Hyggekrogen · GLÆDELIG JUL!

20 svar
Senest opdateret 6 år siden · 18 bruger(e) deltager
6 år siden

Glædelig jul. Må det blive en velsignet og smuk tid for alle.

Jeg er ikke selv helt med endnu. Det eneste der juler her, er en lyskæde, men skal se at komme igang, nu tiden iler.
- Hvor langt er I andre? Er træet købt? Vrimler nisser og glimmerengle overalt i vindueskarme? Er juleanden i hus? Flæskestegen? - Eller spiser nogen stadig gås? Bages der klejner, så det dufter? Kalendergaver og -lys.
Fortæl lidt om jeres juleforberedelser her i december, hvis I vil. Det kunne være hyggeligt.
Her en lidt køn julemusik imens.

Mikala

6 år siden
6 år siden

Tak og i lige måde

Alexandra

6 år siden
6 år siden

Ja, glædelig jul til dig Mikala og til alle på Fyldepennen. Vores jul er meget neddæmpet. Vi tager i sommerhus, bare mig og Finn, og hygger os der til over nytår - fjernt fra julens trængsel og alarm. Måske vi får besøg af venner. Håber på sne, for haven er skøn, når sneen dækker træer og buske, men det er der jo ikke meget udsigt til.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Også glædelig jul fra mig til alle på Fyldepennen.

6 år siden
6 år siden

Tak i lige måde til alle på Fyldepennen fra Engbo!

6 år siden
6 år siden

God jul til alle jer herinde! :-)

Hilsen Simone.

6 år siden
6 år siden

Må alle få en god jul. Blive forskånet for ulykker og sygdom i 2015 og fremover.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Glædelig jul til alle herfra, og tak. Vh. Hanna Fink

6 år siden
6 år siden

Glædelig jul til jer alle herinde :-)

6 år siden
6 år siden

Det lyder hyggeligt med sommerhus, Kåemer, og så forstår jeg godt at I savner sneen, for det må virkelig være det rene postkort med sne og stjerneklar himmel. Lyder rart. Men selv grøn jul kan være fin.
- Er der slet ingen der vil byde ind med juletraditioner?
Her lægger vi gran på familiegravsteder i december, og så hænger vi lyskæder op (derhjemme). Køber julesmåkager hos bageren og finder julekrybben frem, sådan en fin én fra Ikea med det lille jesusbarn i plast. I år meget bagud med det hele (på nær granlægning). Men når det vel nok.

Glædelig jul.

6 år siden
6 år siden

Jeg forsøger blot at rumme den varme stemning der indtaaager folk i denne tid. Godt nok er der for mange et juleræs de ikke syntes om, men det hører jo med, såfremt man har midler til det.

Hos os fejres der ikke jul, da hovedparten af familien er Jehovas Vidner. At være et JV er noget man skal gøre sig fortjent til og det passer ikke mig. Men derfra og så til at tvangsindlægge den øvrige familie til diverse juletraaditioner, er der et stykke vej - man skal kun kæmpe de kampe, man har lyst til at vinde.

God og varm højtid til jer alle/Kalle

6 år siden
6 år siden

Der er ikke meget jul hos mig. Jeg har en gammel messing stjerne der altid hænger i vinduet, hele året. Jeg har ikke købt en eneste julegave, men jeg har trykt 100 kort, med eget maleri på af Jesus og Maria. Har skrevet personlige hilsner på dem alle og sendt 80% af dem med posten, resten har jeg bragt ud. Det gør jeg hvert år. Jeg fejrer kun Jesus fødselsdag så det er klart at der ikke er troldværk som nisser og Coca-Cola Julemænd i mit hjem. Da jeg har voksne børn, der altid holder julen sammen med deres mor på Fyn og min eks. kones familie, så handler min jul mest om at finde et sted uden for meget jul. Jeg har været frivillig nogle år. I år skal jeg til min lillebror og hans 5 børn...det bliver en prøvelse, med alt det de får for meget. Ikke sur gammel mand, synes bare ikke julen er så smuk mere i gaveorgier, plastik juletræer og grimme lyskæder der blinker. Æstetikken er gået...nå...men Glædelig Jul alle sammen.
Vh. Poul

6 år siden
6 år siden

Nå jo...jeg har også med min gamle Mor pyntet vores familie gravsted, smukt i gran. Tager også i kirke juleaftens dag, to hyggelige traditioner. Mor er placeret hos min lillesøster. Jeg er ældst af 5. Vi holder dog sjældent / til aldrig jul sammen.
Hej igen Poul.

