Ordet er frit · Etiske overvejelser

6 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Kære alle.
Jeg er pt. igang med at forfatte en selvbiografi, og det giver mig nogle etiske overvejelser.

Det er et projekt jeg har været igang med over et par år nu, og jeg har aftalt med mig selv, at jeg først må skrive, når jeg kan gøre det "med kærlighed". Jeg er vel overvejet omkring ikke at kunne gøre det objektivt beskrivende, for sådan virker hukommelsen ikke. Men jeg vil i teksten gøre det meget tydeligt, at der er tale om mine erindringer, og at de selvfølgelig er farvet af, hvad min hjerne husker, og hvilke følelser, der er forbundet med, hvilke episoder.

Jeg ønsker samtidig at kunne skrive om episoder, der inkluderer andre personer, på en nuanceret måde ( det er blandt andet dét jeg mener med "med kærlighed").
Det er ikke min hensigt at ville hænge nogen ud, men mine erindringer, såvel som alle andres, vil jo indebære andre mennesker (familie og venner osv.).

Og her er det jeg bliver lidt i tvivl - hvis dette overhovedet bliver udgivet nogen steder, eller mine bekendte læser det, hvordan sikrer jeg mig, det bliver gjort på en ordentlig måde - skal jeg tale med de implicerede først, eller skal jeg blot anonymisere dem i teksten?

Hvad synes i?

På forhånd mange tak for jeres tid.

6 år siden
6 år siden

Skriv det du føler, på den måde du føler det! Hvis det føles rigtigt Er det rigtigt!
Du kan jo ikke træde nogen over tæerne, ved at fortælle din opfattelse af tingene, ikke hvis dem du fortæller om, synes du er vigtig nok i deres liv, i alle tilfælde.

6 år siden
6 år siden

Det er noget man må beslutte. Hvis det du skriver kan fornærme nogen, hvor meget betyder deres sympati så for dig? Er den vigtigere end virkeliggørelsen af din bog?
Det er et tungt valg, som du må gøre. Men sov på det et par nætter.
Du bør også spørge dig - ville din bog blive væsentlig ringere hvis visse kritiske detaljer blev udeladt?
Og endnu et spørgsmål må du besvare: Er de "giftige" afsløringer netop det der er kernen i fortællingen? Eller er de kun biting?

En ting ville jeg lægge vægt på: Hvis du skal udlevere andre, må du som minimum også udlevere dig selv!

Bedste ønsker.

6 år siden
6 år siden

Tak for jeres input. Det er altid brugbart at supplere sine egne overvejelser med andres.

I forhold til at udelade "afslørende" og personlige forhold, så er det hele kernen i bogen, og noget der kommer til at ødelægge fortællingen, det samme gør sig lidt gældende, hvis jeg ikke afslører min relation til de nævnte personer, fordi der er stor forskel på om det er nær familie eller en bekendt. Så det føler jeg heller ikke rigtig er en mulighed.

Men jeg synes bestemt det er et rigtig godt råd at tænke over at være ærlig og nuanceret om sig selv, når man også "udleverer" andre.

Det ligger mig faktisk meget på sinde, at bogen og mine erfaringer også gerne skulle kunne passeres videre som: de menneskelige fejl vi alle laver.

Og sådan vil jeg også gerne beskrive de andre personer; nuanceret, på godt og ondt, menneskelige. og vigtigst af alt vil jeg gerne debatterer, hvor vi placerer et skyldsspørgsmål i forhold til overgreb, omsorgssvigt osv. - og om det overhovedet er relevant.

6 år siden
6 år siden

Bare skriv! Skriv lige præcis så giftigt eller så afslørende som du tænker det. Så kan du altid redigere de værste afsnit lidt bagefter, hvis du har givet for meget gas. Det vigtigste må være historien. Når du har skrevet den ud, så du føler at det er sandheden der står (altså din version af den), så kan du bedre efterfølgende se på muligheden for at anonymisere eller evt. formilde visse passager. Hvis du derimod fra starten tænker at du skal tage hensyn og ikke såre med din tekst, risikerer du at den bliver fad og uden nerve og farve. Der er med garanti noget, som du VIL have med. Det er sikkert også her det rykker, så giv den gas, skriv og ret bagefter, hvis du frygter for responsen. Dit første skriv er alligevel privat. Det er ikke noget som du behøver at vise nogen eller få deres accept til at skrive.
Bare skriv!

Mikala

6 år siden
6 år siden

Kære Mikala.

Mange tak for dit råd - det fik mig faktisk lige ud af min skriveblokade!
Det var lige præcis sådan jeg gjorde, inden jeg kom til at tænke (for meget) :-)

Så mange tak for et super brugbart råd, og tak allesammen for jeres tid.

Hav en dejlig weekend.

- Heidi

6 år siden
6 år siden

Jamen, tak, frkheidi! Det var dejligt at læse. Selv god weekend og held og lykke med teksten!

Mikala

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Etiske overvejelser er startet 12/05-2015 21:10 af frkheidi og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
20 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 9 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 9 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 4 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?