Hyggekrogen · De kalder det hammerklaveret.

18 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har aldrig haft klaveret som mit favoritinstrument. Og "klaverkoncerten" går jeg oftest udenom hvis jeg skal købe noget musik. Alligevel er instrumentet ikke til at komme uden om. Her er et nummer fra underholdningsafdelingen. Det handler om en transcription af et orkesterværk.
Hvad nu hvis man er en "ok" pianist, men ikke voldsomt dygtig? Tjah - så kunne man jo skaffe sig Franz Liszt som svigerfar!
Her har Franz oversat ouverturen til "Tannhäuser" til klaver. Og der bliver hamret godt til den!
Sådan et værk kan nok ikke anses for samme kunst som originalen for orkester. Hvad mener jeg nu med det? Jo - nummeret kunne uden tvivl også spilles på vestindiske olietønder om nødvendigt. Charmerende, men ikke helt det samme.
Prøv at høre denne unge dame i hamrehumør! tænk at kunne sådan noget!

6 år siden
6 år siden

Problemet er jo, at når et orkesterværk sættes om til klaver, så mister man alle farverne fra de forskellige instrumenter i orkestret. Jeg hørte Leonard Bernstein fortælle en gang, at han som dreng havde spillet Beethovens Pastoralesymfoni firhændigt med sin søster, da syntes han slutsatsen var frygtelig triviel. Da han så hørte et orkester spille den, så gav den mening.
Men jeg kan så godt lide klaveret, der hedder hammerklaver fordi det er filthamre inden i det, der hamrer på strengene. Jeg foretrækker bare musik, der er lavet for klaver. Fremstillingen her af Tannhauser er flot lavet, men orkesterfarverne er væk.
Klaveret er jo også meget pædagogisk, det har hele tonematerialet lagt overskueligt ud. Det er ikke uden grund, at det ofte bruges som illustration ved musikteori.

6 år siden
6 år siden

Klavertranskriptioner af de store orkesterværker var datidens radio eller grammofon. Uden dem havde kun et fåtal mulighed for at høre disse, og endnu mindre mulighed for at studere dem grundigt.

Et af symbolerne på kultur var "et hjem med klaver". I de finere kredse var det almindeligt, at i hvert fald husets døtre kunne spille klaver.

En scene fra klunketiden. Datteren underholder på klaveret. Følgende dialog:
Moren: "Jamen gud barn, du spiller jo falsk."
Datteren: "Jamen mor, det er Wagner."
Moren: "Nåja, det er jo noget andet."

For mig er højdepunktet af klaverkunsten, ja, måske af den klassiske musik i det hele taget Mozarts klaverkoncerter.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Mozarts klaverkoncerter, ja, og Horowitz. Undskyld den lange indledning, men Horowitz er altså en stor og meget charmerende personlighed. Foruden Mozart var han også meget glad for de kønne unge mænd.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Køchel 488 - ja den har jeg tilfældigvis selv på LP med Alfred Brendel og Neville Mariner.

Ingen med forstand vil vist hævde at Mozart ikke var absolut topkomponist. Og Mozarts "lethed" skal ikke forveksles med let at spille.
Alligevel har han mange fraser der i den grad ligner hinanden.
Den langsomme sats har en melodi man husker og ofte har hørt. Ligesom med nr 21 hvor melodien blev berømt i filmen om Elvira Madigan. Og som Neil Diamond også brugte i sit hit "Song song blue." (Jeg har ikke bevis for det sidste, men jeg synes det er aldeles tydeligt. Det lyder bare som dur i stedet for mol.) Teksten støtter det også. Har han mon set filmen? Skulle den sang mon også være på YouTube?
Det belaster nok min gode smag en kende, men Mozart er tilbøjelig til at kede mig i længden. Wienerklassikken er ikke min favoritperiode, selvom der er lavet kolossalt megen god musik der.

V. Horovitz er et kæmpe navn som pianist. Jeg så ham på (TV) visit i Rusland hvor han spillede. Hans langsomme spil fik tårerne frem hos publikum.

Jeg har hørt Liszts transcription flere gange og jeg er ret sikker på at damen spiller en tone galt, men pyt med det. Selv ville jeg spille samtlige toner forkert!

6 år siden
6 år siden

Dino

En tone galt. Ja, det hørte jeg også. Haha!

Jeg var en gang til koncert med Arthur Rubinstein. Han spillede mange toner galt, og det forringede hverken musikken eller oplevelsen.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Her har du "Song, song, blue", med Neil Diamond.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

ja ved 14:30

Men pyt.

