Religion, politik og samfund · Fundamentalisme

124 svar
Senest opdateret 5 år siden · 11 bruger(e) deltager
6 år siden

Fundamentalisme er den tankegang at der findes én forklaring på alle menneskelige og universelle spørgsmål, og som alle bør indordne sig under. Tungest vejer disse forklaringer når man mener at de er givet af Gud, og at visse mennesker og organisationer er udvalgt til at eksekvere Guds befalinger.

I disse år er det den muslimske fundamentalisme der hærger værst, ikke mindst iblandt muslimerne selv. I mange år har det været Al Queda der har været den store fare, nu er det IS eller Islamisk Stat.

I dag, 13. september 2014 bliver der demonstrationer mod IS rundt om i landet, arrangeret af muslimerne selv. Der er al mulig grund til at støtte dem, men også til at vise forståelse for de muslimer der ikke vil deltage, eftersom de allerede har modtaget trusler

Der er god grund til at støtte de muslimer som ser sig selv som danske, samtidig med at de stadig er muslimer.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Ja du må mig meget undskylde men religion er for mig den største løgn der nogensinde er fortalt. Man kan sige at biblen selv er nok en af de bedste action romaner der nogensinde er skrevet, som så nok også skulle være blevet ved det. Desværre er der alt for mange mennesker der tager den BOG og mere er det ikke, for det eneste rigtige i denne verden og tilbeder de fiktive personer i bogen som værende det sande svar på ALT.

Ja undskyld mig, men vi er nu i år 2014 og stadig den dag i dag, efter så meget viden om universets udvikling, samt menneskets, ja så findes der stadig mennesker som tror på den store løgn skrevet for mange år siden. Nogle er som du selv er inde på, villig til at slå ihjel for denne bog. Sad but true.

Så nej desværre, jeg har bestemt ikke tænkt mig at deltage i nogle former for demonstrationer af nogen art, hvor det omhandler religion.

Hvis man nu afskaffede religion tror jeg faktisk at jorden ville et langt bedre sted at være.

6 år siden
6 år siden

Ragn A Rock

"Hvis man nu afskaffede religion ..."

Ja, der findes så mange slags fundamentalisme, og dette er altså din.

Hvis og hvis og hvis! Ja, hvis bare alle mennesker havde samme indstilling som mig eller dig, så ville jorden blive paradisisk. Desværre må vi leve i verden som den er og ikke som den burde være.

At afskaffe al religion er jo ikke nogen ny idé. Det var en del af kommunismens planer, og endda med stærke kræfter bag til at gennemføre den. Men se hvordan det er gået.

Så lad os nu bare støtte de kræfter der går ind for, at vi kan leve fredsommeligt sammen på tværs af vore forskelligheder.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Ragn A Rock

Undskyld mig lige én gang til.

Gætter jeg rigtigt, at du aldrig har læst Bibelen? Det er skam en god bog, som man sagtens kan læse uden at blive fundamentalist eller i det hele taget religiøs.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

#3 (Kåemer): Ragn A Rock

Gætter jeg rigtigt, at du aldrig har læst Bibelen? Det er skam en god bog, som man sagtens kan læse uden at blive fundamentalist eller i det hele taget religiøs.

Kåemer

Gætteri er for enhver helt frit. Jo har skam læst både det nye og det gamle testamente (på et tidspunkt gik jeg i gang med at læse koranen for at sætte mig lidt mere ind i tingene/tankegang osv. blev dog aldrig færdig med den). Netop derfor jeg skriver at de er nogle af de bedste action romaner der til dags dato er skrevet. Tror sågar, at den er bestseller uden sammenligning.

Men lad os nu gå efter bolden og ikke spilleren. Jeg forsøgte blot at give min mening til kende, at jeg finder netop religion absolut skrækkeligt. Jeg siger ikke min model er noget som andre SKAL følge. Siger blot man har lov til at tænke selv, findes der virkelig en usynlig mand oppe i skyen som er alvidende og som har forudbestemt alt for os ???.

Nu har jeg ikke lyst til at gå ind i en længere diskusion omkring religion, da jeg finder det spild af kostbar tid, netop at diskutere noget som jeg grundlæggende ikke tror på.

Til sidst vil jeg blot tilføje at folk må da hjertens gerne tro på det de ønsker, blot de ikke TVINGER andre til at følge deres tro.

Grunden til at jeg legede med tanken om at afskaffe religion, hvilket i sig selv er totalt umuligt og aldrig ville kunne lade sig gøre. Var det blot fordi, at de fleste krige, ja netop er udsprunget fra, ja religion. Det i sig er jo lidt tankevækkende, især når man tænker på det 5. bud "Du må ikke slå ihjel" (jo hvis du er af en anden tro end min) :o)

God lørdag til alle

// R A R

6 år siden
6 år siden

Ragn A Rock

Jamen så er vi jo ganske enige, selvom vi udtrykker os forskelligt. Dejligt.

Så lad os støtte de kræfter der går ind for at vi kan leve sammen i fred selvom vi er forskellige.

Kåemer

6 år siden

Viser kun 10 af i alt 124 indlæg
5 år siden

Jeg er enig med Engbo her. Vi har da fundamenter hos os! Vi ønsker ikke at alt skal flyde.
Men ordet "fundamentalisme" mister sin betydning hvis man kalder os fundamentalister.
Det ville svare til at vil med vold og magt vil genindføre middelalderens kristendom.

