Religion, politik og samfund · MRSA, fortsat

18 svar
Senest opdateret 6 år siden · 8 bruger(e) deltager
6 år siden

Vil Danmark overhovedet erkende problemets omfang ?

Det er kommet frem at sundhedsvæenet kender til flere tilfælde af smitte på spæd- og småbørn.

MRSA er i min optik en resistent staffylokok og sådanne er smitsomme bæster. Mange staldfolk er smittede, med og uden vidende. De kan så smitte videre til kolleger og familie. Insiminatører og dyrlæger er også potentielle smitte bærere. Og hvad med transportørerne og slagteriarbejderne, for ikke at tale om slagterne i butiksledet og derfra til os almindelige kunder ?

HJÆLP !!! stop verden, jeg vil af.

6 år siden
6 år siden

Hej Robert.

Op med humøret! Ja, verden er et farligt sted, og der er ingen mulighed for at stå af - og stadig være i live, mener jeg. Nu er vi begge oppe i årene, og vi må bare glæde os over at vi har kunnet leve vort liv i en nogenlunde fredelig tid og i et nogenlunde fredeligt hjørne af verden.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg opponerer! ;D

Der findes "parallelverdenspartisaner", som undertegnede. Man kan godt opponere og vælge at ignorere konventionerne.

Det er lidt at stå af verden. Og hvis ikke nogle få modige mennesker gjorde det, så ville vi aldrig lære noget nyt.

Men altså. Der findes mennesker som insisterer på at leve anderledes og gerne betaler prisen for det.

6 år siden
6 år siden

Har du nogensinde lavet frikadeller på kalvekød, Camra ? Det er en noget tam foreteelse. Jeg holder også af en god kamsteg med flæskesvær; en kotelet vendt i æg og rasp med skaft; en god mørbradbøf eller en gang stegt flæsk med persillesovs.

Jeg mindes gammeldags smag af svinekød og nu må/skal jeg være afholdende, fordi de danske myndigheder ikke kan/vil tage vare på vors sundhed.

Selv det parallelunivers du omtaler, er for mig uden svinekød, nu.

6 år siden
6 år siden

Er økologi-grisene ikke fritaget? Jeg bilder mig i hvert fald ind at jeg er nogenlunde garderet, hvis jeg kun spiser økofrilandsgris, og jeg forventer at den ikke indeholder mere penicilin end jeg gør.
Men glade grise er dyre, og jeg er nok lidt dobbeltmoralsk, når jeg glad spiser en lun leverpostegsmad toppet med sprød bacon. Tvivler på at Tulip er helt øko.
Men fersk kød er øko her i huset. Prøver virkelig at være konsekvent.
Orker ikke få smadret mit humør ved at google, men kan man ikke godt regne med at økokød stadig er fri for medicinrester og resistente, klamme bakterier?

6 år siden
6 år siden

Her kan du se lidt om faren.http://www.naturli...har-mrsa-om-ti-ar

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Robert, ved godt at det er lidt uretfærdigt, men jeg advarede og forsøgte at fortælle, at jeg er ukonventionel ;O)

Jeg laver deller i ovnen og kalder dem deller, selv om det måtte være kalve- eller oksefars. Men i øvrigt spiser jeg mange linser, bønner og kikærter. Der er en del flere proteiner i, og så har disse planter ikke pruttet CO2 ud på marken. De har til gengæld bundet kvælstoffet i jorden og så er der aminosyrer i.

Smagen er ikke alt, men smagen kan ligesom blive det, at man kan mærke, at musklerne kan det de skal, at hjertet er sundt osv.

Jeg har turner syndrom, og skal passe på med stofskiftet, blodtrykket m.m., så jeg ikke får diabetes. Det betyder, at jeg også skal passe på kolesteroltallet. Så det er lige meget for mig, hvis maden smager såkaldt godt, hvis der ikke er de aminosyrer og proteiner i, som jeg skal bruge for at kunne motionere. Mine muskler udvikler hurtigt de enzymer, som er tegn på overbelastning, hvis jeg ikke spiser som beskrevet. Og det er rent ud sagt nederen at føle sig som en gigtplaget med for højt kolesterol og for højt blodtryk.