Wagner skrev Tannhäuser i en ret ung alder. Godt gået når man betragter hans musikalske uddannelse der var ganske beskeden. Talentet var enormt.
Man kan beskylde ham for med dette værk at vise sig fra en hyklerisk side, men jeg er ikke helt enig. For han opstiller netop konflikten imellem dyden og den erotiske lastefuldhed. Og trods det at paven fremholdes som en kæmpe autoritet, udsættes selv han for satire: "Som denne min gamle stok aldrig mere skal sætte skud ..." Mon ikke det er en drilsk hentydning til pavens mulige impotens der er tale om? Og en af de andre dydsirede mænd på Wartburg udtaler højlydt omkring lastefuldheden: "Når jeg bliver forelsket, trækker jeg mit sværd!" Her er bestemt plads til misforståelse!
I værket bryder striden imellem det pæne og det mindre pæne ud i lys lue. Idag tåler vi mosten. Eller gør vi?

6 år siden
6 år siden

Efter hvad jeg har hørt var klaveret som vi kender det ikke fuldt udviklet på Mozarts tid og den første, der har skrevet musik for klaver i vores forstand, er Beethoven.
Ja, jeg ved godt, at den transkriptionerne af orkesterværker var den tids måde at sprede det ud på. Min modvilje skyldes nok, at jeg ser det lidt fra et moderne menneskes synsvinkel, men ok, jeg kan godt omstille mig og se det fra samtidens.

6 år siden
6 år siden

At klaveret ikke var fuldt udviklet på Mozarts tid kan vi nok sige, men det samme kunne siges om de fleste instrumenter, for der sker en udvikling hele tiden. Bach skrev sit "das wohltemperierte klavier" i begejstring over at klaveret nu endelig var fuldkomment. Og Mozart var vist meget fornøjet med sit klaver. Ellers havde han nok ikke skrevet 27 klaverkoncerter. Og Beethovens klaver var vist ikke bedre end Mozarts.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Der er ingen tvivl om at hammerklaveret betød en teknisk forbedring. Og denne består nok mest i at kan kan slå med forskellig kraft og opnå tilsvarende forskellig lydstyrke på tonerne.
Derfor kan man med dette instrument spille ny musik med flere dynamiske udtryk.
Personlig er jeg en ven af cembaloet. Såvel i den kraftfulde franske udgave som den sartere britiske. ("Virginalet.")
Disse instrumenter gik næsten i graven sammen med barok og rokokko. Så siden hen har stort set alle komponister foretrukket hammerklaveret. Så objektivt set er det nok bedre.

6 år siden
6 år siden

Man må her fremhæve Wanda Landowska (1879-1959) som genoplivede cembaloet efter at det næsten var slået ud af hammerklaveret.

Her er ikke tale om, at det ene er bedre end det andet, men om fine selvstændige alternativer.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg prøvede lige at google ordet hammerklaver og noget tyder på, at det var den ældre type klaver modsat vores flygel:
http://www.denstor...%B8r/hammerklaver

Så når vi i denne debat - mig selv inklusiv - bruger ordet hammerklaver om vores moderne klaver, så er det forkert af os. Det er den tidlige type klaver, som kom i 1700-tallet som cembaloets afløser.

6 år siden
6 år siden

Hammerklaver det lyder så voldsomt. Men det er jo fordi de små hammere inden i står på strenge. Det er egentlig en underlig opfindelse. Hvem har dog fundet på at bruge "hammere" på strenge?

Men klaveret er jo et herligt instrument. Jeg kan selv en lille smule, men da jeg startede på orgel skal jeg lige have den venstre hånd til at lystre på klaveret :-D

Jeg er til flere forskellige genre på klaver, både de gamle klassiske og de mere moderne numre. En jeg virkelig gerne vil lære at spille er denne:

Også er jeg lidt fascineret over hvordan man kan være fem om et klaver/flygel som her :-)

6 år siden
6 år siden

Det er vist rigtigt, Mogens.
Men betegnelsen var vel ment som en kontrast til cembaloets "knipsning" af strengene?

Idag er der mange der dyrker ældre genrer og gør flittig brug af Cembalo/spinet/virginal osv.
De seneste dekader har indspildning af plader for tidlig musik og koncerter været særdeles almindelig.
Men selv den store Bach blev mere eller mindre glemt. Men hentet frem igen.

