Familie, børn og parforhold · At slå hånden af en forældre eller begge forældre.

24 svar
Senest opdateret 4 år siden · 11 bruger(e) deltager
4 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Det er en trist historie du fortæller. Det er vel forståeligt, at man aldrig kommer helt over at have mistet noget dyrebart. Hvor meget tabet skal fylde i ens liv er en beslutning, som man selv tager og kæmper med.
Jeg har også læst for nogle måneder siden, at det er meget mere almindeligt, end man forestiller sig, at der er brud i familiekontakter med eller uden psykologers medvirken. Det er heller ikke altid nemt, at være forældre til voksne børn, men det er et tabu-emne. En af mine venner Tove Holm har skrevet om det. Jeg har i en periode været optaget af, hvordan man genskaber brudte familiekontakter. Der er næsten ingen fortællinger om det.

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

Hej Frivole.
Dit debat oplæg er rigtig spændende og jeg kan ikke lade vær med lige at måtte kommentere det, fordi jeg selv er én som netop måtte bryde alle familiebånd og slå hånden af mine forældre og gamble med kontakten til mine 3 søskende. Jeg valgte at gøre det forbindelse med jeg skulle arbejde med omsorgssvigt og overgreb fra min opvækst og simpelthen ikke kunne komme videre uden at gøre det. Min terapeut nævnte det fra begyndelsen, men der gik 2 år før jeg handlede på det. Følelsesmæssigt var jeg så bundet af alt det dysfunktionelle hjemmefra. Svigt kan have mange forskellige ansigter og følelser som svigt, vrede, skyld og skam kan få mange til at bryde kontakten og nægte at give sig. Bånd bliver aldrig genoprettet. Jeg ved så også min egen mor brød kontakten til hendes egen mor som ung og at de aldrig fik bygget en relation op igen. Og en dag var det for sent. Jeg brød ikke kontakten til min familie fordi jeg ikke ville dem. Jeg brød den så jeg kunne tilgive dem uden at gøre det på bekostning af mig selv. For jeg blev først mig selv da jeg valgte dem fra, for at vælge dem til igen. Og en sommerdag efter et år hvor jeg ikke havde haft kontakt, så lagde jeg vejen forbi min mor. Jeg var klar til at tilgive og invitere hende ind i mit liv. Om hun ville tage i mod, var hendes valg. I dag har jeg en normal kontakt med familie, med undtagelse af min tvillingbror som stadig ikke ville tale med mig. Det et halvt år siden jeg tog kontakten igen og nu har jeg holdt jul med mine forældre. Jeg har familie, men ikke en familie jeg lader tale ind i mit liv. Dertil er min familie for ødelagt. Mest alt vil jeg sige at jeg er kommet dertil hvor det handler om respekt. Ikke venskab, men at kunne respektere dem. Og at acceptere at familie ikke nødvendigvis er det man kunne ønske det var. Jeg kan også kun give ret i at problemer med familierelationerne også gør sig gældende med venskaber. Men det bunder så i det svigt jeg oplevede. Jeg vil så også sige at andre ikke skulle have sagt det samme til mig som du skriver om at man da godt kan bibeholde et godt venskab til sine forældre, hvis relationen ellers er at man skal være forældre for sine egne forældre. Jeg ville være tosset hvis nogen havde sagt det uden at vide hvad der lå til grund for det valg man træf. For det er hverken nemt at træffe hverken den beslutning af vælge den fra, eller at beslutte for at genoprette det. Det er det sværeste jeg nogensinde gjorde, da jeg brød kontakten og stod tilbage med 3 årig søn som spurgte hvorfor vi ikke kunne besøge Bedste og Bedstefar. Også så uden at ødelægge det for ham. Og jeg skammede mig sådan over det. Når jeg på arbejde snakkede med kollegaer eller veninder og jeg så fortalte jeg ikke kontakt til min familie. Fordi folk aldrig vidste hvad de skulle sige til det. Når de ikke kendte til baggrunden for det. Man skal ikke slå hånden af sine forældre fordi man tror det løser det. For uden familien, god som dårlig opvækst, så er man ikke hel uden sin familie. Man skal vælge dem fra for at tilgive og forsone sig med dem. Beklager det blev langt, men meget mere kunne siges og som sagt er det et spændende emne som også betyder noget for mig personligt.
Mvh Laura

