Selvudvikling og livskvalitet · Viser

14 svar
Senest opdateret 4 år siden · 6 bruger(e) deltager
4 år siden

Før i tiden hørte man mange viser, mange slags viser, men det er vist en genre der er helt uddød. Det er synd, for viser er en fin kunst.

Der findes mange danske viser, men jeg vælger en med den stilfærdige svenske sanger Harry Brandelius. I min ungdom havde jeg en drøm om at blive sanger, og da var Harry Brandelius idealet. Her synger han Dan Anderssons fine vise "Helgedagskväll i timmerkojan."

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Vi må også have en vise på norsk. Det bliver "Lille vakre Anna", med Alf Prøysen. Den bliver sunget på en blanding af norsk og svensk, men det var meget almindeligt da jeg boede i Norge. Og Alt Prøysen var det mest norske man kan tænke sig.

4 år siden
4 år siden

Nåja, så må vi også have en dansk, og det må naturligvis blive Liva Weel med "Glemmer du".

4 år siden
4 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Ja, tak til Benny Andersen og Poul Dissing - og til dig Johannes.

Men du understreger faktisk min pointe. Disse gamle knarke. Men ork, de unge laver skam dejlige ting, men vist ikke lige viser. Tager jeg fejl i, at det er en døende genre?

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Ja, vi skal ikke være bange for at være uenige. Det er ofte den nødvendige vej til enhed og enighed.
Når vi er fælles om den glæde ved vore skjalde, så er nu også berigende at være enige ind i mellem.

Nævnte skjalde er svaret på de , der efterlyser danske værdier. Selvfølgelig er der også andre værdier.

Sang og poesi har store muligheder for at forene et folk. Mange sandheder virker, når de indsynges, så det rører det inderste indre.

Der strejfer mig en tanke om en sag, jeg tidligere har efterlyst - også her på Fyldepennen.
Det er den gamle amerikanske film, som jeg husker , som "Det Syngende Folk som Forsvandt." - vist på TV i begyndelsen af 1980erne.
Det mærkelige folk som ikke talte sammen; men sang til hinanden vender jo ikke tilbage. Vi må dele den sorg som den lille amerikanske pige sang ved sin plejemors - den sidste fra det syngende folks død, dræbt. Hun havde lært at udtrykke den utrolige sorg, der kan sættes på mange begivenheder før og siden. "Hører det I piger små, strengen vil jeg rører. Tårer skal i øjet stå, når min sang I hører..."
Nej, jeg tror ikke det er et uddødt syngende folk. Venligst Engbo

4 år siden
4 år siden

Engbo

Hvem taler dog om et uddødt syngende folk? De unge og yngre laver skam dejlige ting både inden for populærmusikken og den mere seriøse. Men viserne, det er dem jeg efterlyser her.

Min mor sang meget, og det var netop viser og døgnmelodier. Jeg husker at ugebladene havde specielle sider med teksten til populære sange, Som man kunne klippe ud. Og i min tid i Norge boede jeg i en familie hvor vi sang meget. Jeg lærte de der tre akkorder på en guitar, de kunne bruges til næsten alt. Og så var der altså disse offentlige og meget populære visesangere.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Ja, Hausgaard var en fin vise sanger og sangskriver. (I karrierens tidlige år.)

Men det er nok rigtigt at danskerne er et sølle folk som musikudøvere.
Ring på en dør et tilfældigt sted og stil dette spørgsmål:
"Kan du spille et instrument? Kan du synge rent og klart?
Chancen for et positivt svar er nok mindre her til lands end i mange andre lande, tror jeg.
Og mændene er nok de værste til at synge.

Vi har ellers mange sangbøger med gedigne samlinger af viser og sange. Den danske salmebog, højskolesangbogen, Politikens lange serie "Lystige viser." og mange andre. "De små synger" som jeg altid har ment er ret genial.

4 år siden
4 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Ja, nu har Poul Dissing og Benny Andersen og så Niels Hausgaard allerede været nævnt i denne tråd, ellers ville jeg da have nævnt dem som eksempler på, at helt uddød er visen nu ikke helt.
Om vi danskere er sølle som musikudøvere, hm, tja, der er nok meget her der står sølle til - men er det værre end i andre lande?