Jeg elsker den mad, jeg spiser, fordi jeg kan mærke, at den virker. Vi skulle fokusere meget mere på, at maden gør noget godt for kroppen i stedet for bare at smage. Den smager jo faktisk alligevel.

Hvem ved? Jeg eksperimenterer med disse proteinrige fødevarer, og det skulle være godt for musklerne. Musklerne giver kroppen varme, og måske sparer jeg lidt varmeregning på den konto. Se, det er energivenligt og miljøvenligt. Det smager godt. Prøv selv med gule ærter!

Anyways, min søster beretter om kolde tæer, om at hun fryser, så når jeg ikke fryser med et stofskifte, der er så lavt, at jeg får medicin for det... Det kunne tyde på, at linser, kikærter og bønner er effektive fødevarer, som gør den rest, som min medicin ikke kan. Hvem ved? Men jeg skal da gerne holde øje og berette senere på året, hvornår jeg sætter min første varme på. Bliver nok senere end de fleste.

6 år siden
6 år siden

Tak Kattegat for dokumentationen i #5.

Andetsteds har jeg læst at MRSA også ramme øko-grise, selvom grunden ikke er at der vaccineres, men fordi smitten bæres af mennesker, samt smitter i fødevarekæden (jeg kan ikke kuske dokumentationen).

Hvor farlig MRSA er, drøftes jævnligt, men det man vistnok er enige om er at mennesker med nedsat imunforsvar er ekstra udsatte.

Desuagtet er det noget bras at vi forbrugere ikke kan få ren mad.

6 år siden
6 år siden

Det har du ret i, Kalle. Det er virkelig noget bras at maden er så svær at få fin og sygdomsfri.
Læste et eller andet sted, at den er god nok, grøntsagerne smagte bedre, da vi var børn. Altså tomater, der ikke smager af vand, og agurker der rent faktisk smager af - tralala - agurk. En fin smag, jeg ikke har fået i mange år. Det skulle være noget med at man har avlet så meget på udseendet at man glemte smagen et eller andet sted i "udviklingen".

I år har jeg dog fået succes med bittesmå hjemmedyrkede dukketomater fra en bakke, jeg tog frø fra. DE smager af sommer, sol og lidt barndom, og jeg plukker fortsat. Kogte en gigantportion til en (meget mindre) sovs, og frøs ned. Den slags er rart.

- Men så er der altså også problemer med frilandsdyrene. Ærgerligt.

... Hvordan smager mon tang?

6 år siden
6 år siden

Vi bruger tang her hos os i forbindelse med fiskemad, som vi spiser ret ofte.
For år tilbage indsamlede jeg det i forbindelse med mit fiskeri og altid på relativt dybt vand med stærk strøm.
Det kan man stadig gøre. Siger nogen.
Vi er dog gået bort fra det og bruger i dag kun købetang, da vi uden at kunne dokumentere det, mener forureningen af Kattegat er tiltaget så kraftigt, at vi ikke gider spilde tiden på at indsamle og præparere selv mere.
Du kan læse lidt om det her:http://leksikon.ar...uides/Tang-guide/

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Hej Kattegat. Tak for link og spændende info.
Det var nu nok ment lidt med et blink, men jeg ved egentlig godt at tang skal være rigtig sundt og vitaminrigt.

Fik en gang en portion japansk tang forærende, som jeg blev anbefalet at bruge i en suppe. Det kogte længe med og smagte som rågummi eller måske lidt som en ikke helt-færdigkogt blæksprutte. Det var ret svært at få ned. Jeg blev ikke afhængig. Senere forstod jeg så at tangen kun kogte med til at give suppen smag, og at det slet ikke var meningen at den skulle spises med. Der kan man bare se.

6 år siden
6 år siden

Jeg læste lige i "Ingeniøren" om at topkvalificerede forskere i levnedsmidler fra DTU udelukkes fordi de har været kritiske imod myndighedernes håndtering af problemet.
Det er især smittevejene - svin - mennesker eller måske levnedsmidler - mennesker der er stridens æble.

Kom igang med det bedste vi har, så den nød kan knækkes. Forfængelighed ligner sabotage af processen.

6 år siden
6 år siden

"Ingen vej tilbage
Realiteten er, at MRSA CC398 har nået et niveau, hvor der ingen vej er tilbage: Vi bliver nødt til at leve med MRSA CC398 både i landbruget og i det omgivende samfund, sådan som vi også lever med andre stafylokokker. Vi anderkender, at der for samfundet er en sundhedsmæssig udfordring i, at stafylokokker - herunder MRSA CC398 - har fået deres eget liv i hospitalssektoren, og nu smitter mellem mennesker."
Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer.

Ovenstående citat viser ganske godt, hvilken lobby forskerene er oppe imod. Det er Danmarks mest; indflydelsesrige, bedst organiserede og fremfor alt den mest kyniske, når talen drejer sig om at pleje særinteresser uden tanke for, hvilke skader det har for samfundet som helhed.
Det gælder ikke kun for svineproduktion, men for såvel forurening af vore drikkevandsresurser, kvælstofudledning og mange andre ting. De bekæmper dem med hård hånd fra en kant af og har for det meste held med det.

Hvordan kan man bekæmpe resistensudviklingen i svinebesætningerne? Det er ret enkelt at svare på. Stop det massive misbrug af antibiotika.
Hvordan kan man så gøre det?
Markant anderledes drift former gennem naturlig opbygning af grisenes immunforsvar gennem modermælken og staldsystemer med et mange gange lavere smittetryk end de nuværende staldforhold tilbyder.
Et naturligt immunsystem opbygges hos pattedyr i de første 8-12 leveuger gennem indtagelsen af modermælk.
Derfor er det forbudt at sælge eksempelvis hundehvalpe her hjemme, før de er 8 uger gamle.

Smågrise fravænnes allerede efter tre uger og på et tidspunkt, hvor såvel deres maver og almene fysik ikke kan kapere andre foderemner og et bastant smittetryk uden et stort medicinforbrug.

Hvorfor ændrer man så ikke praksis? Svaret er enkelt - Penge.

Martin Merrild har nok ret. Vi må lære at leve med MRSA, som så meget andet. Eller. - Enten betale mere for varen alternativ undlade at købe skidtet.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Du beskriver meget godt det dilemma vi danskere er i Kattegat.

Jeg havde egentlig større tanker om Dan Jørgensen, end han praktiserer. Bogstaverne han talte med, da han blev minister, var ellers store nok.

Måske er der ikke andet tilbage end forbrugerreaktion. Uden at kunne dokumentere det, så er det mit indtryk at salget af konventionelt svinekød er faldet, overfor økologisk svin, kylling, kalkun og okse-/kalvekød. Kan så være at et par svinefabrikker må gå konkurs, men de fortjener ikke andet, med det menneskesyn de har - samt det forhold til dyreveldfærd de praktiserer.

Kalle

6 år siden
6 år siden

Det er ikke svinene der er urene, men de tåber der avler dem med så kortsigtede profitbehov.

6 år siden
6 år siden

MRSA hvor blev jeg glad for at se at andre end mig er dybt bekymrede. Nu arbejder jeg selv på Hospital og MRSA smittede er en hverdagsting hos os. Desværre smittes de fleste spædbørn på neonatal afdeling faktisk med MRSA. Jeg ved så ikke lige hvor viruser lige komme fra men vi har den overalt på Hospitalet. Det ville ikke undre mig om jeg selv havde den selv om vi tager mange forholdsregler når vi har smittebærer til behandling. Jeg skal klædes ud i rumdragt når jeg skal modtage en MRSA smittet på mit undersøgelsesrum.

