Tekstdebatter · Histories fortæller

16 svar
Senest opdateret 2 år siden · Madambond, Lotusviolaperle, Fromme, Jacob k, Kåemer, dino, Grosvenor
2 år siden

Jeg sidder og retter en historie igennem (som jeg har delt her inde, men retter og deler den igen), problemet er bare, at jeg har skrevet den med jeg-fortæller, men jeg vil gerne have den til at være en del af en længere historie.
Men det er ikke altid at man skal følge jeg-fortælleren, nogle gange følger man nogle andre i historien, hvor jeg-fortælleren ikke er tilstede, men jeg ved ikke hvordan jeg skal hoppe fra det ene sted til det andet og tilbage uden at det virker mærkeligt og uden at jeg hele tiden skal skrive "I mellemtiden hos ...".
Er der nogen gode forslag til hvordan jeg kan hoppe fra de forskellige ting/steder/personer uden at det virker mærkeligt?

2 år siden
2 år siden

Bare gør det.
Lav et nyt afsnit og skift vinkel. Det er bare vigtigt du holde den nye fortæller i et stykke tid OG NÆVNER den nyefortæller i linje ET!

Jeg smilede til hende, rystede på hovedet og gik.

Bent løftede hovedet fra sit blad. Han sad hos frisøren og ...

Der er masser af bøger der gør det. Læs eventuelt nogle af dem, og se hvad de siger :-)

-K

2 år siden
2 år siden

Jeg har læst Carin Ferhardsen's bog Pandekagehuset og er ved at læse Dukkebarn, jeg tænker om det er muligt at gøre det samme som hende, for hun har kapitler, men der er flere forskellige afsnit i hver kapitel, for at vise at man er et nye sted/andre personer osv så sætter hun tre ***
Men de bøger er jo også skrevet i tre person fortæller, hvor jeg så tænker, at jeg gerne vil have en person man følger i min historie, men hvor man også skal se hvad de andre laver i mellem tiden, så om man kan bruge samme måde til at dele det lidt op på, så man kan se at man er et andet sted, hos nogle andre personer.
For tænker, at det måske også kan blive for meget hvis man hopper for meget frem og tilbage i tiden med nye kapitler, hvor på den måde kan man jo fortælle som tredje person fortæller, at man er hos nogle andre uden at det måske kommer til at virke mærkeligt, for så ved man det jo allerede fra start, at det er den måde det forgår når man læser hele historien igennem.

2 år siden
2 år siden

Lidt strøtanker...

Når man mixer historieforløb, så sættes læserens korttidshukommelse på prøve, den har ca 7 pladser. Der kan f.eks. være
plot ideen (Ellers ingen spænding)
HP (Eller ihvertfald den person læseren synes er mest interessant)
Hvad skete lige før !
Hvad sker mon om lidt? (Grunden til at læseren i det hele taget gidder læse mere)

Så er der 3 pladser tilbage før læseren taber overblikket - Og nogle af dem er optaget af læserens dagligdag.
Det tyder på at det er lidt farligt at 'hoppe' mellem forskellige udviklingslinier i historien, læseren kan nemt falde af. Er det krystalklart at nu 'hoppes' der på grund af det og det i karakterudvikling eller plot, så går det måske.

2 år siden
2 år siden

Jeg kommer til at tænke på min barndoms Tarzan-bøger. Der blev brugt "alvidende fortæller" men således at fortælleren hele tiden fulgte en bestemt persons synsvinkel. Et kapitel følger en ekspedition på vej ind i Afrikas jungle, og vi ser alt med lederens øjne. Næste kapitel, Tarzan i junglen, og nu ser vi alt med hans øjne. Der kan også være en tredje og fjerde synsvinkel, men synsvinklen er hele tiden konsekvent inden for et kapitel.

Man kan godt skifte synsvinkel inden for et kapitel, men så skal det markeres. Læseren kan jo ikke se andet end hvad forfatteren eller fortælleren ser. Og hvor befinder fortælleren sig?

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Personligt synes jeg det kan være for træls hvis man skal vente et helt kapitel førend man må erfare hvad den anden person i samtalen tænker.

Hvis vi for eksempel har en situation som:

Jørgen gik ind i kiosken. Han lod kort øjnene panorere for at opnå et vist overblik over sortimentet. Han ville gerne have noget med fede biler. Det kunne rette lidt op på opholdet i sommerhuset, når vejret var så råddent.
"Her I magasiner om motorsport?" spurgte han så ekspedienten der virkede utålmodig efter at få forretningen igang.
"Vi har normalt det tyske Autobild, men det er ikke kommet i denne måned." svarede forpagteren. Tonen lød ikke videre entusiastisk.
[linjeskift med indrykning] Forpagteren var led og ked af kunder der altid skulle købe noget som han ikke havde. Og hvis han havde, så var fortjenesten minimal.

Her har vi et eksempel hvor vi får oplyst tankerne hos begge aktører. Der er altså tale om skift i synsvinkel. Men det må man måske ikke? Sagen er jo at vi hører Jørgens historie. Vi kan måske ikke afse et helt kapitel til kioskmandens tanker og oplevelser?
Måske er det vigtigt for handlingen at kioskmanden har denne frustration over dårligt salg? Og at vi får kendskab til det?

Man kunne godt dele vinklerne op for at udbedre denne tekniske fejl. Men kan teksten ikke få lidt mere dynamik, hvis man kan flette tingene lidt sammen?
Det virker ikke smart, hvis man først senere kan have et kapitel med kioskmandens synsvinkel, hvis der så i dette skal refereres til den gang Jørgen kom ind for at spørge til et blad om motorsport. For det tror læseren jo at vi for længst er færdige med.

På en teaterscene får vi hele tiden (!) personernes replikker, så vi kan forstå alles tænkemåde. Man kan jo ikke forestille sig et teaterstykke hvor vi først får alle mandens replikker, og så i næste akt får vi alle konens! (For eksempel som i "Hvem er bange for Virginia Wolf.")
Nej, de taler sammen i et virvar, hvor vi konstant aflæser begges tanker.
En kærlighedsscene tåler dårligt at parternes vinkel splittes op i separate kapitler.

Endnu et eksempel:
Bent havde gjort det! Endelig. Hvordan han havde fundet mod anede han ikke. Men nu gjorde han det: Han lå på sine knæ foran Vera. "Vera, jeg ved godt at jeg ikke er noget særligt. Men jeg elsker dig og tænkte, at hvis du ikke er optaget til anden side, så - så kunne vi måske gifte os?"
Vera hørte hans frieri i tavshed. Hun vidste ikke om hun skulle le eller græde. Mest var hun fristet til at svare: "Om du så var den sidste mand i verden, så ville jeg sige nej!" På den anden side var Bendts far jo den rigeste mand i hele amtet. Og var hun i en situation hvor hun kunne tillade sig at være så kræsen? Det værste var dog at hun så i ånden at alle ved mødet med dem på gaden ville tænke: Herreste Gud, stakkels pige. Tænk at vågne hver morgen med sådan noget ved sin side!

Her ser vi det igen. Vi oplever tingene set fra begges side. Men er det så forfærdeligt? Ve er jo ikke i tvivl om hvad der sker. Og hele komikken i scenen kalder jo på at der er aktualitet omkring begge personers bidrag.
Man kunne da godt skrive:
Vera havde lyttet til Bents frieri forrige uge. Det havde været været svært at komme bort fra ham. Om han så var den sidste mand i verden ... orkede hun ham ikke. Ja, hellere dø som gammeljomfru hvis det var valget.

Det er måske mere korrekt, men vi går ligesom glip af selve scenen hvor tingene sker.

2 år siden
2 år siden

Det du beskriver der, Dino, hedder head-hopping.
Og ifølge alle moderne skrivebøger er det APSOLUT no-go!

Siger det bare ;-)

Man kan jo gøre hvad man vil, men ifølge teorien giver headhopping måske lidt mere historie, MEN bryder oplevelsen af at være og føle historien. Læseren bliver forvirret over hvem han følger, og distancerer sig derfor fra begge personer.

Endvidere sker det ofte at læseren tænker "Nå ja, det er jo bare noget jeg læser." Frem for den ønskede tanke: "Uh nej, hvad siger hun nu. Vil hun have ham?"

Personligt er jeg enig med teori-bøgerne, men mange store forfattere har gjort præcis hvad det passede dem og skabt stor kunst.

Men er man ikke en stor kunstner, men blot en håndværker, der gerne vil fortælle en god historie, kan det være en fordel at følge teoribøgerne.

2 år siden
2 år siden

Man kan da gøre hvad pokker man vil - hvis man altså kan få det til at fungere. Den begyndende skribent må have enkle regler til at følge ham på vej, den rutinerede kan jonglere på alle mulige måder. Alt det kommer an på er, om det fungerer.

Det kan betale sig at studere fortællerens position. Jegfortælleren er den enkleste, for han svarer til hvordan vi normalt fortæller hvad vi oplever. Jegfortælleren kan så være forfatteren selv, eller han kan bruge en person i historien som jegfortæller. Men en jegfortæller kan jo kun fortælle hvad han selv tænker, ser og oplever. Han kan se hvad de andre personer foretager sig, men ikke hvad de tænker eller hvad de laver når han ikke er der. Den alvidende fortæller er usynligt tilstede, og ved hvad alle tænker og hvad de foretager sig også når de er alene eller andre steder. Men den alvidende kan også begrænse sig, og knytte sig til en enkelt person, så giver han afkald på at se hvad de andre tænker, eller han kan flytte sig rundt fra den ene til en anden. Der kan leges meget med fortællerpositionen, , men gør man det for kompliceret kommer man let til at lave noget som ingen tror på.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Det er længe siden man har brugt den alvidende forfatter. Jeg kan i hvert ikke huske en nyere bog hvor den bruges. Og jeg bryder mig heller ikke om den af samme grund som head-hopping.

En tredjepersons synsvinkel med indre eller ydre synsvinkel er derimod fint. Og det er også fint at der skiftes mellem forskellige synsvinkler. Dog helst mellem faste afsnit.

Men Kåemer har ret. Man kan gøre hvad man vil. Efter min mening er det dog de færreste der kan bryde reglerne. Det er netop derfor det er blevet til regler.

2 år siden
2 år siden

Man kan vel også starte en historie med en jeg person og en plot der griber læserene, og så skrive tre dage tidligere, hvor jeg fortælleren bliver den der fortæller hvad der skete op til det plot, foreksempel den historie jeg skriver, det er hvor jeg personen bliver voldtaget, hvis man så starter med det jeg personen fortæller og oplever, så lige inden at politiet kommer, så hopper man tre dage tilbage og arbejde sig frem til det sted hvor politiet kommer ind i billedet, hvor jeg fortælleren er en del af historien bare som en sideløbendene rolle, men som blander inddirekte i politiets arbejde uden at de ved det, så alt bliver fortalt fra jeg personens side, uden altid at være til stede i rummet hos politiet... Vil det virke mærkeligt?

Hvad er det for nogle regler der er om at skrive i flere forskellige fortællere???
Jeg synes, at det er svært at skrive en historie, for det er svært at finde ud af hvad man må og ikke må i historierne, har let efter forskellige ting, har fundet begrænset, så hvis I kender nogle steder man kan finde nogle gode ting om det, så sig endelig til...

2 år siden
2 år siden

Det er svært at skrive en historie, hvis man synes det er svært. Men kan du fortælle en historie mundtligt, så kan du også skrive den. Det er jo bare at skrive det du vil fortælle og sådan som du vil fortælle den. Resten kommer med øvelsen, lang tids øvelse. - Men der er jo også mange der ikke kan fortælle mundtligt. Så er det åbenbart ikke fortællere de skal være, og da slet ikke forfattere. Så kan de nok noget andet.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Et eksempel på en virkelig dårlig fortæller:

2 år siden
2 år siden

#Jenny Jessen:
Der findens utallige bøger om skrivekunst, der med fordel kan læses. Nogle af de bedre er manual til skrivekunst, 23 (tror jeg) triks til at skrive godt. How NOT to write a novel og 38 most commen writing mitakes.

Der er MANGE andre, og vil man gerne udgives kan man med fordel læse en stribe af disse :-)

2 år siden
2 år siden

wau. En tredjepersons fortæller med indre eller ydre synsvinkel??? Øh... Bare jeg også var på speed...

:)

Undskyld, hvis det lød ubehøvlet. Jeg blev bare lidt svimmel af al den faglige ekspertise.

