende. Håber nogen vil lege med og dele deres læseoplevelser.

Alt godt, Neon

6 år siden
6 år siden

Jo! Herman Hesses "Steppeulven." (De grå sider - "traktat om Steppeulven." De er grå i Gyldendals bekkasinbog.)

Faktisk gætter jeg på at rigtig mange unge har oplevet det samme med den bog. Hvis det er rigtigt har Hesse virkelig haft psykologisk tæft.

Jeg læste den på det rigtige tidspunkt. 18-19 år.
Idag ville jeg nok ikke helt på samme måde fornemme at en mand gik ind i min hjerne og læste "mig."

6 år siden
6 år siden

Jeg synes jeg har fundet mig selv i Waltaris Senuhe Ægypteren. Jeg er på mange måder Senuhe. Jeg lod mig styre i min ungdom - og solgte mine forældres rettigheder til "Vestens Land." Det er ikke helt det samme ; men det ligner.

Mine gode oplevelser med medfølgende problemer kan let sammenlignes med troen på Aton - en strålende tro, der brast; men ideen står rigtig tilbage.

Men det er langt fra mig, der ville sige: "Men den farvede pige, de har sendt mig(på fange øen) bringer mig ingen glæde."

Det er ikke mig - . Den mindste glæde han kunde give hende var da at blive påskønnet.

Jeg synes også at finde mig selv, der hvor Griffenfelt skriver digtet i fangetårnet. At jeg gengav det her, bekræfter jo, at da verden blev mig vred, da lærte jeg at (...) - og at når de alle svigter, står den rigtige sag endnu stærkere tilbage. Men trods det,så har jeg usvigelige venner og jeg skal ikke hænges eller dømmes på livstid som Griffenfeldt. "Jeg elsker at leve og kæmpe og ingen kan standse min færd," som det står i en sang.
I sange kan man jo også finde sig selv med venlig hilsen. Engbo

6 år siden
6 år siden

Jeg ser mig selv ingen steder og alle steder i litteraturen. Jeg kan ikke huske at jeg nogen steder har tænkt: "Det der er lige mig", men der er mange steder hvor jeg har kunnet leve mig ind i en person og hvor tanker som jeg har tænkt dunkelt, bliver formuleret klart. Gennem bøgerne har jeg rejst over hele verden og jeg har været selv i de fjerneste steder på kloden. For nogle år siden var jeg i New York, men det var ikke nyt for mig, for jeg har været der mange gange i bøger og film.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg har heller aldrig fundet mig selv i en bog. Måske derfor prøvede jeg engang at skabe en hovedperson, der ligner mig.
Det gik så nogenlunde - og så alligevel slet ikke ;-)
Jeg er nok et kompliceret væsen, men er de allerfleste ikke det?

Nå, men jeg kan bestemt godt føle med fiktive personer og det er spændende at opleve noget gennem deres sind.

Pia H

6 år siden
6 år siden

Dino #1: Faktisk gætter jeg på at rigtig mange unge har oplevet det samme med den bog. Hvis det er rigtigt har Hesse virkelig haft psykologisk tæft.

- Tror muligvis du var ung på et andet tidspunkt end mig? :-) Jeg tror jeg har set ryggen af bogen Steppeulven hos mine forældre - jeg tror også jeg har bladret i den, men dog aldrig læst den. Indtil videre kan vi vist konstatere en meget forskellig læsesmag - og det er jo sikkert også ofte noget som er betinget af alder. Men det betyder jo ikke, at vi ikke kan finde inspiration i hinandens noget forskellige referencerammer.

- Det lyder som om nogen få (som mig) af og til rammer identifikation i litteraturen - og andre læser slet ikke på den måde. Interessant! Men hvad får jer så til at læse ind i de sene nattetimer? Bøger I ikke kan slippe? Hvad og hvorfor? Krydr helst med specifikke eksempler: titler eller citater...

6 år siden
6 år siden

Jeg har været omkring 25 år da jeg første gang læste Karen Blixens "Den afrikanske farm", og den slog helt benene væk under mig. Der er i det senere fremkommet rygter om at hun var racist, men mit indtryk dengang var lige modsat. Jeg vil ikke sige, at vi ellers var racister, men vi så jo sjældent udlændinge der kort efter besættelsen og da slet ikke afrikanere, så vi havde nogle urealistiske forestillinger om hvordan de var. Det ændrede "Den afrikanske farm" fuldstændig. Pludselig så man afrikanerne som rigtig levende mennesker. Og det smittede igen af på synet på folk fra andre kulturer i det hele taget. Mennesker var mennesker lige meget hvor de var fra.