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

Hej Frivole.
Jeg sidder lidt efter at have skrevet en længere smøre ligesom sidst. Mest af tænker jeg at jeg ikke har ret til forholde mig så direkte til det du skriver. Ikke uden du giver lov i hvert fald. Jeg har ikke ret til at tale ind i det du fortæller, og slet ikke i et forum og en debat hvor du ikke kan gøre noget før du har læst det. Jeg vil gerne tro jeg hører hvad du siger, og kan kun tolke ud fra det du fortæller. Men inden jeg så bare smider det op her i debatten, så vil jeg faktisk bede om din tilladelse til det. Jeg vil gerne komme med mine tanker og tolkning, men jeg vil ikke gøre det med mindre du er interesseret i det, og faktisk tror på jeg kunne sige noget som du kunne bruge. Man kan ramme så forfærdelig ved siden af i sine tolkninger af det skrevne ord. Og det er ikke et emne hvor jeg syntes den risiko er det værd. At lade dig sidde tilbage med en følelse af at det er dybt forkert alt det jeg tænker eller det kan påvirke dig på en træls måde. Og slet ikke når det er inden for et emne som er svært at debattere netop fordi det er så personligt. Ellers vil jeg lade det lægge her, og ikke sige mere. Det er op til dig. Jeg skriver ikke mere til emnet, med mindre du tror du kan bruge det jeg tænker til noget.
Mvh Laura

4 år siden
4 år siden

At blive voksen er i sig selv et brud med barndommen og dermed med forældrene, ikke nødvendigvis som mennesker og venner med netop som forældre. Som barn er forældrene guder, og må nødvendigvis være det, for barnet er jo helt afhængig af dem. Som voksen skulle man gerne blive voksen og stå på egne ben. Dette brud kan være en blid og umærkelig overgang eller en dramatisk kamp. Kan forældrene ikke finde ud af at give slip, eller kan man ikke selv finde ud af at løsrive sig må det føre til konflikter.

En veninde af mig havde været i udlandet et års tid. Hun hang meget ved forældrene og ringede hjem flere gange om ugen. Da hun kom hjem mødte de hende i lufthavnen. Hun havde da forventet velkomstgråd og kys og klap, men forældrene stod bare der, gav hånd og sagde "Goddag"- Til mig udbrød hun: "Er det rigtige forældre?" - Jeg svarede: "Næh, måske ikke, men du er jo heller ikke noget rigtigt barn." - "Hvad i alverden mener du?" spurgte hun forbløffet, - "Jeg mener, du er da en voksen kvinde på to og tyve," svarede jeg. - "Den må jeg lige tænke over," sagde hun.

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

Indimellem har forældre udvist så meget svigt i forhold til deres børn at det naturligvis må ske ...børn vælger ikke deres egen forældre ..men har heldigvis mulighed for på et eller andet plan at vælge fra .

4 år siden
4 år siden

Kære Frivole

Selvfølgelig ikke. Man skal bare blive voksen, ganske enkelt. Der er jo dem der aldrig slipper deres mors skørter, og der er forældre der ikke begriber at deres børn er blevet voksne og skal leve deres eget liv.

Forhåbentlig bevarer man et godt forhold til forældrene - og bedsteforældrene - livet igennem. Sådan er det ideelt, men det er jo ikke altid ideelt.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

denne tråd må jeg lige kommentere på, da det er et emne, som berører mig dybt.