6 år siden
6 år siden

Pyha, jeg synes, december har været laaaang. Jeg er pædagog i en børnehave og december er den værste måned på hele året, det synes jeg altså. Hyggen er meget hurtigt væk når man får en flok overgearede, chokoladekalenderspeedede unger unger ind ad døren. Der foregår så meget i et barns liv i december og forventningens glæde giver sig udtryk i manglende koncentration og fordybelse, faren rundt og enormt meget larm. Vi har en tradition at samle ungerne hver morgen kl.8 og synge julesange, men i løbet af december bliver de mere og mere urolige og det bliver mindre og mindre hyggeligt. De sidste par dage, da det var min tur til at stå for det, droppede jeg sangene og fortalte en historie i stedet. Det virkede. Der var stille. Længe leve historiernes magt!

Jeg har ikke haft overskud til at gå i juletanker herhjemme og er bagud med alt, gaver, træ, det hele. Men nu er juleferien startet, jeg skal på arbejde mandag og tirsdag, men der kommer ikke ret mange børn, så jeg regner med at julefreden vil indfinde sig. Denne weekend får vi styr på det, vi mangler. Det skal nok gå, det plejer det jo.

Min mor holdt i mange år et 1.adventsarrangement for hele den udvidede del af familien. Hun orker det ikke mere, så min fætter og jeg har overtaget det. Det er en god måde at få set lidt til den del af familien, man ikke ser så tit. Det er nok den bedste juletradition, vi har.

Juleaften hælder jeg hvidtøl i dyrenes foder. De skal også mærke det er jul og de elsker det.:-)

6 år siden
6 år siden

Hov, glemte helt at ønske jer alle en glædelig jul.:-)

6 år siden
6 år siden

Ja, rigtig glædelig jul, allesammen.
Skal holde jul hjemme i år sammen med vores mellemste søn, vores to børnebørn og min søster, så vi har købt et juletræ.
Og der kommer ikke en Lyskæde på! ;-)
Ja jo, her er vist også lidt nisser rundt omkring, bl.a en gammel en, der har siddet i mandens barndomshjem.
Her i eftermiddag har ældste barnebarn (syv år( og jeg lavet julestøvler af papir, Det var hyggeligt. Planen var egentlig at lave juletræspynt, men de mindste støvler kommer skam på træet.
De fleste gaver er købt pg pigerne leger på gulvet.
Desværre har deres far lagt sig med noget influenza - det skal gerne gå over inden jul.

Vh. Pia.

6 år siden
6 år siden

Julegaverne er i hus, der er pyntet op med kravlenisser, og i dag købte vi så juletræet hos spejderne. Vi støtter et godt formål og de flinke mennesker bringer juletræet hjem til Søs.

Jeg skal holde jul hos hende, sammen med hendes to voksne børn og endnu en søster.
Vi er ikke så mange, men så er det jo også nemmere at få mandelgaven ;o)
og selv om vi godt kunne bruge en sød, lille nisse, eller flere, til at lave sjov julehalløj, så hygger vi os alligevel i hinandens rare selskab.

Glædelig jul ønskes I alle Pennens brugere, gamle som nye, af Benno Bøllebob.

6 år siden
6 år siden

Jeg synes derimod at december er meget kort, fordi den er så hektisk. Der sker så meget at man ikke kan nå at finde den herlige julestemning.
Fødselsdagene er klumpet sammen i december sammen med øvrige gæstearrangementer. Pludselig er det juleaften.

Jeg håber I alle må finde den glæde som kun julen kan give.

Hos os er vi nok mere til engle end til nisser, selvom vi dog kan lide dem begge.
Nogle har kritiseret den danske jul pga dens materielle udskejelser. Og jeg er nok delvist enig. Men hvem kan forlange at børn skal kunne se det fede i julen hvis der ikke er mange gaver at åbne?

Jeg håber at I der har børn kan få held til at give dem flere glæder end dem som kan købes for penge.
Bedste ønsker til alle.

6 år siden
6 år siden
#18 Tula

Ja, glædelig jul alle sammen! :-)

Her bliver det stille og roligt. Kun 5 mennesker, hvoraf det ene er et barn. Vi har med vilje delt familien op, da de ældste (gamle 80-årige) ikke kan rumme et barns ekstra adrenalin sådan en aften, og jeg omvendt ikke vil lægge en dæmper på barnets juleglæde (dermed ikke sagt at hun kravler op og ned ad væggene, for det vil jeg heller ikke kunne acceptere).

