Religion, politik og samfund · Strøtanker om livets efterår.

19 svar
Senest opdateret 5 år siden · 8 bruger(e) deltager
5 år siden

Hvordan ser I på det at blive gammel?
Er det samfundets pligt at sørge for jer, eller forventer I at familien træder til med vask af tøj, personlig pleje, rengøring, handle ind og madlavning.
Hvor langt vil I gå før I ber om hjælp.

I mit tilfælde vil jeg indrette mit hjem så det er overskuelig med hensyn til rengøring, jeg vil smide ting ud der kun fylder op som kun var drømme om at det vil jeg "engang gøre"
Hvis jer ikke bliver lam, vil jeg selv udføre opgaverne.
Handle ind vil jeg gøre på nettet, det gør at man stadig må følge med i hvad der sker på det elektroniske plan.
Vask af tøj tja en vaskemaskine gør det for mig hvis den ellers er inde for rækkevidde.
Ellers vil jeg motionere og lave øvelser så jeg selv er i stand til selv at tage tøj på.
Så vil jeg sørge for ikke at være en gnavpot, så jeg ikke jager alle mine besøgende væk fra mig.
Nå det er mange år endnu, og dette er bare en strøtanke om fremtiden. Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

Dine spørgsmål og tanker er i høj grad aktuelle for mig, da jeg er 79 og mit helbred er vaklende. Min ven som jeg har været sammen med i 47 år er tolv år yngre end mig, og tilsvarende raskere, og jeg er slet ikke i tvivl om at han nok skal hjælpe mig, hvis det kommer dertil. Men vi har også talt om, at jeg ikke ville have noget imod at komme i beskyttet bolig eller på plejehjem, for jeg ønsker ikke at være en byrde for ham. Jeg har været mange gange på hospitalet, og plejer at trives udmærket der. - Der er jo det ved at blive gammel, at man har let ved at blive ensom, for dels dør ens jævnaldrende venner, og dels mister man forbindelsen med nogle. "Vennerne flytter længere væk," som Poul Dissing synger med Benny Andersens tekst. På hospitalet kommer man i kontakt med mange.

Men foreløbig går det meget godt. Jeg klarer selv det meste. Jeg læser, skriver lidt, hører på musik og ser fjernsyn, og bruger en del tid her på computeren. Det er da også kontakt med mennesker. Jeg burde gå til noget gymnastik og den slags, men det bliver bare til nogle ture ud i byen med min ven eller i haven i sommerhuset.

Vi bliver alle gamle på hver vor måde. Det gælder om, at alderdommen simpelthen bliver en naturlig fortsættelse af livet, og samtidig den tid hvor man samler sammen hvad man nu har været igennem i ens tid her på jorden.

En norsk forfatter blev spurgte, hvad der var det værste han kunne forestille sig. Han svarede: "At dø! Det ville jeg bestemt ikke gøre, hvis jeg ikke var nødt til det."

5 år siden
5 år siden

Om et år kan jeg gå på efterløn, hvis jeg ville. Jeg ønsker at fortsætte med jobbet så længe som muligt. Men hvad er muligt? Jeg arbejder et hektisk sted, hvor travlheden varierer meget. Lige i dette øjeblik ikke så travlt, men andre tider er man vandret i luften og kompetencekravene varierer meget også. Særlig opmærksom er jeg på at være åndeligt tilstede og huske de mange bolde i luften.
For ét er gammel veltillært lektie, et andet at lære nyt og heri hamle op med de unge. Det kan være en udfordring der øges med årene.

Men jeg kan slet ikke se mig som pensionist. At være to pensionister der lever sammen og er sammen næsten altid? Det tror jeg ikke går sådan uden videre.

5 år siden
5 år siden

HjerneMadsen siger at det er vigtigt med social kontakt, samtaler styrker hjernen, mere end soduko og krydsord.
Kåemer bare "hold skruen i vandet" så går det nok.
Dino du går ud til ensomme damer der ikke selv kan passe haven, så for du luft og en chance for at fruen står med sutskoene parat når du kommer hjem. Næ, du finder du nok ud af hvad tiden skal bruges til. Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

Sutskoene? Mon ikke hun snarere har kagerullen parat?
Men tiden skal nok gå. Det er ikke problemet.

5 år siden
5 år siden

Ind til nu har jeg nydt min pensionist tilværelse i fulde drag. Det er ikke en given ting; men jeg har jo været heldig at have helbredet med. Det store problem er, at tiden farer af sted - og ingen gør noget ved det! Alle er enige i, at man skal nyde naturen.
Men de tidspunkter, hvor man har fået lov og slappe af og iagttage naturen bliver altså skønnere og skønnere. Naturen i al sin vælde med soldage og lyse nætter - eller , når "brændingen går mod kysten med djærveste klo."

