Religion, politik og samfund · Budskabet til de Fattige om Fred på Jord

3 svar
Senest opdateret 6 år siden · 3 bruger(e) deltager
6 år siden

Budskabet til de Fattige om Fred på Jord

André Rieu mindede om ved julekoncerten i hjemlandet, Holland, at julebudskabet var fred på jord. "Julebudskabet står så stærkt," sagde han, "at der er beretninger om, at soldater har standset krigshandlinger og opsøgt fjenden, for at ønske god jul."

Han tilføjede, at han faktisk ikke var begejstret for den historie. "For kan man slutte fred juleaften, hvor for så ikke altid." "Hvis jeg var præsident, så ville jeg afskaffe våbnene og give soldaterne violiner i stedet for. "Nå; men jeg bliver ikke præsident. Jeg må nok vedblive at være musiker."
Det tror jeg, han har ret i; men inspirationen er nu rigtig. Julens budskab er fred på jord. Er man religiøs troende eller tager man det bare, som jeg, for en overbevisning - sådan dialektisk. Så er udfordringen et valg mellem at herske over andre mennesker med militær og økonomisk magt - eller på den anden side fred mellem alle mennesker udtrykt som budskab til alverden eller i samme ånd proletarer/bsiddelsesløse i alle lande foren jer og standse krig og udbytning.

6 år siden
6 år siden

Formoder at han talte om 'Julemiraklet i Flandern' under 1. verdenskrig?
Faktisk var det ikke de involverede soldater, men deres overordnede som brød freden dengang (gennemtvang krigen), men det ændrer jo desværre ikke på at krigen fortsatte.
Og jeg er helt enig i budskabet. For mange år siden holdt vi en juleeventyr-konkurrence herinde hvor mit netop omhandlede fred fordi det - for mig - er det absolut centrale i hele julen.
Desværre kan vi nok ikke få fred på jord ved at fejre jul, men giv jer selv lidt tid - bare et par minutter - på at gå udenfor juleaften, stå stille, hold kæft og FØL freden. Med lidt held kan vi så opleve julen som andet end ædegilde og gaveræs.
Det virker i øvrigt også andre aftener, men hvis man giver sig selv lov, er den af en eller anden grund lidt speciel juleaften.

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Trækker man Jung ind og ser det fra hans vinkel, så er det et billede på håb og en ny start, når et barn bliver født.

6 år siden
6 år siden

Eddie "Desværre kan vi nok ikke få fred på jord ved at fejre jul, men giv jer selv lidt tid -"

Det er sandt. Man kan heller ikke skabe fred bare ved Andre'R. visioner. måske kan man tø nogle frosne hjerter med de inspirerende violinpiger og lige så' kor.

Men et kæmpe stort Romer Rige og et tilsvarende lille land, der havde tabt sin selvværd, kan altså godt sammenlignes med vore dages årsager til krig og underdanighed. Det er ikke helt det samme; men det ligner.

Kristendommen opstod da som en fredsappel og man svarede med at overlade talsmanden til hedningerne(romerne.)
Den situation er lidt mere end "det ligner." Vi finder os pænt i, at fredens talsmænd forfølges og er klar til at udlevere dem til vor tids romere. Det er næsten en kopi af historien fra omkring 0.
Kampen for freden er ikke bare at finde fred med sig selv, selv om det høre med. Det er udfordring.
Så mener jeg ikke, vi skal være så yderliggående som Jesus, der fordrev spekulanterne med en svøbe af reb. Vi må forsat bruge overbevisningens metode.
Men altså ønsket her fra om fred på jorden god jul og vær velkommen fredens år.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Budskabet til de Fattige om Fred på Jord er startet 19/12-2014 22:16 af Engbo og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3968Dagens ord
1 dag, 13 timer siden · Savanti
0Hvad inspirerer dig
2 dage, 1 time siden · heksemutter
489Kontraster
2 dage, 7 timer siden · Savanti
0Søger læsere!
2 dage, 18 timer siden · John Blicher Ma...
9Transgender
9 dage siden · Eddie
75Bibelen
10 dage siden · Engbo
24Skal vi starte et skrive- fortællef...
19 dage siden · Anniina
4Skrivegruppe 45+
20 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
20 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
21 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
27 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 måned, 17 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?