Bøger, forlag og litterært · Styggekrumpen !

6 svar
Senest opdateret 6 år siden · 3 bruger(e) deltager
6 år siden

Efter at have læst ovennævnte værk af Thit Jensen, fatter jeg ikke at ingen - mig bekendt - har filmatiseret romanen. Det er en pragtfuld fortælling, vistnok forholdsvis historisk, med nogle herlige personskildringer, rigtigt noget for en af vore gode instruktører.

"De nøgne træer" af Tage Skou-Hansen er blevet filmatiseret og, undskyld mig; både bogen og filmen er noget makværk.

Er der en 'Fyldepenner' som kommer i filmproducerende kredse, der har lyst til at foreslå en filmatisering, eller en forklaring på hvorfor ikke ?

Mvh/Robert

6 år siden
6 år siden

Jeg ved godt at jeg har haft samme tema oppe og vende her på Pennen, for en del år siden. Men der kan jo være kommet nye 'pennevenner' til siden, som har en kontakt til Peter Aalbæk, TV-fiktion, eller lign.

Som TV-serie ville Styggekrumpen formentlig fylde som Krøniken og lignende serier, og man ville være godt underholdt. Bare at tænke sig Ole Thestrup som Styggekrumpen, får armene til at have ståpels.

6 år siden
6 år siden

Jeg har endnu Stygge Krumpen til gode, på et tidspunkt må jeg da se at få den læst.
Nu har jeg et noget ambivalent forhold til filmatiseringer. Jeg synes ofte, at det piller bogen ned. Man kan godt finde eksempler på filmatiseringer, der er gode hvis man ser dem helt uafhængig af forlægget og glemmer alt om det, men filmatiseringer, der rammer bogens tone præcist, de kan tælles på en hånd.
"De Nøgne Træer," ja, jeg kunne heller ikke lide filmen. Det er så også en bog, som jeg har til gode...øh ja, hvis den også er et makværk er det nok et dårligt udtryk ;-)

6 år siden
6 år siden

Ja Mons, jeg er nogen gange lidt proletarisk i mit udtryk, som når jeg kalder 'de nøgne træer' er makværk. Men heldigvis kan andre jo have en helt anden mening.

'styggekrumpen' er historiemæssigt fra det femtende århundrede og som tidligere sagt skrevet af forfatterinden Thit Jensen, Johannes V. Jensens søster. JVJ skrev 'kongens fald' der også omhandler tiden omkring femtenhundredetallet, hvilken han vistnok fik Nobels forfatterpris for. Somme eksperter hævder at Thit Jensen var en dygtigere forfatter end sin bror, men hun kom frem på en tid hvor ligeberettigelsen ikke var slået ordentligt igennem og hun blev i mange kredse foragtet for sit engagement i kvindebevægelsen.

Men Mons, jeg tror du vil få en god oplevelse ved at læse 'styggekrumpen' og måske medgive mig bogen er en film værdig.

bedste hilsener fra Robert

6 år siden
6 år siden

Jeg har den stående fra et kup på en såkaldt hollandsk auktion (der hvor bøgerne falder i pris hver dag), så jeg kan når som helst kaste mig over den. Den foregår jo i en periode, som interesserer mig meget.

6 år siden
6 år siden

Vel er Stygge Krumpen en dramatisk historisk person, som levede i en såre dramatisk tid for Danmark.
Dog indeholder Thit Jensens værk om ham ikke meget historisk fundament. Hendes værk har derimod givet stof til mange farverige røverhistorier om denne nordjyske prælat. Historier som trives fint heroppe nordenfjords.
Han var hverken helt eller helgen og historisk set kun en parentes.
Grunden til den manglende filmatisering skal måske findes i ovenstående, men sikkert også i tidens dramatiske tildragelser.
Under alle omstændigheder vil en filmatisering kræve et ganske betydeligt budget.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

#5, Kattegat jeg er overbevist om at den kjære Thit benyttede sig af fortællerens ret til at manipulere, men jeg syntes nu hun gør det godt og samtidigt giver én lyst til at kikke i vor fagre fortid.

Jeg vil også tro at 'styggekrumpen' kunne blive en dyr affære, men langtfra som '1864'. Og tidens muligheder for bygge op omkring en sådans kulisse, samt billig arbejdskraft østfra (fyord !), så skulle den velnok kunne holdes indenfor et anstændigt budget både som alm. film og tv-fiktion.

Nå, det er jo ikke nok at nogle her på 'pennen' syntes det vil være en seværdig idé, det skal også præsenteres for de rette, en dag hvor de keder sig og savner en nyt skud i bøssen. ...

Bedste hilsener fra Robert (der måske en dag tager sig sammen til at sende en opfordring til diverse tv-selskaber og filmhold).

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Styggekrumpen ! er startet 01/04-2015 01:08 af Robert Kallehave og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
5 timer, 31 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 5 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 5 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 12 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
6 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
6 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 12 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 måned, 23 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
1 måned, 23 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 23 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
4 måneder, 28 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
4 måneder, 29 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
5 måneder, 25 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
5 måneder, 26 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
11 måneder, 14 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen