Brokkassen · Når mobberen fralægger sig ansvaret

11 svar
Senest opdateret 5 år siden · 11 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har læst disse to artikler på Politikken:

Den første handler om en pige der fortæller om sine år som mobbeoffer og hvad det har gjort ved hendehttp://politiken.d...-ondt-det-gjorde/

Den anden er en artikel hvor en af mobberne svarer tilbagehttp://politiken.d...3/undskyld-laura/

Min umiddelbare reaktion er som følger:

Det gør mig så vred, at mobberen fralægger sig ansvaret på den måde! Kald det "godmodigt drilleri" alt det du vil, det ændre ikke på at DU ødelagde en anden persons liv! Jeg har selv været der. Jeg skrev en blog om det for mange år siden, hvor jeg fortalte om alt det jeg havde gennemgået fra nåle på stolene til at få tyret tennisbolde efter mig hver gang vi skulle have biologi. Der er sket mange andre ting ved mig også, men heldigvis har jeg efterhånden fået dem pakket så langt væk, at jeg ikke kan huske dem længere. Men hvis jeg fik at vide den dag i dag at det "bare var godmodigt drilleri" og "vi vidste ikke hvordan det påvirkede dig" så ville jeg begynde at skrige og kaste med ting. For når du dagligt generer et andet menneske og presser dem helt derud hvor de grædende henvender sig til lærerne omkring jer, så ved du godt at du gør noget forkert.
At blive valgt sidst til idræt er tit portrætteret i film, men det de viser på tv, kan på ingen måde sammenlignes med den ydmygelse det er, at ikke bare være den sidste tilbage, men at skulle høre på argumenter imod at folk skulle have mig på holdet. "Hun skal ikke på vores hold" "Vi vil heller ikke have hende". Godmodige drillerier my ass.

Jeg ved godt at børn ikke altid har styr på godt og ondt, men pigen her blev, ligesom jeg selv, chikaneret helt frem til niende klasse. Her er det altså små voksne vi har med at gøre. Mennesker der burde kende forskel på godt og ondt. Det var ikke 'børn' der stak mig i ryggen med nåle eller 'børn' der limede stolen til jeg skulle sidde på. Det var unge mennesker men én intention. At gøre et andet menneske ondt. Så drop det med at lægge skylden fra dig. Rejs dig op og stå ved det. Du var et dårligt menneske. Jeg siger ikke at du ikke kan føle skyld nu. Men ville du virkelig føle skyld, hvis du ikke var blevet konfronteret med det?

6 år siden
6 år siden
#1 Tula

Jeg har ikke læst artiklerne, og jeg gør det heller ikke, for der er ingen grund til at rippe op i den mavepine, som var min evige følgesvend gennem størstedelen af min folkeskoletid.

Jeg ved ikke hvad der skal til (siger jeg med en meget, meget træt og ulykkelig mine), for spørgsmålet er om det ikke stikker dybt i den menneskelige natur at finde en minoritet at mobbe/hævde sig for. Det gælder individet, såsom tilfældet med mobbeofre, men det gælder også for samfundet som helhed; der skal øjensynligt en svag part til, som det er legitimt at mobbe.

Heldigvis har jeg aldrig været udsat for fysisk terror (ikke i forbindelse med mobning, det var en vidnesag langt senere), men jeg var udsat for psykisk terror stort set dagligt fra 3. til 7. klasse. Det gør for det første grimme ting ved ens velbefindende i den pågældende tidsrum.
Opkast, migræner, hovedpiner ... you name it, bare man slap for at komme i skole, men hvad der er også er virkelig grumt er, at den behandling former én hele vejen igennem livet.
Jeg gik ned med stress for godt 5 år siden og i den forbindelse gik jeg til en stresscoach. Pludselig opdagede jeg at mange af mine tankemønstre hang sammen med min tid som mobbeoffer. Det skræmte mig ad h... til, hvis jeg skal være ærlig.

Og når jeg så tænker på at min lille datter er startet i skolen nu, livets mest barske tidsrum, så får jeg ondt helt ind i hjertekulen.
Det skal dog siges at de allerede får børnehavetiden og også i skolen har enormt meget fokus på det, at de skal være gode kammerater og som jeg ser det, er det også acceptabelt at fortælle de voksne om det ( i gamle dage ville det hedde sladre og give endnu flere problemer), men jeg tror bare ikke det er nok. Desværre.