Jeg prøvede så også på Karen Blixens øvrige forfatterskab, men det fængede ikke dengang. Først mange år senere blev jeg lige så bidt af det. Karen Blixen er nok den af alle forfattere der har lært mig mest og som har præget hele mit livssyn.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Steppeulven er hidtil eneste gang jeg har tænkt at en bog præcist handlede om mig.
Den er filmatiseret med Max von Sydow.

6 år siden
6 år siden

Jeg tror nu nok mange kan forstå(men måske ikke erkende,) at jeg godt kan føle mig hjemme i Sandemoses En flygtning krydser sit spor - den om Janteloven.

Beskeden om at jeg ikke skal tro jeg er noget. "Der er ikke nogen der forventer sig noget fra dig," at f.eks jeg er sådan en ville være dumt ikke at erkende.
At andre bringer budskabet videre, vil også være dumt og i strid med sandheden, ikke at erkende.

Af natur er jeg beskeden; men jeg ved godt, det ikke er min opgave. Jeg hører ikke til Nixons tavse flertal.
Jeg lytter og læser også kritik og forsøger at indrette mig der efter. Når Kenny skriver. Det drejer sig jo om litteratur. Så jhar han ret - og det er der for jeg nævner Janteloven. En bog er forfatterens mening; men når den købes eller lånes er det læserens bog og fortolkning. Det lærte jeg da jeg gik til Dansk på VUC.

Det er som når man køber en bil Fabrikanten og mekanikeren har mest forstand på dens funktioner. Men man bestemmer selv, hvor man kører hen.

En bog kan være en vældig hjælp til at forstå - andre og sig selv. Jeg kunne jo også godt tænke mig at spørge, de der holder på det er nedværdigende at påpege problemer, hvad de så mener om Scharnbergs digte. F,eks det om den der er tiltænkt tilskuerens rolle - eller

"Du der husker tilbage
udnyt den viden du har.
Det er forspildte dage,
du ikke søger et svar."

Jeg kunne ønske det, for jeg føler det er det modsatte flere har givet udtryk for. Eller ...?

6 år siden
6 år siden

Kære Engbo

Du burde ikke have så ondt af dig selv. Du er ikke spor udstødt eller ensom - i hvert fald ikke her på Fyldepennen - du er en debattør på linje med os andre, og som vi andre kan du ind imellem risikere at få et hak i tuden. Det er nu engang enhver debats vilkår, især når den går på emner der står ens hjerte nær.

Det her er jo en privat hjemmeside, og den har en redaktion og nogle regler, og selvom vi ikke nødvendigvis må bøje os ydmygt, så er der altså nogle grænser vi må overholde. Jeg taler af erfaring.

Jeg har flere gange rost dig som en god debattør, men når du kommer ind på dine hjertesager får du alle emner til at dreje sig om dette, og da kan du ikke forvente, at vi bare skal lægge os på ryggen og sprælle med benene.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

For lige at trække debatten tilbage til dens interessante udgangspunkt, gjorde især Dinos indlæg mig nysgerrig. Youtube er jo et herligt sted at finde sin info, så her er en spændende teaser for "Steppeulven" med Max von Sydow som HP.

Jeg har nu, som flere andre her i debattråden, ikke umiddelbart fundet mit alias i en bog, men jeg husker en sær samhørighed med en figur som interesserede mig meget som barn/ung, omkring 12 år.

Bogens HP var ellers svensk, lidt yngre end mig selv, og en dreng. Men han var som jeg enebarn og hans sommer i Stockholm og omegn trak på en eller anden måde en sær snor til mit eget liv.

Bogen er skrevet af den svenske forfatter P.C.Jersild. Jeg er ikke engang helt sikker på at det er en børnebog, men den gjorde et kæmpe indtryk på mig. Denne ensomme dreng og svenske hverdag og især hans forhold og betragtninger om "de voksne". Det virkede aldeles genkendeligt.
Bogen hedder "Børnenes Ø".
http://dan.wikitrans.net/Barnens_ö_(film)

Jeg tror ikke at jeg nogensinde har set filmen, det var bogens ord og mine egne billeder der skabte magien.

Som voksen erindrer jeg ikke at jeg har "truffet" mig selv i nogen bog. Som teenager var jeg meget glad for Victoria Holts persongalleri og ville da gerne have været sådan en heldig prinsesse, men ikke nogen decideret AHA-oplevelse. Nej.

