Ordet er frit · Skal vi tage vores drømme alvorligt?

35 svar
Senest opdateret 5 år siden · 10 bruger(e) deltager
5 år siden

Når vi gentagne gange drømmer den samme drøm, eller drømme over det samme tema, tror jeg det er vores underbevidsthed, der prøver at fortælle os noget.

Nogen påstår at de kan tyde drømme. Kan vi tro på, at der er noget om det?
Kan vi selv udlede noget af det?
Jeg har f,eks.
to forskellige temaer, der er vendt tilbage ligeså længe jeg kan huske. Helt fra jeg var ung.
Det ene er at jeg "passer" et lille barn, som jeg ikke kender og problemet er at jeg glemmer at give det mad eller svigter på anden måde.
Det andet er at jeg er faret vild i en stor bygning eller by f.eks. Jeg styrter forvirret og bange rundt, uden at komme ud af flekken.
Kender I det?

5 år siden
5 år siden

Ja, jeg drømmer ofte at jeg dør. Ofte fordi jeg er faldet ned fra et højt sted. Jeg drømmer også med jævne mellemrum, at jeg er en kanin. De drømme hvor jeg drømmer, at jeg er en kanin, er helt fantastiske.

Personlig tror jeg ikke, at drømme er vores underbevidste, som prøver at fortælle os noget. Jeg tror at det er produktet af hvad der har fyldt i vores hoveder den forgangne dag. Det betyder naturligvis ikke, at man ikke kan lære noget af at lytte til sine drømme.

5 år siden
5 år siden

Javist skal man tage sine drømme alvorligt. Særlig dem der stadig kommer igen. Underbevidstheden vil ikke fortælle en noget sådan bogstaveligt. Der er intet mystisk i det. Alligevel kan man godt sige det sådan. Det er jo sådan alt der sker med og i vort liv og gør indtryk på os, bliver glemt eller fortaber sig i fortiden som man siger. Men det glemte er ikke væk, det ligger nede i underbevidstheden. Om dagen husker vi ikke på alt dette, tænk om vi hele tiden skulle have hovedet fuldt af alt hvad der er sket i ens liv, stort og småt. Men i drømme kan det komme frem, ting fra fortiden som vi har brug for, eller som skal minde os om noget.

Drømmen med det forsømte barn er slet nok at forstå. Det er at der er noget du er bange for at komme til kort i eller at forsømme.

Drømmen med at fare vild i en fremmed by har jeg også. Det er vel en længsel efter at komme frem til noget man ikke kan finde ud af. For mit vedkommende ender drømmen sommetider med, at jeg virkelig finder frem, andre gange kan jeg ikke overvinde forhindringerne.

Begge drømme handler vel om angsten for at komme til kort, og drømmen kan minde en om at sætte fokus på at få løst disse problemer.

Fortæller man andre sine drømme, kan de komme med nogle bud på hvad de betyder, med egentlig er det kun en selv der kan tyde dem.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Der er nok noget om det med en angst for ikke at slå til..

Så glemte jeg lige, når jeg drømmer, at jeg kan flyve.
Så undrer jeg mig over, hvor let og vidunderligt det er og undrer mig også over, hvorfor jeg ikke bare gør det.

Nå det er jo selvfølgelig meget smart.
Det kan være en slags erindring om "ud af kroppen oplevelse"...

5 år siden
5 år siden

Mine drømme er et meget langt stykke præget af et bestemt tema. (Selvom der er mange variationer!) Dette tema er: uopfyldte mål. Det jeg har til hensigt har jeg meget svært ved at gennemføre. (Jeg vågner som regel før det lykkes.)
Der er modstand på mange måder. Skoene klistrer fast, Jeg kan ikke få skjorten på, så jeg kan kamme afsted. Folk skubber og maser, når man skal et sted hen. Skulle men endog møde en dejlig pige, sidder lynlåsen som svejset fast.

5 år siden
5 år siden

Ha! Ha! Dino. Det kender jeg også, lige bortset fra det med lynlåsen. ☺️
I min drøm knokler jeg for at få pakket kuffert og lige meget hvad, så er det en fuldstændig uoverkommelig opgave. Jeg kan ikke finde tøjet, ved ikke hvad jeg, i grunden, skal have med, ...og tiden løber. Jeg vågner med høj puls og bankende hjerte. Jeg nåede heller ikke denne gang flyet eller toget.
Så er jeg bare træt.

