Bøger, forlag og litterært · Suzanne Brøgger

9 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg læser i øjeblikket Louise Zeuthens biografi om Suzanne Brøgger, "Krukke". Den er så god at den godt kan tåle at stå ved siden af Suzanne Brøggers egne bøger.

Suzanne Brøgger fik stor betydning for mig som for mange andre der tilbage i 70'erne med sine to første bøger, "Fri os fra kærligheden" og "Kærlighedens veje og vildveje". Hun blev indbegrebet af brud med så mange stive normer.

Betyder hun mon noget for yngre mennesker i dag?

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Godt nytår, Kåemer! Dit sidste spørgsmål lader jeg blafre i vinden, jeg er 46.
Men jeg var selv vild fan, da jeg var sen-teenager og langt op i 20'erne. Hver gang jeg læste noget af damen, begyndte jeg som en gal at flytte rundt på alle møbler. Af en eller anden grund gav hun mig en voldsom rastløshed, der altid endte i et ommøbleret hus. Det tyder vel på en vis effekt.

Jeg har ikke læst hendes seneste bøger, og vi er vokset fra hinanden, som det så smukt hedder. Jeg læste i 30'erne nogle af hendes avisartikler og kronikker og opdagede at vi ikke længere delte tanker. Men hun vil altid have en særlig plads i min læsebevidsthed.

6 år siden
6 år siden

Ja, godt nytår, Mikala.

Ja, hun virkede stærkt på alle dengang. Jeg kom dengang hos en gammel dame, som havde svært ved at læse selv, så jeg læste hele "Fri os fra kærligheden" for hende, og hun var ganske betaget. Det var nu nok ellers de unge hun havde tag i, og dem hørte jeg egentlig heller ikke til. Jeg var i begyndelsen af trediverne. Men jeg var ved et vendepunkt i mit liv, også jeg måtte bryde en del normer, og da hjalp hun godt med at klargøre tankerne.

Jeg kan genkende det du siger om at I er vokset fra hinanden. Det gælder også mig. Jeg har også hendes seneste bøger, men har ikke fået dem læst - endnu. Men Louise Zeuthens bog er værd at læse.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jamen, så tak for anbefalingen.

Første gang jeg stødte på navnet var da en kammerat købte en bog, en antologi hvor en række af venstrefløjens kvinder bidrog med et skrift. Jeg husker kun få, Suzanne Brøgger og Susanne Giese.
Der gælder jo det samme for S. Brøgger som for så mange andre: Hun har været ung engang. Ung og rabiat.
Det kan jeg godt tilgive, for jeg har selv famlet mig frem som ung.
Selv ret ung så jeg hende en dag på en sidegade til Købmagergade. Det kan godt have været Klareboderne. Jeg husker at hun så sød ud.
Men jeg har aldrig følt mig stærkt fristet til et nærmere (litterært) bekendtskab. Men hun er sin egen og det er ok med mig.
Hun slipper nok ikke uden om et vist "Blixen-snobberi," men jeg kan godt forstå og endog glæde mig over nogen der ser noget positivt i "noget gammelt."

6 år siden
6 år siden

Dino

At du ikke har stiftet litterært bekendtskab med Suzanne Brøgger er synd for dig. Nåja, undskyld! Du skulle nu alligevel læse "Fri og fra kærligheden". Jeg vil sige, at selv i dag virker den revolutionerende.

Det med Blixen-snobberiet er rigtigt nok. Hun ligner hen nu slet ikke som forfatter, men hun beundrede hende vel mest for så udpræget at være mønsterbryder.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

I disse tider hvor fundamentalisme er det store, hjerteskærende problem, er det vidunderligt at møde et menneske der er lige stik modsat. Der er mennesker der vil slå mange mennesker inklusive sig selv ihjel for at hævde en eneste sandhed og så de fleste af os, som nok er ganske fredsommelige, men ikke desto mindre insisterer på én entydig udgave af virkeligheden. Da er det godt at møde et menneske der i fuld alvor kan sige: "Man kan tage mig på alt, undtagen på ordet. Et menneske der har skrevet en mængde bøger, men som ikke har et endeligt svar på noget som helst. Som altid insisterer på at forholde sig til virkeligheden. Og hvad er så virkeligheden? Et bevægeligt begreb, som forandrer sig hele tiden.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

#0 (Kåemer): Jeg læser i øjeblikket Louise Zeuthens biografi om Suzanne Brøgger, "Krukke". Den er så god at den godt kan tåle at stå ved siden af Suzanne Brøggers egne bøger.

Suzanne Brøgger fik stor betydning for mig som for mange andre der tilbage i 70'erne med sine to første bøger, "Fri os fra kærligheden" og "Kærlighedens veje og vildveje". Hun blev indbegrebet af brud med så mange stive normer.

Betyder hun mon noget for yngre mennesker i dag?

Det kan du lige tro, at du hun gør, Kåemer! Jeg ELSKER Suzanne Brøgger - primært for hendes fantastiske tøjstil og væsen, men sandeligt også for hendes forfatterskab. Jeg har ikke været mere en tolv år, da min mor læse 'Jadekatten' op for mig og jeg elskede den! Yngre mennesker kan skam godt have en god stil inden for litteraturen ;-)

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Hej Presma

Dejligt at hun også kan betyde noget for unge mennesker i dag.

Hun sagde engang: "Man kan tage mig på alt undtagen på ordet". Morsomt sagt, men også klogt, for det er i høj grad sandt, når det gælder hendes bøger. "Fri os fra kærligheden", hendes første bog, ramte lige ned i forholdene der i 70'erne, og når man læser den mærker man godt, at der er sket en udvikling siden da. Og dog siger den meget som stadig er aktuelt.

Kåemer

6 år siden
6 år siden
#8 Polo

Der er åbenbart andre, der er vokset fra SB, for mig skete det lidt ligesom dengang, man bare holdt op med at se julekalendere i tv uden at man tænkte over det - Transparence var det sidste, jeg læste for snart mange år siden. Nu lånte jeg så for nogen tid siden Jadekatten og har netop været på biblioteket for at aflevere den igen efter at have læst ca 40 tætbeskrevne sider (de tætbeskrevne sider har flere gange tidligere afholdt mig fra at gå igang med den). Den orker jeg simpelthen ikke, og jeg kan ellers godt lide en slægtsroman nu og da, især i den seriøse og ikke soap opera-agtige ende. Går jeg glip af noget? Ville lidt mere tålmodighed have hjulpet?

6 år siden
6 år siden

Nu er det meget længe siden jeg har læst Jadekatten. Dengang den udkom. Men jeg har lige genlæst hendes første to, "Fri os fra kærligheden" og "Kærlighedens veje og vildveje". Og dem er der sandelig stadig krudt i.

Kåemer

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Suzanne Brøgger er startet 13/01-2015 16:38 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4005Dagens ord
7 timer, 54 minutter siden · Engbo
4Troen og kirken
2 dage, 9 timer siden · Engbo
6Teater stykke
5 dage siden · Nicolas Jessen
21Lykke
10 dage siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
10 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
16 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
16 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
18 dage siden · Mons1957
0Internationalt
1 måned siden · Savanti
492Kontraster
1 måned, 1 dag siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 15 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 22 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 23 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
2 måneder, 2 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
2 måneder, 3 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder, 10 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
3 måneder siden · Kåemer
6Skriveklub?
3 måneder, 3 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
3 måneder, 5 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 25 dage siden · JesperSB

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
1 måned, 23 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
5 måneder, 2 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
5 måneder, 8 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
5 måneder, 9 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
6 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
6 måneder, 6 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
11 måneder, 24 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen