Det danske sprog · Fortællertype spørgsmål: alvidende vs. objektiv

15 svar
Senest opdateret 6 år siden · 6 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej, i mit manuskript til en roman har jeg en 3. persons fortæller type.
Med alle andre er det kun det ydre, som bliver beskrevet. Men når hun ikke er til stede, får vi en objektiv fortæller, der kan forklare om fortiden. Det er alt sammen ydre, men betegnes det så som alvidende fortæller? Er det kun alvidende fortællere, der kan forklare om personers fortid? Og er det ikke okay at gøre, syntes I?

Vær sød at lad mig høre jeres tanker omkring dette.

vh.
Benjamin

6 år siden
6 år siden

Er det din synsvinkels fortid eller de andres?
For en indre 3. person kan jo sagtens fortælle om den ene persons fortid, men så heller ikke mere. Kun en alvidende fortæller kan fortælle om noget som din synsvinkel ikke ved.

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Det er en skiftende fortæller.
Så en personer, som hovedpersonen ikke kender, får beskrevet ting fra deres fortid, når hovedpersonen ikke er til stede (aldrig deres tanker eller følelser dog).
Men når vi går tilbage til hovedpersonen, fortælles kun hvad hun ved.
Er det forkert?

6 år siden
6 år siden

Den alvidende fortæller er i princippet alvidende. Det ligger i ordet. Denne fortæller må nødvendigvis være dig selv. Kun forfatteren ved hvad ALLE personer tænker og foretager sig. Den alvidende fortæller kan så modereres ved at han planter sig i en bestemt persons synsvinkel, og ser alt med hans øjne. Det giver både muligheder og begrænsninger. - Denne fortællertype, altså den alvidende fortæller, findes mest i ældre litteratur, men helt død er han ikke. - Der er mange variationsmuligheder.

Er det en roman, kan man jo skifte synsvinkel fra kapitel til kapitel. Jeg husker min barndoms Tarzan-bøger, hvor frustrerende det var, når man i et kapitel så alt fra Tarzans synsvinkel, for så at blive afbrudt på det mest spændende sted for i næste kapitel at se sagerne fra en anden synsvinkel, som jeg så blev revet lige så meget med af.

I dag er det vist mest almindeligt enten at bruge alvidende fortæller tæt knyttet til hovedpersonen, eller man kryber selv ind i hovedpersonen og gør sig identisk med ham eller hende. Det har den fordel af man så kan bruge løs af sine egne erindringer og erfaringer let omformet.

Der er utallige variationsmuligheder. I historien "Cykelen" skifter jeg jeg-person midt i fortællingen, og ingen har studset over det. Og i "En buket røde nelliker" begynder jeg som mig selv i nutiden og forvandler mig så til en 30-40 år yngre mand og træder ind i København 1906 og senere tilbage igen.

En stor del af glæden ved at være forfatter denne leg med identiteter.

En ting er i hvert fald sikkert. Hvert ord man skriver skal være talt ud af ens eget hjerte uden hensyn til hvad man må eller ikke må.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

"Den alvidende fortæller er i princippet alvidende." Kåemer

Jeg husker, da radioavisen fortalte, at Hans Kirk var dø, da sagde speakeren, at Hans Kirk var den fortællende. Han løftede aldrig pegefingeren. Det har jeg forstået som "den alvidende" er en modsætning til. Selvfølgelig kan det være mig, der har misforstået; men jeg mener ikke at lærerne i literatur/dansk og anmeldere bruger begrebet alvidende som en ros til forfatteren; men som en måde at beskrive på.

Den alvidende lader tydeligt i sin fortælling sin mening komme frem. Hvor imod den fortællende overlader det til læseren at bedømme.
...Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

Engbo

Den alvidende fortæller er hverken en negativ eller positiv betegnelse. det er en rent teknisk betegnelse for en fortællemåde.

Den alvidende fortæller er uden for historien, og ved hvad hver enkelt person gør, tænker og føler. Men fortælleren kan også knytte sig til en enkelt af personerne og se alt fra hans synspunkt, og det udelukker naturligvis at han kan vide hvad de andre tænker og hvad de gør når han ikke er tilstede. En anden fortællemåde er, at fortælleren er hovedpersonen i fortællingen, han fortæller hvad han selv har oplevet.