Jeg har selv valgt begge mine forældre fra og gjort det meget bevidst. det var en beslutning, som jeg selv tog efter lang tids overvejelse, og selvom det har medført, at min biologiske familie er skrumpet ind, så er det det bedste, jeg har gjort i mit liv. da jeg valgte mine forældre fra, blev jeg fri til at jagte mine drømme. alt den energi, som deres behov for drama, skabelse af konflikter og behov for at dominere/kontrollere blev jeg befriet fra. herefter lykkedes det mig at blive forfatter, at acceptere og få min introverthed ind i mit liv uden at føle mig forkert eller unormal.

jeg kan så tydeligt huske, at det var min mors ynglings bemærkning - at jeg ikke var normal, opførte mig normalt, havde de rigtige ambitioner og drømme(jeg skulle helst have hendes).

men mest husker jeg, hvordan mine forældre reagerede på min drøm om at blive forfatter, hvordan de trådte den så meget under fode, at jeg i årevis skammede mig over at skrive og ikke fortalte det til nogen - men noget i mig holdt dog fast. jeg tror faktisk, at det var på dette tidspunkt, at kimen til det kommende brud mellem mine forældre og jeg blev lagt.

så mødte jeg min kommende mand og hans fantastiske familie. jeg kan tydeligt huske, da jeg mistede disketten med min ældste historie og min bedre halvdel kæmpede for at rede den. det lykkedes ham, men det der undrede mig mest, var at hverken hans forældre eller ham gjorde grin med mig eller kaldte mig unormal. min svigerfar sagde endda til mig, at han godt kunne forstå, at ejg helst ikke ville miste den historie. jeg var så forbavset, ja nærmest lamslået over at de accepterede mit skriveri.

det var nok der, det gik op for mig, at mit liv kunne være anderledes. at mine drømme ikke var unormale eller komplet skøre. at jeg havde ret til at drømme dem.

så jeg fortryder ikke mit valg. jeg har mistet noget - ja bestemt. men jeg har fået min frihed og den giver jeg ikke væk igen.

så for nogle er det det rigtige at vælge deres forældre fra. jeg vil gerne henvise til denne hjemmeside, som netop omhandler det at være et barn af forældre, der ikke kunne leve op til forældrerollen og alligevel klare sig. det er en virkelig god bog, mine forældre drak og slog ikke, men jeg måtte kæmpe mod domminans, at få at vide hvor unormal jeg var, fået trådt mine drømme under fode i en sådan grad, at jeg skammede mig over dem i flere år. jeg måtte lære de sociale normer som voksen - hvilket ikke var en let opgave og engang imellem er det stadig svært. heldigvis er min mand der til at svare på mine spørgsmål uden hån eller løftede øjenbryn. han er så heller ikke bange for at fortælle mig, når jeg har kvajet mig. hvilket jeg er virkelig glad for.

ironi og sort humor har jeg stadig svært ved, for det var ikke tilladt at bruge den slags i mit hjem og lige netop den del er altså særdeles svær at lære.

men her er hjemmesiden, som henviser til mælkebøttebørn i blomst;
http://www.campbell.dk/

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

Man kan naturligvis ikke tale om hvor vidt det er rigtigt eller forkert at vælge forældrene fra. Det er jo et meget personligt valg. Men det kan måske være sundt at se sagen fra den anden side. Lige som der er forældre der aldrig vil acceptere at børnene er blevet voksne, selvstændige mennesker, så er der også voksne børn der mener, at forældrene skal blive ved med at være "forældre", og som ikke vil se, at de er almindelige mennesker som de selv. Jeg tror man kan komme langt, hvis man indser at forældrene ikke er halvguder, som man enten må tro på eller fornægte, men almindelige mennesker som en selv.

Forstå mig ret, mine forældre var far og mor helt til det sidste, og jeg følte, at jeg havde forpligtelser over for dem, specielt over for min mor, men de bestemte ingenting over mig, og de havde kun den indflydelse på mig, som mennesker man holder af uvilkårlig har.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

Jeg har ikke konatkt med min far, hvilket er en blanding af, at jeg har valgt ham fra, men at han også har valgt mig fra. Ingen af os har taget kontakt til hinanden i snart et år.

