Fyldepennen · Hvor er Fantasy skriverne?

19 svar
Senest opdateret 5 år siden · 16 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej, jeg er sådan lige vendt tilbage til Fyldepennen efter at havde fået mere tid om hænderne og nu begyndt at egentlig skrive på en konkret roman i Fantasy genren på dansk.

Så jeg tænkte at hoppe tilbage på Fyldepennen, smide lidt op hvad jeg selv laver og kommentere på andres Fantasy udkast.

Men pludselig fornemmer jeg der er nærmest helt dødt i den genre. Jeg ser ihvertfald ikke så mange forskellige der får lagt noget op, og jeg kom til at overveje om der overhovedet er særlig mange herinde tilbage der går op i Fantasy og Sci fi og den slags.

Er disse mennesker blevet "voksne" og har "slet ikke tid til den slags løjer" eller flyttede over til en anden site?

Er jeg den eneste der stadig ville læse om drager og dæmoner? :'(

7 år siden
7 år siden

Jeg mangler et lille spark bag i for at komme i gang med at skrive igen, men min foretrukne genre er stadig fantasy. Jeg læser det i stor stil og pusler med en historie i hovedet som dog ikke har taget rigtig form endnu.

Jeg tror da lige jeg vil kigge forbi fantasy kategorien og se om der skulle være nogle inspirerende tekster :)

7 år siden
7 år siden

Min fornemmelse er, at folk går mest op i digte herinde, men jeg ved da, at vi er en lille skare, der huserer en del på chatten, der er fantasy-fans :)
Jeg selv har altid været stor fan af fantasy, lidt af sci-fi (ikke så meget i bøger som i tv-serier, f.eks. Andromeda, Firefly og SGU-serierne) og den af historiske romaner og krimier.
Kom du endeligt ind og del af dine fantasy-tekster! Så er der også noget mere for os, som ikke gider digte ;)

7 år siden
7 år siden

Nå det er da godt at se der er nogle med samme interesse derude. :)

Ja det virker som om at digte er det helt store hit herinde! Og når man så oven i købet ikke laver Fantasy der nødvendigvis er rettede mod YA målgruppen, tja, så ved jeg ikke hvor stort markedet er.

Jeg fornemmer også det her er den eneste egentlige online og danske forfatternetværk / skriveværksted, har ihvertfald ikke kunne finde noget andet som er ligeså prof sat op.

Men det er også lidt interessant at stikke en finger i jorden for stemningen omkring ens yndlingsgenre her i fædrelandet, nu hvor det her er den største site. Så kan man jo overveje (hvis den dag skulle komme hvor man udgiver noget!) om forlagene ser nogle salgsmuligheder i den genre, om der et stort nok publikum for det indenlands.

7 år siden
7 år siden

Nu går jeg jo mest efter at udgive mine fantasy-romaner, så mine tekster går som regel til forlagene. :-)

Men jeg er altid på udkig efter nye beta-læsere, så hvis du decideret savner at læse og rette fantasy skal du da bare sige til :-D

7 år siden
7 år siden

Min første roman var en fantasy, og jeg er stadig glad for genren, både som forfatter og læser.

Jeg skrev en fantasy-roman sidste år, men som Jacob K har jeg også ambitioner om at få romanen udgivet på et forlag. Så længe håbet lever her, vil jeg heller ikke publicere historien herinde.
I så fald ville det kun blive nogle få af de første kapitler, og det er - efter min mening - at snyde dem, der læser og kommenterer teksten.

Jeg synes ikke, der er mangel på fantasy herinde, og der publiceres jo løbende nye tekster, så genren er bestemt ikke ved at uddø.

mvh. Benno

7 år siden
7 år siden

Jeg opfatter det som om fantasy-genren har været nede i en bølgedal i 3-5 år efter i lang, lang tid at have været så populær at den til sidst var ved at slide sig selv op. I de år har de paranormale romancer taget dens plads med vampyrer, varulve, dæmoner, faldne engle og de mennesker som elsker dem. c",)
Begge bølgetoppe og udviklingen måske baseret på 'Harry Potter æraen' og 'Twilight æraen'.
Men nu ser det - for mig i hvert fald - ud til at fantasygenren er på vej tilbage, og denne gang ikke kun rettet mod grupperne fra børn til YA, men også til voksne. For nej, det ser ikke ud til at fantasylæsere vokser fra genren.