Jeg har ikke klart for mig hvordan Hans Kirk fortalte, men ud fra beskrivelsen vil jeg mene, at han var den alvidende fortæller, som ganske neutralt fortæller hvad personerne gør og siger. Det er en fortællemåde historiefortællere har brugt til alle tider.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Efter den nævnte radioavis har jeg læst og hørt andre uddybe "den fortællende" Hans Kirk. De gengiver, at han var den fortællende, altså ikke den alvidende; men undtagelsen skulle da være Klitgård og Sønner til forskel for Fiskerne, Daglejerne og De Nye Tider, hvor han var mere subjektiv.

Jeg ved ikke , hvem der har ret. Men jeg ved, at en del der havde samme politisk opfattelse som Hans Kirk var skuffet over Fiskerne som film.

Det var nok ud fra, at man tog ham til indtægt for at håne missionsfolkene. De er forkert. Hans Kirk ville snarere fremhæve dette trofaste folkefærd, selv om han ikke var religiøs.
Som han i Klitgård og Sønner fortæller om entreprenøren, der beder dem om en ekstra søndags arbejds indsats: men de overtræder selvfølgelig ikke helligdags buddet.
Da entreprenøren alligevel vil betale; men bliver afvist, siger han. "Ja, jeg er ikke enig; men jeg respekterer jer."
Ja, det opfatter jeg som Hans Kirks mening.

6 år siden
6 år siden

Engbo

Der er ingen modsigelse. Den alvidende og den fortællende er en og den samme. Det er ingen værdibedømmelse.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Engbo

Du behøver ikke at forsvare Hans Kirk. Han er almindeligt anerkendt som en af Danmarks store forfattere. Ellers ville man vel heller ikke lave en tv-serie over en af hans bøger.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

#8 Nej, men det var jo også ordets betydning, vi diskuterede. Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

Den alvidende forfatter skal ikke opfattes som belærende. Det betyder bare typisk at forfatteren fortæller os andre noget som ikke alle personerne i fortællingen kan vide om hinanden.

6 år siden
6 år siden

Man skal forestille sig, at hele litteraturen udspringer af den mundtlige fortælling. I en tid hvor kun få kunne læse, og der hverken var radio, fjernsyn eller andre kunstige midler til oplysning og underholdning, samledes man sig om folk der kunne fortælle. Han eller hun kunne så fortælle sine egne oplevelser, sande eller opdigtede, han kunne fortælle hvad der var sket i fortiden: "Der var engang", eller han kunne fortælle det rene pjat ud fra formler som tilhørerne kendte og som de kunne more sig over.

Da skriftkulturen bredte sig, begyndte man at skrive disse historier ned, og den skriftlige fortællekunst blev udviklet og forfinet. Noget blev så forfinet at det fjernede sig mere og mere fra det mundtlige, ja, så langt, at det var svært for almindelige mennesker at følge med, andre fortællere gik så den modsatte vej og stræbte efter at gøre deres fortællekunst så mundtlig som muligt. Der er alle mulige variationer, og sådan er det stadig.

Vi er blevet så vant til at der er forskel på mundtlig og skriftlig fortællekunst, så det kan være svært at finde og genkende sin egen stemme. Det er blevet sagt, at en vellykket fortælling er, når man synes at man kan høre forfatterens egen stemme bag de trykte ord. Det er en sandhed med modifikationer, men det er et udmærket ideal.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Ja man må sige at Post Scriptum her rammer plet!

6 år siden
6 år siden

Ja, det er sandeligt grundigt, og nok værd at studere. Men man må nu ikke tro at man skal vide alt dette for at skrive, for så ville det nok tage vejret fra enhver.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Tak folkens for de detaljerede svar.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fortællertype spørgsmål: alvidende vs. objektiv er startet 05/12-2014 15:27 af Ben Kristensen (Benjaminrk) og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4055Dagens ord
11 timer, 52 minutter siden · Savanti
91Ligheder
12 timer siden · Savanti
1Feedback søges til min novellepodca...
2 dage, 12 timer siden · Henrik German Q...
8Hvordan har du det
4 dage siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
8 dage siden · Eddie
4Kunsten i fokus
9 dage siden · Inghard
1Forstå Michael strunge og David Bow...
21 dage siden · Allimacc
1Spiller i også online spil?
21 dage siden · Allimacc
4Hjælp ønskes til sangtekster
21 dage siden · Den Lianer Gois...