Grunden til, at jeg ikke snakker med min far er, at han er alkoholiker. Det lægger et kæmpe pres på et barn, når ens forældre ikke kan passe på sig selv. Et eksempel kan være, at han ringede til mig en februar og fortalte, at han havde ligget syg med lungebetændelse hele januar og havde været meget meget syg, men ikke ville på sygehuset, selvom han burde. Et andet eksempel er, at han blev indlagt med en blodprop i hjertet, hvilket betyder, at ens krop ikke kan holde til fysiske anstrengelser i lang tid efter. Sygehuset gav ham strenge ordrer på ikke at køre scooter i mindst et halvt år efter. To måneder efter havde han været på første tur.

Jeg døjer selv med diverse ting, både psykisk og fysisk, og jeg kan ikke være forældre for ham, især ikke, når han ikke vil hjælpes.
Jeg har valgt ham fra, fordi jeg ikke kan holde til at bekymre mig og høre skrækhistorier om, hvor dårligt han behandler sig selv.

Resten af min familie, undtagen min mor, er også valgt fra. Både jeg og min mor ses som sorte får og har fået flere negative ting smidt efter os.
Hvorfor skal jeg vælge en familie, som ikke vil mig det godt?
Jeg har i stedet valgt min svigerfamilie, som alle vil mig det godt. Der er hjertevarme og man tager hånd om hinanden.

Mit valg af omgangskreds gælder det samme.
Hvis nogen ikke vil mig det godt, hører de ikke til i mit liv, fordi jeg har behov for at passe på mig selv. Jeg er vigtigere end min familie eller bekendtskaber. Jeg skal trods alt leve med mig selv resten af mit liv, 24 timer i døgnet.

Så jeg dømmer ikke mennesker, som ikke har tætte familiebånd med sine forældre. Faktisk synes jeg der er for få mennesker, hvis forældre er et negativt element i deres liv, som siger stop og går væk. Livet er for kort til at skulle bruge tid på mennesker, som ikke vil en det godt, så hellere være fri og få noget positivt ud af livet, bare fordi normen siger, at man skal elske sine forældre og familie og være med dem hele sit liv.

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

Venner vælger man selv, familien gør man ikke. Jeg kender også nogen, som har valgt dele af familien fra og er kun sammen med dem, de har det godt med.
Uden at generalisere, tror jeg det er mangel på kærlige forhold i hjemmene. Vi har alt for travlt. Når så vi endelig er pensioneret, har vi tid til vores børn. Men nu er de voksne og vil selv bestemme. Så har vi konflikterne. Værn om sammenholdet i familierne. Læg det travle liv (både arbejde og fritid) til side en gang imellem og vær sammen.

4 år siden
4 år siden

Brunk

"Læg det travle liv (både arbejde og fritid) til side en gang imellem og vær sammen."

Det er nok lettere sagt end gjort. Er vort samfund overhovedet indrettet på familieliv?

Kåemer

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

4 år siden
4 år siden

Vil ikke til at skrive hele min livs historie ned.. Men debatten fik nogle tanker igang hos mig...

For mit eget bedste har jeg selv brudt kontakten til min mor/far/andre søskende og sådan har det været siden jeg blev 12 og er idag snart 24 år. Det gavnede mig overhovedet ikke at have dem i mit liv. Så hvorfor have dem i mit liv?

Kan da godt føle mig alene juleaften osv.. Men vil hellere sidde ensom end få en kniv stukket i halsen af min mor, fordi hun har en psykose eller drukket for meget. osv

Personer som IKKE gavner dig, dit liv eller får dig til at udvikle/vokse som person, har intet at lave i mit liv.
Når folk har trådt 100 gange på en og mange andre helvedes ting.

Så giver man sgu op overfor de mennesker.
Ja det det hedder "familie", men igen har aldrig valgt at blive født og ville da slet ikke hvis jeg kunnet vælge mig selv til, når jeg fik den "mor" som jeg fik. Min så kaldte "mor" har aldrig nogensinde været i den moder rolle og aldrig nogensinde har vi været en familie. Så hvorfor bibeholde noget så djævelsk dårligt...

