Ordet er frit · Mellemgaard

33 svar
Senest opdateret 4 år siden · 12 bruger(e) deltager
4 år siden

For to år siden har jeg skrevet følgende på Fyldepennen om forlaget Mellemgaard:

"Det er efter min bedste overbevisning bedrag"

Bedrag er imidlertid en juridisk betegnelse for en kriminel handling, og forlaget Mellemgaard har ikke begået noget ulovligt, derfor kan jeg ikke bruge ordet bedrag. Det beklager jeg og trækker hermed min udtalelse tilbage.

Yderligere har jeg sagt at Mellemgaard kræver 15.000 for at udgive en bog. Information som jeg har hentet andre steder på nettet (blandt andet her: http://bogmarkedet...ller-uden-tilskud) og frabekendte, som har opgivet dette beløb, når de har været personligt i kontakt med Mellemgaard.
Jeg har blot viderebragt, hvad jeg troede var sandheden, men hvis mine informationer er usande, beklager jeg naturligvis. I sagens natur har jeg ikke snakket med alle, der har udgivet på Mellemgaard, så jeg kan ikke udtale mig om, hvad der er deres normale praksis. Jeg trækker derfor min udtalelse om de 15.000 tilbage.

I sammen omgang skrev jeg, at Mellemgaard udgiver alt. Ligeledes er det noget, jeg har læst flere steder på nettet. Blandt andet her: http://danskforfat...atteren_01_14.pdf (side 5) Igen må jeg beklage og trække mine udtalelser tilbage.

Til sidst har jeg skrevet at Mellemgaard er et selvudgiverforlag. Også det er noget jeg har læst på nettet. Blandt andet her: http://www.b.dk/ku...r-ligegyldigheder Hvis ovenstående information er usand, beklager jeg. Min udtalelse er hermed trukket tilbage.

Alt i alt gives hermed en UFORBEHOLDEN undskyldning til forlaget Mellemgaard. Alle ovenstående udtalelser er nu trukket tilbage, og jeg kan kun gentage, at jeg af et ærligt hjerte troede jeg blot viderebragte sandheden.

Jacob K

4 år siden
4 år siden

Okay, nu bliver jeg så NØDT til at spørge (da jeg er et hamrende nysgerrigt menneske):
Er der én eneste herinde der enten selv eller nogen de kender (eller måske kender nogen der har hørt om en som MÅSKE ...) er blevet udgivet på Mellemgaard uden at betale for det?

4 år siden
4 år siden

Det er en evigt tilbagevendende historie med, at de tager 15.000 kr., så jeg har virkelig på fornemmelsen at det er fast procedure for dem.

4 år siden
4 år siden

Jeg er da nysgerrig ligesom Eddie:
Hvad har foranlediget indlægget fra jacop k?
Hvad har andre af Fyldepennens brugere haft af dokumenterbare oplevelser med forlaget Mellemgaard?

Med venlig hilsen
Kattegat

4 år siden
4 år siden

Tak for linksene. Tror kun jeg havde læst den ene tidligere :)

Jeg bed mærke i, at forlagsdirektøren i den ene artikel siger: "Vi er et lille forlag, og vi bliver nødt til at finde alternative måder at få udgivet vores bøger på, hvis vi skal klare os."

Lille? Hvordan definerer man lille, når der i en anden artikel står, at de udsender omkring 150 titler om året? Og ifølge en anden artikel (alle artikler henvises der til i debatoplægget) udgiver 10-20 titler om måneden?

Med den mængde arbejde der ligger i at gøre bøger udgivelsesklar, bør der da være en del mennesker ansat for at få alle de bøger igennem de forskellige trin.

4 år siden
4 år siden

Eddie skriver:

"Er der én eneste herinde der enten selv eller nogen de kender (eller måske kender nogen der har hørt om en som MÅSKE ...) er blevet udgivet på Mellemgaard uden at betale for det?"

Ja, det gør jeg. Anne Lützhöft, som har udgivet en række bøger der. Jeg har fulgt hendes forfatterskab fra begyndelsen, og mener ikke, at hun har betalt noget som helst. - El lille forbehold: Jeg ved ikke dette hundrede procent, men da jeg omgås Anne jævnligt kunne jeg dårligt undgå at have hørt det.

Jeg har selv haft et manuskript liggende hos Mellemgaard. Det blev så af andre grunde ikke til noget med udgivelse, men jeg blev aldrig afkrævet penge.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Problemet med internettet er, at det på mange måder er en kæmpe skraldespand af usorterede informationer og rygter. Derfor skal man tage sig i vare, når man i eget navn bringer ubekræftede oplysninger videre på skrift, for så fanger bordet, og det kan i værste fald resultere i injuriesager og erstatningskrav.

Nok har vi trykkefrihed, men vi har ikke ansvarsfrihed.

Hvad angår forlagsbranchen, så har den udviklet sig til at være et sandt morads, i værste fald med fælder for både debuterende og etablerede forfattere, for som jeg skrev i et tidligere indlæg, så er der ingen der investerer penge i et bogværk, hvis de ikke ser en mulighed for, at værket kan financiere sig selv, og helst også bringe overskud. Uden overskud er der ikke penge til at satse, men selv med en vis grad af villighed til at satse, så er der grænser for, hvor langt et forlag kan gå, i særdeleshed med værker, der henvender sig til smalle læsergrupper. Det må vi leve med, for vi er nu en gang ikke mere end omkring 5 millioner, der kan læse dansk.

Det er derfor helt naturligt, at der er dukket forskellige forlagsgrupperinger op, som tilbyder forfattere at udgive mod medfinansiering, medens andre forlanger færdigredigere manuskripter. I begge tilfælde kan det koste alt fra 6.000,- til et sted oppe mellem stjernerne, helt afhængigt af værkets størrelse og kvalitet. Nogle er så heldige og får støtte fra en fond til udgivelsen, og det gælder hvad enten værket udgives på et af de store forlag eller et medudgiverforlag. Heraf kan man slutte, at de, som bestyrer fondsmidlerne, ikke har black-listet medudgiverforlag.

Til gengæld er der for disse forlags vedkommende sket en udvikling hen imod et højere honorar (20-50%), men igen, intet er sort og hvidt, så man kan ikke bare sige at 2 og 5 er lige.

Jacob K nævner et eller andet sted, at fordelingen er 15% til forfatteren og 85% til forlaget. Det er ikke korrekt. Han glemmer, at i de 85% ligger ca. 40% gemt til boghandleren. Selv får jeg f.eks. 20% på de to bøger, som jeg foreløbig har fået udgivet, med en tredje lige om hjørnet.

På følgende finder du plusord's liste over danske medudgiverforlag, hvortil kommer forlag med egne hjemmesider som CanPublish, Linje H, Bogmarkedet. Bemærk, at plusord tager forbehold for at alle oplysninger er korrekte.

http://plusord.dk/...Forlagsguiden.pdf

Af en eller anden grund er Forlaget mellemgaard blevet gjort til skurk her på Fyldepennen's debatsider. Jeg er endda selv blevet skudt i skoen at gå forlagets ærinde, blot fordi jeg fortalte om mine oplevelser, som er positive, ligesom Marie Trappehaves.

Et af de stående postulater er, at forlaget kun udgiver bøger mod medfinansiering. Det har jeg undersøgt, og det er ikke korrekt. Som eksempler kan jeg nævne Jan Johansen biografien, skrevet af Peter Faber som netop er udkommet, og flere romaner af Nina Belling, som er en etableret forfatter.

For mit eget vedkommende var mit tilskud til min første roman, Vi er ikke alene (> 300 sider), på 15.000,-. Det er faldet til 12.000,- for mine to følgende romaner, Stjerneport Brorfelde, som udkom i oktober 14, og Måneceller, (begge > 300 sider) som er lige på trapperne. Mit mål er naturligvis, at bøgerne skal komme til at sælge så godt, at efterfølgende bind i serien finansieres 100% af forlaget. Til sammenligning ville det have kostet mig det samme eller mere, hvis jeg havde betalt for professionel beta- og korrekturlæsning. Kvaliteten? En af de ting, som er fremhævet i anmeldelser af mine bøger er, at de er behageligt fri for stavefejl og fejl i grammatikken, og det er bestemt ikke min fortjeneste alene.

Jeg håber mit indlæg må bidrage til, at debatten i Fyldepennen fremover bliver mere baseret på facts, som vi alle kan have glæde og gavn af.

4 år siden
4 år siden

Nu vil jeg så lige sige, at vi andre os har talt ud fra facts - fra vores egen oplevelse af at have sendt manuskript ind.
Det er selvfølgelig rart at høre en andens perspektiv, men for mig handlede det personligt aldrig om, hvorvidt forlaget udgav alt, tog penge fra alle osv. For mig handlede det om det faktum, at forlaget i sin tid ikke fortalte på deres hjemmeside, at de havde medfinansering. Jeg følte, at jeg havde spildt min tid og på sin vis var blevet lokket i en fælde. "Ja, vi vil gerne udgive dig ... men du skal liiiiige betale de her 15.000 kr. først". Havde jeg vist, at medfinansering hos dem var en ting, så havde jeg aldrig sendt mit manuskript ind.
Forstå mig ret: Jeg har ikke noget mod forlag der har medfinansering og selvudgivelse. Det er deres ret. Men jeg har noget imod det, når forlaget så ikke spiller med åbne kort og fortæller, hvordan tingene hænger sammen for folk, der sender noget ind til dem. Det er Mellemgaard så heldigvis begyndt på nu. Siden der virkelig er folk, der har fået udgivet gratis, tåler jeg også deres forklaring bedre :)
Jeg spildte min tid. Forlaget spildte sin tid. Jeg synes stadigvæk, at de skulle have spillet med åbne kort fra starten af. Det er kun der, mit problem ligger og altid har lagt.

4 år siden
4 år siden

Hej Jacob - man får sgu' næsten tanken, at du er blevet truet til at trække dine ytringer tilbage? Det er næppe (forhåbentligt) tilfældet, men det er da interessant at det pludselig er blevet dig SÅ magtpåliggende at rense Mellemgaard. Du har måske selv en bog på vej ud der? ;-)

Storyman

4 år siden
4 år siden
#9 Tula

At Forlaget Mellemgaard er blevet gjort til skurk her på Fyldepennen er vel nok også fordi der er så mange forfattere her, der enten selv eller har venner/bekendte, der har haft erfaringer med dem.

"Mange bække små" siger man og summen af det giver sgu nok meget godt et rimeligt billede af sandheden.

Jeg har aldrig selv haft et manuskript inde hos Mellemgaard, men kender flere der har det. Og deres erfaringer er jo nogle af dem, man kan læse her på Pennen og også mange andre steder på nettet.

Hvad jeg til gengæld HAR haft er en del anmelderbøger. Som oftest er det forfatterne selv der kontakter mig (så meget for hjælp til markedsføring), og hvis jeg a) finder bogen interessant eller b) kan risikere at få ondt af forfatteren, fordi det er en debutant, kan jeg godt finde på at sige ja.

Bortset fra to forfattere som jeg har læst af, er bøgerne generelt temmelig fejlbehæftede, så deres redigering og korrektur er til tider noget sløset.
Det er synd for forfatterne.
Jeg fik så en mail om at det var blevet forbedret og at de havde smidt flere ressourcer ind, men da jeg ikke har læst andre Mellemgård-bøger end af den ene af forfatterne (som jeg VED kan skrive), skal jeg ikke kunne sige om det er blevet bedre.

Hvor jeg finder det problematisk er netop som en anden skrev tidligere. Gennemskueligheden i hvad pengene bliver brugt til.
Andre selvudgiverforlag tager ikke 85%, netop fordi der bliver skudt penge ind.

Og igen, der ER altså almindelige forlag, der bærer hele den økonomiske byrde, der stadig tager debutanter ind. Javist, det er blevet sværere, men da ikke umuligt.

4 år siden
4 år siden

Lad mig starte med at sige, at jeg ikke er i tvivl om, at Mellemgård udgiver gode bøger af gode forfattere. Men min interesse i Mellemgård ligger ikke i dens succeser, men i det som ikke er så nemt at se.

For nogle år siden begyndte jeg at lægge mærke til indlæg på forskellige forfattersider, hvor skribenterne fortalte, hvordan de havde sendt et manus ind til et forlag, meget hurtigt havde fået positivt svar, men at forlaget ikke kunne stå for alle omkostningerne selv.

De fleste var lidt usikre på, om de skulle svare ja.

I starten blev der sjældent sat navn på forlaget (vi forfattere er et forsigtigt folkefærd - vi vil jo nødig fornærme forlagene, så de måske slet ikke vil have noget at gøre med os), men efterhånden - hvilket debatterne på Fyldepennen også bærer præg af - blev navnet Mellemgård nævnt oftere og oftere i disse debatter.

Det var der, jeg begyndte at interesse mig for forlaget - fordi jeg selv skriver, og fordi jeg finder forlag og bøger fascinerende (og, nå ja, så er jeg også bibliotekar).

Som Anne Christine V. Eriksen nævner, var problemet tidligere, at Mellemgård ikke tydeligt skrev på deres hjemmeside, hvad man som håbefuld indsender af sit manuskript kunne opleve: Et positivt svar, men at der altså skulle penge til fra et andet sted.

I løbet af de sidste par år har Mellemgård tilføjet en uddybning: "Vi modtager gerne fondsmidler, sponsorater eller lignende tilskud til produktionen".

At de ikke tidligere har skrevet det på hjemmesiden kan skyldes, at de gerne har villet undgå et BOD-mærkat. Som de skriver: "Men Forlaget mellemgaard er ikke et selvudgiverforlag".

Jeg har ikke noget imod BOD-udgivelser. Eller at forfatteren smider nogle penge i produktionen (i det tilfælde vil jeg så mene, at forfatteren skal have mere end 15%). Men jeg synes, det skal være klart, hvilket slags forlag man har med at gøre. Det gælder både for forfatterne (som så ikke bliver negativt overrasket over, at der skal penge på bordet) og bibliotekerne.

At forlaget modtager "fondsmidler, sponsorater eller lignende tilskud til produktionen" lyder jo pænt, men jeg vil gætte på, at pengene ofte kommer fra forfatterne selv. Så kan man jo sige, at det er forfatterens eget valg.

Som der nævnes i artiklen: " Forlag: Med eller uden tilskud":
"Hvis tredje mand siger god for et værk, så står det stærkere. Derfor er der forskel på, om tilskuddet kommer fra fonde og legater - eller fra forfatterens egen lomme eller kassekredit," siger Lotte Garbers, formand for Dansk Forfatterforening."

Og det er her, vi begynder at bevæge os ud i en gråzone. Hvis man modtager en positiv tilkendegivelse fra et forlag om, at de gerne vil udgive ens bog, men at der skal tilskud til ... vil man som forfatter så ikke se det som, at ens bog er blevet vurderet udgivelsesværdig? Det er godt, men der er bare ikke penge i forlagets lommer til at finansiere bogen.

Jeg kan godt forestille mig, at jeg ville tænke: "Jamen, hvis jeg gør det denne gang ... så har jeg fået bogen ud. Jeg kan dele den med andre, og bibliotekerne og læserne opdager mig, og så vil næste bog blive nemmere at få udgivet på almindelige vilkår ..."

Da jeg ligesom Eddie er nysgerrig af natur, tog jeg et kig på Mellemgårds hjemmeside. Allerede inden da havde jeg bemærket, at når jeg hørte dejlige historier om meget unge forfattere, der endelig var kommet igennem nåleøjet, var forlaget ofte Mellemgård.

Man kan jo vælge at se sådan på det, at Mellemgård er klar til at give de unge forfattere chancen før nogle af de andre forlag. At de tør satse (med eller uden fondsmidler, sponsorater eller lignende tilskud).

Jeg fandt nogle af de unge forfattere på hjemmesiden og tjekkede, om deres bøger havde fået en lektørudtalelse. Lektørudtalelsen er en vurdering, som bibliotekerne bruger til at købe ind efter. Lektørudtalelser kan i øvrigt ses på bibliotek.dk seks måneder efter, de er blevet lavet.

Angående lektørudtalelsen vil jeg lige nævne, at en lektørudtalelse faktisk kan være ganske glimrende, men hvis der bare er et lille punkt, hvor lektøren er lidt negativ ... det kan have enormt store konsekvenser for bibliotekernes indkøb.

Jeg husker ikke nøjagtig, hvilke forfattere jeg brugte i min lille personlige "stikprøve" undersøgelse, men jeg husker endnu, hvordan en bestemt bog fik en hård udtalelse. Jeg fandt den efterfølgende på ereolen for selv at tage stilling. Jeg læste ikke hele bogen - det var ikke nødvendigt. Efter min mening manglede forfatteren en hel del, før denne kunne gøre sig håb om en udgivelse. Og jeg blev virkelig trist på forfatterens vegne. Måske bare et par ekstra år på "skolebænken" havde gjort denne historie - uden tvivl forfatterens hjertebarn - til det den skulle være. Men nu vil den for evigt været fastlåst i sin nuværende form - og kun være at finde på syv biblioteker.