5 år siden
5 år siden

Jeg tror drømme er en meget vigtigt del af at forstå os selv.

Jeg har i rigtig mange år drømt alt mulig uhyggeligt om blod, fødsler, mord, ånder osv. Prøvede for sjovt at læse lidt om drømmetydning. Og alle mine drømme pegede på, at jeg ville ændre en del af mig selv. Og hvor var det bare rigtigt. Jeg har været plaget af angst og har virkelig ønsket at komme ud af det. Nu da jeg føler, jeg har fået mere styr på hvem jeg er, og fået kontrol over angsten, så er alle mareridtene faktisk forsvundet. Så kan det godt være det bare er en tilfældighed, men tror det ikke rigtig

5 år siden
5 år siden

Det et nok, som jeg tidligere skrev, vores underbevidstheden der har noget på hjerte.

5 år siden
5 år siden

Da vores børnebørn drømte så de vågnede, købte min datter en drømmefanger. Det var nogle fjer der hængte over hovedgærdet, det hjalp for dem, det er noget indianer værk, men glade var de.

5 år siden
5 år siden

Jeg kender dem godt, Hanna. Ja, det er noget indianere bruger.
Jeg har skrådt loft over min seng, så det er ikke muligt.

5 år siden
5 år siden

Så hæng den på din væg :-)

5 år siden
5 år siden

Klart, klart, Maria... Tak

5 år siden
5 år siden

Jeg er ikke typen der som filmfigurer vågner skrigende op badet i sved. Jeg kan drømme virke ækle og ubehagelige drømme, men ikke så tit. Normalt er drømmene bare mærkelige. Underlige områder og hændelser som synes uforklarlige. Hvor kommer de dog fra?
Det er ikke underligt at mange gennem tiden har forestillet sig drømmene som rejser til andre verdener.
Detaljerne i en drøm kan være imponerende. Man kan komme til en fremmed by, se husene med fantastiske detaljer. Man kan gå i gaderne, dreje og ad andre gader, vende til bage til udgangspunktet, og nu ser man igen de samme detaljer uden mindste ændring.
Selv tror jeg der er mange illusioner i drømme. Jeg gætter på at mange drømme der opleves som "af et vist tidsrum" i virkeligheden kun varer få sekunder.
Jeg har flere gange drømt fortællinger, og ved i samme sekund jeg vågner at der her ligger en fantastisk inspiration. Men fem minutter senere erkender jeg at det hele er en usammenhængende fis i en hornlygte. Ikke pen og blæk værdig.
Men hvorfor drømmer vi? Er det til nogen nytte? Ja, det tror jer bestemt! Det må have en funktion.
Jeg ser drømme som en oprydning. Dagens stress og frustrationer skal dæmpes ned. Eksempelvis har jeg mange gange oplevet at min håndskrift fungerer bedre tidligt om morgenen, end ud på eftermiddagen. Det ser jeg som stress i hjernens motoriske centre, der bygges op i løbet af en arbejdsdag og som hæmmer styringen af min hånd.

Drømme er spændende i deres udfoldelse af de særeste ting. Men som nævnt hæmmes de af de evindeligt vanskeliggjorte hensigter. Er mon denne tilbagevendende oplevelse af at blive forstyrret og hæmmet i mine hensigter et udtryk for at mit liv også er hæmmet så det jeg egentlig vil ikke kan ske? Det er da en nærliggende tanke, som man ikke skal være udlært drømmetyder for at kunne få. Men er det et tip til at jeg skal prøve at realisere mig selv lidt mere? I mindre grad spærre mig inde i hverdagens virtuelle bur?
Man kan sige det sådan: Det virker ikke sandsynligt at drømmenes farvemættede og begivenhedsopfyldte univers ikke skulle have noget med vort virkelige liv at gøre. Der MÅ være en sammenhæng, selvom den ikke altid er let at spotte.