I dag er jeg videre med mit liv. har det godt og er et varmt menneske på alle mulige måder. Men vil aldrig lade dem ind i mit liv. Har kæmpet mig her til og har taget mig mange år, vil jeg aldrig nogensinde lade dem ødelægge det.
Det er min fremtid og liv sgu for dyrbart til. Enlig gider jeg heller ikke lægge øre, hjerte, krop til flere idiotiske ting fra min mors + deres side. Hvorfor skulle jeg? Har det bedre UDEN min familie og har INTET positivt fået ud af at prøve eller være sammen med dem. Så ALDRIG nogensinde nej, ikke engang om min mor lå på hendes dødsleje, jeg har mit liv og de har deres. Slut prut finale.

Ja jeg er da videre i dag og har tilgivet. Men det ændrer ikke på at jeg ikke vil have kontakt til dem, fordi det ville aldrig gavne mig. Får rykket og skåret i mit hjerte 500 gange bare på en time ved at være sammen med dem. Så det er IKKE det værd.

En familie kan jeg skabe selv en dag. En varm, kærlig, tryg familie. Men humor, faste rammer og en nærværende mor. Vil give mine børn alt det jeg aldrig fik. En rigtigt god barndom, en god mor.

En side linje er også..
At min mor er min største rolle model... Så tænker i hvorfor..
Jo det skal jeg sige jer, hun er en god rollemodel på hvordan jeg ALDRIG NOGENSINDE skal være (!!!)
Viger væk fra alt hun gør!

Ved ikke om mine tanker, lille input kan bruges. Måske for nogle og måske slet ikke. Men ville alligevel komme med mine tanker.

Simone.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten At slå hånden af en forældre eller begge forældre. er startet 04/01-2015 12:54 af frivole og er placeret under Familie, børn og parforhold.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3132Dagens ord
1 time, 34 minutter siden · Engbo
38Statsborgerskab
2 timer, 53 minutter siden · dino
333Kontraster
4 timer, 55 minutter siden · Savanti
2Hærværk
14 timer siden · dino
26Ligheder
1 dag, 3 timer siden · Savanti
1Journaliststuderende på jagt efter ...
3 dage siden · Eddie
13Udslettelse af selvet
3 dage siden · Morpheus
40Forskningsprojekt om konflikt og ko...
3 dage siden · Morpheus
109Homofobi
4 dage siden · leviP
1Det sner på fyldepennen kan jeg se
4 dage siden · Engbo
14Entropi og evolution
5 dage siden · dino
20Det kimer nu til vinterfest
7 dage siden · dino
33Løsrivelse - af provinser og hele l...
12 dage siden · dino
0Gælds styrelsen .
13 dage siden · Savanti
6Hvem ejer og driver fyldepennen.dk
14 dage siden · Engbo
11El-biler
14 dage siden · dino
8En lille opgave
14 dage siden · dino
1Brug af navne i bøger?
15 dage siden · Eddie
58Demokrati
16 dage siden · dino
3Er der en vinkender tilstede?
20 dage siden · ordkløver6
6Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
22 dage siden · dino
6Er E-sport sport?
24 dage siden · dino
2Er man tvunget til tavshed?
25 dage siden · Eddie
29Sentimentalitet
27 dage siden · Wernn
5Pengetroen
27 dage siden · Wernn
14Kunst og digte
29 dage siden · rasmusgron
19Lykke
1 måned, 3 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 måned, 4 dage siden · Wernn
2Gådemagerens Gade aka Svendborg Mys...
1 måned, 9 dage siden · Jes B
1Det store intet
1 måned, 11 dage siden · dino
106Dagens Vits
1 måned, 13 dage siden · Savanti
5Bøger om at skrive
1 måned, 26 dage siden · neran
16Køn
1 måned, 29 dage siden · JohannesB
0Sekterisk aggression
2 måneder, 2 dage siden · dino
0Diskrimination af kvindesport?
2 måneder, 2 dage siden · dino
0Skrivegruppe Midtjylland
2 måneder, 7 dage siden · MissJPHC
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
2 måneder, 8 dage siden · dino
0Gode fonde til rejselitteratur
2 måneder, 9 dage siden · Rejseforfattere...
2Uartige børn i gamle dage og idag
2 måneder, 11 dage siden · Engbo
6Lige margener?
2 måneder, 13 dage siden · Pia Hansen
1Hvad betyder
2 måneder, 14 dage siden · dino
3Børnebogsforfatter Søges
2 måneder, 16 dage siden · NAHansen
0Internet
2 måneder, 16 dage siden · Savanti
2Redigering
2 måneder, 16 dage siden · Machula T.
1Margit Sandemo
2 måneder, 24 dage siden · dino
1Kvindelige betalæsere søges
2 måneder, 27 dage siden · dino
6Jalousi
12Min nye bog er netop sat i salg
2 måneder, 28 dage siden · Fink
19Mere end almindelig klangfuld
3 måneder, 9 dage siden · dino
1Synonymer
3 måneder, 11 dage siden · JohannesB
0Min pc nægter mig adgang til Facebo...
3 måneder, 15 dage siden · sofiesverden
4Vil I venligst lade være med.
3 måneder, 19 dage siden · knudkp
30Kristendom
3 måneder, 21 dage siden · Engbo
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
3 måneder, 24 dage siden · knudkp
1En god slutning
3 måneder, 24 dage siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
3 måneder, 27 dage siden · heksemutter
2Kulturkanon
3 måneder, 27 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
4 måneder, 3 dage siden · Engbo
18Dinosaurus.
4 måneder, 5 dage siden · JohannesB
3Sletning af profiler
4 måneder, 5 dage siden · NAHansen
0DI Georges syndrom. Helbreds opdate...
4 måneder, 8 dage siden · Savanti
6Samtykke
4 måneder, 8 dage siden · dino
1Beskyttelse af truede dyrearter
12Forfatteri og ensomhed
4 måneder, 8 dage siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
1Redigering af kategori efter public...
4Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
4 måneder, 10 dage siden · Nicolas Jessen
4Grammatikkurser?
4 måneder, 11 dage siden · Mette-Maj Ronja
63Hvad er meningen med livet?
4 måneder, 11 dage siden · dino
0Spam fra profilen : Ellen baby
4 måneder, 16 dage siden · knudkp