Min opfattelse er dels baseret på at flere og flere (mig selv inklusiv) samler genren op igen, støver den lidt af og husker hvor fantastisk den egentlig var. Som Zofrost siger, kan det bla ses på chatten herinde, men også hvis man følger med på danske forfatteres (i den fantastiske genre selvfølgelig) blogs.
Herudover bijobber jeg for et forlag og kan her se, at der alene inden for det sidste halve år er kommet et stigende antal fantasy-titler fra USA, også til voksne læsere og - halleluja! - i en ret høj kvalitet. Kvaliteten bedømt på den måde at det er originale historier med dybe karaktertegninger og både magi og væsner af en art der ikke er blevet kliché gennem den sidste bølge.

Så det er bestemt et godt tidspunkt at kaste sig over genren. Skriver man til de voksne, vil jeg dog råde til at man lige husker at den aldersgruppe proppede sig med fantasy under sidste bølge, så her gælder det om at servere en historie, person eller problemstilling som de ikke allerede har set et par hundrede gange før.

Mvh
Eddie

7 år siden
7 år siden

Jeg er også en af fantasyskriverne, men som andre har nævnt så foregår meget af vores snak på chatten. Jeg ligger ikke mine tekster ind, gjorde lidt i starten. Nu har jeg kun betalæsere til at se det igennem før manuskripterne går videre til et forlag.

Så jeg tror bare, vi gemmer os lidt. For der er bestemt nok der skriver i den genre ;-)

7 år siden
7 år siden

Har jeg ret i at der findes bøger med fantasi, hvor handlingen går ud over det fysisk mulige (som for eksempel Stephen King og Bram Stoker) - og så de ægte fantasy bøger, hvor man virkelig fuldt ud dyrker drager, riddere, trolde og jomfruer?

7 år siden
7 år siden

Jacob K: Jeg ville ikke havde noget imod at læse nogle kapitler igennem. Jeg er lidt på udkig efter andres stof netop for at kunne sammenligne med min egen skrivestil og finde ud af hvad der fungere for mig som læser og skriver.

Og ja mht. til genreklassificeringen så tror jeg den stil du nævner Flemming med fx. Stephen King og Bram Stoker er hen af det jeg har hørt kaldet "paranormal", hvor tingene (ihvertfald ofte med Stephen King) starter med noget normalt, genkendeligt og hverdagsagtigt men pludselig ændrer stil til noget overnaturligt.

Det andet fantasy er mere hen af det klassiske fantasy, dungeons and dragons/dragonlance stil med alt hvad det indebærer. Der er en del borderline fantasy som hiver elementer ud af den klassiske sketch og enten ændrer på præmisserne eller drager elementer ind fra mystik, krimi, drama, you name it.

7 år siden
7 år siden

dino: så vidt jeg ved kaldes klassisk fantasy, det med drager, elvere og troldmænd, for "High fantasy". Men der efterhånden mange undergenre.

Selv holder jeg meget af High fantasy og den nærmest modsatte genre, hvor fantasy bruges til at spejle vores verden på satirisk vis.

7 år siden
7 år siden

Jeg fik lige øje på den her debat. Og ville lige gøre opmærksom på, at jeg også skriver fantasy. Det har du så opdaget, Kim, for du har skrevet en dejlig kommentar til et startkapitel af en mine historier ;-)
Det er nok ikke "High Fantasy," - og nok i det hele taget ikke en afgrænset genre, men der medvirker mange slags væsner.
Jeg læser gerne fantasy. Når jeg altså har tid til at læse. Men det skal ikke være for "skabelonagtigt." eller ligne mange andre historier.

Vh. Pia

7 år siden
7 år siden

Hej, jeg skriver også fantasy. Men jeg får ikke så tit mere lagt noget op her. Mine tre sidste noveller har jeg været så heldig at få udgivet i forskellige samlinger. Jeg håber på at få tid til at kommentere herinde igen, for det er hyggeligt og lærerigt. Lige nu knokler jeg på med en roman, som gerne skulle sendes ind til et forlag.