I forbindelse med denne debat fik jeg lyst til at lave en ny "stikprøve" undersøgelse (meget uvidenskabelig). Jeg har kigget på Mellemgårds udgivelser under fanen "Fantasy" på deres hjemmeside. Ud af 45 titler har 12 titler solgt til mellem 50 og 86 biblioteker. Omkring 24 har solgt til under 20 biblioteker.

Til min overraskelse opdagede jeg så, at en del af de nyere titler fra 2013 og frem tilsyneladende slet ikke er blevet tilbudt bibliotekerne. Bøgerne er at finde i bibliotek.dk, men hvis de ikke dukker op på listen, når bibliotekerne indkøber bøger hver uge ... så ved bibliotekerne faktisk ikke, at de eksisterer. Det drejede sig om 11 titler. Cirka lige så mange blev tilbudt bibliotekerne.

Det kan være svært at slå igennem som forfatter. Eller bare gøre opmærksom på at man eksisterer. Bibliotekerne er et godt sted at få sine bøger ud - plus at man får bibliotekspenge for de eksemplarer, der står på hylderne. Hvilket er lig med en stabil økonomisk indtægt. Så det er meget vigtigt at få en god lektørudtalelse.

4 år siden
4 år siden

Hvor herligt at få en fra biblioteksverdenen med i debatten, for så kan vi måske få uddybet emnet 'lektørudtalelse' med nogle professionelle input.

Af DBC's hjemmeside har jeg forstået, at forudsætningen for at få en lektørudtalelse er, at ens bogværk får en materialevurdering og bliver bibliotekskatalogiseret. Denne katalogisering sker efter ganske entydige regler, men alligevel virker det som om der findes et ikke offentligt tilgængeligt sæt kriterier for en yderligere frasortering af bøger, for af de ca. 17.000 bøger der udkommer om året skulle de ca. 9000 være skønlitterære værker. Af dem er det kun ca. 6.000 som bibliotekskatalogiseres og af dem ca. 4.200 som får en lektørudtalelse.

Kan du forklare, hvorledes denne fravælgelse af ca. 1/3 af alle skønlitterære værker finder sted?

4 år siden
4 år siden

Hej ITAPELET

Jeg er desværre ikke særlig godt inde, hvad der sker, når en bog udvælges til en lektørudtalelse.

På denne side står der noget om selektionskriterier:
http://www.dbc.dk/...-lektorudtalelser

Men lige for at citere: "Der foretages et skøn af hvilke titler der, indenfor den økonomiske ramme, vil være størst interesse for at få udarbejdet lektørudtalelser om for folke- og skolebiblioteker:"

Hvorfor omkring 3000 skønlitterære bøger ikke bibliotekskatalogiseres ... det ved jeg ikke. Det lyder af et meget højt talt. Umiddelbart vil jeg gætte på, at nogle BOD bøger sorteres fra, men jeg ved det ikke.

4 år siden
4 år siden
#13 Tula

Nåh, for søren da ... jeg har da vist trådt nogen over tæerne.

Nu er jeg blevet kontaktet af benævnte forlag, som synes at mine udtalelser her i debatten er fornærmende. Men da jeg ikke ønsker at fortsætte den dialog og jeg i øvrigt ikke mener at jeg har noget at skjule, lægger jeg svaret her i debatten. Det er jo også den, der har foranlediget henvendelsen.

Jeg vil gerne tilstå at jeg ikke har det store indblik i injurie-lovgivningen, men når jeg genlæser mit indlæg, har jeg skrevet:

"Bortset fra to forfattere som jeg har læst af, er bøgerne generelt temmelig fejlbehæftede, så deres redigering og korrektur er til tider noget sløset."

Okay, jeg kan IKKE sige at "bøgerne er generelt temmelig fejlbehæftede", da jeg i sagens natur ikke har læst alle deres udgivelser. Jeg kan ikke nå at læse 10-15 bøger om måneden, eller hvor mange det nu er, de udgiver.

Den udtalelse må jeg trække tilbage, og det har jeg så hermed gjort.

Men det jeg KAN sige er at de bøger JEG har haft imellem hænderne - både som anmelder og som privat læser - har givet MIG det indtryk at visse af bøgerne ofte er dårligt korrekturlæst.

Jeg er selv forfatter med flere udgivelser bag mig, og jeg ved også hvilket enormt arbejde der ligger bag en bogudgivelse og hvor mange øjne og redigeringer der er på en bog, og alligevel kan der slippe noget igennem.

Derfor vil man heller aldrig læse i en af mine boganmeldelser at jeg brokker mig over enkelte slåfejl eller fejl i kommateringen medmindre det er meningsforstyrrende. Shit happens, det kan ikke undgås. Jeg kunne ikke drømme om at påpege den slags fejl.

Derfor er fejlene desto mere synlige i visse af de udgivelser jeg har haft fingrene i. Nu vil jeg ikke trække eksempler frem her, for det har forfatterne til de pågældende bøger ikke fortjent, men fx i den seneste jeg anmeldte skiftede en persons navn stavemåde flere gange i løbet af 1½ side. Der var også flere stavefejl i bogen.

Og denne udgivelse ligger EFTER den mail, jeg fik hvori de påpegede at de havde strammet op på redigeringsprocessen.

Jeg medgiver dog at mange af de udgivelser jeg har læst ligger FØR den tid, da jeg nu for det meste holder mig fra udgivelser fra benævnte forlag.

Dog kan siges at jeg personligt har oplevet halve sætninger og i det hele taget sjuskefejl med sproget.
Jeg har læst uddrag med dårligt sprog.
Jeg har læst uddrag fra udgivelser i forlagets katalog, hvor der var fejl i.
Jeg har læst andre bogbloggeres anmeldelser, hvor tilsvarende bliver pointeret.

Alt i alt er det mine egne erfaringer, der har givet mig det indtryk, og det indtryk kan forhåbentlig aldrig blive injurierende.

4 år siden
4 år siden

Så kan vi altså lære at man skal være nøjeregnende med hvordan man formulerer sig. (Det forsøger vi jo også at være når vi skriver bøger!)

Og man kan indse at man godt kan være en dygtig forfatter uden i en normalt afslappet debatform at være juridisk knivskarp i sine udtalelser.

Der er andre emner hvor man får på hatten hvis man generaliserer uden dokumentation. Det har jeg selv prøvet.

Hvis nu nogen skrev: "bøger fra Gyldendal er ofte fulde af fejl og dårlig redigering."
- hvad ville der så ske ved det? Sikkert ingenting. For de fleste ville tænke at det ikke kan have noget på sig. Forlaget ville nok finde det under sin værdighed at blive fornærmet. Og lade personen selv om at gøre sig til grin.

Nu er jo ikke alle forlag i Gyldendals sko. Og hvis et mindre forlag ser sig angrebet fra mange steder - "mange bække små" - så kan det jo fristes til selv at gå i sulet på kritikken. Og det kan man jo også godt forstå.

Vi mange, der ikke er i stald hos Gyldendal, har glæde af at der findes mange andre forlag. Det er nok ikke vi mindre gloriøse bogskrivere der skal være dem der får mindre forlag til at sige: "Vi lukker. Vi gider sgu ikke!" Det må være nok at det sker på parnasset hvor de, der intet har at miste, befinder sig.

Skal man kunne få udgivet en bog hvis man er uden talent, men har lommen fuld af penge?
Som nogenlunde liberalt indstillet mener jeg, at selvfølgelig skal man da det!
På den anden side mener jeg også at man ikke behøver reagere med fornærmelse fordi man ikke lige har 15.000 at betale for en udgivelse.

Som så ofte tror jeg at man bør tilstræbe et kompromis:
Jeg synes det er ok at betale hvis man har råd og ikke kan få udgivet på andre måder.
Men jeg mener også at forlagene bør være lidt selektive:
Enten er man en bogtrykkervirksomhed der trykker hvad som helst mod betaling - eller også har man et kvalitetsfilter på, så der både for forlag og forfatter vil være en lille smule prestige i udgivelsen.

Det skal helst ikke gå sådan at en forfatter, der får udgivet en bog, viger uden om når der spørges til forlaget.
Man skal med glæde kunne nævne sit forlag!
Og hvis det har kostet forfatteren lidt penge, så skal alle vide at bogen er OK, men man har måttet bære lidt med på omkostningerne.

