Bøger, forlag og litterært · EKSTERN LEKTØR

17 svar
Senest opdateret 1 år, 11 måneder siden · ITAPELET, læselyst, Eddie, Pen, Mons1957, Mikala
2 år siden

Vejen som debuterende forfatter er fuld af overraskelser. En af de seneste jeg er stødt på er begrebet Ekstern Lektør hos DBC. Er der nogen af jer der har oplevet det, og med hvilket resultat?
Johannes

2 år siden
2 år siden

Jeg er vist ikke helt med ... er det en særlig slags lektør, du snakker om eller bare generelt lektørerne, som læser bøgerne og giver dem en vurdering, som bibliotekerne bruger til at støtte sig til, når de indkøber? :)

2 år siden
2 år siden

Det er, som jeg forstår det, et nyt led, som DBC har koblet på til at vurdere ny-udkomne bøger. Jeg har kendskab til forfattere, som har fået deres værker bedømt på denne måde, og vil gerne høre fra flere om deres oplevelser.

2 år siden
2 år siden

Jeg gætter på, du taler om bogen Kvit. I hvert fald har jeg ikke - som tidligere bibliotekar - hørt om dette før. Problemet med konstruktionen er jo, at vedkommende udtaler sig anonymt og uden forfatteren kender til ordlyden af udtalelsen.

2 år siden
2 år siden

For nuværende er det irrelevant hvilke bøger der er tale om (jeg har kendskab til flere) for det vil efter min mening forplumre debatten. Vi skal have det principielle ved ordningen frem i lyset, og dertil vil jeg gerne have flere eksempler. Problemet, som jeg ser det, er, at vurderingen af bøger sker på en måde, som engang var udmærket og tilstrækkelig. Nu er bogmarkedet imidlertid eksploderet, fordi det er blevet nemmere og billigere at udgive bøger. De store forlag, der er nødt til at tænke i økonomiske baner, kan ikke altid tillade sig kun at vurdere indkomne værker efter kunstnerisk værdi. De er også nødt til at vurdere om et givet værk, det være sig nok så velskrevet, kan tjene sig selv hjem. Forlagenes grænser ville helt givet være meget videre, hvis vi ikke var begrænset af, at kun 5,5 mio. taler vores ellers ganske smukke sprog. Derfor står bibliotekerne efter min mening tilbage som det eneste sted, hvor bøger, der henvender sig til snævre læsergrupper, har en chance. Desværre tillader deres økonomiske rammer ikke at tage alt ind, og derved opstår problematikken omkring udvælgelsen. Den må vi derfor have op til debat, og jeg håber denne tråd kan bidrage til, at den bliver saglig.

2 år siden
2 år siden

Jeg har hørt (rygter om) at Mellemgaard ikke kan afsætte bøger til bibliotekerne, fordi de har udgivet alt for meget hø i for lang tid. I begyndelsen, da man stadig troede at forlaget var et ordinært forlag, gav man altid/tit en lektørudtalelse. Det holdt man op med, fordi man opdagede at forlaget trykte alt mod kontant betaling. Altså BOD.
Heldigvis har jeg indtryk af at Mellemgaard er blevet klogere, men det tager et stykke tid at genoprette sit renommé.
Det er altså ikke sikkert at det handler om din bog, men om dit forlag. At du er sorteret fra på forhånd.

Mikala

2 år siden
2 år siden

Det er godt nok ikke så længe siden at jeg snakkede med en, der også havde fået at vide af Mellemgaard, at hendes bog kunne blive trykt, hvis hun lagde 15.000 ud, men hun er måske en af de sidste, det er sket for?

2 år siden
2 år siden

Hej Mogens,
Jeg kan kun kommentere min egen oplevelse af det fynske forlag, og det er, at jeg har fået valuta for mine penge. Den beta- og korrekturlæsning, som jeg har fået kunne jeg ikke købe billigere andre steder. Fejlen de har begået, set med mine øjne, er, at de for sent har indset hvilket ry de havde fået. Nu har de taget skeen i den anden hånd, i hvert fald i samarbejdet med mig, så der kan ikke sættes en finger på mine bøger på grund af sprog- eller stavefejl, hvilket du også kan se af Niels Dalgaards anmeldelse i Proxima 99/100.