Beklager, det blev et langt indlæg, men det ramte en nerve hos mig.

6 år siden
6 år siden

Jeg er også selv blevet mobbet tilbage i folkeskole tiden. Det blev aldrig fysisk, men det gjorde det jo ikke mindre rigtigt. Jeg blev kaldt alt muligt, og det ramte lige i hjertet. Det pisser mig sq lidt af, at man som mobber prøver at ligge ansvaret fra sig. Det kan godt være de mener de kun driller "godmodigt", men de har åbenbart ikke et sekund tænkt over hvad det gør ved deres ofre psykisk. Jeg pjækkede ofte fordi jeg ikke ville møde min mobber. Jeg takker Gud for at folkeskolen sluttede og Gymnasiet begyndte.

6 år siden
6 år siden

De lærere, der har forsøgt at stoppe mobning, har garanteret hørt den her flere gange "det er kun for sjov." Så allerede her starter det med at fralægge sig ansvaret som de nu voksne gør her med "godmodigt drilleri."
Man kan undre sig over, at adskillige ting mobbeofre udsættes for, bare får lov at passere, som jeg har prøvet det, at få knaldet et hoved ned i asfalten eller stukket med en passer, det ville blive straffet som legemsbeskadigelse, hvis det skete mellem voksne mennesker.

6 år siden
6 år siden

Trods mange år siden sidder min skoletids oplevelser så fast i min erindring, at jeg aldrig er sluppet fri af det mareridt, min folkeskoletid blev for mine to brødre og mig selv.
Her var det ikke skolekammeraterne. Dem lærte vi ret hurtigt at tumle og holde på afstand.
Nej! - Det var lærerne. De forfulgte os såvel fysisk, men ikke mindst psykisk med baggrund i vores familiebaggrund og vore forældres politiske observans.
Min far tilbragte flere år som patient på et så fjernt sted for os som Rigshospitalet efter krigen og kunne derfor ikke skride ind overfor overgrebene.
Det skete så, da han kom på højkant. Han konfronterede de to værste lærere og en skoleinspektør med de konsekvenser, det ville få, hvis de fortsatte, og det sidste år af min skoletid blev udholdelig.
Jeg forlod Folkeskolen ude af stand til at læse, skrive eller regne bare så nogenlunde. Det fik jeg først lært som smedelærling på Teknisk aften skole, hvor vi fik en ingeniør som lærer. Han var en øjenåbner af format.
Den dag i dag, har jeg det mere end svært med enhver form for autoritet, og den holdning har livet igennem præget al min gøren og laden, og gør det stadigvæk.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Du må komme deg videre.
ikke sitt i fortiden.
skaff deg en hobby eller to.
skriv et fint dikt. kanskje du kan få noen kommentarer på det?

6 år siden
6 år siden

Jeg tror ikke at du har læst og forstået indlæggene korrekt. Dette handler ikke om at lægge fortiden bag sig, men om at mobberne skal stoppe med at finde på undskyldninger og lægge ansvaret fra sig. Men derimod kigge indad og indrømme overfor sig selv, at det de gjorde var forfærdeligt, i stedet for at bagatelisere det.

6 år siden
6 år siden

I 3 - 5 klasse samlede jeg 3-4 små drenge, vi fandt 'en svag' en i skolegården fra syvende eller ottende og moppede ham skånselsløst.
- for de store må ikke slå på de små, men de små må godt slå på de store.
- Når han var 'svag' hjalp han klassekammerater ham ikke.
- Og det var fejgt at sladre.
- Det var ren ondskab, alt var tilladt.
- En dag bed en af vore ofre mig. Så gik ondskaben op for mig.

I sjette, syvende, blev jeg selv moppet, - på en meget elegant måde af pigerne. Det var rædselsfuldt.

Gik som voksen forbi en børnehave. Her så jeg en 3 årig dreng i fuld flyverdragt, så hurtigt han kunne, med udstrakte hænder tøffende hen mod ryggen af en 3 årig pige. Så hun kunne gå på næsen, og det gjorde hun.
Jeg erindrer til idag det vellystne, frydefulde, sataniske smil der spillede om drengens mund.

Min personlige konklusion er at når man er barn er man ikke god til at forstå rækkevidden af ens handlinger. Og har man indre moppeimpulser, så er modstanden kun lille.

Nogen vokser fra det...