5 år siden
5 år siden

Engbo så kan du være glad for at du stadig kan høre og se, ellers er oplevelsen i naturen en anden.
Nej, det at være i nuet, er for mig også det væsentlige.
Da jeg var ung, sagde " de gamle" at tiden går så hurtig, men det siger de unge også i dag.
" sagde vi også det da vi var helt unge?
I nyhederne så jeg at vi skal lære at genbruge aflagt tøj og dele værktøjer med naboen så vi ikke skal smide alt ud selv om det ikke er ødelagt.
Nu bliver jeg hensat til min barndom hvor man overlod tingene til hinanden til genanvendelse.

Min mand var på genbrugsaffaldssted i vores by, der må man ikke tage tingene med hjem, hvis de kan genbruges.
Vores barnebarn var med, og så der var en plads hvor teknik lå i en bunke, de gik derhen og der lå et sæt høretelefoner uden ridser og skrammer.
Min mand tog dem med hjem og barnebarnet afprøvede dem på sin mobil, de virkede og han Googlede dem og værdien var 1600 kr, vi skal skamme os, at bare kasserer ting der virker.

5 år siden
5 år siden

Ja, Fink, der er langt fra glæden ved det daglige brød.

5 år siden
5 år siden

Med alzheimers og senildemens i familien må jeg tilstå at jeg ikke ser særlig meget frem til alderdommen. Det kunne da være fedt at være lige så frisk som en Lise Nørgaard, men det bestemmer man desværre ikke selv.

5 år siden
5 år siden

Ja Signe man må tage den pakke der er tildelt en via generne, men håber skavankerne hopper over dig. Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

Hej Signe
Hverken Alzheimers eller anden demens behøver heldigvis at være arvelig. Selv om der har været tilfælde af demens i din familie, behøver det jo hverken ramme dig eller dine nærmeste (børn).https://www.sundhe...er-nogle-demente/

Desuden forsker man meget i netop den problematik, og der kommer ganske sikkert en løsning. Det tror jeg på. Alene medicinen er udviklet meget de seneste år. Jeg møder selv velbehandlede ældre med alzheimers, som klarer sig ok.
Der er forresten også en masse, som man selv kan gøre. Det læser man jo om hele tiden, synes jeg.
Videncenter for demens har nogle gode bud, som jeg fandt på en DR-hjemmeside:http://www.dr.dk/l...-forebygge-demens

Jeg satser prsonligt på at gå min familie i bedene. Sådan noget med et blive knap 100 og holde hele vejen. Jeg tror på, at hvis man holder sig i gang, især mentalt, så kan man holde mange skavanker på afstand. Nu må vi se om det virker ... vi kan jo sludres ved om en 30 års tid. Hvis vi altså husker det ;-)

#0 (Fink): Hvordan ser I på det at blive gammel?
Er det samfundets pligt at sørge for jer, eller forventer I at familien træder til med vask af tøj, personlig pleje, rengøring, handle ind og madlavning.
Hvor langt vil I gå før I ber om hjælp.

Jeg tror desværre at meget af fremtidens hjælp kommer til at løftes af os selv. Blandt andet fordi der bliver en kæmpe generation af ældre de næste år. Det er de store generationer der bliver "gamle", og får brug for pleje. Jeg tror, at vi fremover kommer til at bekoste en del af hjælpen selv, af økonomiske årsager. Som barnløs må jeg selv læne mig op af andre end voksne børn. Må betale mig fra det eller bruge vennerne. Så må jeg naturligvis selv strække mig og selv gøre en indsats.
En af mine veninder fik faktisk børn for ikke at stå alene som gammel. Det er nu lidt af et sats, synes jeg. Forhåbentlig fik hun andre grunde, da børnene først kom.
Håber at kunne betale mig fra det, som jeg ikke selv magter. Skulle den dag komme.

Tak for en interessant debat.

Mikala

5 år siden
5 år siden

Det er ikke så skræmmende at komme på plejehjem de senere år. Der lægges efterhånden større vægt på at de gamle skal kunne bevare deres selvstændighed længst muligt, samtidig med at de får den nødvendig pleje.

Det værste ved plejehjem er faktisk en følge af nogle gode principper. "Længst muligt i eget hjem," hedder det, og det er jo fint, hvis man ellers får den nødvendige hjælp der. Det andet er beskyttede boliger. Glimrende, og jeg har set mange virkelig gode. Men bivirkningen er så, at de som så endelig kommer på plejehjem er de rigtig syge eller senile, således at man er anbragt blandt lutter invalide og senile.