2 år siden
2 år siden

Hej Mikala,
Måske har du ret, men det betyder så, at jeg er blevet en slags gidsel. Det er ikke i orden.
M.v.h.
Johannes

2 år siden
2 år siden

Undskyld, min uvidenhed, men hvad ER en ekstern lektør???

Mvh
Eddie

2 år siden
2 år siden

Alle danske bøger registreres i Dansk Bogfortegnelse. Det var i 2013 små 18.000 bøger. Heraf er godt halvdelen kataloger, vejledninger, fagbøger m.v., som ikke rigtig har nogen interesse for bibliotekernes brugere. Blandt de tilbageværende bliver de fleste en bibliotekskatalogiseret, og af dem fik, for at blive ved 2013, godt 4.500 en lektørudtalelse. Denne lektørudtalelse udarbejdes af en af Dansk Bibliotekscenters lektører. Nu er vi foreløbig to, der er blevet konfronteret med, at vores bøger er blevet vurderet af en ekstern lektør. Det er ikke en begreb, som man kan slå op, og det er derfor jeg efterlyser andre, der har fået deres bøger vurderet af en ekstern lektør for at høre om deres oplevelse.

2 år siden
2 år siden

Dum misforståelse.

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at begrebet ekstern lektør ikke er korrekt og dermed ikke eksisterer. Jeg har fejlfortolket et tilbud om at en ekstern konsulent skulle se mine bøger for at træffe afgørelse om, hvorvidt bibliotekskatalogisering og lektørudtalelse kunne komme på tale. Læs derfor ekstern konsulent i stedet for.

Om det hedder lektør eller konsulent gør imidlertid ikke situationen bedre for forfattere der får tilbud om vurdering af deres bøger af en ekstern konsulent.

Den eksterne konsulent klarer opgaven ved at skrive to - tre linjer, og afgørelsen kan ikke ankes. Det gælder også selv om jeg kan fremvise anmeldelser, der er i direkte modstrid med det, som konsulenten skriver.

Tilbage til start. Jeg vil stadig meget gerne høre fra andre, der har fået samme tilbud, for vi må være mange.

2 år siden
2 år siden

Måske det er noget i stil med det denne forfatter har været ude for:
http://sn.dk/Roski...es/artikel/462127

Jeg læste først om det på en blog, men har ikke kunnet genfinde det. Måske det var på Xanadus (en fyldepenner) blog?

2 år siden
2 år siden

Tak Pernille,

Den sag kender jeg, men tak alligevel.

2 år siden
2 år siden

Måske folk først får besked om den eksterne konsulent hvis de går DBC på kniven? Altså spørger ind til hvorfor de ikke har fået en lektørudtalelse.
Og det er der måske ikke så mange som gør. Nogle fordi de ikke aner at begrebet 'lektørudtalelse' overhovedet eksisterer, og andre fordi de bare affinder sig med ikke at få en.
På den måde er der måske mange som har været i hænderne på en ekstern konsulent uden nogensinde at få det at vide, og derfor får du måske ikke så mange tilbagemeldinger som man kunne forvente.

Bare et bud. Som nævnt tidligere anede jeg ikke at 'eksterne konsulenter' overhovedet eksisterede, men jeg har da tit hørt om forfattere som ikke får en lektørudtalelse med argumentet at der ikke er tid til at give alle udgivelser en udtalelse.
Det sker helt sikkert oftere for selvudgivere og forfattere der udgives på små forlag, men indimellem rammer det også forfattere fra de mere etablerede forlag, især ved opfølgende bind i serier.

Mit pip her er nok ikke til meget gavn, men hvis man kan vælge imellem Ingen-lektørudtalelse-færdig-slut eller trods alt at få chancen hos en ekstern konsulent og dermed 50 % chance for en følgende lektørudtalelse, er den eksterne konsulent at foretrække efter min mening.
Men hele systemet er problematisk, synes jeg, for selv hvis man FÅR en udtalelse, er det stadig kun en eneste persons personlige mening om bogen, og den ene person er så liv eller død for bogen.