6 år siden
6 år siden

Min kone skulle engang købe en hund. Hun kom til en kennel hvor man havde denne praksis: Alle hvalpene (4?) blev fodret fra den samme madskål. De stærkeste fik først og mest. Ovre i hjørnet sad et lille skravl. Den var for svag til at slås med de andre og den var tydelig syg af madmangel. Min kone købte den. Hun fik den rettet op og den blev den dejligste, søde hund hun kunne ønske sig.
Men ejeren var åbenbart ligeglad med at den lille ville dø, hvis den ikke blev købt af en eller anden tåbe.

Stærke børn er tilbøjelige til at mobbe de svage og nogle voksne er ikke tilstrækkeligt opmærksomme på det. Jeg tror det er naturligt. Desværre!
Ser man på Jorden og dens liv gennem hundreder af millioner år, må man sige at vi lever i en helt fantastisk tid. En tid hvor der er rigelig mad til alle. Det er set med "de lange øjne" noget helt usædvanligt. Måske er vi endnu ikke helt vænnet til det. Måske ligger endnu i vores natur at vi skal skubbe de svagere bort for selv at få mad nok.
Børn er ikke alle kloge nok til at se igennem situationen og de skal hjælpes til at forstå at deres mobberi ikke alene er forkert, det er også helt overflødigt.
Desværre lærer børn hurtigt at kende fryden ved at føle magt og overlegenhed. Det er synd for disse ukloge børn. Men det er endnu mere synd for de børn der bliver ofre for dette ulækre magtbegær.
Det er svært at skride ind overfor "naturen." Men de voksne kan engagere sig mere. Og det gør de vist også i vor tid.

Jeg tror at det kan være uheldigt hvis der kommer for stor overvægt af kvindelige lærere. Kvinder har nogle gange lidt svært ved at forstå drengene. (Og sikkert vice versa.)
Jeg ved et eksempel på en dreng der uden for de voksnes rækkevidde var voldelig og ubehagelig. Og derfor ville de andre kun nødigt lege med ham. Men i disse kvindelige lærerers nærvær var han en klynkende sladdertaske. Og de favoriserede ham på grund af disse kvindelige egenskaber. En anden dreng var derfor tæt på at blive smidt ud af skolen. Han var fredsommelig, men havde hjemmefra lært at man ikke sladrer.
Senere blev det klart at den ubehagelige dreng havde problemer hjemme. Forældrene var i krise. Det endte med at forældrene frivilligt tog deres egen dreng ud af skolen. Så kunne han starte forfra et nyt sted hvor man ikke kendte ham.
Men en mandlig lærer havde måske kunnet se igennem disse ting, fordi "drenge er drenge."
Der kendes jo også mange tilfælde (ikke mindst i litteraturen) hvor en mandlig lærer favoriserer en pige fordi hun er køn. Dette tema er ganske klassisk. En kvindelig lærer ville kunne gennemskue at pigen er en intrigant finke.

Selv er jeg vist ikke blevet mobbet. Jovist - drillet, kaldet mærkelige navne, gjort nar ad på grund af nyt tøj. (Jeg lærte virkelig at hade nyt tøj!) Men det blev aldrig værre end at jeg kunne håndtere det. Virkelig ondskab har jeg ikke kendt.

6 år siden
5 år siden

Enig med Tenna. Når man deltager i mobning som 13-årig, er man fuldt klar over at det ikke er "godmodigt drilleri".

Men måske er mobberens virkelighedsflugt trods alt bedre end alle dem der tier om at have deltaget i mobning?

Jeg lavede lige en optælling:

Der er 4 indlæg i tråden fra folk der fortæller hvordan de selv blev mobbet.

Der er 1 indlæg fra en person der står frem og fortæller at han selv har mobbet andre.

Asymmetrien bliver helt tydelig, når man tager med i billedet at der typisk er flere mobbere om et mobbeoffer.

At have deltaget i mobning er åbenbart noget der er så skamfuldt at man selv som voksen holder det skjult.

5 år siden
5 år siden

Jeg tænker på, hvad vil det egentlig hjælpe, hvis en der mobbede kommer mange år efter for at sige undskyld? Vil man så som.offer tilgive dem? De har jo allerede ødelagt noget i ens tankemønster som et svært at rette op på.

