Tekstdebatter · Problemer med plottet

10 svar
Senest opdateret 1 år, 1 måned siden · Kåemer, Den Frie Nukleotid, Marie Alexander, Fromme, Madambond, Anne Christine V. Eriksen, dino, frksortseer, Babyangel85, Jeremy Dusk
2 år siden

Var ikke sikker på hvad jeg skulle kalde det. Jeg er netop gået i gang med at lave en oversigt over plottet i den roman jeg er begyndt på at skrive. Jeg har forestillet mig, at historien fortælles kronologisk - men af og til skal der komme flashforwards til historiens slutning. Selvfølgelig uden at afsløre for meget, bare lige for at pirre nysgerrigheden. Men jeg er usikker på, hvordan jeg får det flettet ind. Jeg har faktisk ikke læst nogen romaner der benytter sig af det, så jeg har ikke nogen eksempler at drage på. Derfor ville jeg høre, om nogen af jer evt. havde nogle idéer til hvordan det sættes op, hvor ofte det kommer, etc., eller evt. værker der gør brug af flashforwards hvor man kan finde inspiration. :-)

På forhånd tak.

2 år siden
2 år siden

jeg har i min afsluttede roman Eternal DarkRay benyttet mig af det du kalder for flash forward, hvor jeg bruger det i forbindelse med handlinger figurerne gør, der får indflydelse på den senere handling. Den er ikke udgivet endnu.

2 år siden
2 år siden

Jeg tænker hvis du vil se frem i tiden (det er det du mener ikke?) så skal du nok have en eller anden ting personen/personerne gør det igennem. Måske kan det også være en evne en af dine personer har. Kan H'n se frem i tiden i så glimt, drømme om det eller?

Hvor ofte det skal komme er op til dig og hvor meget du vil afsløre af slutningen. Men du skal nok ikke afsløre det hele for så tror jeg man bliver skuffet til sidst.

2 år siden
2 år siden

#2 (Babyangel85): Jeg tænker hvis du vil se frem i tiden (det er det du mener ikke?) så skal du nok have en eller anden ting personen/personerne gør det igennem. Måske kan det også være en evne en af dine personer har. Kan H'n se frem i tiden i så glimt, drømme om det eller?

Hvor ofte det skal komme er op til dig og hvor meget du vil afsløre af slutningen. Men du skal nok ikke afsløre det hele for så tror jeg man bliver skuffet til sidst.

Det er et socialrealistisk værk, så tror det ville bryde med genren at det var en evne karakteren havde. Hmm.. Jeg forestillede mig at det kom ind mellem kapitlerne - korte afsnit der afslører lidt om hvor hovedpersonen ender henne. Men ved ikke lige hvordan det kan inkorpereres på en smart måde.

2 år siden
2 år siden

Der er lavet talrige bøger og film der springer i tid. Særlig almindelig er dem hvor vi starter i nutiden, anskuer et problem, og derefter springer vi tilbage til fortiden hvor handlingen bygges op. Efterhånden nærmer vi os så nutiden, der bliver en konklusion.

Hvis du laver socialrealisme og ender i fremtiden er det lidt science-fiction agtigt.
Lad mig for sjov lave et eksempel på hvad jeg mener, og som ikke er science fiction.

Vi oplever et besat Danmark. Elendigheden osv. Så springer vi tilbage til Tyskland i 1930 og følger udviklingen der. Efterhånden spidses tingene til i Europa og den danske besættelse bliver så en konklusion. Skal der være happy end, kan vi til aller sidst opleve befrielsen.

Der springes altså frem og tilbage i tiden, men på en lødig og troværdig måde.

2 år siden
2 år siden

Hm, har ikke lige læst noget med flash forward i ... men jeg læste Profetien om de tre sten på et tidspunkt. Den foregik hovedsaligt i en fantasy-verden, men af og til hoppede den tilbage til en verden, der ligner vores. Det blev vist nok gjort ved at adskille tingene helt. Fantasy-elementet foregik i kapitler, det andet foregik så vist bare under en overskrift ... altså et kapitel, men det hed ikke 'Kapitel X' - det var bare en overskrift. Så vidste man ligesom, at nu var man tilbage i den anden verden. Det var også kun noget, man var i små glimt - sådan en side eller to - og så vendte man tilbage til den egentlige historie

2 år siden
2 år siden

Interessant idé!

Jeg er spændt på hvordan du kan få løst knuden...

Jeg tænker, at du kan lave en tydlig fortællende alvidende forfatter... Som så kan tilføje en kommentar i slutningen af hvert kapitel, der er en form for ledetråd til enten det næste kapitel, eller måske i forhold til plottet eller slutningen...

Det lyder som en gang vrøvl... Lad mig prøve at give dig et eksempel...

Bla bla bla skete for X og Y og bla bla bla... (kapitel slut)

Her kommer forfatterkommentaren som måske er kursiv:

"Men hvad X og Y ikke vidste var, at Z havde lyttet til dem bag en sten. Han var ikke tilfreds, og hemmeligheden ville han ikke holde for sig selv!"

Øhm giver det mening?

Jeg synes en alvidende fortæller er en spændende fortælle teknik.
Du kan jo lade den alvidende fortæller spille en rolle i hele plottet. Du kan lave ham til den person, der til sidst er hele plottet. Eller du kan lade ham være utroværdig og lade læseren tage hans ord for gode varer, og så hen ad vejen give hints om, at han ikke er til at stole på. Og til sidst kan du måske afsløre, at fortælleren er en af aktørerne med sin egen agenda?

Fx var han en af de indsatte i et fængsel, eller hvad du nu skriver om. En bi-person, som man ikke med det samme regner for noget som helst, men han dukker lige kortvarigt op i kapitel 1 og så er det ellers ham der gengiver hele historien, med sin egen synsvinkel på hvordan tingene hang sammen... Og med flash forwards i retning af,"Det skulle de aldrig have gjort! Eller Hun lod sig lokke, og det vil vise sig, at det var et snedigt trick han altid brugte på kvinder..."

Øhm... Forstår du?

Jeg synes det er en mega fed idé. Men det bliver med tungen lige i munden...

Jeg tænker forresten på noget lidt i stil med "The Storyteller"

http://en.wikipedi...i/The_Storyteller

Hvis du kan huske ham fra 80'erne... Øh hvis du er gammel nok? ;)

2 år siden
2 år siden

Hvis jeg læser en bog, hvor der er for meget flash back og flashforwards, så synes jeg personligt, at det godt kan blive forvirrende, men samtidig er det også i orden at der er noget af det...
Jeg synes, at man skal passe på at man ikke bruger det for meget, men samtidig skal man jo kunne bruge... Så længe det ikke går ud over historien og plottet...

2 år siden
1 år, 5 måneder siden

Hej Marie

Film benytter sig meget af det. Mest hvis personerne sidder i fremtiden og lavet et flashback over hele historien.
Men historien er fortalt lige inden slutningen. Dvs. At personen der fortæller historien, ikke kender slutningen. Hele Tv serien "How I meet your mother" er bygget op på den måde. Filmen " Definitely, Maybe" er også.

M.A.

1 år, 5 måneder siden
1 år, 1 måned siden

Hej

(ved ikke om problemet har løst sig selv og dette bud er overflødiget, but here goes)

Har du overvejet at bruge forshadowing? Du kan jo tænkte noget i retning af en af Einsteins citater: "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."

Lad os sige at du gerne vil "afslører" en karakters dødsfald, så lad en karakter dø på en lignede måde i en tidligere begivenhed. Tilføj eventuelt nogle vage paralleller, mellem de to karakterer der dør på sammen måde; de var måske begge overmodige? eller var det noget de sagde? Et eller andet der passer ind i historien. Det kunne også være sjovt som læser bagefter at have følelsen af at man havde en chance for at gætte med i slutningen.

DFN

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Det kommer vel meget an på fortællersynsvinklen. Hvis fortælleren er en der mange år efter ser tilbage på begivenhederne, kan han vel altid komme med hentydninger til hvordan det vil gå senere.

"Om fredagen kom en køn og flink ung mand til byen. Hvem skulle tro, at han var den strenge Hr. Sørensen, som jeg har kendt. Den gang var han mild og god."

Kåemer

1 år, 1 måned siden

Besvar debattråd

Debatten Problemer med plottet er startet 04/05-2015 12:23 af Marie Trappehave (frksortseer) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

23Åh nej! - Ikke igen!
2 timer, 5 minutter siden · Engbo
1652Dagens ord
3 timer, 51 minutter siden · Engbo
9Et sted jeg kan gemme min tekst
5 timer, 56 minutter siden · polina s
9Nogen der har gang i noget
5 timer, 57 minutter siden · polina s
12Skrivegruppe Midtjylland
8 timer, 38 minutter siden · Kato
12Hvad er du taknemmelig for i dag?
8 timer, 54 minutter siden · Syrene Hvid
9Det at skrive
13 timer siden · kirstine12
7Gode danske udviklingsromaner?
1 dag, 18 timer siden · Vacca foeda
21Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 dage, 11 timer siden · Gorm Winther
37Dagens Vits
2 dage, 11 timer siden · leviP
0illustrationer
4 dage siden · kirstine12
2Lysets Engel
7 dage siden · Engbo
1Skrivekursus KBH
7 dage siden · Bondekonen
17Bandeord
12 dage siden · Engbo
26Evolutions forskning.
12 dage siden · Inghard
3smerter når jeg læser
12 dage siden · cronio
11Sand identitet på Fyldepennen
12 dage siden · Dyppepennen
6Verdens bedste roman
14 dage siden · Morpho
5Skal vi skrive en gyser sammen?
18 dage siden · smukkehjerte
3Kontraster
0drilsk beskrivelse
19 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Forfatterskole Århus
20 dage siden · Kato
3Et kuk om kommentarer
22 dage siden · Morpho
0Kritik
25 dage siden · Brehmer
0Irrelevante kommentarer
25 dage siden · vinterberg
22#metoo
29 dage siden · dino
3Underlig sætning
1 måned, 4 dage siden · DenFrieNukleoti...

Tekstdebatter

3Kontraster
3Et kuk om kommentarer
22 dage siden · Morpho
5Skriveblokering
1 måned, 10 dage siden · Dizzy76
8Uforståelige digte
2 måneder, 18 dage siden · Agrippo
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
3 måneder, 14 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
3 måneder, 22 dage siden · Pino
6Inspiration
4 måneder siden · leviP
3cliffhang...
4 måneder, 2 dage siden · dino
20Hvordan finder jeg en titel?
4 måneder, 8 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
4 måneder, 12 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
4 måneder, 27 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
5 måneder siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
6 måneder, 18 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
7 måneder, 14 dage siden · Theplayer1978
4kreative pauser
8 måneder, 10 dage siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
8 måneder, 29 dage siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
9 måneder, 11 dage siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
9 måneder, 19 dage siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
9 måneder, 20 dage siden · sejehugo
0Genre forvirring
10 måneder, 3 dage siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
10 måneder, 11 dage siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
10 måneder, 18 dage siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
10 måneder, 19 dage siden · Babyangel85
2Redigering
11 måneder siden · HanneR
10kladder og færdige værker
11 måneder, 11 dage siden · dino
4Fortællerens rolle
11 måneder, 17 dage siden · Kåemer
9Ville du publicere noget, som såred...
1 år siden · dino