A propos: Mange gange kan man møde dette spørgsmål. "Drømmer du i farver?"
Jeg vil vove dette gæt: Det spørgsmål er mindre end 100 år gammelt! Det blev ikke stillet i 1873. For dengang havde man ikke det sort-hvide TV. Svaret på spørgsmålet er: "Ja, naturligvis drømmer jeg i farver! Hvad ellers?" Kun de der har oplevet det sort-hvide TV har overhovedet en forestilling om noget der IKKE er i farver.

5 år siden
5 år siden

Drømme kan give meget specifikke ledetråde, og jeg er med babyangel, hvad angår voldsomme temaer, der kunne tyde på, jeg jeg laver meget om på mig selv. Jeg har det ikke så meget med blodige scenarier, men med steder, der brænder ned. Og byer har til tider næsten kun vejarbejde - nogle nætter senere kan jeg så drømme om samme by, der nu ser helt anderledes ud (vejarbejde og ombygning er færdig), men jeg ved, at det er den samme by.
En måned eller så, før mit selvmordsforsøg, drømte jeg om at være i en rumkapsel i rummet og bare smadre mod jorden. I drømmen oplevede jeg, at jeg overlevede. Jeg var fortumlet i en pillepsykose, da jeg alligevel vågnede på gulvet hos mig selv - og troede, at jeg lige var landet/styrtet ned med den rumkapsel. Den samme slags kommunikation eller drøm, hvor den end kommer fra, men tilsyneladende en slags kommunikation, som vidste, hvad jeg ville gøre ved mig selv inden for 1-2 måneder, før jeg gjorde det. Jeg tænkte såmænd på drømmen, og vidste at noget nok ville ske, men jeg drømte ikke mere i den retning og tænkte, at jeg skærmede mig selv, hvis "jeg vidste noget". Underbevidstheden ville måske ikke bruge kræfter på at fortælle og advare på den måde. Den ville måske bare knibe ballerne sammen og bruge kræfterne på at overleve mod alle odds. Hvem ved?

5 år siden
5 år siden

Om man drømmer i farver. Ja og nej. Man kunne lige så godt spørge om man oplever hverdagen i farver. Det går man jo ikke lige og tænker på, hvis man da ikke lige skal male en væg eller man er i gang med et maleri. Farver er en del af virkeligheden og bliver almindeligvis kun bemærket hvis den mangler eller er usædvanlig. Vi bemærker jo ikke at tomater er røde, for det er de jo, men vi gør hvis de er gule eller lilla. Derfor ville det være højst mærkeligt hvis drømmene var uden farver. Ser vi blod i drømme, så er det blod vi ser, ikke farven rød, den er der bare. Men hvis blodet var sort eller grønt, ville vi se det og det ville være modbydeligt.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg drømmer genkomne drømme. De samme, men med mange varianter. Disse drømme ved jeg udmærket hvad betyder, for det er nogle gennemgående længsler i mit liv. Den historie jeg tillader mig at henvise til, er bygget på tre-fire af disse drømme. Jeg har været omhyggelig med at følge drømmenes logiske/ulogiske linje. Helt kan man ikke fange drømmenes atmosfære, som ellers er vigtig, men jeg har prøvet at fastholde den.
https://www.fyldep...ter/32005/seljord

Kåemer

https://www.fyldep...ter/32005/seljord

5 år siden
5 år siden

Kåemer, typisk drøm om at finde hjem. Du ser ud til at være på gale veje, men står af toget og skifter. Meget fin detalje med rygsækken, som du ikke finder igen. Du mister din bagage. Og bliver en anden - vi kender din historie om din kone og din søn, og hvordan du vovede at vælge noget helt andet. Mere må jeg vist ikke braldre ud med her.

Du møder din søn, og i går sammen et stykke tid, før du vælger en vanskelig vej, som viser sig at ende med noget smukt. Passer også på din historie. Måske er pointen, at det var rigtigt at være der for din søn, og så var det rigtigt at gå dine egne veje. At du skal indse dette.

Måske er dine drømme her lidt som et lille barn, der henvender sig til dig og vil forsikres om, at valget var rigtigt. Gætter på, at du drømmer noget nyt, hvis du siger til dig selv, at du valgte rigtigt. Et lille trick: Hvis du skriver en slags dagbog, hvor du beslutter dig for at stå 100 procent ved dit valg. Hvis du gør det lige før sengetid, så sker der nok løjer og lanterner.