Jeg er ikke virksomhedskyndig, men:
Jeg ville foreslå at man delte sin virksomhed op i et kvalitetsforlag med grundig korrektur og redigering - blot med krav om medbetaling - og så en "BOD-agtig" gren under andet navn, hvor forfatteren, koste hvad det vil, kan få udgivet, men hvor forfatteren selv tager det fulde ansvar for kvaliteten af værket.
Så kan disse to virksomheder under samme hat (men med forskelligt navn) måske nyde godt af at pengene til sidst samles under den samme konto til glæde for forlagets fortsatte eksistens. Men der kan køres lidt "give and take" så midler fleksibelt kan strømme begge steder efter behov.
En virksomhed skal passe på at dens navn ikke får en uheldig klang, for i dagens Danmark får selv spæde røster nemt en mikrofon at råbe i! Og skingre råb kan brede sig selvom de måske ikke altid er retfærdige.

DK er et meget lille land og vi skal nok som mindre signifikante forfattere give hinanden lidt plads. De forhold vi brokker os over kan faktisk blive værre endnu! Vi bør ikke se forlag som modstandere.
Vi hader jo ikke Gyldendal fordi vi får et nej til udgivelse.
Derfor skal vi nok heller ikke hade dem der siger ja. (Blot på visse pekuniære betingelser.)

Vi er nok ikke fornærmere fordi vi er talentløse. Højst kede af det.
Men vi fornærmes måske lettere når vi ikke har råd til at betale?
(Fordi denne konstruktion netop ikke berøver os den illusion at vi er skide gode og fortjener bedre?)

4 år siden
4 år siden

Jeg har bevæget mig rundt på Fyldepennen, siden jeg var i starten af tyverne. Jeg har også engang imellem været forbi HUFs side.

Ud fra hvad jeg har oplevet i de år, er det min opfattelse, at forfatter-folket er meget forsigtige i deres offentlige kritik af, hvad de har oplevet hos forlagene. Ja, jeg vil næsten sige, det grænser til det paranoide.

Hvad Tula oplever nu ... er vel så bare et bevis på, HVORFOR vi er så forsigtige. Jeg synes, hun formulerer sig pænt. Hun står ikke med et skilt, der siger "Død over forlaget Mellemgaard!" Måske formuleringen ikke er knivskarp, men forestil jer en "debat", hvor man hele tiden skal være knivskarp, hele tiden skal pakke sine meninger ind i "ja, det er så min mening" eller "det er noget jeg tror".

Det er en del år siden, jeg første gang opfattede de første spæde pip, der gik på "jeg har fået tilbudt udgivelse, men det vil koste mig omkring 15.000".

Dino siger: "... for i dagens Danmark får selv spæde røster nemt en mikrofon at råbe i! Og skingre råb kan brede sig selvom de måske ikke altid er retfærdige."

Det er så netop MIN opfattelse, at de spæde røster har været at høre i krogene i mange år. At de først rigtig slår igennem nu ... det er - og det er så igen MIN mening - fordi der efterhånden er så mange af dem.

Forfattere er forsigtige. De hænger meget nødig forlagene ud. Jeg har selv et par (gamle) oplevelser i bagagen, som jeg ikke har delt offentligt (og btw, det var ikke oplevelser, der havde noget at gøre med Mellemgaard).

Forlaget Mellemgaard har så lavet nogle tiltag for at imødekomme nogle af kritikpunkterne. De skriver på deres hjemmeside, at tilskud til udgivelse i visse tilfælde kan være nødvendige. De har også strammet op på korrekturen.

Det er godt. Men hvad er det man siger? At der skal ti gode gerninger til at opveje en dårlig? Hvis Mellemgaard modtager kritik nu, er det måske på grund af beslutninger, de har taget igennem de sidste år. At ændre nogle personers kritiske indstilling til forlaget, vil måske kræve et par år, hvor der ikke er noget at være utilfreds med, så de kritiske røster dør hen.

4 år siden
4 år siden

Undskyld, Dino, men du kommer altså til at uddybe dit indlæg.
Som jeg læser det, mener du at kritikerne af Mellemgaard er dem som ikke har 15.000 til at betale for en udgivelse og derfor er fornærmede?

Det er jo ikke sådan det hænger sammen.
Mange af de spæde røster som kritiserer dem, er jo netop folk som enten HAR betalt og har haft en dårlig oplevelse, eller folk som os - mindre gloriøse forfattere - der omgiver sig med mindre gloriøse forfattere og håbefulde forfatterspirer dag ud og dag ind.
Spæde røster SKAL sgu da netop have en mikrofon, for uden den mikrofon ville de ikke blive hørt, og dermed vil enhver bondefangervirksomhed (bemærk, at jeg ikke nævner navne her) have fuldstændig frit spil.

Jeg har ikke selv haft kontakt med benævnte udgivelsesvirksomhed, bortset fra at jeg engang har overhørt en ret interessant samtale mellem deres ... sælgere i toget på vej til en bogmesse, men jeg kan garantere for at hvis der kommer en ung forfatterspire til mig og fortæller at de er blevet tilbudt udgivelse mod de berømte 15.000, så vil jeg bede dem om at tænke sig meget grundigt om.
Og selv hvis de virkelig ønsker at fortsætte samarbejdet, vil jeg bede dem om at sige nej til at begynde med, for så falder prisen tilsyneladende til 12.000. Modstræbende forfattere er åbenbart nemmere at sælge til den smalle målgruppe end villige.

Har jeg sagt noget injurierende? Så undskylder jeg hermed. Dette indlæg er baseret på min holdning, fortællinger fra andre og mine følelser, ikke på facts.
Har jeg fornærmet nogen? Uuuups.
Jeg har absolut intet at udsætte på forfatterne. Hvis det endelige produkt ikke er i orden, er det ikke deres skyld. De har betalt 12-15.000 for noget der BURDE være i orden.

Mvh
Eddie

4 år siden
4 år siden

Hov, glemte helt:
Tak, Kåemer, for dit eksempel på en forfatter der ikke har betalt selv.
Det var rart at høre.

Mvh
Eddie

4 år siden
4 år siden

"Skal man kunne få udgivet en bog hvis man er uden talent, men har lommen fuld af penge?"

Copyright OG det at forfatteren overhoved får noget for det skrevne er faktisk en meget ny ide set med historiske øjne. Før i tiden var det udelukkende trykkeren og bogsælgeren der fik penge ud af det skrevne ord.

De store japanske mammut-romaner før Meiji blev næsten udelukkende skrevet af fattige eksistenser. Det samme var tilfældet i Europa. Jeg siger ikke at alt var fryd og lagkage i "de gamle dage" men måske var 1900 til 2000 guldalderen?

4 år siden
4 år siden

Jeg er skam helt enig i at der skal være en smule prestige i at få udgivet en bog. Og hvis det har kostet 15.000 ,- burde prestigen ikke være mindre, da man så kan forvente et bedre produkt. Men det er jo snarere omvendt.
"Enhver kan jo få udgivet hvis man betaler ..."

Men jeg ser nu sådan på det at det koster noget at udgive en bog. Og hvis der udgives 1000 eksemplarer, så bliver det 15 kr pr bog. Og det tror jeg ikke er nok. Mon ikke der skal mere til? (Som så forlaget betaler.)

Hvis man betaler 15.000 og intet får - så er jeg enig i at man må føle sig snydt.
Der er også et andet problem: Hvilke bøger kaster weekendavisens og politikens anmeldere sig over? Bøger fra betalingsforlag? Måske ikke lige som højeste prioritet!?

Derfor håber jeg betalingsforlag gør sig umage og leverer varen, så en udgivet bog altid er OK.
Og så holder "BOD-bøger" under et andet firmanavn.

4 år siden
4 år siden

https://www.fyldep...ebatter-om-forlag
Så ved vi da, hvad det her handler om. Det er jo fuldstændig absurd, at man ikke må give udtryk for sin holdning uden at få et forlag på nakken. Jeg havde ellers håbet på, at Tulas oplevelse var en enkeltstående ting.

4 år siden
4 år siden

Tak for dit link til DBC, Pernille.

Den side kender jeg udmærket, men som jeg skriver, så er en forudsætning for at få en lektørudtalelse, at en bog forinden er materialevurderet og dermed bibliotekskatalogiseret, hvilket du kan læse om i nedenstående.

