Tekstdebatter · Helt eller antihelt?

9 svar
Senest opdateret 2 år siden · CCDK, Madambond, Anne Christine V. Eriksen, Kåemer, dino, frksortseer
2 år siden

Hælder I mest til at skrive om helte eller antihelte? Og hvordan finder I ud af, hvad der fungerer bedst for jeres historie?

Jeg er nemlig meget forvirret angående min hovedperson. Jeg hælder mest til at hun skal være en antihelt, men samtidig er jeg også lidt i tvivl om, hvordan jeg helt får det til at virke, for hun fremstår lidt som en blanding. Hmm.

2 år siden
2 år siden

Hvorfor må hun ikke være en blanding? Det lyder da mere interessant end en helt eller antihelt. Hvis du har en kvinde med bestemte egenskaber i tankerne, så er hun vel sådan.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Hmm ja. Jeg var bare ikke sikker på om man kunne det. Alle sider jeg har læst om emnet har nemlig sagt 'enten eller' :) Tak for svar.

2 år siden
2 år siden

Entydigt gode, modige eller onde, krysteragtige - jeg synes personer bliver mere interessante hvis de har en fod i begge lejre, eller i det mindst en lilletå til den anden side.
Ensidighed er ofte ikke en rosende beskrivelse af et menneske.

2 år siden
2 år siden

Se på virkeligheden. Hvor ser du en helt der ikke har sine skyggesider, og hvor finder du en skurk der ikke har sine gode sider? Selv Hitler fik ros af sine sekretærer, fordi han behandlede dem så fint.

Jo, sådanne helte og skurke findes i klassiske romaner, som hos Charles Dickens, men i virkeligheden?

Kåemer

2 år siden
2 år siden

En helt kan jo også godt være det sådan lidt BY ACCIDENCE...

Altså hun kan være en klodsmajor, der roder sig ud i alt muligt ufornuftigt helt uvidende om den fare, hun sætter sig selv i, men da hun så snubler over den der pæl, ja så kommer hun til at dræbe fjenden... ;)

Jeg tænker på personer som Indiana Jones. De Heldige Helte, Moonlighting med Bruce Willis, Lethal Weapon/Dødbringende våben med Mel Gibson. Axel Foely aka Eddie Murphy i Beverly Hills Cop, Han Solo/HArrison Ford (igen) i Star Wars

Ork. Jeg synes netop disse kontrastfyldte og lidt uheldige helte er sjove og man ser lidt lettere sig selv i sådan en helt end den helt perfekte CatWoman... (Selvom hun også har sine Antihelte-træk...) ;)

FlashBack
Sandie

2 år siden
2 år siden

Jeg tenderer til at være ovre i hjørnet hvor alle mere eller mindre bare lever livet og lander midt i situationer hvor de er nødt til at vove pelsen. At være en helt er noget man lærer, selv soldater der er skrækslagne i kampens hede må ty til rutinen som de har fået indlært og det er ikke anderledes med "normale" mennesker.

Helten, der kommer ridende ind på scenen på den såkaldte hvide hest bliver nemt til en karikatur hvis man ikke holder tungen lige i munden. For mig personligt er det derfor nemmere at skrive om anti-helte. Hellere bonden, der bliver shanghai'et af en "pressgang" og må klare sig ombord på skibet end Nelson himself, hvis jeg må bruge det som eksempel.

2 år siden
2 år siden

Man skal ikke tvinge sin karakter ned i en kasse, hvor vedkommende ikke passer. Jeg tænker ikke selv over, om mine karakterer er helte eller antihelte. Selvfølgelig viser det sig i historien, hvis man lige læser efter det, men det er ikke noget, som jeg f.eks. skriver i deres personkarakteristik. Lad din karakter udfolde sig på den måde, som det nu giver mening for hende :) Helt. Antihelt. Det er ligemeget. Det vigtige er, at hendes udvikling bliver realistisk, og at du ikke tvinger hende ind i nogle valg, der slet ikke matcher hendes personlighed og baggrund.

2 år siden
2 år siden

CCDK, jeg synes det er en særlig god beskrivelse du laver der, og tror jeg vil lade mig inspirere af den til en af mine karakterer. Ellers er jeg personligt igang med en fanatsy-fortælling, hvor den mandlige hovedperson er arketypisk stærk, farlig, ,daredevil, succesrig - ja ret fantastisk. Men har også valgt at give ham nogle "fejl"... Han er vanbvittig arrogant, og det giver problemer, når han "forslker sig" senere i bogen. Og så har han også foet et ret syret psykopatisk træk, som får ham til at indsamle artifakter fra de ofre, han har elimineret og bruge dem som en slags trofæer i sit hemmelige "skattekammer"... Jeg ved ikke om det kan kategoriseres som helt/antihelt?