4 år siden
4 år siden

Om det står værre til her end i andre lande aner jeg ikke. Men jeg mener jo ikke at det står specielt sølle til hos os. Om en musikgenre uddør, opstår andre. Men nu er det lige visegenren det handler om.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Tør man måske gætte på at man i ældre tider stort set kun kendte den musik som man selv kunne "gøre noget med?" Altså synge eller måske spille på violin eller harmonika?

Idag lytter vi til megen musik som vi ikke kommer i nærheden af at deltage i selv. Fordi den er blevet let tilgængelig.

En piger der skulle konfirmeres vakte forargelse fordi hun kikkede i salmebogen. At hun dog ikke kunne alle involverede salmer udenad!

Selv lytter jeg ikke meget til viser, selvom der dog findes noget i min musiksamling der kunne kaldes så.
Altså en enkelt sanger og et enkelt instrument til akkompagnement.

4 år siden
4 år siden

#11 (dino): Tør man måske gætte på at man i ældre tider stort set kun kendte den musik som man selv kunne "gøre noget med?" Altså synge eller måske spille på violin eller harmonika?

Idag lytter vi til megen musik som vi ikke kommer i nærheden af at deltage i selv. Fordi den er blevet let tilgængelig.
t.

Ja, det kunne jo ikke være anderledes, når grammofonen ikke var opfundet :-) og live musik hørte man jo heller ikke hver dag, undtagen når man selv eller en i familien sang, evt. spillede.

4 år siden
4 år siden

Viser har det som er hjertet i al musik, den gode melodi. Jeg ved naturligvis at musikken består af andre elementer; rytme, harmoni, klang, lyden af menneskestemmer og instrumenter. Men det er ikke uden grund at de klassiske komponister brugte løs af de folkelige sange.

Man kan spørge, om disse kilder er tørret ud? Nutidens musik, den seriøse og popmusikken, har sine store kvaliteter, men ikke den, at man kan synge med. Og folk synger da heller ikke. Det er en skam, for det er så dejligt at synge.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

De unge idag lytter ofte til noget der er helt uden melodi eller harmoni.

Her er to eksempler på ungdommelig musik (det var den i hvert fald engang!)
Det ene er uden melodi, det andet med.

(Enhver lighed med virkelige personer er tilfældig og helt utilsigtet!)

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Viser er startet 09/03-2015 07:44 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3098Dagens ord
40 minutter siden · leviP
99Homofobi
45 minutter siden · Kåemer
2En lille opgave
49 minutter siden · dino
47Demokrati
1 time, 34 minutter siden · Wernn
6Er E-sport sport?
3 timer, 51 minutter siden · dino
22Løsrivelse - af provinser og hele l...
14 timer siden · Wernn
8El-biler
21 timer siden · Wernn
2Er man tvunget til tavshed?
1 dag, 15 timer siden · Eddie
9Udslettelse af selvet
2 dage, 6 timer siden · Blækhuset
324Kontraster
2 dage, 19 timer siden · Savanti
18Ligheder
3 dage siden · Savanti
29Sentimentalitet
3 dage siden · Wernn
5Pengetroen
3 dage siden · Wernn
14Kunst og digte
5 dage siden · rasmusgron
35Forskningsprojekt om konflikt og ko...
8 dage siden · Wernn
19Lykke
9 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
10 dage siden · Wernn
2Gådemagerens Gade aka Svendborg Mys...
15 dage siden · Jes B
1Det store intet
17 dage siden · dino
106Dagens Vits
19 dage siden · Savanti
5Bøger om at skrive
1 måned, 2 dage siden · neran
16Køn
1 måned, 5 dage siden · JohannesB
0Sekterisk aggression
1 måned, 8 dage siden · dino
0Diskrimination af kvindesport?
1 måned, 8 dage siden · dino
0Skrivegruppe Midtjylland
1 måned, 13 dage siden · MissJPHC
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
1 måned, 14 dage siden · dino
0Gode fonde til rejselitteratur
1 måned, 15 dage siden · Rejseforfattere...
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 måned, 17 dage siden · Engbo

Selvudvikling og livskvalitet

9Udslettelse af selvet
2 dage, 6 timer siden · Blækhuset
4Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
3 måneder, 16 dage siden · Nicolas Jessen
4Grammatikkurser?
3 måneder, 17 dage siden · Mette-Maj Ronja
82Perfekt?
7 måneder, 24 dage siden · Engbo
23Efter døden