Her står der intet om skønlitteratur, hvilket jeg fortolker sådan, at al skønlitteratur skal bibliotekskatalogiseres.

Jeg tror problemet er, at bogmarkedet har ændret sig siden disse kriterier blev udarbejdet, og at DBC's medarbejdere famler lidt rundt, indtil de får nye sorteringskriterier, for det er min oplevelse at der vurderes forskelligt, afhængigt af hvilken medarbejder der har sagen.

Desuden har DBC indført et, så vidt jeg har forstået, nyt begreb (omtalt i et tidligere indlæg her på Fyldepennen), 'eksterne konsulenter'.

I de eksempler jeg har kendskab til (foreløbig fire fra to forskellige forlag) har de med tre linier nedsablet de værker de har læst, og deres vurdering kan ikke ankes, selv om den er holdt i så generelle vendinger, at man kan have sine tvivl om, hvorvidt de overhovedet har læst bøgerne.

Det jeg har mest imod ved denne form for selektering er, at vurderinger foretaget af en enkelt person aldrig kan være andet end subjektive, og derfor synes jeg det er for fattigt at spise en forfatter af med tre linjer uden konkret indhold, når afgørelsen som nævnt ikke kan ankes.

Det kunne være interessant at høre fra forfattere, hvis nogen, der har fået tre positive linjer fra en ekstern konsulent, og dermed adgang til bibliotekskatalogisering og evt. også en lektørudtalelse.

Johannes Lundstrøm

http://www.dbc.dk/...gisering-af-boger

4 år siden
4 år siden

Hej Itapetet

Ja, jeg kan godt huske den debat, men jeg er desværre slet ikke inde i emnet.

Tidligere blev der udarbejdet to lektørudtalelser til hver bog som fik en lektørudtalelse, men det er jo blevet kraftigt beskåret. Så ja, ens bogs fremtid afhænger af en persons mening ... det kan nogle gange gå helt galt.

4 år siden
4 år siden

Tak Pernille, det er den situation vi har lige nu. Riget fattes penge i sådan en grad, at, om ikke andet, så økonomien er skyld i en, forhåbentlig, utilsigtet økonomisk dikteret censur.

- og lige en ting mere.

Du citerer den tidligere formand for Dansk Forfatterforening, Lotte Garbers, for at sige "Hvis tredje mand siger god for et værk, så står det stærkere. Derfor er der forskel på, om tilskuddet kommer fra fonde og legater - eller fra forfatterens egen lomme eller kassekredit."

Hvad så med en forfatter, der af egen lomme betaler for betalæsning og korrekturlæsning, før værket sendes til et forlag, der kun modtager 'færdige' manuskripter?

Hvis du undersøger priserne på disse ydelser vil du se, at de hos flere af dem der byder sig til på nettet, ligger over, hvad medudgiverforlagene forlanger.

og til Flemming:

Selvfølgelig skal enhver, der kan og vil betale, have lov at få sine bøger udgivet. Problemet for dem er blot, at der ikke medfølger en garanti for, at deres bog sælger. Derfor kan du roligt overlade den del til markedsmekanismerne.

Johannes Lundstrøm

4 år siden
4 år siden

Hej Itapetet

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener med først citatet efterfulgt af: "
Hvad så med en forfatter, der af egen lomme betaler for betalæsning og korrekturlæsning, før værket sendes til et forlag, der kun modtager 'færdige' manuskripter?"

Hvis man betaler for at få lavet betalæsning og korrekturlæsning, så har man forsøgt at forfine sit manuskript endnu en tak før det sendes til et forlag. Ikke alle staver særligt godt eller har nogen som kan læse for dem - for dem er det måske sagen for at øge chancen for at komme igennem nåleøjet.

Når det kommer til det første citat omkring legater og lignende ... så læser jeg det som at man sætter en ekstra kvalitetsvurdering ind. Et forlag der kun har en vis sum penge at gøre godt med, er vel nødt til at være ekstra kritiske med hvilket værker de udgiver. Hvis man har flere penge - fx via fondene - er det vel muligt at brede sig lidt mere ud.

Og hvis man søger penge ved et fond, udøver fonden vel også noget kvalitetsvurdering? Fremfor hvis forfatteren selv finder pengene af egen lomme?

For mig handler debatten om Mellemgaard slet ikke om, hvad det koster hos dem i forhold til andre forlag der udgiver med støtte fra fonder og lignende.

4 år siden
4 år siden
#25 Tula

Det her stoppede så åbenbart ikke med mit tidligere indlæg.

Jeg har fået endnu en henvendelse fra benævnte forlag, hvori man beder mig dokumentere mine påstande om fejlbehæftede bøger.
Det udbad man sig også i den første mail, hvilket jeg med vilje ikke gjorde for ikke at hænge forfatterne til værkerne ud.
Det lod man sig dog ikke nøje med.

Det der falder forlaget for brystet er at man (nu er jeg så langt fra alene om at mene dette, se bare debatterne her i Forummet og andre steder på nettet) kritiserer deres redaktionelle arbejde og kalder (nogle af) deres bøger fejlbehæftede.
I 2014 strammede forlaget op på den proces, hvilket de skrev i en mail til mig og formentlig andre bogbloggere, der havde udtalt sig negativt. Al ære og respekt for det tiltag. Det er guld værd at ville forbedre sig, det stræber vi vel alle efter.

Men, men, men ... så meget har det vist ikke hjulpet.

Forlaget ville gerne have eksempler, så det skal de få.
Vær opmærksom på at dette IKKE gøres for at hænge forfatterne ud. Det er deres side vi alle herinde står på.

I øvrigt ... der er tidligere blevet nævnt at "nettet er en usorteret skraldespand af usorterede informationer og rygter". Derfor er nedenstående eksempler taget fra kilden selv, nemlig forlagets egne udgivelser og fra deres egen hjemmeside.

Bemærk i øvrigt at alle nedenstående eksempler er fra uddrag af bøgerne. Ikke nok med at de er gennemgået i selve bogen flere gange, men i og med at man skal udvælge et uddrag fra en bog, er der endnu flere øjne på. I sidste ende endda grafikeren, der uploader det til hjemmesiden. Ingen har fanget alle disse fejl.

Stor tak til min fantastiske tomandshær Eddie og Pen, som har været mere end hjælpsomme og har brugt værdifuld skrivetid på at finde disse ligegyldige informationer. Informationer som forlaget selv har lagt op på deres hjemmeside.

Jeg vil også gerne tilføje at hvis forlaget mener at de bliver udsat for meget kritik, så er det måske på tide at de vender blikket indad i stedet for at rette advokatskytset mod andre.
Hvis både slutkunder (anmeldere/bogbloggere) og råmaterialet (forfatterne, der efterfølgende føler sig dårligt behandlet) udtaler sig negativt og kritisk, så er det måske ikke HER at fejlen skal findes.
Måske det er hos forlaget selv.

Jeg ved I læser med - og det skal I være velkomne til - for jeg har dokumenteret mine påstande her og ikke i den direkte korrespondance, som jeg i øvrigt ikke har besvaret på noget tidspunkt.
Dermed anser jeg sagen som værende afsluttet, og jeg forventer ikke at modtage flere henvendelser fra forlaget.

Derimod er I velkomne til at oprette en profil på Fyldepennen, så vi kan tage dialogen åbent og ærligt. Måske ville det endda vil være god forretningsstrategi at høre hvad "råmaterialet" har at sige.

Men skulle det modsatte være tilfældet - at jeg eller andre nævnt i denne tråd - bliver kontaktet angående denne sag, vil vi blive nødsaget til at betragte det som chikane, hvilket er strafbart.

Med venlig hilsen
Tula
aka Anika Eibe

Men lad os komme til eksemplerne:

Tilsyneladende har forlaget af og til også et problem med reglen omkring udeladelsesprikker (...). Reglen kan bl.a. findes på http://sproget.dk/...tum/a7-43-prikker

1)
http://mellemgaard...jt-at-flyve-1196/
Udgivelse April 2015
Linje 1: "zombi" staves "zombie"
Linje 3: "elvopholdelsesdrift" skulle nok have været "selvopholdelsesdrift"
Linje 5: "plus" skal være "blus"
Sidste linje: "lidensen" skulle nok have været "lidelsen"

2)
http://mellemgaard...linkeskolen-1173/
Udgivelse Marts 2015
Linje 5: "Hvorfor greb dog hun ikke ind?"
Sidste linje: "indlagt på psykiatriske afdeling". Enten så er det "den psykiatriske afdeling" eller bare "psykiatrisk afdeling".