Naturligvis kan jeg tage grusomt fejl, men pointen er selve kommunikationen. Pointen er at man kommunikerer med sine drømme og associerer fra den ene ting til den anden for at være en støtte for sig selv.

5 år siden
5 år siden

Hej Camra

Fin udlægning af min historie og mine drømme.

Jeg tvivler egentlig aldrig på mine valg i livet, alene af den grund at det er nødvendigt at vælge, og det er værre ikke at gøre det. Men naturligvis har jeg så tabt noget på vejen, og naturligvis kunne jeg have valgt anderledes, ellers havde det jo ikke været noget valg.

Men alt hvad man har tabt, og de muligheder der ligger i, at man kunne have valgt anderledes, de vil jo altid hjemsøge en. Står man ved en korsvej i livet, må man jo vælge hvilken vej man vil gå, og så nytter det jo ikke at man grubler over hvordan det havde været, hvis man havde valgt en anden. - Men gruble gør man jo alligevel, men ikke på en sådan måde at man fortryder, men nok sådan at det bliver til længselsdrømme.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Nogle længsler får en til at tvivle. Og det er ikke så godt.

5 år siden
5 år siden

Camra

"Nogle længsler får en til at tvivle. Og det er ikke så godt."

Jeg synes det er udmærket. Hvor mange går gennem livet uden at der opstår savn? Og det er en nådegave, at kunne tvivle. Jeg ville ikke bryde mig om at være et menneske der aldrig tvivlede, og vel at mærke også tvivlede på mig selv.

Selvfølgelig kan man da bare lade livet gå og tage alt som det falder sig. Tryghed er en overvurderet tilstand. Men vover man noget i livet risikerer man også noget.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg tvivler også, men bare ikke på mine valg. De var enten gode eller dårlige, alt efter situationen. Jeg længes ikke efter at kunne høre naturligt, for nu har jeg altså høreapparater. Jeg længes ikke efter at være født anderledes, for det kan ikke lade sig gøre, og jeg kan ikke fødes igen med naturlig hørelse.

De valg, som jeg har truffet på grund af høretab, var både gode og dårlige, men jeg kunne ikke gøre dem anderledes i situationen, så jeg fortryder ikke og længes ikke.

5 år siden
5 år siden

Camra

Så er vi enige. Men havde du mistet hørelsen på grund af en eller anden dumhed du havde begået, så kan det vel nok være du havde fortrudt, også selvom det du gjorde var velbegrundet og rigtigt i øjeblikket.

Min far begik et mord engang i 30'erne. Mange år senere, på hans gamle dage, talte han med mig om det og sagde: "Jeg fortryder ikke det jeg gjorde." - Jeg svarede: "Næh, det kan jeg da godt forstå. Hvis du tænker tilbage, og stod i situationen igen, og havde de samme grunde, så ville du selvfølgelig gøre det igen, ikke?" - "Jo," svarede han, - "Men hvis du nu, som den pæne ældre herre du jo er blevet, kunne række ned gennem tiden og give den unge, noget forvirrede unge mand du var dengang et råd, ville du så sige, at han skulle gøre det?" - Det tænkte han længe over, og sagde så: "Det kan jeg søreme ikke svare på."

Sådan er det. Man må stå ved sine valg i livet, men det er også lovligt at blive klogere.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg har flere gange oplevet at mine drømme var en forudsigelse, der gik i opfyldelse.
Så er det jo min underbevidsthed, der fortæller mig noget, jeg ikke kan vide. Hvad er så det?

Et eksempel.
For mange år siden drømte jeg om min yngste søn, der på det tidspunkt var på en oplevelsestur i Grønland, med sine kollegaer.
Jeg så ham i drømme ligge på en slags briks, og have store smerter i maven, som tilsyneladende skyldtes en sorthåret dame, der sad ved hans side og sendte woodooagtige smerter ind i ham.
Vel hjemkommet ringede han og fortalte ivrigt om sine oplevelser ved at sove i ishotel og køre på hundeslæde og meget andet.
Idet jeg huskede min drøm, spurgte jeg ham, mest for sjov, om han havde haft ondt i maven.
Der blev meget stille i flere sekunder, da han undrede sig over spørgsmålet.
Men svaret var at han rent faktisk havde haft meget ondt i maven deroppe.

