Bøger, forlag og litterært · 7 grunde til ikke at blive forfatter

10 svar
Senest opdateret 25 dage siden · louise1993, dino, Sunstar31, Gungner, Grosvenor, Emin, Mons1957, Tildeziegler
2 år siden

Derfor skal man ikke blive forfatter:
Man kan ikke leve af det, der findes i forvejen for mange bøger, og de forsvinder alligevel fra forhandlernes hylder efter en måned... Det mener i hvert fald den spanske forfatter Javier Marias. Man bliver ikke berømt af det. Ønsker man berømmelse, er det i øvrigt meget hurtigere at blive gift med eller få en affære med en eller anden kendt eller semikendt person, siger han. Men giv artiklen et læs, for det er faktisk god underholdning.

http://politiken.d...-glemme-droemmen/

2 år siden
2 år siden

Det kunne være smart at skræmme alle andre væk fra papiret, for så må ens egne chancer da stige en hel del! Mindre konkurrence!

Hvorfor blive murer? Der findes jo allerede mange huse.

Hvorfor da blive forfatter, hvis man kan ?
Fordi andre forfatteres bøger glæder og facinerer os. Og vi ville gerne se os som en af det selskab. Vi vil gerne være med i en verden hvor mennesker vi beundrer befinder sig.
Det glæder en at være noget som man beundrer hos andre.

Hvorfor blive sportsmand? Fordi andres sportspræstationer imponerer os og vi ville gerne selv kunne sådan noget. (Hvis det er det vi vil.)

Hvorfor blive klummeskribent? Er der ikke nok bladsmører allerede?

2 år siden
2 år siden

Meget muligt, men der er altså ikke for mange bøger i verden. Det er noget vi aldrig kan få nok af.

2 år siden
2 år siden

I hvert fald ikke for mange gode bøger, Tilde, der er rigtigt, dem kan vi aldrig få nok af :-)
Men de dårlige, dem oversvømmes vi med.

2 år siden
2 år siden
#4 Emin

At udgive sin egen bog handler da ikke om, at blive rig. Det bør det ihvertfald ikke, ifølge min mening.
At udgive en bog handler om anerkendelse, og om at opnå sine mål og drømme. Hvad der så dukker op i kølvandet på det, ja, så må man bare forholde sig til det.

2 år siden
2 år siden

En eller anden fin gammel dansk digter (Sophus Clausen?) skal have sagt:
Pokkers- 'de gamle' har hugget alle ens gode ideer!

Menneskenes grundproblemer opdages og genopdages af hver generation og så kommer trangen til at fortælle om dem, måske forstå dem selv bedre - måske få feedback fra andre: - yes - du er ikke alene.

Og det mere esotoriske - så er du advaret ;-)
De tanker og følelser, vi hver især har i vort indre er ikke private, - de spreder sig ud og påvirker andre. At koncentrere sig om dem gør dette fænomen kraftigere.
Så det giver også os der skriver et ansvar - vil du at dette, som du beskriver, skal udfolde sig? - her kunne nok siges mangt og meget.

2 år siden
2 år siden

Selvfølgelig skal man ikke skrive for at blive rig eller berømt, men fordi man har en historie man gerne vil dele med andre. Allerede der falder Javier's argumenter til jorden vil jeg mene. At man så ikke kan leve af det, kan diskuteres. Nogle kan, nogle kan ikke. De der ikke kan, skal stadig blive ved med at skrive, da det bør være nok.

"At være forfatter er ikke for dem der behøver sikkerhed. Det er en karriere med op- og nedture. Nogle måneder har du en indkomst, andre måneder har du ikke." - George R.R. Martin (forfatter til Game of Thrones).

2 år siden
2 år siden

Jeg ville da gerne være rig!
Hvis jeg var begavet nok til det. :-)

2 år siden
2 år siden

å være rik er ikke alt! det er mange som har det vanskelig til om de er rike :)

2 år siden
2 år siden

Næh, men man skal vist være en person i en romantisk roman for at kunne se charmen ved fattigdom! Bogens forfatter ville hellere tjene penge! :-)

Jeg synes det er ok at sige: Det er i orden at tjene penge på bøger hvis man kan. Så får man jo også råd til at bruge tid på at skrive gode bøger!
Spørgsmålet er: Ville man undlade at skrive den geniale roman der ikke ville sælge stort, hvis man kunne skrive en ringere der faldt i publikums smag og solgte i millionoplag?

2 år siden
25 dage siden

Man kan sammenligne med musik. Mange dygtige musikere har måtte tjene til brødet ved at spille på barer, til receptioner og fernisager osv.

Selvom vi (mange af os) ikke er store kunstnere, er vi alligevel draget af kunsten. Og derfor skriver vi, selvom det ikke pynter på selvangivelsen, og endnu mindre gør skattefar glad.

25 dage siden

Besvar debattråd

Debatten 7 grunde til ikke at blive forfatter er startet 29/10-2014 07:04 af Martin Smedegaard Larsen (Gungner) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Redigering.... tekstpandex
12 minutter siden · polina s
9Lokkeland-reality
1 time, 58 minutter siden · Morpho
1212Dagens ord
12 timer siden · Engbo
18Hvordan finder jeg en titel?
19 timer siden · theraegi
44Selvforsvar
1 dag, 18 timer siden · thevoid
2Det der med at gøre opmærksom på si...
3 dage siden · Bondekonen
3Ungdomsroman- længde?
7 dage siden · KiannaKitter
9Sikke en weekend!
10 dage siden · Mille82
2smerter når jeg læser
10 dage siden · Mille82
15Musik man kan lide, men ikke ved hv...
10 dage siden · Morpho
0Tankadigte
10 dage siden · Syrene Hvid
20Er ligestillingen umagen værd?
11 dage siden · Morpho
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
14 dage siden · finniqan
1Litteratur festival for Horror m.m.
14 dage siden · Bondekonen
13Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
18 dage siden · Bondekonen

Bøger, forlag og litterært

31Afslag
19 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
19 dage siden · Fynbogen
107 grunde til ikke at blive forfatte...
25 dage siden · louise1993
2Pris og design af forside til ebog?
1 måned, 10 dage siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
2 måneder, 1 dag siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
2 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
2 måneder, 12 dage siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
5 måneder, 13 dage siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
6 måneder, 14 dage siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
6 måneder, 21 dage siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
7 måneder, 8 dage siden · Bondekonen
37Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
7 måneder, 24 dage siden · Stinapige
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
8 måneder, 8 dage siden · sofiesverden
30Bibelen
8 måneder, 23 dage siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
9 måneder, 6 dage siden · WeirdSpace