Ja jeg blev også mobbet med grimme tilnavne. Frosset ud af pigerne i skoletiden fordi jeg ikke var så smart klædt som dem. Kastet boldte på og elastiker og udstillet foran klassen af en lære fordi jeg ikke var så hurtig til at opfatte hvordan man skulle stave. Jeg led også af en mild form for børnegigt som en af pigerne hurtigt blev bange for smittede.

Udover det er jeg blevet meget strangt opdraget og følte mig tit forkert derhjemme. Min ene forældre talte altid ned til mig og fik mig til at tro at jeg ikke kunne noget. Det har jeg døget med i mange år. Nu er jeg kommet frem til at lade det ligge. Fortiden kan man ikke ændre men man kan med fremtiden. Man skal onde sig selv at komme videre. Man skal onde sig selv at man er god til noget og at der selvfølgelig er plads til en. Også har jeg bare accepteret at nogle mennesker kan man ikke lave om på. Så snart man indser det, så kan man vokse

5 år siden
5 år siden

Jeg mener at det er mennesker med et lavt selvværd der mobber andre, så de kan sikkert ikke se at de gør/gjorde noget forkert.
De ved ikke hvad de skal undskylde for, de nedlægger/ nedlagde andre for at komme frem i verden, det fortsætter i voksenlivet med at stikke sarkasme mod andre, fordi det er metoden de altid har brugt mod andre.
Jeg er aldrig blevet mobbet, måske er det prallet af på mig, så der var ingen virkning af mobberiet. God debat. Vh. Hanna Fink

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Når mobberen fralægger sig ansvaret er startet 01/11-2014 16:17 af Tenna Hermansen (Tenna) og er placeret under Brokkassen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Presse meddelser
17 timer siden · JesperSB
3904Dagens ord
18 timer siden · Savanti
1Copyright af navn
10 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
13 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
19 dage siden · Kåemer
469Kontraster
20 dage siden · Engbo
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 4 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 6 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
1 måned, 8 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
1 måned, 9 dage siden · Prem
2Navne
1 måned, 10 dage siden · Engbo
94Dagens Had
1 måned, 10 dage siden · Prem
74Ligheder
1 måned, 11 dage siden · Prem
20Komplimenter
1 måned, 12 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 12 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
1 måned, 14 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
1 måned, 15 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
1 måned, 15 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
1 måned, 18 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
1 måned, 20 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
1 måned, 23 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
1 måned, 23 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 2 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
2 måneder, 4 dage siden · Aurelian
2opbygning
2 måneder, 5 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
2 måneder, 7 dage siden · mlsj
7Kalle er død
2 måneder, 7 dage siden · Pia Hansen
68Bibelen
2 måneder, 8 dage siden · Engbo
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
2 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
2 måneder, 11 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
2 måneder, 11 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
2 måneder, 13 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
2 måneder, 15 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
2 måneder, 17 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
2 måneder, 18 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
2 måneder, 18 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
2 måneder, 23 dage siden · dino

Brokkassen

0En molbohistorie?
1 år, 3 måneder siden · dino
4Vil I venligst lade være med.
1 år, 7 måneder siden · knudkp
24Digte
2 år siden · Kåemer
6Feisbuuk
2 år siden · Savanti
8Musik i film
2 år siden · dino
8Vejret.
2 år siden · Savanti
0illustrationer
3 år siden · kirstine12
8Jeg elsker jeres site, men lige det...
5 år siden · magicmagnus
4Hvad med nej?
5 år siden · Engbo
16Publicering vs. kommentar
5 år siden · Birkmand
9Jeg - en kværulant
5 år siden · Robert Kallehav...
11Når mobberen fralægger sig ansvaret
5 år siden · Fink
17Hvad skal vi med Halloween ...
6 år siden · peter_romer
1At sejre sig ihjel?
6 år siden · dino
5passende replikker
6 år siden · Lisa_F
3hvidevarers holdbarhed
6 år siden · Robert Kallehav...
63Hvorfor deltager du ikke i debatten...
7 år siden · Post Scriptum
51Kommentargivningens tab af mening
7 år siden · westendahl
2Bogklub eller bondefangeri?
7 år siden · Høeg
22Hvor er den gode fantasy blevet af!...
7 år siden · Bondekonen
4Øv
7 år siden · Kornblomst
3På vagt
7 år siden · Jon Vest
12ARGH!
7 år siden · dino
18Pågående sælgere
7 år siden · Eddie
37Topstyret censur bureaukrati
7 år siden · dino
4CPR nummer.