3)
http://mellemgaard.../efter-sara-1227/
Udgivelse Juni 2015
Første afsnit: Inkonsekvent brug af anførselstegn og punktummer

4)
http://mellemgaard...ns-egen-mor-1217/
Udgivelse Marts 2015
Sjuskefejl: Anne-Marie staves med bindestreg i uddraget, uden bindestreg i omtalen

5)
http://mellemgaard...og-symboler-1213/
Udgivelse juni 2015
Linje 4 i uddrag fra bogen. "indfinder der sig en rolighed og en tryghed." Ordet rolighed findes ikke.

6)
http://mellemgaard...st-af-disse-1182/
Udgivelse Marts 2015
2. linje i 2. afsnit: Medmindre skal være i et ord.
1. linje i 3. afsnit. Over for skal være i to ord.

7)
http://mellemgaard...it-roevfuld-1191/
Udgivelse: April 2015
Linje 3: Vildfaren bindestreg

8)
http://mellemgaard...sn-landevej-1122/
Udgivelse Januar 2015
Navnet Conzarles staves hhv. med bindestreg og uden.

9)
http://mellemgaard...ind-i-natten-792/
Udgivelse: 2014
Linje 2 i 2. afsnit: "med lyskeglerne dansede hen over". Skal være "dansende"
Linje 2 i 3. afsnit: "hørte en utydelige hvisken". Det skal kun være "Utydelig hvisken"

10)
http://mellemgaard.../aaret-rundt-975/
Udgivelse: 2014
Side 280/281. Her refererer man til skuespilleren Kjeld Petersen. På den ene side står der ganske rigtigt Kjeld, på næste side er han nævnt 3 gange som Keld og 1 gang som Kjeld.
Plus meningsforstyrrende kommaer flere steder.

11)
http://mellemgaard...usa-efet-911-962/
Udgivelse 2014
Linje 4: "gik ned af vores". Det skal være "ad".

12)
http://mellemgaard...t/lange-spor-708/
Udgivelse 2013
Bemærk i uddraget af bogen: ""Få såden fandens krikke spændt for ..." "Såden" skal være i to ord.
Desuden bliver sætningen afsluttet med et udråbstegn. Hvorfor?
Stadig linje 1: forkert tegnsætning omkring anførselstegn.
Linje 3, forkert brug af semikolon.
Linje 6+7. Dårlig sætningskonstruktion. Først et "der" og så et "som" i samme linje. Burde have været omformuleret

13)
http://mellemgaard...lsen-fra-rom-647/
Udgivelse 2013
Linje 5: "Nu ringer det på dørklokken. Erik tager den." Man kan ikke tage en dørklokke.
Linje 6: Tvungent linjeskift midt i sætningen.
Linje 7: "Der blev sagt:" Ikke alene er det skift i tiden, men det er også kluntet.

14)
http://mellemgaard...moerkets-tid-614/
Udgivelse 2013
Bemærk i uddraget af bogen: "Oppe af menneskehulerne gemte han sig bag en sten."
"Af" skulle nok have været "ved".

15)
http://mellemgaard...aegters-kamp-220/
Udgivelse 2013
Linje 1: Forkert tegnsætning omkring det sidste anførselstegn
Derudover er der mellemrum mellem punktum og sidste bogstav 4 forskellige steder.

16)
http://mellemgaard.../anna-rubina-669/
Udgivelse 2013
Linje 1: "Fra det øje blik." Øjeblik skal være i ét ord.
Linje 2: Sætningen der starter med "Ikke nok med ..." har ikke en ordentlig sætningskonstruktion. Noget mangler, eller også er det en tanketorsk af forfatteren, for næste sætning starter også med: "Og ikke nok med ..."

17)
http://mellemgaard...t/goegeungen-735/
Udgivelse 2013
Linje 5 i andet afsnit: "Min far rettede sin lommelygte på de to tyske soldater." Mon ikke han rettede sin lommelygte "mod" ...?

18)
http://mellemgaard...g-i-himmelen-673/
Udgivelse 2013
Linje 4+5: " Følelsen af at give noget værdifuldt op". Amerikaniseret vending.

19)
http://mellemgaard...-snakkede-om-671/
Udgivelse 2013
Manglende anførselstegn i første linje. Men det KAN være hjemmesiden der har opslugt dem.

20)
http://mellemgaard...duct/eftertid-23/
Udgivelse 2012
Linje 2+3: Skal være enten 'måske blev fængslet eller ... henrettet' eller 'kom i fængsel eller ... BLEV henrettet'
Knudret sætningskonstruktion i linje 3: "Mine tanker kredsede sig denne jul omkring min far."
Anden linje: "Hun lukkede sig mere og mere ind i hendes eget ego". For det første kan man ikke lukke sig inde i sit "ego". Måske sit sind. For det andet er det "sit" og ikke "hendes".

21)
http://mellemgaard...ct/bag-volden-30/
Udgivelse 2012
Roses den, der roses bør. Her har man for en gangs skyld rigtigt brug af udeladelsesprikker (Linje 3 i uddrag af bogen). Men sætningen afsluttes så med et udråbstegn, der er det nøjagtigt modsatte af tøveprikker, som de også kaldes.
I linje 3 fortælles det også at HP's forældre kun var enige om én ting, nemlig at være uenige.
Bemærk så linje 4: "Mine forældre var dog enige om."
Så var der måske alligevel noget de var enige om. ;-)

22)
http://mellemgaard...duct/bladguld-26/
Udgivelse 2012
Linje 2: Vildfaren bindestreg igen

23)
http://mellemgaard...ng-en-barndom-24/
Udgivelse 2012
Linje 2: "Modelervoks", det hedder "modellervoks"
Linje 3: Sætningen afsluttes med "(.)" Det giver ikke meget mening.

24)
http://mellemgaard...idgaarsormen-226/
Bemærk fejlen i titlen på hjemmesiden. Denne er så fra 2012, så den hører måske under "tidligere tider", og så er det nok ikke direkte bogen der er fejl i, men det er stadig en sløsefejl.

4 år siden
4 år siden

Stærkt gået, Tula. Stærkt på den måde, at du bringer det jeg efterlyser. Dokumentation for en påstand. Du farer ikke ud med noget du har læst andetsteds uden at opgive kilden, hvorved påstanden bliver din egen. Du kommer med facts, som kan kontrolleres og dermed ikke tilbagevises.

Jeg er glad for, at det ikke er en af mine bøger, du har fundet stavefejl i, selv om jeg med skam må indrømme, at der, på trods af stor omhyggelighed, alligevel har indsneget sig nogle stykker.

Det findes der også utallige eksempler på i bøger fra andre forlag. Jeg har lige læst en mastodont af Flemming Søeborg 'Der kommer tog' udgivet på Gyldendal. Her fandt jeg adskillige lignende fejl. Det samme galt i Hermine Schmidt's 'Med glæden i behold' på Gramma, som jeg blev færdig med i morges.

Jeg har ikke nogen tomands-hær, som jeg kan sætte ind på at finde mine eksempler, og vil iøvrigt krybe under dynen nu.

Hav en god pinse, for jeg går først på Fyldepennen igen tirsdag.

4 år siden
4 år siden
#27 Tula

ITAPELET ...

Som jeg har skrevet tidligere ... der vil ALTID være fejl i en bog. Mindst én. Jeg tror ikke jeg har læst en eneste bog uden at der er ET eller andet.

Det er jo heller ikke det "folk" harcelerer over. Det er at det sker så tit.

Og derudover så er det her ikke noget hverken jeg eller Eddie og Pen, gider at bruge tid på. Det er ikke vores job. Det er forlagets!

Dertil kommer så også de oplevelser som folk fortæller om. Jeg har været i branchen mange år efterhånden, og har haft kontakt med mange forfatterspirer. Og der er flere af dem, der har fortalt om negative oplevelser.

Der er også nogen, som du, der har haft positive oplevelser, og det er jeg glad for!! Virkelig.

Men det ophæver jo ikke de dårlige. Det er måske udokumenteret i og med at jeg aldrig ville nævne deres navne. Flere af dem kan jeg ikke engang huske længere, fordi de er kommet og gået i løbet af et årti. Men summen af deres oplevelser, den bliver hængende.

4 år siden
4 år siden

Flot gået, Anika.

Det er ikke usandsynligt at hvis nogle personer kan sætte sig ned og - fordi de pludselig skal, og må arbejde under nogen stress - finde mange fejl, så er der nok endnu flere i materialet.
Det kan da godt være at de fundne fejl er de eneste i materialet, (Og én fejl pr. bog er jo ikke alarmerende) men man må spørge sig: er det sandsynligt at der ikke er flere?

