Hyggekrogen · Vrøvl!

4 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Ællebælle mig fortælle
Skibet går til Åbenrå
Køber for en skilling skrå
Deler den i dele syv
en, to, tre, fire, fem, seks, syv
ræven er en hønsetyv
fra hans næse til hans mund
vejer firsindstyve pund
Ole vip, Ole vap
Ole snustobak

Hvis nogen vil sige, at ovenstående er noget vrøvl, så skal jeg ikke modsige dem. Men jeg gik i dag med min ven i en gade i København, og han sagde: "Nu er vi i Åbenrå," og spontant svarede jeg med denne remse. Den er fra min barndom, og det er meget længe siden. Jeg har garanteret ikke tænkt på den i alle disse år - hvad skulle jeg det for, det er jo rent vrøvl - men den var der. - Er den menneskelige hukommelse ikke en forunderlig ting? Tænk på alt det den gemmer på. Og så glemmer man måske det der skete i sidste uge.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Ja, jeg undrer mig også ofte over, hvor meget der gentages i hukommelsen fra barndommens dage.

Nævnte digt har jo også rytme - og der kunne godt føjes mere til. Men jeg synes også, der bør fremhæves det, som sætter sig fast fra forskellige udtryks måder.

Jeg husker en morgen på kursus stedet "Langsøhus" til morgenkaffen med den dejlige udsigt over Silkeborgs søer, hvor der var et rigt fugleliv.

Jeg bemærkede lige: Fuglene flyver i flok. Damen over for svarede spontant: Når de er mage nok.

Blandt alle gode poetiske former, er der noget der bare sidder fast. Som Ofte i drømme vi leger igen - nede ved Mølleåen.

6 år siden
6 år siden

Ja, hukommelsen er associativ. Og vi har evnen til at være selektiv omkring associationer. Det er livets behov der bruges som almindeligt selektionskriterium. Og det er vel en del af det der kendetegner os som levende væsener. (Og ikke computerstyrede robotter.)
Det kan ikke forprogrammeres at dit og dat skal dukke op på bestemt tidspunkter, med mindre vi selv tilfældigvis ønsker det. Det sidste gælder for aktiviteter vi får løn for, ikke mindst.
Meget at det der sker i vores hukommelse og som får os til at handle på forskellig måde er uforsigeligt set udefra. Vi har en privatsfære. Selvom visse dominerende instanser elsker at finde måder at forudse os på og få os til at handle på forudsigelige måder.

En lyd, en lugt, en ting vi har set engang - er nok til at genopvække kære gamle (eller mindre kære) minder som vi ellers havde glemt.
Men de er alligevel derinde og venter på en impuls.

Længe leve Aabenraa-remsen!

Et sjovt eksempel er hvis man ser et billede og siger til de andre: "Hvem er det nu på det billede! Jeg ved det jo godt, jeg har da altid vidst hendes navn! Men jeg kan altså ikke komme på det. Kan I ikke hjælpe mig med at finde vej i min hukommelse?"
"Hvordan skulle vi dog kunne hjælpe dig med at finde vej i din hukommelse? Det kan du da kun selv! Men altså - billedet forestiller jo Dronning Margrethe!"
"Åh ja, selvfølgelig hvordan kunne jeg dog glemme det? Jeg vidste jo at jeg vidste navnet, men jeg kunne bare ikke finde det derinde. Men - så hjalp I mig jo alligevel! Ved at sige hvad der lå i mine hukommelsesceller, hjalp I mig med at finde vej!"
"Det vil sige at du kendte ansigtet. Og du ved at når du kender et ansigt godt, så ved du også at du plejer at kende navnet. Men navnet og ansigtet må så ligge forskellige steder."
"Jamen, det er da ikke fordi jeg bare plejer at kende navnene på de ansigter jeg kender! Jeg vidste 200% sikkert at jeg har kendt hendes navn det meste af mit liv! Det spændende er at jeg ved at få oplyst et facit, nu kan finde vej til det. For det var ikke ny læring da i sagde navnet. Det var en genkendelse af en gammel og sikker viden."
"Ja, mon ikke det er sådan at også navnet kan vise vej til ansigtet? Og da så denne forbindelse - associationen - først er etableret, kan ansigtet igen vise vej til navnet. (Så man husker det igen.) Det ene kan føre til det andet. Internettet bliver lavet sådan at det minder om denne associative hukommelse. Når man er logget på noget, vil man næste gang opleve at kendte ting dukker op selvom man ikke har bestilt dem. For eksempel YouTube. Applicationen husker ens interesser. Men det må skyldes at nogle bevidst bygger tingene op sådan. Men det betyder at nettet mere og mere bliver analogt med en levende organisme. Hvor går så grænsen imellem analogien og den ægte vare?"
Det er interessant at nettet ikke er et bibliotek som man kan gå ind i og læse i. Når man så går igen har biblioteket helt glemt os.
Men nettet husker os og opbygger et personligt forhold til den enkelte.
Godt eller skidt? Tjah ...

