Tekstdebatter · At lave en karakternovelle (SKABELON)

14 svar
Senest opdateret 5 år siden · 13 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg vil gerne vide hvordan i andre laver en karakternovelle her på fyldepennen?
Altså hvordan man opbygger strukturen i en "karakterskabelon". Så beskrivelsen af en persons ydre og indre karaktertræk er placeret korrekt og de rigtige nøgleord der beskriver egenskaberne er valgt.

Jeg har behov for hjælp til at lave en fyldestgørende skabelon som muligt. Selv om at det ikke er alle data der skal med i den færdige historie. Jeg synes bare at en person der beskrevet udførligt, virker mere levende. Fordi jeg ved mere om personen.

Så hvis der er nogle der vil dele deres egen karakternovelle med os andre her forummet, så vil undertegnede blive glad.

6 år siden
6 år siden

Den var svær. Jeg ved knap nok hvad en karakternovelle og en karakterskabelon er. Måske er det noget man lærer på skrivekurser.

Men jeg har da skrevet over hundrede noveller, hvor personernes ydre og indre karaktertræk er beskrevet. Jeg kan kun opfordre dig til at læse dem - og andre forfattere naturligvis.

Findes der en skabelon for noget som helst inden for skrivekunsten. Det tvivler jeg på, men så kan andre måske oplyse dig.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Okay. Jeg prøver på en anden måde. Nogle bøger der handler om at skrive tekster beskriver noget de kalder for stamkort eller karakternovelle til at beskrive en persons fysiske, psykiske og sociale karaktertræk. Altså (personkarakteristik). Alle mennesker har karaktertræk, men dem skriver vi jo ikke ned på papir. Men ideen skulle så være at man så har et overblik over ens fiktive person og dermed bedre kan overskue hvordan denne person udvikler sig igennem historien.
Jeg vil mene, at alle forfattere beskriver deres personer på en eller anden måde.
Det jeg har problemer med er beskrive alle de indre karaktertræk og det er dem jeg ønsker hjælp til.

6 år siden
6 år siden

Skrivning som læredisciplin har jeg ikke forstand på.

Men det i #2 skitserede problem kan ofte løses ved netop ikke at gå analytisk til værks, men udfolde sig helt konkret.
Ikke mindst Dostojevskij er kendt for det sidste. Ved at beskrive hvordan en person taler - altså lade vedkommende tale af karsken bælg - gives læseren et indtryk af personens udseende og karakter.

6 år siden
6 år siden

Jeg vil nu også sige at du må vise hvordan personen er ved tale og de ting som han/hun gør. Jeg har ikke hørt om en skabelon for hvordan man skaber en person. Når jeg skriver så skriver jeg nogle småting ned om deres udseende og forestiller mig dem i hovedet, også hvordan de taler og opføre sig. Måske skal du bare prøve dig lidt frem.

6 år siden
6 år siden

Altså en karakters indre persontræk er noget, som man skal beskrive gennem personens dialog og handlinger. Man kan jo ikke - eller man kan godt men det virker sjældent særlig godt - bare skrive 'Hun var sød pige, der elskede livet og hendes yndlingsfarve var lilla'. Det er ALT for meget info-dump, hvor man bare stopper informationer ned i halsen på sin læser, bare for at sige 'Hey, jeg har tænkt over min karakter!'.
Hvis din karakter skal være sød så vis det gennem vedkommendes handlinger - de hjælper folk, de forsøger at beskytte andre, de tager sig af andre, de tager meget hensyn osv.
Show, don't tell og alt det der :3

Hvis du mener hjælp til sådan generelt at finde hoved og hale i din karakter fra dit eget (forfatterens synspunkt):
Altså jeg arbejder med et fantasyunivers, så jeg plejer at lave en masse forskellige dokumenter. I et af dem skriver jeg så alle mine karakterer ned under hvert deres afsnit. Der skriver jeg så, hvad deres baggrundshistorie er (Sådan i store træk), hvordan de ser og andre nødvendige detaljer. Personligheder gør jeg mig egentlig ikke nødvendigvis så meget i, siden jeg som regel har fint styr på dem i mit hoved. Jeg føler, at personligheder kan være lidt svære at beskrive i sådan en karakterskabelon-ting, så jeg holder mig tit til at lade dem udfolde sig i selve historien.

6 år siden
6 år siden

Jeg plejer at lave et persongalleri, og som regel sideløbende med at jeg skriver synopse og/eller sceneoversigt. Simpelthen fordi handling og karakterer i min verden hænger uløseligt sammen. For hvilken person kræver det at handle på den måde som er nødvendigt for plottet? Var personen sådan fra begyndelsen eller er karaktertrækket udviklet gennem det foregående plot? Eller har vi at gøre med en person der almindeligvis opfører sig på den ene måde, men pga et eller andet i fortiden pludselig opfører sig på en helt anden måde?

Eksempler på det sidste kunne være ham/hende der er blevet mobbet som barn eller måske opdraget med tæv, og derfor almindeligvis er forskræmt og stille, men som pludselig træder til, hæver stemmen og hjælper en anden som bliver udsat for fysisk eller mental vold. Hin har Beskytteren liggende latent i sig fordi hin ved hvor ondt det kan gøre og ikke ønsker det for andre, og i samme ombæring får hin måske gjort op med sin egen fortid.
Omvendt kan det også være ham/hende der er et dominerende brushoved til dagligt. Måske baseret på præcis samme oplevelser som ovennævnte, eller måske stik modsat fordi hin altid har haft det nemt. Denne person har måske en oplevelse i plottet eller møder en anden karakter som forvandler dem til nervevrag eller omsorgsfulde, neddæmpede mennesker. Igen fordi noget latent i ham/hende bringes op til overfladen.

I persongalleriet skriver jeg også altid personernes alder, hår- og øjenfarve, og hvordan de er bygget. Dette simpelthen fordi jeg ikke fokuserer ret meget på udseende i teksten, så jeg når til side 204 kan jeg måske ikke huske om hp har blå eller brune øjne. Så er det nemmere lige at slå op i galleriet end at skulle finde det i teksten.
Jeg skriver også hvilke forhold de måske har til andre personer i plottet, eller hvilke forhold jeg har tænkt mig at de får til de andre i løbet af plottet.
På den måde ved jeg - som regel, for nogle gange udvikler personen sig anderledes end forventet - fra begyndelsen om A ender med at forelske sig i B (i så fald vil det være fint med nogle små hints undervejs i teksten, så det ikke bare kommer som et lyn fra en klar himmel), eller om B undervejs forsøger at myrde C.
Ind imellem noterer jeg også kort om hvilken rolle de spiller i historien, og hvis deres temperament har betydning, skriver jeg også det.

I selve teksten skriver jeg til gengæld aldrig at A er frygteligt forskræmt fordi hun fik tæv som barn. Hendes temperament bør her fremgå af hendes opførsel, og hvis det er vigtigt at hun fik tæv som barn, lader jeg det fremgå enten ved at hun fortæller det til en anden, eller ved at hun tænker tilbage på det.
Som de andre siger: Show, don't tell!
Men det er altid en fordel at du selv kender dine personer i dybden, selv om du måske ikke videregiver det hele til læseren.

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Jeg ved, der findes nogle skabeloner, hvor man kan udfylde en persons karaktertræk og baggrundshistorie, men jeg kan ikke hjælpe dig, for jeg bruger dem ikke selv. Måske kan det googles?

Jeg skal som regel have skrevet lidt, før jeg får lært mine personer at kende, men jeg synes også, det er rart at vide, hvor jeg vil hen med historien, så min arbejdsproces er lidt springen frem og tilbage mellem planlægning og skrivning.

6 år siden
6 år siden

Måske er det et plotark, du søger efter. Sådan et bruger jeg altid.

6 år siden
6 år siden

Måske er det sådan en "liste", du mangler?

Navn
Køn
Alder
Udseende
Særlige kendetegn
Humør
Manerer
Venskaber
Sprog
Fysisk holdning
Seksuelle præferencer
Øgenavn
Ryger
Fobier, komplekser
Skjulte sider
Hemmelighed
Etisk, politisk og religiøs holdning
Drømme, ambitioner
Uddannelse
Skæbne

Du kan også lade de tre-fire vigtigste personer fortælle en oplevelse fra deres barndom/ungdom. På den måde opdager man tit en masse om personen.

6 år siden
6 år siden

Min søn spillede Dungeons and Dragons, eller var det omvendt?, og drengene konstruerede hver deres karakter, med træk, som foreslået i et af de tidligere indlæg. Så havde de nogle terninger, og terningene bestemte så, hvor kloge, stærke, behændige osv figuren så var.
Da kakteren var konstrueret, gik de ud i verden og fik erfaringer, som påvirkede deres egenskaber.
Det var rigtigt sjovt at følge ungernes dynamiske karakterudvikling.

6 år siden
6 år siden

Jeg prøver så vidt muligt at få egenskaberne flettet ind i historien. I stedet for f.eks. at nævne, at Børge ikke har for gode manerer, ville jeg måske lade ham bøvse ved bordet. Eller for at vende tilbage til den søde pige, der elsker lilla, kunne man lade hende tage en tikrone fra sin lilla pung og give til den lille dreng, der ikke har penge nok til bussen. Bare for at tage et par eksempler.

Jeg elsker i øvrigt den stil, som nogle af jer her på fyldepennen bruger: F.eks. "Der kom en rød hårbunke til syne." "De grønne øjne smilede." Det er sådan en finurlig måde at beskrive en person.

