Ordet er frit · Ærlighed

15 svar
Senest opdateret 6 år siden · 8 bruger(e) deltager
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Ærligheden er viljen til at være ærlig. Hvis man med ærlighed mener, at lægge alt om sig selv frit frem for enhver, så er der ingen der er ærlige. For naturligvis viser man forskellige sider af sig selv frem for forskellige mennesker. At vise alt frem er simpelthen ikke muligt, så godt kender man ikke engang sig selv.

Vi går jo heller ikke splitternøgne omkring. Vi tager tøj på, ikke kun for kulden, men også for at fremhæve vore bedste sider, og skjule det som vi synes er mindre heldigt. Vi er også blufærdige, alle og enhver skal ikke se ALT. Men er det nødvendigt at være nøgne, f.eks. hos lægen, så smider vi da tøjet.

At være ærlig betyder at man er åben med hensyn til oplysninger andre har ret til at vide. Hvis nogen f.eks. spørger dig, hvor mange penge du har i banken, så kan du roligt svare ham, at det ikke rager ham. Men er det skattevæsnet der spørger, så er det med at være åben og ærlig.

Så jo, man kan godt være 100% ærlig. Det er simpelthen en livsindstilling.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Kan man være 100 % ærlig?
Efter min mening nej.
Vi bærer alle masker overfor omverdenen og godt for det. Alt andet ville være hensynsløs overfor en selv og ikke mindst omgivelserne.
Maskerne er nødvendige for i det hele taget at kunne opretholde livet og bevare sin integritet.
Vi kan ej heller være ærlige overfor os selv, da vi alle bærer på fortrængte følelser og hændelser, som vi ubevidst og instinktivt ikke kan give udtryk.
Ærlighed er endvidere ligesom sandhed et subjektivt begreb, som aldrig kan samles til noget generelt.
Vi finder altid en grimasse, der kan passe. Det er simpelthen et krav til sociale dyr :)

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Kattegat

Angående det med masker, så går jeg ud fra, at du ikke taler om bogstavelige masker, men at det betyder den del af vores personlighed som vi viser over for andre, og da kommer det vel an på om din maske viser en virkelig side af dig, eller en falsk. Om du vil give dig ud for noget du ikke er, eller du bare vil vise dig fra din pæneste side. Det sidste kan vel ikke kaldes uærlighed.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Pernille og Kattegat

Jeg forstår udmærket hvad I siger, og det er rigtigt alt sammen, men hvad har det med ærlighed at gøre?

Selvfølgelig er vi da påvirket af alt muligt, af vores opdragelse, det samfund vi lever i, alle skrevne og uskrevne regler. Det kan til tider være meget forvirrende. Men hvordan skulle det forhindre mig i at være ærlig?

Ærlighed er da en egenskab hos en selv. Den består vel bare i at sige og gøre det man oprigtigt mener er rigtigt i den situation man befinder sig i, at man ikke lyver eller undlader at sige sandheden.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Ærlighed er et plusord.
Det kommer af ære. At være ærlig betyder vel så at handle på en ærefuld måde.
Men idag bruger vi det mest om spørgsmålet: taler man sandt eller usandt. Eller taler man sandt, men siger ikke hele sandheden?

Vi er individer og vi har en privatsfære.
Hvis man spørges om noget der kun udtrykker andres snagen i ens privatliv, så må man for min skyld gerne stikke en plade. For siger man: "Det kommer ikke dig ved!" - så har man jo næsten tilstået.

6 år siden
6 år siden

Det er ikke alt jeg behøver at vide. I kraft af mit job kunne jeg skrive bøger der kunne fylde en hel reol, om min viden om andre, men den holder jeg for mig selv.
Jeg har den regel om at det der bliver sagt, skal hænge sammen med det man gør, men det er langt fra virkeligheden.
Det at pynte på oplevelser mange har, er måske naturligt, ingen hænger deres snavsede vasketøj til offentlig skue.
Ferier, økonomi, ægteskab og børneopdragelse er noget
der kan debateres, ingen går ram forbi med udfordringer der, selv om man gerne vil vise den poleret facade.

6 år siden
6 år siden

Jeg mener at man godt kan være 100 pct. ærlig. Eller meget tæt på. I hvert fald over for sig selv. Inde i sig selv. Man skal jo "bare" mærke sine følelser og reflektere over dem - og over, hvad man hørte, så, gjorde, sagde og følte.
Hvis det så f.eks drejer sig om en ældre episode, kan det godt være, man ikke helt kan huske, hvad man sagde og gjorde. Måske fordi, man ikke tillagde sine ord eller handlinger nogen særlig betydning på det pågældende tidspunkt. Så er ærlighed vel at erkende: det kan jeg ikke helt huske.

Det er ikke altid, man kan/skal/bør være helt ærlig over for andre, men det ville nu være rart, hvis folk var langt mere ærlige. F.eks omkring at de selv har dummet sig, teet sig, overeageret etc ;-)
Og også omkring, hvad de egentlig vil opnå med en samtale eller en debat.

vh. Pia H

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Jeg går ind for absolut ærlighed, og mener bestemt det er muligt. Og så sker det alligevel, at man hopper i med begge ben.

Jeg er imod sort arbejde. Men vi skulle have lagt nyt tag på sommerhuset. Venner anbefalede os så nogle unge mennesker der var villige til at gøre det for så og så meget. Det sagde vi ja til. Men da de var i fuld gang kom jeg i tanke om, at det vist var sort arbejde. Det havde jeg det skidt med, men nu syntes jeg ikke jeg kunne stoppe dem midt i arbejdet, så jeg slugte den. - Og vi er da også glade for de nye tag.

Men var det uærlighed? Ja, det var det vist. Hmm!

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Hvis nu skattevæsenet ser dit indlæg og spørger dig om navnene på de unge mænd - hvad skal du så svare?

6 år siden
6 år siden

Dino

Ja, så kommer jeg i klemme, eller også må jeg finde på en diger løgn, hihi!

Nå, men Skat er selv i klemme i øjeblik på grund af de forsømte milliarder i Schweiz, så mon ikke de overser de småskillinger de kunne få ud af mig.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Tjoh - men hvorfor har man valgt at overse dem med formuer i Schweiz? Er det mon "fine" folk der er tale om?
Man får let det indtryk at når det handler om Hr og Fru almindelig dansker, så er intet for småt!

6 år siden
6 år siden

Ja, uha uha! jeg må hellere se at få min formue sat ind i en bank i Schweiz

Kåemer

6 år siden
6 år siden
#15 Engbo

#9 Den måde at tænke på går jeg ind for - nå, ja, synes i hvert fald den er rigtig.

Venligt og ærligt Engbo

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Ærlighed er startet 07/02-2015 08:35 af pernille renee og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?