6 år siden
6 år siden

Vrøvlevers og ditto viser er en dejlig ting. For selv ret små børn kan forstå at vrøvlet ikke helt svaret til sund og fornuftig tænkning.

De mindste børn skal have det let og de kan grine ad selv fjollede lyde der rimer uden dybere betydning.

En af mine favoritsange fra de tidlige skoleår er den med
Der var en gammel gubbe - han havde intet skæg
På hovedet var han lige så skaldet som et spejleæg

Hans fireogtred've sønner - de lavede kommers
Den ældste han var femten år, den yngste var halvfjerds

De bo'de i enhytte - men ikke særlig stor
Når alle var derinde, stod de halve udenfor

På taget sidder hanen - hvis ikke den er fløjn
Og hvis det hele ej er sandt, så tror jeg det er løgn

Osv.

Det sjove var de åbenlyse modsigelser og umuligheder.
Sandhed og korrekthed får fingeren i denne vise.

En anden ting fra barneårene, der rinder mig i hu, er ikke vrøvl, men den har også denne muntre, gakkede stil, der er lige så god. Æren tilfalder Tom Kristensen der skrev visen om den hulkende og hvæsende lirekasse.
Alt i visen er så sandt som det er sagt, men disse sandheder serveres med så medreven fandenivoldskhed at man hensættes i samme løsslupne stemning som når kirkens orgel giver en fed fuga, mens det skørtesvingende kor transponerer til heftig rock og rul.

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Vrøvl! er startet 16/03-2015 13:19 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
5 timer, 51 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 5 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 5 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 12 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
7 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 12 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 måned, 23 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
1 måned, 23 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder siden · Anita A
2Efterlysning af serie
2 måneder, 20 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
2 måneder, 23 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
2 måneder, 25 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 15 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
3 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 19 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 23 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
4 måneder, 24 dage siden · Prem
2Navne
4 måneder, 24 dage siden · Engbo
74Ligheder
4 måneder, 26 dage siden · Prem
20Komplimenter
4 måneder, 26 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
4 måneder, 28 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
4 måneder, 29 dage siden · Kåemer

Hyggekrogen

4superhelt vs superskurk?
2 dage, 12 timer siden · Engbo
2Efterlysning af serie
2 måneder, 20 dage siden · Kåemer
7Gratis TV-kiggeri
4 måneder, 24 dage siden · Prem
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 5 dage siden · Prem
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
0Finding Forrester
8 måneder, 26 dage siden · Kafkaesque
11Hvem er du?
10 måneder, 25 dage siden · Prem
33Hvem er du? Personality
11 måneder, 9 dage siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
11 måneder, 23 dage siden · Savanti
2Musik fænomen.
11 måneder, 24 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
11 måneder, 27 dage siden · dino
4Dans
1 år, 3 dage siden · dino
3Lidt snak om Fyldepennen
1 år, 1 måned siden · Prem
17Din dag
1 år, 4 måneder siden · Inghard
20Det kimer nu til vinterfest
1 år, 8 måneder siden · dino
8En lille opgave
1 år, 8 måneder siden · dino
29Sentimentalitet
1 år, 8 måneder siden · Wernn
19Mere end almindelig klangfuld
1 år, 11 måneder siden · dino
3Caruso
2 år siden · Mons1957
12Glædelig Jul!
2 år siden · Babyangel85
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
2 år siden · dino
1En pause af den sødere slags.
2 år siden · Kåemer
22Mænds skønhed
3 år siden · Kåemer
3Ørehængere
3 år siden · Engbo
2Musik og maleri
3 år siden · dino
8Glædeligt jul og godt nytår!
3 år siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
3 år siden · Kåemer
8Filmen over alle
3 år siden · dino
10Spørge Jørgen
3 år siden · Kattegat