Der er en væsentlig forskel, synes jeg.
"De muslimske fundamentalister" føler sig helt og holdent åndsbeslægtede med den Islam som profeten indstiftede i sin egen levetid eller måske højst 100 år senere.
Det er noget som de kan identificere sig med.

Jeg tvivler på at mange kristne idag kan identificere sig med forholdene fra år nul og frem til evangeliernes nedskrivning.

5 år siden
5 år siden

Nej! - Danskerne er absolut ikke fundamentalister. De er et frihedselskende og tolerant folk.
Et folk, der tillader enhver politisk og religiøs holdning, så længe den ikke er voldelig eller på anden vis en samfundsomvæltende opførsel.
Vi kan uden blusel kalde skolebørn for forbandede kommunist unger og deres forældre kommunistsvin. En helt igennem forståelig reaktion, når man selv er opvokset i en god socialdemokratisk eller anden form for familie af ægte dansk småborgerlig observans.
At vi kalder nogen for perkere og perkerunger er da også bare en videreførsel af ovenstående helt naturlige reaktion på ægte danskhed og har intet som helst med fundamentalisme at gøre.
Indspist hellig højskole danskhed er at sammenligne med den højeste form for national klasse. Så lad os være stolte og i sindet højstemte, når vi ser ægte danskhed manifesteret med fanebærende høje blonde unge mennesker som festlige indslag ved politiske møder.

Nej! - Fundamentalister er vi bestemt ikke. Tro mig! - Jeg er selv så nogenlunde dansk og kan ubesværet føre min danskhed så langt tilbage som tre generationer.
Hvor mange kan egentlig det?

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Kattegat

Nej vi er sandelig ikke fundamentalister, og forhåbentlig har vi heller ikke den form for danskhed som du beskriver. Ikke os alle sammen i hvert fald, selvom jeg må indrømme at den sommetider stikker sit grimme ansigt frem.

Kåemer

5 år siden
5 år siden
#122 Lisa_F

#3 (Kåemer): Ragn A Rock

Kåemer

Hvis du synes det, ville du saa ikke gerne ogsaa laese resten af de skrifter, der af romerne ikke blev optaget i Bibelen og Det Nye Testamente.

Det virkelige problem er jo ikke troen paa et eller andet i sig selv, men de organisationer der staar bag det hele.

5 år siden
5 år siden

Lisa_F

Jeg har skam læst alt hvad jeg kunne komme over, og som var tilgængeligt på dansk og dels på engelsk af skrifter fra den første kristne tid, og jeg har gjort hvad jeg kunne for at sætte mig ind i de historiske omstændigheder. Jeg er også godt klar over at meget, ja, det meste er gået tabt. Tidens tand er ubarmhjertig. Men der kan naturligvis stadig være ting jeg har overset. Måske du kan anbefale mig noget?

Men at meget er forsvundet forringer jo ikke værdien af det som faktisk er bevaret, f.eks. skrifterne i Bibelen.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Lisa_F

"Det virkelige problem er jo ikke troen paa et eller andet i sig selv, men de organisationer der staar bag det hele."

Jeg har spekuleret over, hvad du mener med dette. Vil du uddybe?

Kåemer

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fundamentalisme er startet 13/09-2014 08:02 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3634Dagens ord
2 timer, 30 minutter siden · leviP
24Big Brother Is Watching You!
2 timer, 55 minutter siden · Engbo
23Dagens Had
12 timer siden · Prem
77Læserbreve
13 timer siden · Kåemer
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 dage, 5 timer siden · Anniina
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 dage siden · Wernn
8Meddelelse
4 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
5 dage siden · Wernn
128Virus
6 dage siden · Engbo
7skrive start hjælp
19 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
22 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
23 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 3 dage siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 5 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 6 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 7 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 11 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 11 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 12 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 18 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 19 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 20 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
1 måned, 21 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 25 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 26 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 4 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 9 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 17 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 18 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 18 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 19 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 22 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 22 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 22 dage siden · melberg

Religion, politik og samfund

24Big Brother Is Watching You!
2 timer, 55 minutter siden · Engbo
128Virus
6 dage siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
22 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
23 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 6 dage siden · dino
11668
1 måned, 12 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 18 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 18 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
3 måneder, 13 dage siden · Wernn
0Kringsat
3 måneder, 28 dage siden · Engbo
52Treenigheden
5 måneder, 3 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
7 måneder, 29 dage siden · Wernn
27SAS
8 måneder siden · Morpheus
379Gud
8 måneder, 13 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
8 måneder, 23 dage siden · dino
4Nytårstalen
9 måneder, 22 dage siden · dino
117Statsborgerskab
9 måneder, 25 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
9 måneder, 28 dage siden · dino
65Demokrati
10 måneder, 9 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
10 måneder, 16 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
10 måneder, 17 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
10 måneder, 17 dage siden · Wernn
109Homofobi
10 måneder, 23 dage siden · leviP
5Pengetroen
11 måneder, 17 dage siden · Wernn
19Lykke
11 måneder, 22 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
11 måneder, 23 dage siden · Wernn
1Det store intet
1 år siden · dino
0Sekterisk aggression