5 år siden
5 år siden

Det må jeg jo så sige, at jeg kender til, omend jeg drømte om mig selv og ikke en anden person.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Hej Camra

Ked af at læse #13.
Jeg håber på bedre tider!

5 år siden
5 år siden

#24.
Tak til Johannes for linket.
Her kan man lære alt om søvn og drømme.
Interessant læsning.

5 år siden
5 år siden

Dino, det er efterhånden en gammel nyhed, som jeg er meget åben om herinde. Jeg har det godt i dag. Det var stress bl.a.

5 år siden
5 år siden

Camra

På mystisk vis har jeg overset hvad du skrev i #13, men det bekræfter jo hvad jeg før har sagt, at afgørende personlige valg er taget dybt i det ubevidste, før det når op til bevidstheden og bliver til bevidste valg. I den åbne bevidsthed foregår så det egentlige valg. Man kan afvise tilskyndelsen fra underbevidstheden eller man kan følge den. Følger man den virker det jo som en opfyldelse af drømmen. Men som ansvarligt menneske er det dog den vågne bevidsthed der skal træffe afgørelsen.

Tænker man efter er der mange tilskyndelser i drømme, som man ikke følger. Jeg ved ikke hvor mange ubehagelige mennesker jeg i drømme har kvalt med de bare næver, eller taget af dage på andre måder. Men i virkeligheden har jeg til dato ikke slået nogen ihjel. Men jeg har da begået andre synder tilskyndet af underbevidstheden. Synder som jeg aldeles ikke fortryder.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Kåemer, mit ubevidste prøvede nok at fortælle mig, at jeg havde det dårligt. Jeg vil ikke gentage en sådan handling, men jeg fortryder ikke. Det er sket. Skulle jeg fortryde handlingen, så ville jeg samtidig fortryde mit ubevidstes forsøg på at overleve. Fortryde det meget direkte møde med mig selv. Man foretager nogle uskønne valg for at komme hjem, så ens ubevidste skal have ros for at klare disse umulige valg. Man skal vælge at stå ved sit ubevidste i et livsvalg,som i dit tilfælde, Kåemer, selv om man også vil noget andet. Man skal give sit ubevidste anerkendelse for en god indsats, selv om man også kan tænke sig andre løsninger. Det ubevidste gør et stort stykke arbejde.

5 år siden
5 år siden

Camra

Du har så inderlig ret. Det er i det ubevidste det egentlige livsarbejde foregår. Men man kan jo sige i dit tilfælde, at havde du kunnet følge dit ubevidste fuldt ud, så havde det været det valg, og det var det. Ja, så havde der ikke været andre. Så havde der ikke været andre valg at tage. Nu har du heldigvis mulighed for at foretage mange andre valg, kloge og mindre kloge. Det er godt, kys, kys, kys!

Ja, vi må sætte pris på vort underbevidste og vore drømme, også for de brølere de får os til at begå. De er jo selve livet. Er det trods alt ikke dejligt bare at leve?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Når man har været på kanten af livet, af een eller anden grund, og er kommet vel "ombord" igen, er ingenting helt det samme.
Jeg er blevet langt mere sensitiv efter at have været i livsfare på grund af sygdom.
Set i bagspejlet, er der jo nok en mening med alt det vi gennemgår i livet. Både i s
Drømme og i vågen tilstand

5 år siden
5 år siden

Vi kan vist konkludere, at i vores tilfælde, så skal vi lytte til det ubevidste. Det fortæller os om andre menneskers smerte (Westendahl), nogle svære livsvalg (Kåemer) og et potentielt dødeligt valg, som man endnu ikke ved, at man kommer til at føre ud i livet (undertegnede, camra). Som det ubevidste bare prøver at komme levende igennem.

De fleste fornemmer nok, at der er store kræfter i det ubevidste, men tror til tider, at det er en fjende. Det er så ikke tilfældet med os.

5 år siden
5 år siden

Camra

Nej, det ubevidste er ingen fjende. Det er jo selve livet, men livsfarligt er det sgu, hvis man ellers tør leve det.