Kunne man tage en tilfældig bog ned fra reolen og under pres lige finde fejl? Det er ikke let! Og det skyldes jo at der i de fleste bøger er yderst få eller ingen fejl.
Har man let ved at finde fejl, så er det fordi de er der!

Erklæring:
"Vi, og alle i vores virksomhed, vil gerne takke alle læsere der den seneste tid har hjulpet os med at finde fejl i vores tekster. Det er en stor glæde at vi på denne måde har kunnet hjælpe hinanden, og vi ser frem til fremover at blive bedre og kunne nærme os det mål vi alle stræber efter: Helt fejlfrie tekster.
Med venlig hilsen
Superforlaget."

4 år siden
4 år siden
#29 Tula

Tak, Dino. Men æren er bestemt ikke min alene! Det er Pen og Eddie, der har gjort gravearbejdet her. Jeg venter så bare på yderligere henvendelser, så jeg kan tage fat i en advokat på tirsdag. Firmaet råder over en ganske ferm en af slagsen. ;-)

Men du har helt ret!

At man på en kort, presset eftermiddag kan finde så mange fejl på forlagets hjemmeside i de ganske korte uddrag, der findes på hver udgivelse ... hvor stor er fejlmængden så procentuelt til resten af bogsiderne?

Har vi en matematiker til stede, der kan udregne det? ;-)

4 år siden
4 år siden
#30 Tula

Fnis. Jeg fandt så en matematiker på sidelinjen, der lavede følgende udregning:

"Når man lever som en zombi, som jeg gjorde tidligere i dette forløb, er man som en parasit, der lukrerer på samfundet uden at yde noget.
Ingen ville opdage det, hvis jeg en dag ikke var mere. Men menneskets elvopholdelsesdrift fornægter sig gudskelov ikke. I min sorg over mit problematiske liv kan jeg stadig mobilisere et HÅB OM EN FREMTID, om ikke andet så på lavere plus end tidligere. Jeg har altid troet på skæbnen; at man måtte tage den til efterretning og leve i henhold til de vilkår, den måtte afføde. Jeg tror også, at det enkelte menneske skal lide i det omfang, det er i stand til at tackle lidensen"

501 tegn. Lad os sige 500

En normalside i uddannelsessystemet er på 2500 dvs 2500/500 = 5
Der var 4 fejl i stykket dvs der statistisk set er 4x5 = 20 fejl pr normalside.

Er det en normal bog er den typisk på 60.000 ord i snit.
Der er 112 ord på siden. Dvs 4/112 = 0,0357
Statistisk set er der 60.000 x 0,0357 = 2142 fejl i bogen!

DET ville ikke være ret godt. Tak til den anonyme matematiker. :-)

4 år siden
4 år siden

Et ret vildt antal (de statistiske 2142 fejl), men heldigvis er det nok ikke så slemt i virkeligheden :)

4 år siden
4 år siden

Med det regnestykke i baghovedet kan jeg vist godt overkomme at læse mine tekster igennem en ekstra gang, før jeg sender dem her til fyldepennen.

Kald det en motivationsfaktor.

Tak til Tula!

4 år siden
4 år siden

Selv tak, Anika.

Det danske bogmarked er alt for lille til at man sådan skal have slagsmål, forlag og forfattere imellem.
Nogle på Pennen har taget indlæg tilbage i erkendelse af at der var for stærke generaliseringer.
Andre har påtaget sig bevisbyrden.

Jeg håber vi kan få genoprettet harmonien i branchen, og har med spøgefulde slutning i indlægget #28 forsøgt at anvise en vej ud af balladen.

Et problem ved den matematiske udregning er at den forudsætter den antagelse at det givne afsnit fejlmæssigt er repræsentativt for hele værket. Men denne antagelse støttes af at afsnittet jo er udvalgt ganske tilfældigt. Hvis man udvalgte et andet afsnit - på tilfældig vis - og fejlprocenten så er sammenlignelig, så er udregningen stærkere understøttet. Ellers kan nogle påpege at man har udvalgt den ene giftige bid og (urimeligt) gjort den gældende for hele bogen.

Man må endvidere bemærke at hvis et forlag vurderer kvaliteten at et manuskript på den nåde at man for eksempel læser første og sidste kapitel (ud af mange flere) og finder disse OK, så benytter man jo samme metode! = Man generaliserer fra en begrænset tekst og håber så på at man har statistikken på sin side = at resten af teksten så også er ok,(altså at graden af korrekthed statistisk set vil gælde for hele bogen) ud fra en sandsynlighedsbetragtning.
Og gør man således, kan man ikke bebrejde læsere at de også benytter statistik i en postulering af sandsynligt antal fejl.

Hvis man opstiller den hypotese at der er fejl i alle bøger (fra ethvert forlag) så vil sagen komme til at dreje sig om hvorvidt et konkret forlag i fejlmæssig henseende er værre end andre.
Men det kan formentlig være relativt let at vurdere fejl i andre forlags bøger, om ikke på anden - så på samme statistiske måde.

Jeg håber dog at man vil erkende at forsoning er en bedre vej end retssager.