Mvh
Eddie

2 år siden
2 år siden

Ja, så enkelt kan det siges. Tak Eddie.
Med dit indspark håber jeg at mange flere forfatterspirer får øje på den livline, som en ekstern konsulent kan være, men som Eddie også skriver, ganske vidst indirekte, så er der en spiller mere på banen. Tilfældigheden. Lander ens mesterværk hos en konsulent, der har fået det rigtige ben ud af sengen den dag og samtidig interesserer sig for emnet og synes om det sprog forfatteren skriver, eller - . Er der forslag til et alternativ?
Johannes

2 år siden
2 år siden

Ja systemet er problematisk. Nye og ukendte forfattere har en stor risiko for at havne i tavshed. Hvis man hverken bliver anmeldt i aviser eller er at finde på bibliotekerne, er der kun få udenforstående som vil opdage bogen. Biblioteksindkøb er ret meget baseret på lektørudtalelser. Får man en dårlig, kan man klage over den. Får man ingen, kan man ikke klage.
For disse bøgers vedkommende vil der ofte også mangle indholdsnote og emneord i biblioteksbasen, hvilket gør det endnu sværere at opdage dem.

2 år siden
1 år, 11 måneder siden

Siden jeg skrev mit første indlæg på denne tråd er jeg blevet lidt klogere på hele arbejdsgangen hos DBC, og der er efter min mening alt for meget der er overladt til enkeltpersoners subjektive vurdering. Læs selv;

Fra pen til reol

Når du har fået antaget en bog, og den er blevet udgivet, kan den groft sagt kun bevæge sig to veje; til reolen hos en køber, eller til reolen på biblioteket.

Vejen til biblioteket går gennem DBC (Dansk Biblioteks Center A/S - ejes af kommunerne og kulturministeriet), hvortil dit forlag ifølge lov nr. 1439 af 22.12.2004 om pligtaflevering sender to eksemplarer.

Her registreres bogen i Dansk Nationalbiografi og publiceres i Dansk Bogfortegnelses Ugefortegnelse, hvorefter den vurderes ud fra kriterier, udarbejdet i samarbejde med bibliotekerne. Kriterierne, som du kan læse nærmere om her

http://www.dbc.dk/...gisering-af-boger

er opdelt i 6 grupper:

1. Fysisk form, begrænset ekspedition m.v.
2. Privat/lokal karakter
3. Speciel faglitteratur og litteratur på forskningsniveau
4. Undervisningslitteratur på universitetsniveau
5. Udenlandsk sprog
6. Nye forfattere

Bøger, der falder ind under disse punkters kriterier, fravælges medens resten bibliotekskatalogiseres = de vurderes egnet til biblioteksbrug - dvs. alligevel ikke alle, for der sker yderligere en vurdering efter kriterier, som jeg ikke hidtil har kunnet finde.

Hvis I nærlæser punkt 6 står der til sidst:

Hvis der senere fremkommer omtale, anmeldelser eller opfordringer fra bibliotekerne, kan bøgerne revurderes med henblik på udvælgelse.

Udgivelser af forfattere, der har fået deres bøger revurderet (jeg har kendskab til fire med tilsammen seks udgivelser), er blevet sendt til en ekstern konsulent, der vurderer bøgerne. I alle seks tilfælde vendte konsulenten tommelfingeren nedad, og denne afgørelse er tilsyneladende endelig. I hvert fald har jeg, i modsætning til lektørudtalelser, ikke været i stand til at finde oplysninger om en mulighed for at anke afgørelsen.

Som alle ved er bogmarkedet nærmest eksploderet de senere år, hvilket selvsagt har sat systemet under pres. Iflg. DBC's hjemmeside udkommer der årligt ca. 17.000 bøger, hvoraf omkring 9000 bibliotekskatalogiseres. Heraf får godt 4000 en lektørudtalelse.

Bibliotekskatalogisering:
Bibliotekskatalogiserede bøger kan findes via bibliotek.dk's søgemaskine, dvs. en potentiel læser kan finde dem f.eks. ud fra genre, uden at kende bøgernes titel eller forfatterens navn.

Lektørudtalelse:
Lektørudtalelse er en DBC-service, som bibliotekerne kan abonnere på for at lette dem i deres arbejde med at vurdere, hvilke bøger de skal købe. Heri præsenteres bogen efter faste regler, hvor der gives
en kortfattet præsentation af indhold og målgruppe
en beskrivelse af bogen
en vurdering af bogens kvalitet
en henvisning til anden relevant litteratur til målgruppen inden for emnet/genren
en anbefaling med hensyn til anskaffelse

Udtalelsen må ikke overstige 1500 typografiske enheder, og det er muligt for en opretshaver at klage.