Fantasy er en sejlivet genre og bestemt ikke ved at dø. Men den del af den, der ikke mest er henvendt til børn og unge piger har haft svære kår i Danmark og vi har været nødt til at købe bøger i udlandet for at få de her lange serier med indviklede plots, helstøbte karakterer og unikke verdener i god, gedigen high fantasy. Med G.R.R.M. og lidt hjælp fra tv-mediet lader det dog til at der er slået et lille hul i toldbarrieren. Joe Abercrombies First Law serie er ved at blive oversat, anbefales hvis du er til det mørke, hvis du ikke allerede har læst den.

Nu mangler vi så bare den danske forfatter, der kan gøre de udenlandske kunsten efter. Et nyt forlag, Ulven og Uglen, efterlyser præcis dette, så når du bliver færdig med din historie, kan du jo prøve at sende ind til dem. Har du allerede lagt noget op her? Det må jeg hellere lige tjekke.

7 år siden
7 år siden

Nu satser jeg på din kommentar var rettet mod mig Signe!

Ja jeg har lagt noget op herinde, faktisk første del af en roman som jeg også er igang med, lidt i stil med hvad du har nævnt eksempler på som fx. Joe Abercrombie, ihvertfald når det gælder hans hæsblæsende kampscener. Jeg har ikke hørt om Ulven og Uglen, nej, men lyder da fedt de efterlyser den slags, det skal jeg da lige kigge på. :)

7 år siden
7 år siden

Jeg er også fantasy skriver :)

Dog lægger jeg ikke rigtigt noget op herinde da jeg er ved at kæmpe mig til et færdigt udkast til en roman. Og samtidig er der en anden roman der også roder rundt i mit hoved. Så har mit hyr med at få plottet (i dem begge faktisk) til at gå op i en højere enhed osv.

7 år siden
7 år siden

Det er også mit indtryk at bølgen af fantasy-skriverne på nedgang, men vi er heldigvis stadigvæk nogle der - åbenbart - svømmer mod strømmen.

Så hvis du eller andre har lyst til at læse lidt fantasy, søger jeg beta-læsere med blod på tanden ;-)

7 år siden
6 år siden

Hmm... Mit indtryk er egentligt ikke at der mangler fantasyskrivere herinde...

Jeg synes der er mange efterhånden, men ja. I starten havde jeg vist også svært ved at finde dem...

Jeg ville gerne tilbyde mig som Beta-læser, men min sidste svigtede jeg hårdt, da jeg fra den ene dag til den anden stoppede op pga personlige udfordringer. Der gik ca et år, før jeg var tilbage "ved skrivebordet".. og det er nu. Hvem ved, hvornår den personlige krise opstår... men hvis man vil være betalæser med de betingelser, så er det ok med mig... Jeg er dog selv ret lang tid om at få forfattet bare ét kapitel, og ja... jeg orker rent faktisk ikke at bruge min tid på fem kapitler fra min Beta, når jeg hellere ville bruge tiden på min egen histore. Jeg ved nemlig lige præcist hvor den skal hen, jeg har bare ikke overskud nok i hverdagen til at få skrevet særligt meget. og desuden retter jeg ofte et kapitel igennem en fire gange. Især hvis jeg har fået konstruktiv kritik herindefra...

Øhm ja...

Jo du kan læse de kapitler, jeg hidtil har lagt op herinde. De er måske mere målrettet de unge piger, he he... Man skriver vel lidt ud fra, hvad man kender, ikke? Og jeg har ingen idé om hvad der foregår i en ung drengs hovede!!!

Her er et link til min histories prolog. Der er også et kapitel 1 og et kapitel 2.

"Blå er himlens farve"
https://www.fyldep...lens-farve-prolog

ps. måske skulle jeg besøge chatten oftere... troede ikke det var dér fantasyskriverne puttede sig. :)

---

Fantasy-/
Sci-Fi-/
Paranormal-/
Mystic-/
og lignende -
LOVER!