I Kampen om Tronen/Game of Thrones- bøgerne er hvert kapitel en forskellig jegperson... Hvis man kan sige det. I én bog har han fx forskellige personer, som man følger i et vist tidsforløb. I hver bog har han så tilføjet én bestemt ny karakter, som også for et par kapitler, så man får dækket et eller andet vigtigt ind, som de typiske personer ikke kan vide noget om.

Øh, nu er jeg vist ved at være træt... Gav det overhovedet mening?

Forvirrende
Sandie

2 år siden
2 år siden

Jeg er nået til det punkt, hvor jeg har valgt at gøre jeg-personen til den nye chef, hvor man så følger jeg-personens kamp om at få løst den første sag, kampen med at de andre ikke kan lide at det var hende der blev chef.
Hvordan jeg-personen gør for at få de andres respekt, hvor jeg-personen står og kigger på de andre, og der fra beskriver hvad der sker hos de andre.
Hvordan jeg-personen oplever samtalerne imellem de forskellige personer, men også hvordan jeg-personen snakker med andre, på den måde er det jeg-personen der fortæller hvad jeg-personen føler og oplever det hele.
Så får man ikke indblik i hvordan de andre har det psykisk, men kun fysisk, der kommer kun noget psykisk fra de andre, når det er en samtale jeg-personen enten overvære eller har med dem.
Så hopper det ikke i flere persons fortæller, men bliver i en personens fortællere...

2 år siden
2 år siden

Først skal du skrive den om til den persons fortæller den anden historie er og først derefter kan du flette den ind

2 år siden
2 år siden

Jeg ved ikke hvor vigtigt det er for dig, at omtale din jeg-person som 'jeg'. For du kan jo alligevel godt beskrive hendes tanker og handlinger på samme måde, selvom hun omtales som 2.person.

Se fx på min historie: Blå er himlens farve. Lupina er den primære hovedperson, vi følger. Det er hende, som plottet drejer sig om, men jeg beskriver hende ikke som jeg---. Jeg beskriver hende som Lupina. Og jeg synes alligevel, jeg får jeg-fornemmelsen med. Senere kommer nogle fyre på scenen, som jeg behandler på samme måde, hvor man ser tingene fra deres synsvinkel.

Hvis de to personer mødes, og man er "tvunget" til at tage den enes synsvinkel, kan man beskrive den andens "tanker" eller i hvert fald reaktioner ved at beskrive kropssprog, mimik mv set ud fra fortællerens synspunkt. Han kan også tænke en tanke, som kan få læseren på sporet: fx: "Han fornemmede, at hun ikke syntes om ideen, selvom hun nikkede"...

Så får læseren også samme fornemmelse... Og hvis man har fulgt pigen her et stykke tid, så kender man hende måske også godt nok til at gætte sig til, hendes holdninger og reaktioner på bestemte ting...

Giver det mening?

Har du fundet ud af, hvad du gør?

Nysgerrige
Sandie

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Histories fortæller er startet 13/04-2015 23:33 af Jenny Jessen (Fromme) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