Da jeg for mange år siden arbejdede på plejehjem, var princippet for at komme ind der bare at man var gammel og skulle have en smule hjælp. De fleste var mere eller mindre selvhjulpne. Så var der nogle senile imellem og nogle meget plejekrævende, men de indgik meget naturligt i helheden.

Når tiden kommer, håber jeg at komme i en beskyttet bolig, og at kunne holde mig der den sidste tid.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Det burde måske være familliens opgave at tage vare på de gamle, men det forventes jo at alle arbejder til de er 67 - og så er ens forældre temmelig gamle, hvis de da lever. Og i den ofte sparsomme fritid er der ikke tid nok, hvis den gamle har brug for meget hjælp. Og selskab/oplevelser.
De fleste ældre/gamle har brug for at se andre end deres familliemedlemmer - og så længe man er nogenlunde rask og rørig, er der da heldigvis mange muligheder for det. Evt. med lidt hjælp til at komme ud af døren - praktisk og/eller psykisk;-)
Man kan ikke regne med familliens/vennernes hjælp, så det skal og må være en ret at få hjælp til man ikke selv magter. (gælder også yngre med fysisk eller psykiske funktionsnedsættelser). De ældre har (for de allerflestes vedkommende) i øvrigt betalt til denne hjælp i mange år. Nogle i 50 år! Det er så bare en grund beregnet på personer, der gerne vil gøre næsten alt op i penge.

Når jeg selv bliver gammel (altså hvis jeg bliver det) vil jeg blive hjemme så længe som overhovedet muligt. Dette kan så måske være en beskyttet bolig af de gode - men helst mit lille gode hus her på landet ;-) Og jeg håber da at børn, børnebørn, venner m.fl. kommer forbi og evt. giver en hjælpende hånd. Eller to ;-)

Vh. Pia

5 år siden
5 år siden

Jeg tror der ligger en tradition i at hjælpe (de gamle) i familierne. Jeg gjorde hvad jeg kunne, men ens opvækst bestemme nok også graden af omsorgen til ens forældre.
Min mor blev dement, glemte mad på komfuret og flakkede rundt i byen, også selv om hun var på plejehjemmet. Det var nogle hårde år, hvor jeg også havde job og børnebørn der indimellem fik en hånd med.
Hvis man som svag gammel og ens værdigheden forsvinder, må de opfinde en dødspille man kan tage. Hvad syntes I om de?

5 år siden
5 år siden

Dødspille? Uha! Absolut nej. Fandtes en sådan kan du være sikker på, at den ville blive misbrugt. Og desuden synes jeg man skal holde livet ud så længe det varer. Så langt er det altså heller ikke. Vi skal nok komme af med det.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Man kan moralisere over at "nu har de ældre bygget samfundet op og skabt de goder som vi har idag ..."
Og derfor har de ældre krav på støtte og omsorg på deres gamle dage.
Fint nok!
Men det er et objektivt problem at de ældres fraktion bliver større og større og de arbejdendes fraktion bliver mindre. Trods et stort BNP pr beskæftiget dansker, så er der en grænse, som en dag bliver nået.
Der er desværre grund til at frygte et sammenbrud med de udsigter.
Pensionsopsparinger er intet værd hvis de unge der arbejder ikke vil veksle disse penge til producerede varer.
Hvis der produceres for lidt i forhold til pengemængden vil priserne stige. Det er set før i historien.
Et problem der er lige så stort som den såkaldte "ældrebyrde" er byrden med de unge der ikke kan eller vil arbejde. Og dem er der rigtig mange af.
Jobs hvor man skal betjene kost og skovl eller betjene andre simple værktøjer (dagen lang) er der efter hånden ikke mange af i DK. Og de jobs der endnu er har meget lav søgning og prestige. En god kontanthjælp eller endnu bedre en førtidspension er langt højere estimeret. Denne påstand gælder ikke for alle. Men desværre for mange. Og det er dyrt.
Hvis staten for at imødekomme sådanne økonomiske behov bliver ved med at stramme skatteskruen, kan virksomheder flytte til udlandet.
Jeg ved at det er trættende at høre denne melodi gentaget i det uendelige. Men man må jo gøre noget for at forhindre at vi når dertil hvor dødspillen til de gamle bliver en realitet.

Det lyder så primitivt, men er alligevel så rigtigt: Hvis der er syv mennesker der vil være i en båd som kun kan bære seks - hvem skal så i vandet? Rigtigt: Den gamle der ikke kan ro.