Husker du Zorba. Til den unge mand som er ængstelig og er bange for problemer (trouble) siger han: "You talk about trouble? Life is trouble, only death is not".

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Hej Jytte og alle i andre.
lidt sjovt at jeg inddirekte er skyld i denne debat. Jytte varslede den, efter at have læst min drøm: "Hvad betyder det?" . Nu er debatten søsat.
Jeg sover skidt for tiden, sådan lidt stress ligende. Er træt men kan ikke falde i søvn, tankemylder, til sidst er jeg så udmattet, at jeg sover for længe op af dagen. Måske fordi jeg er uden arbejde pt. og mangler penge. Kan ikke foretage mig noget udover de gratis glæder. Heldigvis er jeg kreativ, så meget af min tid går med det.
Da jeg var ung havde jeg en tilsvarende tur. Når jeg lukkede mine øjne to, kom der et kranie og kørte rundt i hovedet på mig. Så vågnede jeg. Den kom konstant. Jeg har sidenhen haft to blodpropper ved hjertet og som jeg læste her, så har man en anden tilgang til livet. Jeg bor alene og er klar til at dø, men hunde angst for at dø alene og ikke blive fundet. har en dårlig, ikke kærlig familie, så jeg er ladt alene med dette. Har også fravalgt flere familie medlemmer. Gik til psykolog efter sidste blodprop. Hun siger at jeg har haft en stresset opvækst, meget ansvar og det har aldrig forladt mig. Mit indre er stresset. Tænker at mine drømme vil have mig til at geare ned og fjerne mig fra det dårlige. Gøremål som mennesker. Finde ind til kernen og de gode relationer. Jeg er igang, men så er det jeg mangler de penge...for at fuldføre drømmen. Tjah...det kunne være en forklaring på mine egne drømme. Hilsen Poul

5 år siden
5 år siden

Camra.
Jeg synes vi selvfølgelig skal lytte til vores underbevidsthed. Nogen vil kalde det vores vejledende ånd.
Andre vores livserfaring.

Den er ganske fornuftig :)
Den vil os kun det bedste.
Poul.
Du er ganske rigtig inspirationen til denne debat, som jeg synes har været lærerig.
Håber på flere indlæg .
Kan læse at du er hårdt ramt. Forstår godt din angst for antød alene.
Det bør ingen gøre.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skal vi tage vores drømme alvorligt? er startet 05/03-2015 16:34 af Jytte Westendahl (westendahl) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3568Dagens ord
3 timer, 42 minutter siden · Fink
0Hjælp søges til at finde fejl
5 timer, 34 minutter siden · olejensen
3Etik af begrænsninger for tekst
10 timer, 42 minutter siden · Prem
5skrive start hjælp
1 dag, 20 timer siden · JuliaS
2Hvad hedder det når
1 dag, 22 timer siden · Engbo
11Hvad hedder det modsatte
2 dage, 13 timer siden · Nicolas Jessen
446Kontraster
3 dage siden · Engbo
11Metwo-two
5 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
6 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
9 dage siden · Engbo
226Forbyde kritik?
10 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
10 dage siden · Wernn
11668
10 dage siden · Wernn
26JULEN
16 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
18 dage siden · Prem
1Dagens Had
18 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
18 dage siden · Prem
11Hvem er du?
19 dage siden · Prem
13Dagens anekdote
19 dage siden · Prem
64Lykken
19 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
23 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
24 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
1 måned, 2 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
1 måned, 7 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
1 måned, 16 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
1 måned, 16 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
1 måned, 16 dage siden · dino
2Musik fænomen.
1 måned, 18 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
1 måned, 20 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
1 måned, 20 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
1 måned, 20 dage siden · melberg
8Spansk
1 måned, 21 dage siden · Savanti
4Dans
1 måned, 26 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
1 måned, 27 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
2 måneder siden · JacobScribus
4Hobbitten
2 måneder, 3 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
2 måneder, 5 dage siden · JohannesB
126Virus
2 måneder, 5 dage siden · Fink
12Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
2 måneder, 8 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
2 måneder, 11 dage siden · Wernn
0Soul & neosoul - musikinspiration
2 måneder, 13 dage siden · Prem
54Ligheder
2 måneder, 15 dage siden · Engbo
10Noget teknisk
2 måneder, 19 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
2 måneder, 21 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
2 måneder, 21 dage siden · Savanti
3Lidt snak om Fyldepennen
2 måneder, 24 dage siden · Prem
0Kringsat
2 måneder, 26 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
3 måneder, 2 dage siden · Engbo
3Droner
3 måneder, 3 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
3 måneder, 10 dage siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
3 måneder, 29 dage siden · Nordigarden
52Treenigheden
4 måneder, 1 dag siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
4 måneder, 3 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
4 måneder, 8 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
4 måneder, 11 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
4 måneder, 13 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
4 måneder, 15 dage siden · Eddie