23Åh nej! - Ikke igen!
2 timer, 15 minutter siden · Engbo
1652Dagens ord
4 timer, 1 minut siden · Engbo
9Et sted jeg kan gemme min tekst
6 timer, 6 minutter siden · polina s
9Nogen der har gang i noget
6 timer, 7 minutter siden · polina s
12Skrivegruppe Midtjylland
8 timer, 48 minutter siden · Kato
12Hvad er du taknemmelig for i dag?
9 timer, 4 minutter siden · Syrene Hvid
9Det at skrive
13 timer siden · kirstine12
7Gode danske udviklingsromaner?
1 dag, 18 timer siden · Vacca foeda
21Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 dage, 11 timer siden · Gorm Winther
37Dagens Vits
2 dage, 12 timer siden · leviP
0illustrationer
4 dage siden · kirstine12
2Lysets Engel
7 dage siden · Engbo
1Skrivekursus KBH
7 dage siden · Bondekonen
17Bandeord
12 dage siden · Engbo
26Evolutions forskning.
12 dage siden · Inghard
3smerter når jeg læser
12 dage siden · cronio
11Sand identitet på Fyldepennen
12 dage siden · Dyppepennen
6Verdens bedste roman
14 dage siden · Morpho
5Skal vi skrive en gyser sammen?
18 dage siden · smukkehjerte
3Kontraster
0drilsk beskrivelse
19 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Forfatterskole Århus
20 dage siden · Kato
3Et kuk om kommentarer
22 dage siden · Morpho
0Kritik
25 dage siden · Brehmer
0Irrelevante kommentarer
25 dage siden · vinterberg
22#metoo
29 dage siden · dino
3Underlig sætning
1 måned, 4 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Fortælle bogens historie på en visu...
1 måned, 9 dage siden · Dizzy76
5Skriveblokering
1 måned, 10 dage siden · Dizzy76
13Forfatterhøjskole - God ide eller s...
1 måned, 13 dage siden · Miana
2Musik og maleri
1 måned, 14 dage siden · dino
8Min moders stemme
1 måned, 16 dage siden · Engbo
8Glædeligt jul og godt nytår!
1 måned, 22 dage siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
2Slagtryk
1 måned, 27 dage siden · heksemutter
42Utroskab
2 måneder siden · Kåemer
6Et Spørgsmål
2 måneder, 10 dage siden · Bondekonen
109Selvforsvar
2 måneder, 11 dage siden · thevoid
33Er ligestillingen umagen værd?
2 måneder, 13 dage siden · Morpho
1Forbrugersamfund
2 måneder, 15 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
2 måneder, 16 dage siden · Morpho
8Uforståelige digte
2 måneder, 18 dage siden · Agrippo
12Hurra nu nåede bogen frem.
2 måneder, 21 dage siden · heksemutter
15Overgreb
2 måneder, 24 dage siden · Morpho
0Fed guide til at skrive dialog
2 måneder, 24 dage siden · Dizzy76
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
2 måneder, 24 dage siden · Dizzy76

Tekstdebatter

3Kontraster
3Et kuk om kommentarer
22 dage siden · Morpho
5Skriveblokering
1 måned, 10 dage siden · Dizzy76
8Uforståelige digte
2 måneder, 18 dage siden · Agrippo
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
3 måneder, 14 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
3 måneder, 22 dage siden · Pino
6Inspiration
4 måneder siden · leviP
3cliffhang...
4 måneder, 2 dage siden · dino
20Hvordan finder jeg en titel?
4 måneder, 8 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
4 måneder, 12 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
4 måneder, 27 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
5 måneder siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
6 måneder, 18 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
7 måneder, 14 dage siden · Theplayer1978
4kreative pauser
8 måneder, 10 dage siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
8 måneder, 29 dage siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
9 måneder, 11 dage siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
9 måneder, 19 dage siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
9 måneder, 20 dage siden · sejehugo
0Genre forvirring
10 måneder, 3 dage siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
10 måneder, 11 dage siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
10 måneder, 18 dage siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
10 måneder, 19 dage siden · Babyangel85
2Redigering
11 måneder siden · HanneR
10kladder og færdige værker
11 måneder, 11 dage siden · dino
4Fortællerens rolle
11 måneder, 17 dage siden · Kåemer
9Ville du publicere noget, som såred...
1 år siden · dino
4Forhold til struktur
1 år siden · Bondekonen
5Så langt så godt, og så er man lost...
1 år siden · Morten Vesterga...
2Hvor meget dialog?
1 år siden · dino
10Problemer med plottet
1 år, 1 måned siden · Kåemer
7Frygter frontalt sammenstød med en ...
1 år, 1 måned siden · Den Frie Nukleo...
4At stjæle fra andre forfattere
1 år, 1 måned siden · Sachi
2Krop og identitet i digte
1 år, 2 måneder siden · dino
2Er der en advokat i huset?
1 år, 2 måneder siden · Marie Alexander
9Mange brikker til historie
1 år, 4 måneder siden · leviP
9Børnelitteraur - kan man skrive om ...
1 år, 4 måneder siden · dino
0Hvordan kommer jeg videre i process...
1 år, 6 måneder siden · JesperSehested8
10Hvordan har I det med at skrive?
1 år, 7 måneder siden · Mariaskriveblog...
2Julekalender
1 år, 7 måneder siden · Miss-Leth
6Hvem vil lege med
1 år, 7 måneder siden · Marie Alexander
1Hvilken forhold mellem jeres blog o...
1 år, 8 måneder siden · solitaire
1børne sange
1 år, 8 måneder siden · dino
14Synopsis
1 år, 9 måneder siden · HanneR
7Anslag pr side i ungdomsroman
1 år, 9 måneder siden · Majken2424