5 år siden
5 år siden

Dino

Jeg synes nok du er noget pessimistisk. Det kan da godt være der kommer tider hvor vi ikke er så rige som i dag, og hvor vi i en større eller mindre grad selv må passe vore gamle. Og hvad så? Er det en stor ulykke? Vi har da levet i tider hvor der langt fra var den overflod som vi har i dag, og så dårligt var det da heller ikke. Faktisk tror jeg vi kunne leve sundere hvis vi levede noget enklere. Der måtte gerne komme færre biler, og vi behøver ikke så dyre fladskærme, osv.

Skulle det gå tilbage økonomisk, vil det nok ske gradvis, så vi får tid til at omstille. Og de gamle skal vi nok tage os af på den ene eller den anden måde.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Næ - jeg tror nok ikke på en sådan konsensus. Jeg frygter at grådigheden vil få overtaget. Som en voksen udgave af W. Goldings "Fluernes Herre."

5 år siden
5 år siden

Det er en aftale, Mikala.:-) Det kan nu godt indimellem være svært at holde pessimismen på afstand, når jeg ser min mor begive sig ned ad nøjagtig den samme vej, min mormor tog i sin tid. Min mands mor har allerede alzheimers i fuldt flor, så at håbe på, at vi begge undgår det, er måske for meget.

Jeg er enig med Pia i, at samfundet må træde til, når en person ikke længere magter det, der skal til for at opretholde en ok levestandard. Der er fanden til forskel på at hjælpe sine forældre med lægebesøg, indkøb, havearbejde og rengøring og så den 24-timer i døgnet opgave, det er at tage sig af en dement. Hvad siger I til at skifte ble på jeres samlever? Eller svigermor? Bade dem, fordi de har glemt, hvordan man tænder for det varme vand. Give dem tøj på som var de børn på 1½ år.
Overtale dem til at komme ud at gå hver eneste dag, selvom lystcenteret siger, at de hellere vil sidde i sofaen og se fjernsyn. Melde fra til børnebørnenes fødselsdage, fordi samleveren bliver urolig i andre omgivelser og mange mennesker, men heller ikke kan være alene.

Det er en enorm opgave for samfundet, men sandelig også for den enkelte pårørende. Der bliver nødt til at være råd til det. Lidt færre ministerlønninger og konsulenter i dit og dat og lidt flere varme hænder, tak.

Den medicin, der findes nu, kan speede de resterende nervebaner op og forsinke processen et år eller to. Derefter går det hurtigt den gale vej. Men der forskes jo, så man har da lov at håbe.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Strøtanker om livets efterår. er startet 03/02-2015 09:12 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 time, 22 minutter siden · Engbo
3712Dagens ord
1 time, 23 minutter siden · Engbo
51Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 8 timer siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
2 dage, 22 timer siden · Wernn
50Liv andre steder?
6 dage siden · Wernn
63Ligheder
9 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
10 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
17 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
17 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
19 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
28 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
29 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned siden · Prem
133Virus
1 måned siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 1 dag siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 5 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 5 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 10 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 11 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 12 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 7 dage siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 14 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
2 måneder, 18 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
2 måneder, 18 dage siden · Wernn
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
2 måneder, 26 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
2 måneder, 27 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
2 måneder, 28 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
3 måneder, 2 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
3 måneder, 11 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
3 måneder, 16 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
3 måneder, 24 dage siden · Fink

Religion, politik og samfund

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 time, 22 minutter siden · Engbo
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 25 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 19 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 5 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 10 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 6 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 7 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 12 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 29 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 2 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 5 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 23 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 24 dage siden · Wernn
109Homofobi
1 år siden · leviP
5Pengetroen
1 år siden · Wernn
19Lykke
1 år siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 1 måned siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 1 måned siden · dino
0Sekterisk aggression
1 år, 1 måned siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 år, 2 måneder siden · Engbo
30Kristendom
1 år, 3 måneder siden · Engbo
23folkeafstemning
1 år, 3 måneder siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
1 år, 4 måneder siden · dino
74På'n igen.
1 år, 5 måneder siden · Engbo
82Tysklands ansvar
1 år, 8 måneder siden · Engbo
8Bøn
1 år, 8 måneder siden · Morpheus
32Politik .
1 år, 9 måneder siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
1 år, 9 måneder siden · dino
47At rejse er at leve?
1 år, 9 måneder siden · Inghard
27Evolutions forskning.
1 år, 9 måneder siden · Inghard
8Circumcisio.
1 år, 9 måneder siden · dino
6Den nye EU aftale
1 år, 10 måneder siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
1 år, 10 måneder siden · Engbo