1 år, 11 måneder siden

Besvar debattråd

Debatten EKSTERN LEKTØR er startet 17/02-2015 16:48 af ITAPELET og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3cliffhang...
1 time, 26 minutter siden · dino
1315Dagens ord
21 timer siden · Engbo
4Inspiration
1 dag siden · Nevstrup Anders...
15Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
1 dag, 6 timer siden · Syrene Hvid
12Din dag.
1 dag, 21 timer siden · Engbo
0NaNoWriMo - National Novel Writing ...
2 dage, 2 timer siden · Syrene Hvid
13publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
2 dage, 22 timer siden · Anni Idorn
20Hvordan finder jeg en titel?
6 dage siden · dino
10Legalisering af cannabis
8 dage siden · thevoid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
9 dage siden · Pino
4Ungdomsroman- længde?
10 dage siden · prefu
10Spørge Jørgen
12 dage siden · Kattegat
5Relancering
13 dage siden · dino
2Litteratur festival for Horror m.m.
14 dage siden · Jeremy Dusk
2Skrivegruppe på Fyn/Odense
16 dage siden · KitKatten
107Selvforsvar
18 dage siden · Kåemer
7Redigering.... tekstpandex
21 dage siden · dino
0Kritik på min tekst
23 dage siden · Manden fra Nord
29ytringsfriheden
23 dage siden · thevoid
10Sand identitet på Fyldepennen
24 dage siden · Bondekonen
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
24 dage siden · DE-O
1Emails til de stræbende
24 dage siden · Kåemer
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
25 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
28 dage siden · Syrene Hvid
9Lokkeland-reality
28 dage siden · Morpho
2Det der med at gøre opmærksom på si...
1 måned, 1 dag siden · Bondekonen
9Sikke en weekend!
1 måned, 8 dage siden · Mille82
2smerter når jeg læser
1 måned, 8 dage siden · Mille82
15Musik man kan lide, men ikke ved hv...
1 måned, 8 dage siden · Morpho
20Er ligestillingen umagen værd?
1 måned, 10 dage siden · Morpho
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
1 måned, 12 dage siden · finniqan
31Afslag
1 måned, 17 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2Billede.
1 måned, 22 dage siden · Fink
107 grunde til ikke at blive forfatte...
1 måned, 23 dage siden · louise1993
2Skrivegruppe Odense/Fyn søger nyt/n...
1 måned, 24 dage siden · anoa

Bøger, forlag og litterært

2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
24 dage siden · DE-O
31Afslag
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
107 grunde til ikke at blive forfatte...
1 måned, 23 dage siden · louise1993
2Pris og design af forside til ebog?
2 måneder, 9 dage siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
3 måneder siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
3 måneder, 10 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
3 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
6 måneder, 12 dage siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
7 måneder, 13 dage siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
7 måneder, 20 dage siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
8 måneder, 6 dage siden · Bondekonen
37Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
8 måneder, 22 dage siden · Stinapige
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
9 måneder, 7 dage siden · sofiesverden
30Bibelen
9 måneder, 22 dage siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
10 måneder, 5 dage siden · WeirdSpace
6Saxo.com
10 måneder, 15 dage siden · Bondekonen
0Undervisningsmateriale til fagfolk
10 måneder, 26 dage siden · underviseren
9Hvorfor giver forlag ikke feedback?
11 måneder, 1 dag siden · Seifostos
1Hjælp, jeg skal undervise!
11 måneder, 6 dage siden · Fink
2Hvad sender man til et forlag?
11 måneder, 8 dage siden · dino
26Den Amerikanske Drøm
11 måneder, 9 dage siden · Engbo
9Dreamlitt
11 måneder, 11 dage siden · Anne Christine ...
3Er der nogen der lever af at skrive...
11 måneder, 11 dage siden · Pen
5Regnbue forlag?
1 år siden · Anne Christine ...
9Udbetaling af royalty/penge
1 år siden · Excelsia
1Forlaget Nordrose
1 år siden · Jacob k
1Hvordan bøgerne registreres på bibl...
1 år, 6 måneder siden · bøllebob
20Royalty - hjælp
1 år, 7 måneder siden · Steffen K