Der burde virkelig gøres noget og det lige nu. Det er både økologiske grise og traditionelle grise, som er smittet, og det smittebefægte kød ligger også i kølediskene. De siger så, det ikke smitter gennem fødevarer, men hvorfor er der så personer, der ikke har været i nærheden af grise eller landbrugsarbejdere, som også er smittet? Hvorfor husere det på vores neonatal afdeling, og hvordan kom det derind? Jeg spiser slet ikke svinekød mere.

Vi burde alle være bekymrede!

6 år siden
6 år siden

Det er interessant at betragte hvordan nærmest identiske sager behandles helt forskelligt.

Der var ramaskrig og blev dræbt dyr i hundredtusindvis da der var ko-galskab/Creutzfeldt-Jakob allerede da der ikke kunne påvises en forbindelse mellem sygdommen hos dyr og hos mennesker. Men med MRSA er der slet ikke samme hysteriske mediecirkus.

Og jeg mener det er hysteri. Vi udvikler os, men holder til stadighed fast på at vores omverden skal forblive som den var. Vi griber efter et verdensbillede hvor antallet af sygdomme aldrig udvikler sig, og i tanken om at vi kan eliminere dem en for en og til sidst leve sygdomsfrit. Det kommer ikke til at ske! Jo bedre vi bliver til at bekæmpe sygdommene, jo værre bliver de sygdomme der KAN berøre os. MRSA er relativ ufarlig sammenlignet med andre sygdomme (ebola som et eksempel) og det er kun toppen af isbjerget for fremtidens sygdomme.
Træk vejret, smil og accepter at der er sygdomme og der vil altid være sygdomme.

6 år siden
6 år siden

#16: vel vil jeg ej acceptere at blive påført en sygdom der kan forebygges imod, når de eneste hensyn til at sygdommen kan forhindres, er at svinefabrikkerne får besked på at ændre adfærd. Økonomiske hensyn skal der ikke så åbenlyst tages højde for, når sygdomme breder sig.

Det får så være at vi stadigvæk må kæmpe med andre sygdomme, med vekslende held, men læne sig tilbage og lade stå til, det punkt når vi forhåbentlig aldrig.

At MRSA forbliver en papirtiger, kan kun skyldes at Dan Jørgensen, med fæller, lader stå til.

6 år siden
6 år siden

Jeg er nok lidt enig. Der er ting vi mennesker må leve med. På Jorden vil livet leve. Også det liv der ikke gavner os. Noget af andre væseners liv kan skade os. Som vi skader andre livsformer. Men hvad med de problemer der ikke skyldes sådan noget, men navngivne personer, der ellers selv går ind for lov og orden på en masse andre områder?
Det er ikke en naturlov at dyr i landbruget skal fyldes med antibiotika.

I gamle dage var det "Vorherre der styrede at nogle blev syge."
Det var noget som man måtte leve med hvis man altså ikke døde. Og ændre på det kunne man jo ikke.
Men nogle ville ikke finde sig i det. Så de fandt på måder at bekæmpe sygdomme på. Man opdagede penicillin og andre kemikalier.
Nu, idag, skal det måske til at hedde sig at multiresistens er noget som Vorherre står bag og som vi ikke kan gøre noget ved? Og derfor bare må leve med, for sygdom vil der altid være?

Jeg er nok også enig i at vi ikke kan afskaffe al sygdom. Vi kan idethøjeste vælge hvilke sygdomme vi hovedsageligt skal bekæmpe. For fjerner vi nogle, bliver der måske plads til andre.
I landbruget kæmper man for indtjening så man kan fortsætte driften. Det kan vi forstå. Man man må også forstå at nogle så kæmper imod, når driftens bivirkninger bliver for farlige. Og ikke mindst når sådanne bivirkninger ikke er natur-, men menneskeskabte.