6 år siden
5 år siden

Man kan altid skitserer sin person ud fra: Udseende, alder, etcinitet, etik/moral, uddannelse, ønsker, særlige kendetegn etc. etc.

Men jeg plejer at skrive noget af det ned jeg ved, og ellers lade karakter udvikle sig samtidig med at jeg skriver og udvikler historien/novellen/romanen. På den måde bliver man ikke overrasket hvis ens fantasi mener at historien/novellen/roman tager en anden drejning end man havde forestillet sig.

5 år siden
5 år siden

Jeg har præcist samme problem!!!
Og ja, listen ovenover ligner meget en liste jeg selv har arbejdet med... Den fik mig til at opfinde en person mere... en ven til HP2 (hovedperson2), og gennem denne ven kan mange af HP2's karaktertræk så afsløres... -Fordi der går noget tid for han møder HP1...

Men de sværeste punkter på min liste er:
Personens fejl
Personens sjove sider

Jeg har slet ikke fantasi nok til at udfylde disse to kriterier...! Det ydre har jeg ok-fat i... Med lidt justeringer her og der.. Men det indre, det mere personlige - faktisk det sjoveste at lave som forfatter- at skabe sin egen person... Det er dér jeg kommer til kort...!

Og det er dødfrustrerende..!

For min historie er der ikke rigtigt noget der er givet af fejl eller sjove indfald fra disse karakterer.. Men uden kan jeg godt se, at de kan gå hen og blive kedelige flade figurer... :-(

Måske vi to skulle hjælpe hinanden med vores personer?? Kigge hinandens igennem og give gode tips... Måske din fantasi omkring mine HP'er er bedre, fordi du ikke kender til de billeder jeg har i mit hovede - og omvendt?

Modløs
Sandie

5 år siden
5 år siden

Jeg har iøvrigt brugt denne liste som inspiration:
http://karinhald.b...er-opbygning.html

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten At lave en karakternovelle (SKABELON) er startet 14/09-2014 00:48 af Der_Alte og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

133Hvad er du taknemmelig for i dag?
9 timer, 18 minutter siden · digterinden
3722Dagens ord
9 timer, 19 minutter siden · digterinden
1Kynisk frelse
9 timer, 40 minutter siden · Wernn
0En læser(e) søges til noveller
2 dage, 7 timer siden · Michael But
51Skrivegruppe søges - København og o...
6 dage siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
7 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
10 dage siden · Wernn
63Ligheder
13 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
14 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
21 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
21 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
23 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
26 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
29 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
1 måned, 2 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 3 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned, 4 dage siden · Prem
133Virus
1 måned, 4 dage siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 5 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 5 dage siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 7 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 9 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 9 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 14 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 16 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 16 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
2 måneder, 3 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder, 4 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 11 dage siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 18 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
2 måneder, 22 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
2 måneder, 23 dage siden · Wernn

Tekstdebatter

19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 16 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
2 måneder, 23 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 måneder, 7 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
6 måneder, 21 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
6 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
9 måneder, 6 dage siden · Wernn
1HJÆÆLP
9 måneder, 13 dage siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
10 måneder, 4 dage siden · hermanøv
3Fatter du det?
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
7Redigering
11 måneder, 18 dage siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
1 år, 1 måned siden · neran
1En god slutning
1 år, 3 måneder siden · dino
8Voldtægter og overgreb
1 år, 8 måneder siden · maryanna
3Hjælp til handling
1 år, 8 måneder siden · Det Anonyme Pun...
1Dagbøger
1 år, 8 måneder siden · dino
6Sprogproblemer
1 år, 8 måneder siden · Marver
102Kontraster
1 år, 8 måneder siden · Engbo
4Plagiat, inspiration, kopiering ell...
1 år, 9 måneder siden · Hellerhigh
7Råd til hvordan man starter på en 2...
1 år, 10 måneder siden · NAHansen
1Hej hej
1 år, 11 måneder siden · Engbo
9Skriveblokering/flow
2 år siden · Polo
2Mødregruppen
2 år siden · Savanti
1Digte/ tekster om månen
2 år siden · Kåemer
7Redigering - og ikke mindst slutnin...
2 år siden · Mitmit
2Spørgsmål i datid eller nutid?
2 år siden · Kåemer
4Kapitler eller noveller?
2 år siden · Kåemer
4Tips mod kedsomhed og præstationsan...
2 år siden · Bondekonen
23Skabelsen af værker
2 år siden · Herja
10Skriveblokering
2 år siden · Polo
12Uforståelige digte
2 år siden · Savanti
15antal kapitler på fyldepennen - hvo...
2 år siden · prefu
5Digt af Thøger Larsen
2 år siden · Engbo
21Hvordan finder jeg en titel?
2 år siden · JacobPatrickPou...
3Et kuk om kommentarer
2 år siden · Morpho
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
3 år siden · Dizzy76