Ordet er frit

3Etik af begrænsninger for tekst
10 timer, 42 minutter siden · Prem
446Kontraster
3 dage siden · Engbo
13Dagens anekdote
19 dage siden · Prem
8Spansk
1 måned, 21 dage siden · Savanti
4Hobbitten
2 måneder, 3 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
2 måneder, 21 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
2 måneder, 21 dage siden · Savanti
8Udødelige fortællinger
3 måneder, 2 dage siden · Engbo
3Droner
3 måneder, 3 dage siden · JohannesB
2Royalty
4 måneder, 13 dage siden · WeirdSpace
0Tillykke til dronningen
5 måneder, 7 dage siden · Savanti
15Liv andre steder?
6 måneder, 11 dage siden · spilskabet
1470% sænkning af CO2 udslip
8 måneder, 4 dage siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
8 måneder, 23 dage siden · Wernn
23Entropi og evolution
9 måneder, 14 dage siden · Wernn
2Hærværk
9 måneder, 18 dage siden · dino
0Gælds styrelsen .
10 måneder, 1 dag siden · Savanti
1Brug af navne i bøger?
10 måneder, 3 dage siden · Eddie
0Diskrimination af kvindesport?
11 måneder, 20 dage siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
1 år, 1 måned siden · heksemutter
4Gætteleg
1 år, 3 måneder siden · Polo
3Udgivelse af digtsamling
1 år, 4 måneder siden · Fink
1Retstilstand og retssikkerhed
1 år, 6 måneder siden · Kattegat
2Mindre smerter når jeg skriver
1 år, 6 måneder siden · dino
4Gratis
1 år, 6 måneder siden · Savanti
2I gang.
1 år, 7 måneder siden · dino
5BESTAWARE....
1 år, 7 måneder siden · Kattegat
4Stavefejl.
1 år, 7 måneder siden · jebomik
0Fleksjobbers tilknytning til arbejd...
1 år, 7 måneder siden · knudkp
5Cookies og trejdepart!
1 år, 7 måneder siden · Titken Toft
0Annoncer på facebook!.
1 år, 7 måneder siden · Savanti
1Hjemløse !.
1Moderniseringsstyrelsen !.
1 år, 7 måneder siden · Kattegat
6Danske Bank
2Grænse politi .
2Klimaet .!.
0Medvirk i podcast.
1 år, 8 måneder siden · Rasmus C
0FebruaryFICTION
1 år, 8 måneder siden · Syrene Hvid
7Kromosomer
1 år, 9 måneder siden · Kattegat
5Med omtanke
1 år, 9 måneder siden · tope
10Forfatter
7Kulturen står i en stilstand, der k...
6Hvordan foretrækker du at sidde og ...
1 år, 9 måneder siden · jebomik
83Mand/kvinde
1 år, 9 måneder siden · dino
0En cool mand. En god historie.
1 år, 9 måneder siden · Morten Vesterga...
5Værdier
1 år, 10 måneder siden · Inghard
11NaNoWriMo
1 år, 10 måneder siden · Eddie
15Endestation - eller strengt nåleøje...
1 år, 10 måneder siden · tope
0Zenon, Newton og høeg
1 år, 11 måneder siden · dino
11Dåseåbner
1 år, 11 måneder siden · Kåemer
1Roman
1 år, 11 måneder siden · Eddie
7Klimaet
2 år siden · dino
0Brevkassen er åben
2 år siden · Savanti
0En hyldest