6 år siden
6 år siden

Jeg ved godt, at hammerklaver er en tidligere type end det moderne flygel. Alligevel kan det godt forsvares at bruge betegnelsen i modsætning til cembaloet. Det moderne klaver er trods alt samme princip som det hammerklaveret, det er bare videreudviklet.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

#13 (Babyangel85): Hammerklaver det lyder så voldsomt. Men det er jo fordi de små hammere inden i står på strenge. Det er egentlig en underlig opfindelse. Hvem har dog fundet på at bruge "hammere" på strenge?

Det med at hamre på strengene gjorde man før klaverets tid på den såkaldte cimbalom, på dansk hakkebræt
http://www.soundtrax.dk/?p=596

I klaveret har man bare fået en mekanisme tilsluttet tangenter til at hamre. Det svarer jo lidt til, at man i cembaloet knipser via tangentmekanismen som når man knipser på guitar eller mandolin med hænderne.

En af forskellene på Mozarts hammerklaver og vores moderne klaver skulle være, at der i hammerklaveret var enkeltstrenge fremfor i klavert, hvor flere strenge hører sammen i par for hver tone. I så fald har Mozarts klaver lydt mere som et hakkebræt.

6 år siden
6 år siden

http://abcnews.go...story?id=17674906

Mozarts piano eksisterer skam. Her ser vi det og får smagsprøver - og en tandpastareklame oven i købet.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

hmm ja okay, så var jeg lidt ved siden af :-/ :-D

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten De kalder det hammerklaveret. er startet 14/02-2015 21:59 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4005Dagens ord
8 timer, 11 minutter siden · Engbo
4Troen og kirken
2 dage, 10 timer siden · Engbo
6Teater stykke
5 dage siden · Nicolas Jessen
21Lykke
10 dage siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
11 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
16 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
16 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
18 dage siden · Mons1957
0Internationalt
1 måned, 1 dag siden · Savanti
492Kontraster
1 måned, 1 dag siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 15 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 22 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 23 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
2 måneder, 2 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
2 måneder, 3 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder, 10 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
3 måneder siden · Kåemer
6Skriveklub?
3 måneder, 3 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
3 måneder, 5 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 25 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
4 måneder, 4 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 29 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
5 måneder, 2 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
5 måneder, 3 dage siden · Prem
2Navne
5 måneder, 4 dage siden · Engbo
74Ligheder
5 måneder, 6 dage siden · Prem
20Komplimenter
5 måneder, 6 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
5 måneder, 8 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
5 måneder, 9 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
5 måneder, 9 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
5 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
5 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 15 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
5 måneder, 17 dage siden · Engbo

Hyggekrogen

4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
2Efterlysning af serie
3 måneder siden · Kåemer
7Gratis TV-kiggeri
5 måneder, 3 dage siden · Prem
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 15 dage siden · Prem
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 18 dage siden · Kafkaesque
0Finding Forrester
9 måneder, 6 dage siden · Kafkaesque
11Hvem er du?
11 måneder, 5 dage siden · Prem
33Hvem er du? Personality
11 måneder, 19 dage siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
1 år, 3 dage siden · Savanti
2Musik fænomen.
1 år, 4 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
1 år siden · dino
4Dans
1 år siden · dino
3Lidt snak om Fyldepennen
1 år, 1 måned siden · Prem
17Din dag
1 år, 4 måneder siden · Inghard
20Det kimer nu til vinterfest
1 år, 8 måneder siden · dino
8En lille opgave
1 år, 8 måneder siden · dino
29Sentimentalitet
1 år, 9 måneder siden · Wernn
19Mere end almindelig klangfuld
1 år, 11 måneder siden · dino
3Caruso
2 år siden · Mons1957
12Glædelig Jul!
2 år siden · Babyangel85
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
2 år siden · dino
1En pause af den sødere slags.
2 år siden · Kåemer
22Mænds skønhed
3 år siden · Kåemer
3Ørehængere
3 år siden · Engbo
2Musik og maleri
3 år siden · dino
8Glædeligt jul og godt nytår!
3 år siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
3 år siden · Kåemer
8Filmen over alle
3 år siden · dino
10Spørge Jørgen
3 år siden · Kattegat
0Belphegor, Louvre og Canterville.
3 år siden · dino
15Pop
4 år siden · Kåemer
4Nu er det på tide med lidt sjov!
4 år siden · dino
11Inspirationsleg
4 år siden · polina s
15Hvad hører I af musik, når I skrive...
4 år siden · Dusty
2White noise
4 år siden · dino
3Godt nytår.
4 år siden · Bondekonen