Familie, børn og parforhold

16Køn
1 måned, 29 dage siden · JohannesB
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
2 måneder, 8 dage siden · dino
6Jalousi
6Samtykke
21Porno
7 måneder, 28 dage siden · Kåemer
6Homofobi
10 måneder, 23 dage siden · Kåemer
6Brug af begrebet seksuelt
1 år, 6 måneder siden · Kåemer
1Magt mellem elskende
1 år, 7 måneder siden · Kåemer
56Utroskab
1 år, 8 måneder siden · Engbo
33Er ligestillingen umagen værd?
2 år siden · Morpho
15Overgreb
2 år siden · Morpho
3Hvad sker der, når han dør?
2 år siden · Blækhuset
16Monogami-utroskab
2 år siden · maryanna
14Ung på vej ud i hashmisbrug- Hvad g...
2 år siden · Anita A
8Blotter
2 år siden · Kåemer
8Overgreb
2 år siden · Kåemer
9En ven opførelse og min dårlige sam...
3 år siden · smukkehjerte
7Er det i orden?
3 år siden · Kåemer
15Monogami
3 år siden · Kåemer
7Vold i ægteskabet
4 år siden · sofiesverden
9Sårbare mænd
4 år siden · Forårsglad
14Ensomhed
4 år siden · Forårsglad
6En ubærlig tanke!
4 år siden · KatrineNørregaa...
11Curlingforældre
4 år siden · Robert Kallehav...
18skilsmisser
4 år siden · Post Scriptum
18Skyld og skam
4 år siden · Charly
12Gamle lege.
4 år siden · Babyangel85
53Jeg har brug for hjælp / råd ?
4 år siden · Kåemer
24Tryghed
4 år siden · Camra
21Utroskab
4 år siden · Kenny
14Du skal behandle andre som du selv ...
4 år siden · Fink
24At slå hånden af en forældre eller ...
4 år siden · smukkehjerte
5om alder og venner
4 år siden · knuram
8Dilemma
5 år siden · Vicky
16Døden
5 år siden · Maripytta