Vi skal holde op med bare at svine verden til og så derefter sige at skidt er noget som altid vil være der og som vi må finde os i.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten MRSA, fortsat er startet 18/09-2014 22:57 af Robert Kallehave og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3968Dagens ord
1 dag, 13 timer siden · Savanti
0Hvad inspirerer dig
2 dage, 1 time siden · heksemutter
489Kontraster
2 dage, 7 timer siden · Savanti
0Søger læsere!
2 dage, 18 timer siden · John Blicher Ma...
9Transgender
9 dage siden · Eddie
75Bibelen
10 dage siden · Engbo
24Skal vi starte et skrive- fortællef...
19 dage siden · Anniina
4Skrivegruppe 45+
20 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
20 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
21 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
27 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 måned, 17 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
1 måned, 20 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
1 måned, 22 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
2 måneder, 12 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
2 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 måneder, 16 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 måneder, 20 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
3 måneder, 21 dage siden · Prem
2Navne
3 måneder, 21 dage siden · Engbo
74Ligheder
3 måneder, 23 dage siden · Prem
20Komplimenter
3 måneder, 23 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 24 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
3 måneder, 25 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
3 måneder, 26 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 måneder, 26 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
3 måneder, 27 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
4 måneder siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
4 måneder, 2 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
4 måneder, 5 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
4 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
4 måneder, 14 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
4 måneder, 16 dage siden · Aurelian
2opbygning
4 måneder, 16 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
4 måneder, 17 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
4 måneder, 19 dage siden · mlsj
7Kalle er død
4 måneder, 19 dage siden · Pia Hansen
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
4 måneder, 22 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
4 måneder, 23 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
4 måneder, 23 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
4 måneder, 25 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
4 måneder, 27 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
4 måneder, 28 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
4 måneder, 29 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
5 måneder siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
5 måneder, 5 dage siden · dino

Religion, politik og samfund

145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 24 dage siden · Prem
137Virus
5 måneder, 26 dage siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
7 måneder, 17 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
7 måneder, 20 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
7 måneder, 26 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
8 måneder, 24 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
8 måneder, 25 dage siden · Engbo
11Metwo-two
9 måneder, 8 dage siden · dino
11668
9 måneder, 14 dage siden · Wernn
26JULEN
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
10 måneder, 20 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
11 måneder, 15 dage siden · Wernn
0Kringsat
1 år siden · Engbo
52Treenigheden
1 år, 1 måned siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 år, 4 måneder siden · Wernn
27SAS
1 år, 4 måneder siden · Morpheus
379Gud
1 år, 4 måneder siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
1 år, 4 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
1 år, 5 måneder siden · dino
4Nytårstalen
1 år, 5 måneder siden · dino
117Statsborgerskab
1 år, 5 måneder siden · Wernn
12Julens indlæg
1 år, 6 måneder siden · dino
65Demokrati
1 år, 6 måneder siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
109Homofobi
1 år, 6 måneder siden · leviP
5Pengetroen
1 år, 7 måneder siden · Wernn
19Lykke
1 år, 7 måneder siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 7 måneder siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 8 måneder siden · dino
0Sekterisk aggression
1 år, 8 måneder siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 år, 9 måneder siden · Engbo
30Kristendom
1 år, 10 måneder siden · Engbo
23folkeafstemning
1 år, 10 måneder siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
1 år, 11 måneder siden · dino
74På'n igen.
2 år siden · Engbo
82Tysklands ansvar
2 år siden · Engbo
8Bøn
2 år siden · Morpheus
32Politik .
2 år siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
2 år siden · dino
47At rejse er at leve?
2 år siden · Inghard
27Evolutions forskning.
2 år siden · Inghard
8Circumcisio.
2 år siden · dino
6Den nye EU aftale
2 år siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
2 år siden · Engbo
4Salme
2 år siden · Engbo