Men det har været en god løsning de sidste par år, og sådan vil det nok fortsætte lidt endnu. Så jeg glæder mig til en stille og rolig aften, hvor der er ro og overskud til at se julelysene i datterens øjne. :-)

Glædelig jul alle sammen!

6 år siden
6 år siden

Vi pyntede op den første søndag i advent.
Så har vi her igår bagt lidt pebernødder og cookies, mangler dog stadig at bage mere til sortimentet.
Alle gaver er købt, juletræet er også købt men ikke sat indenfor endnu.

Så jeg føler vi er godt med og har ingen stress :)

Vi bliver os selv (to voksne + to børn) samt svigerforældrene, svoger og svigermors bror. Det bliver stille og roligt, hyggeligt og ungerne får lov at lege og hygge sig :D

6 år siden
6 år siden

Også ønsket om en glædelig jul skal lyde her fra det nordjyske.

Her er traditionerne fra en side af gået fløjten for mit vedkommende i år. Praktikophold med dage hjemmefra i 12-14 timer og efterfølgende eksamensopgave, der skal skrives og afleveres lige efter nytår. Hurra for julen som studerende, der har man altid en eksamensopgave og/eller eksamensforberedelse, som tro følgesvend ;-) Jeg vil dog i år holde en smule fri her i julen, måske jeg fortryder det de sidste dage op til aflevering lige efter nytår.
Ellers ser jeg frem til lidt ferie i januar på den anden side af eksamensræset.
I aften (lige om lidt faktisk) skal jeg hjem til mine forældre og min lillebror. Juleaften bliver bare os 4 i år.

Glædelig jul til jer alle.
Forhåbentligt får jeg mere tid at bruge herinde i det nye år (og så slår det mig lige, at jeg vist skrev noget lignende sidste år, suk ...)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten GLÆDELIG JUL! er startet 16/12-2014 08:25 af Mikala Rosenkilde (Mikala) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4Troen og kirken
22 timer siden · Engbo
6Teater stykke
3 dage siden · Nicolas Jessen
4004Dagens ord
7 dage siden · Engbo
21Lykke
9 dage siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
9 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
10 dage siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
15 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
15 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
16 dage siden · Mons1957
0Internationalt
29 dage siden · Savanti
492Kontraster
29 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 14 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 20 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 21 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
2 måneder, 1 dag siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
2 måneder, 1 dag siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 2 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder, 8 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
2 måneder, 28 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
3 måneder, 1 dag siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
3 måneder, 3 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 23 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
4 måneder, 3 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 27 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
5 måneder, 1 dag siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
5 måneder, 2 dage siden · Prem
2Navne
5 måneder, 2 dage siden · Engbo
74Ligheder
5 måneder, 4 dage siden · Prem
20Komplimenter
5 måneder, 4 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
5 måneder, 6 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
5 måneder, 7 dage siden · Kåemer

Hyggekrogen

4superhelt vs superskurk?
10 dage siden · Engbo
2Efterlysning af serie
2 måneder, 28 dage siden · Kåemer
7Gratis TV-kiggeri
5 måneder, 2 dage siden · Prem
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 13 dage siden · Prem
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 16 dage siden · Kafkaesque
0Finding Forrester
9 måneder, 4 dage siden · Kafkaesque
11Hvem er du?
11 måneder, 3 dage siden · Prem
33Hvem er du? Personality
11 måneder, 17 dage siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
1 år, 1 dag siden · Savanti
2Musik fænomen.
1 år, 2 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
1 år siden · dino
4Dans
1 år siden · dino
3Lidt snak om Fyldepennen
1 år, 1 måned siden · Prem
17Din dag
1 år, 4 måneder siden · Inghard
20Det kimer nu til vinterfest
1 år, 8 måneder siden · dino
8En lille opgave
1 år, 8 måneder siden · dino
29Sentimentalitet
1 år, 9 måneder siden · Wernn
19Mere end almindelig klangfuld
1 år, 11 måneder siden · dino
3Caruso
2 år siden · Mons1957
12Glædelig Jul!
2 år siden · Babyangel85
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
2 år siden · dino
1En pause af den sødere slags.
2 år siden · Kåemer
22Mænds skønhed
3 år siden · Kåemer
3Ørehængere
3 år siden · Engbo
2Musik og maleri
3 år siden · dino
8Glædeligt jul og godt nytår!
3 år siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
3 år siden · Kåemer
8Filmen over alle
3 år siden · dino
10Spørge Jørgen
3 år siden · Kattegat
0Belphegor, Louvre og Canterville.
3 år siden · dino
15Pop
4 år siden · Kåemer