Mikala

6 år siden
6 år siden

Tak for filmen, Mikala. :-)
Men denne tegnefilm er nu ikke som den rigtige spillefilm med svenske Max.

P. C. Jersilds bog har måske et forbillede i William Goldings bog "Fluernes Herre, " som er filmatiseret flere gange.

6 år siden
6 år siden

Mikala

Dejligt at blive mindet om Jersilds "Børnenes Ø". Jeg husker både bogen og filmen. Pudsigt nok handler den om drengen som IKKE kommer på børnenes ø, som er en sommerlejr. Jeg husker ikke hvorfor han ikke kommer af sted, men han bliver i byen og må klare sig til forældrene kommer hjem. De tror jo han er vel forvaret på sommerlejren og er selv taget på ferie. Bogen er fuld af godt humør, men også af de kvaler det giver at skulle gå fra barn til voksen.

Kåemer

6 år siden
6 år siden
#13 Engbo

#9 Kære Kåemer Jeg kan kun sige, at det har du ret i. Jeg mener da også, jeg har udtrykt det; men jeg skal da bestræbe mig på at udtrykke det tydeligere - at jeg elsker at leve og kæmpe.

Meningernes brydning er jo en god ting; men jeg mener ikke det var problemet. Kun få kommer med et modspil.

Men det der har præget den sidste tids debat er jo mere: Det gider vi ikke snakke om end debatter hvor man må modtage hug, som du skriver.
Men jeg tager dine råd med.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Du har ret, Dino. Ovenstående så jeg også på. Jeg tror at jeg måske lagde det gale link ind.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Har du nogensinde fundet dig selv i en bog? er startet 08/09-2014 00:05 af Tine Sønder (neon) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3634Dagens ord
2 timer, 29 minutter siden · leviP
24Big Brother Is Watching You!
2 timer, 54 minutter siden · Engbo
23Dagens Had
12 timer siden · Prem
77Læserbreve
13 timer siden · Kåemer
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 dage, 5 timer siden · Anniina
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 dage siden · Wernn
8Meddelelse
4 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
5 dage siden · Wernn
128Virus
6 dage siden · Engbo
7skrive start hjælp
19 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
22 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
23 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 3 dage siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 5 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 6 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 7 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 11 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 11 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 12 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 18 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 19 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 20 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
1 måned, 21 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 25 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 26 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 4 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 9 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 17 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 18 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 18 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 19 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 22 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 22 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 22 dage siden · melberg

Bøger, forlag og litterært

11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 9 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
5 måneder, 28 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
6 måneder, 2 dage siden · Skribenten47
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
7 måneder, 21 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
7 måneder, 21 dage siden · NAHansen
3Findes der mon sådan en bog???
9 måneder, 14 dage siden · Savanti
2Er man tvunget til tavshed?
11 måneder, 15 dage siden · Eddie
6Lige margener?
1 år, 1 måned siden · Pia Hansen
1hvilke lande, hvilke genrer?
1 år, 4 måneder siden · Muhkovending
7Saxo.com
1 år, 5 måneder siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
1 år, 5 måneder siden · Paolosaks
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
1 år, 7 måneder siden · mandeniskoven
8Ros til Forlag mellemgaard .
1 år, 9 måneder siden · Savanti
2Salg af digtsamling
1 år, 9 måneder siden · Savanti
20Forlagsbranchen er i opbrud!
1 år, 11 måneder siden · tope
2Lektørudtalelse på en af forfattern...
1 år, 11 måneder siden · NAHansen
5hvad er fordelen ved ISBN nr?
2 år siden · vikingo
3Boganmelder, hvordan?
2 år siden · NAHansen
2At sende en PDF til tryk...
2 år siden · little T
0No country for old men.
2 år siden · Mitmit
5Krimier
2 år siden · dino
14Verdens bedste roman
2 år siden · dino
31Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 år siden · tope
7Nu er jeg moden på udgivelse
2 år siden · tope
1Hvilken genre er dette?
2 år siden · dino
9Er det ok?
2 år siden · Polo
1Det der følge brev?
2 år siden · dino
38Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
2 år siden · JacobPatrickPou...
7Gode danske udviklingsromaner?
2 år siden · Vacca foeda
2Fortælle bogens historie på en visu...
2 år siden · Dizzy76
2Slagtryk
2 år siden · heksemutter
6Et Spørgsmål
2 år siden · Bondekonen
24Skuespil
2 år siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...