Sandie

6 år siden
6 år siden

Ved du hvad det er du ikke den eneste der synes

6 år siden
6 år siden

Jeg arbejder pt. på min første bog og har gjort det i et par år.
Den omhandler netop fantasy genren, men er gået lidt i stå.

Om genren er ved at gå i stå, skal jeg ikke kunne sige. Men tror da at den får en lille revival efter GoT er blevet så populært.

6 år siden
5 år siden

Hej

Jeg er lige vendt tilbage til fyldepennen og skriver fantasi, da det er min foretrukne gerne. Jeg vil give, der er lidt stille i fyldepennens fantasy afdeling, men der er andre som for nyligt at begyndt at lægge op. :)

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvor er Fantasy skriverne? er startet 14/01-2015 00:58 af Kim Gjersøe (Galdehorn) og er placeret under Fyldepennen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4103Dagens ord
17 timer siden · Confucius
40Menneskerettighederne
4 dage siden · Stenfisker
9Troen og kirken
6 dage siden · dino
3Gør ægte kærlighed blind?
6 dage siden · dino
504Kontraster
9 dage siden · Engbo
2Feedback søges til min novellepodca...
1 måned, 11 dage siden · Stenfisker
0Musik
1 måned, 14 dage siden · Savanti
0ups
1 måned, 18 dage siden · Savanti
0Musisk oplevelse
1 måned, 25 dage siden · knudkp
0Dine øjne på Mona Lisa
1 måned, 27 dage siden · MariaMolgaard
10Kunsten i fokus
1 måned, 27 dage siden · Nicolas Jessen
0En ulykke sker aldrig alene
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
0Kan du anbefalde
2 måneder, 4 dage siden · MariaMolgaard
3Hvis du kunne vælge
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
5Hvordan skriver man en musical?
2 måneder, 9 dage siden · Miss-Leth
2Valg af forlag til digtsamling
2 måneder, 9 dage siden · Michael But
151Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 måneder, 9 dage siden · Michael But
4Din søndag min søndag
2 måneder, 10 dage siden · AnnaPigen3
0Presse meddelse.?
2 måneder, 16 dage siden · JesperSB
94Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Savanti
0Alexander Woods musiker
2 måneder, 21 dage siden · MariaMolgaard
2Spiller i også online spil?
2 måneder, 25 dage siden · dino
8Hvordan har du det
3 måneder, 7 dage siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
3 måneder, 11 dage siden · Eddie
1Forstå Michael strunge og David Bow...
3 måneder, 24 dage siden · Allimacc
4Hjælp ønskes til sangtekster
3 måneder, 24 dage siden · Den Lianer Gois...
12Hvad inspirerer dig
3 måneder, 29 dage siden · ClPollux
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
4 måneder, 4 dage siden · Savanti
1Hvad synes i
4 måneder, 4 dage siden · Henrik German Q...
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
4 måneder, 6 dage siden · Kåemer
0Gensidig betalæsning af Krimi/spænd...
4 måneder, 13 dage siden · HeleneB
5Sparring på krimi-roman
4 måneder, 15 dage siden · MariaMolgaard
0Aften scenerie
4 måneder, 16 dage siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
4 måneder, 19 dage siden · Dmitri Burdykin
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
4 måneder, 20 dage siden · Blækhuset
8Freddy - drengen fra skoven
4 måneder, 21 dage siden · Pia Hansen
0Lejlighed insperation vintage art
4 måneder, 28 dage siden · MariaMolgaard
1Filosofien kedsomhed hvad er det?
4 måneder, 29 dage siden · Engbo

Fyldepennen

0Musik
1 måned, 14 dage siden · Savanti
3Hvis du kunne vælge
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
3 måneder, 11 dage siden · Eddie
1Internationalt
5 måneder, 1 dag siden · MerakiPLyhne
27Skal vi starte et skrive- fortællef...
5 måneder, 12 dage siden · Anniina
2Navne
10 måneder, 22 dage siden · Engbo
2Må eller må man ikke?
11 måneder, 27 dage siden · Savanti
4Sortering af dagbog
1 år, 4 måneder siden · Prem
1Er glad for at....
1 år, 8 måneder siden · Eddie
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
2 år siden · knudkp
3Sletning af profiler