Kan iøvrigt tilføje, at i nuværende/skrivende kapitel er mandlige hovedperson blevet præsenteret, og han er meget anti-helteagtig som arketype. Han er klodset, nørdet, sjusket af udseende. Men i modsætning til min "naturlige helt" er han venlig, elskværdig, charmerende og lignende... derved får jeg en kontrast mellem de to aktører, som er positiv/negativ på hver sine områder... (Giver det mening?)

Altså. Opsummerende: Ingen mennesker er sort eller hvide. Det er lidt ying/yang... Man er lidt både og... Og det er typisk i livets dilemmaer, at man viser sit sande jeg, som måske nødvendigvis er ying eller yang. (yin og yan???)

Sort-hvid
Sandie

2 år siden
2 år siden

Sandie, nu ham bonden versus Nelson som jeg brugte som et eksempel, bonden er en randeksistens, det er også en grund til at tage ham som helt. Han undrer sig over det som han ser, hvorimod lange beskrivende afsnit set med Nelsons øjne ville virke besynderlige, da skibet er hans hjem.

Tænk Jack Londons The Sea-Wolf, hvis du vil have et kendt eksempel, der har vi outsideren, der lander midt i et miljø, en verden som han er nødt til at overleve i.

Det samme med Partytown, som jeg lige har smidt op i tekster, Walter er en outsider, en randeksistens. Jeg elsker skæve eksistenser, de giver kulør på tilværelsen. Jeg bruger dem måske endda for meget, da jeg har nogle personlige erfaringer på det område som clochard i et år. Når jeg engang kan få mig taget sammen til det skriver jeg måske om det her.

Kontraster i et makkerpar er afgjort et plus ville jeg sige, den naturlige konflikt som de to har imens verden prøver på at gøre kål på dem giver også fortællingen liv, selv når de sidder på deres flade foran bålet. Der er nødt til at være rolige perioder så det hele ikke drukner i action, men der er ingen, der siger, at du ikke kan stikke dem en på skrinet, starte en verbal tvekamp, eller en lille psykologisk tvekamp, når de ikke lige er under direkte beskydning.

Jeg har flere ideer som foregår i samme verden som Partytown, der måske på et tidspunkt kan strikkes sammen til en bog, men jeg har også så meget andet jeg vil have fyret af, så nu må vi se:)

Ham du nævner, trofætypen får mig til at tænke på bogen "Kun kort tid" eller "The Short-Timers" af Hasford også bedre kendt som filmen Full Metal Jacket, hvor der er en fyr, der kaldes Animal Mother, der samler på fødder? Fortælleren er en krigskorrespondent, også en US marine, men en outsider i det rå fodtussemiljø som han ender i.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Helt eller antihelt? er startet 05/05-2015 20:41 af Marie Trappehave (frksortseer) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

13Åh nej! - Ikke igen!
1 time, 36 minutter siden · Kåemer
1640Dagens ord
18 timer siden · Engbo
4Skrivegruppe Midtjylland
20 timer siden · Kato
10Hvad er du taknemmelig for i dag?
22 timer siden · kirstine12
36Dagens Vits
1 dag, 14 timer siden · leviP
0illustrationer
1 dag, 18 timer siden · kirstine12
6Gode danske udviklingsromaner?
3 dage siden · læselyst
2Lysets Engel
4 dage siden · Engbo
1Skrivekursus KBH
5 dage siden · Bondekonen
17Bandeord
9 dage siden · Engbo
26Evolutions forskning.
9 dage siden · Inghard
3smerter når jeg læser
9 dage siden · cronio
11Sand identitet på Fyldepennen
9 dage siden · Dyppepennen
6Verdens bedste roman
11 dage siden · Morpho
8Det at skrive
11 dage siden · WeirdSpace
5Skal vi skrive en gyser sammen?
15 dage siden · smukkehjerte
3Kontraster
0drilsk beskrivelse
16 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Forfatterskole Århus
17 dage siden · Kato
20Erfaringer med forlaget Mellemgaard
19 dage siden · dino

Tekstdebatter

3Kontraster
3Et kuk om kommentarer
19 dage siden · Morpho
5Skriveblokering
1 måned, 8 dage siden · Dizzy76
8Uforståelige digte
2 måneder, 15 dage siden · Agrippo
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
3 måneder, 11 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
3 måneder, 19 dage siden · Pino
6Inspiration
3 måneder, 27 dage siden · leviP
3cliffhang...
3 måneder, 29 dage siden · dino
20Hvordan finder jeg en titel?
4 måneder, 5 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
4 måneder, 9 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
4 måneder, 24 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
4 måneder, 27 dage siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
6 måneder, 16 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
7 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978
4kreative pauser
8 måneder, 7 dage siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
8 måneder, 26 dage siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
9 måneder, 9 dage siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
9 måneder, 16 dage siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
9 måneder, 17 dage siden · sejehugo
0Genre forvirring
10 måneder siden · DenFrieNukleoti...