Jeg gentager at jeg selv ville se en fordel i at splitte tingene op sådan at man til den "høje" pris tilbyder grundig korrektur, og så til en lavere pris hjælper de der tør tage ansvar for fejl selv. (Fordi de selv er gode til retskrivning eller selv har skaffet hjælp til korrektur.) Og naturligvis åbenhed omkring de to modeller.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Mellemgaard er startet 21/05-2015 21:44 af Jacob k og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2922Dagens ord
9 timer, 11 minutter siden · Engbo
194Kontraster
9 timer, 13 minutter siden · Engbo
4Vil I venligst lade være med.
1 dag, 18 timer siden · knudkp
30Kristendom
4 dage siden · Engbo
99Dagens Vits
6 dage siden · Savanti
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
6 dage siden · knudkp
1En god slutning
7 dage siden · dino
18Homofobi
7 dage siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
9 dage siden · heksemutter
2Kulturkanon
10 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
15 dage siden · Engbo
18Dinosaurus.
17 dage siden · JohannesB
3Sletning af profiler
17 dage siden · NAHansen
4Bøger om at skrive
19 dage siden · IntetNavn
0DI Georges syndrom. Helbreds opdate...
20 dage siden · Savanti
6Samtykke
21 dage siden · dino
1Beskyttelse af truede dyrearter
21 dage siden · dino
12Forfatteri og ensomhed
21 dage siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
21 dage siden · NAHansen
1Redigering af kategori efter public...
21 dage siden · NAHansen
4Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
23 dage siden · Nicolas Jessen
4Grammatikkurser?
23 dage siden · Mette-Maj Ronja
63Hvad er meningen med livet?
23 dage siden · dino
0Spam fra profilen : Ellen baby
28 dage siden · knudkp
2Er E-sport sport?
1 måned siden · dino
1To Liv
1 måned, 3 dage siden · Engbo
10Danmark
1 måned, 14 dage siden · dino
16Chettoer
1 måned, 18 dage siden · Engbo
5Norges bjerge
1 måned, 20 dage siden · Engbo
74På'n igen.
2 måneder, 1 dag siden · Engbo
0Otiumstol - anbefalinger
2 måneder, 3 dage siden · Machula T.
3Sonateform
2 måneder, 6 dage siden · Muhkovending
1hvilke lande, hvilke genrer?
2 måneder, 7 dage siden · Muhkovending
44Politiske ideologier anno 2019
2 måneder, 8 dage siden · Engbo
9Humor .
2 måneder, 12 dage siden · Engbo
5Udgivet novelle Inder
2 måneder, 15 dage siden · Birkmand
1Super-søger søges
2 måneder, 16 dage siden · Kattegat
18Hormonforstyrrende stoffer.
2 måneder, 18 dage siden · Stinapige
4Gætteleg
2 måneder, 20 dage siden · Polo
7Saxo.com
2 måneder, 29 dage siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
3 måneder, 1 dag siden · Paolosaks
12Nem mad til 1
3 måneder, 1 dag siden · Kattegat
3Udgivelse af digtsamling
3 måneder, 8 dage siden · Fink
8MODERSMÅLET
3 måneder, 9 dage siden · Engbo
3Entropi og evolution
3 måneder, 13 dage siden · dino
2Skrivegruppe Randers og omegn
3 måneder, 16 dage siden · Stinapige
121Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 19 dage siden · Engbo
0Lidt sjov med statestikken
4 måneder, 8 dage siden · knudkp
0Opfindelse til fyldepennen
4 måneder, 9 dage siden · Savanti
21Porno
4 måneder, 11 dage siden · Kåemer
8Voldtægter og overgreb
4 måneder, 14 dage siden · maryanna
3Hjælp til handling
4 måneder, 15 dage siden · Det Anonyme Pun...
20Korrekturlæsning
4 måneder, 16 dage siden · Filia
2Hvorfor ?
4 måneder, 18 dage siden · Brehmer
0Anbefal et fælleskontor
4 måneder, 19 dage siden · sylvain_24
2Google
4 måneder, 21 dage siden · Savanti
1Dagbøger
4 måneder, 21 dage siden · dino
82Tysklands ansvar
4 måneder, 22 dage siden · Engbo
10Min nye bog er netop sat i salg
4 måneder, 22 dage siden · Syrene Hvid
9Novellesamling
4 måneder, 22 dage siden · dino
6Sprogproblemer
4 måneder, 26 dage siden · Marver
102Kontraster
4 måneder, 26 dage siden · Engbo
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
4 måneder, 26 dage siden · mandeniskoven
9Komma
4 måneder, 28 dage siden · Dyppepennen
8Bøn
4 måneder, 29 dage siden · Morpheus
82Perfekt?
5 måneder, 1 dag siden · Engbo
7Hvor kan jeg finde noget om Egyptis...
5 måneder, 1 dag siden · dino
23Efter døden
5 måneder, 1 dag siden · dino
7Helbred opdatering.
5 måneder, 2 dage siden · Savanti
7Udslettelse af selvet
5 måneder, 4 dage siden · Morpheus
6Skriveøvelser
5 måneder, 4 dage siden · Miss-Leth
1Retstilstand og retssikkerhed
5 måneder, 7 dage siden · Kattegat
0Sjovt!
5 måneder, 8 dage siden · knudkp
2Er det virkelig rigtigt?
5 måneder, 8 dage siden · dino
2Mindre smerter når jeg skriver
5 måneder, 10 dage siden · dino
4Gratis
5 måneder, 11 dage siden · Savanti
2GROFT
5 måneder, 13 dage siden · knudkp
0Statestik
5 måneder, 17 dage siden · knudkp
14Historisk forfatter?
5 måneder, 26 dage siden · Bondekonen
2Statestikken der gik
5 måneder, 26 dage siden · knudkp
3Krav om 5 kommentarer før tekst kan...
5 måneder, 28 dage siden · Birkmand
24Digte
5 måneder, 28 dage siden · Kåemer
4Plagiat, inspiration, kopiering ell...
5 måneder, 29 dage siden · Hellerhigh
16Skrivegruppe Midtjylland
6 måneder, 3 dage siden · MissJPHC
2I gang.
6 måneder, 4 dage siden · dino
2Grundvand . Spildevand .
6 måneder, 5 dage siden · dino
5BESTAWARE....
6 måneder, 7 dage siden · Kattegat
2Sekventielt
6 måneder, 9 dage siden · knudkp
0Varmepumpen .
6 måneder, 10 dage siden · Savanti
32Politik .
6 måneder, 11 dage siden · Engbo
6Feisbuuk
6 måneder, 11 dage siden · Savanti
2Folkepension - hvornår?
6 måneder, 11 dage siden · dino
47At rejse er at leve?
6 måneder, 12 dage siden · Inghard
1Sparring på krimi-roman
6 måneder, 12 dage siden · Emilsch
4Stavefejl.
6 måneder, 12 dage siden · jebomik
2Næsten 500 gange Lort på Pose
6 måneder, 12 dage siden · knudkp
27Evolutions forskning.
6 måneder, 13 dage siden · Inghard
0Fleksjobbers tilknytning til arbejd...
6 måneder, 14 dage siden · knudkp
8Circumcisio.
6 måneder, 15 dage siden · dino
5Cookies og trejdepart!
6 måneder, 17 dage siden · Titken Toft
0Annoncer på facebook!.
6 måneder, 18 dage siden · Savanti
32Din dag.
6 måneder, 19 dage siden · Eddie
1Hjemløse !.
6 måneder, 19 dage siden · Savanti
6Den nye EU aftale
6 måneder, 19 dage siden · dino
1Moderniseringsstyrelsen !.
6 måneder, 20 dage siden · Kattegat
6Danske Bank
6 måneder, 22 dage siden · Savanti
2Grænse politi .
2Klimaet .!.
6 måneder, 23 dage siden · Savanti
62Parti til alternativ befrielse af D...
6 måneder, 24 dage siden · Engbo
8Ros til Forlag mellemgaard .
6 måneder, 26 dage siden · Savanti
2Pigen på piedestalen
6 måneder, 27 dage siden · dino
7Råd til hvordan man starter på en 2...
6 måneder, 29 dage siden · NAHansen
2Salg af digtsamling
7 måneder siden · Savanti
6Homofobi
7 måneder, 5 dage siden · Kåemer
0Delta One Six Out (Kritik ønskes)
7 måneder, 8 dage siden · Niels Peter
5Skriverefugium
7 måneder, 9 dage siden · Syrene Hvid
0Fast læser/kritiker på engelsk roma...
7 måneder, 10 dage siden · Malle2684
0Medvirk i podcast.
7 måneder, 16 dage siden · Rasmus C
1Hej hej
7 måneder, 20 dage siden · Engbo
0FebruaryFICTION
7 måneder, 20 dage siden · Syrene Hvid
3Caruso
7 måneder, 22 dage siden · Mons1957
4Godt nytår
7 måneder, 25 dage siden · polina s
0500 gange er Nedsmeltning set
7 måneder, 26 dage siden · knudkp
5Fjernede indlæg
7 måneder, 28 dage siden · Kåemer
0Betalæsning
7 måneder, 28 dage siden · Eddie
12Glædelig Jul!
7 måneder, 28 dage siden · Babyangel85
0Betalæsning af et brev
8 måneder, 7 dage siden · Spirit_Dreamkee...
7Kromosomer
8 måneder, 7 dage siden · Kattegat
9Skriveblokering/flow
8 måneder, 12 dage siden · Polo
5Med omtanke
8 måneder, 15 dage siden · tope
4Salme
8 måneder, 16 dage siden · Engbo
10Forfatter
8 måneder, 16 dage siden · tope
7Kulturen står i en stilstand, der k...
2Beta-byttecentral
8 måneder, 17 dage siden · PRESMA
8Musik i film
8 måneder, 17 dage siden · dino
6Hvordan foretrækker du at sidde og ...
8 måneder, 22 dage siden · jebomik
83Mand/kvinde
8 måneder, 23 dage siden · dino
0En cool mand. En god historie.
8 måneder, 23 dage siden · Morten Vesterga...
2Kan man redigere i en publiceret te...
8 måneder, 25 dage siden · Djani Sejd
2Mødregruppen
8 måneder, 26 dage siden · Savanti
5Værdier
8 måneder, 29 dage siden · Inghard
5Hjælp - hvad skal jeg gøre her? VIG...
8 måneder, 29 dage siden · knudkp
5Hvordan øndrer justerer man tekst, ...
9 måneder siden · Kåemer
6Victoria
9 måneder, 2 dage siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
9 måneder, 11 dage siden · Engbo
11NaNoWriMo
9 måneder, 14 dage siden · Eddie
5Bogforum
9 måneder, 20 dage siden · jebomik
15Endestation - eller strengt nåleøje...
9 måneder, 21 dage siden · tope
20Forlagsbranchen er i opbrud!
2Lektørudtalelse på en af forfattern...
9 måneder, 22 dage siden · NAHansen
1Digte/ tekster om månen
9 måneder, 23 dage siden · Kåemer
7Moderne fraser og vendinger.
9 måneder, 28 dage siden · Rimon Waad Herm...
0Zenon, Newton og høeg
9 måneder, 28 dage siden · dino
0Så rundede jeg 400 visninger
10 måneder siden · knudkp
5hvad er fordelen ved ISBN nr?
10 måneder, 2 dage siden · vikingo
11Dåseåbner
10 måneder, 2 dage siden · Kåemer
5Kødspisere kontra vegetarer kontra ...
10 måneder, 5 dage siden · dino
7Religions forum?
10 måneder, 5 dage siden · Inghard
9Er den danske kultur modellerbar?
10 måneder, 6 dage siden · Nicolas Birch-J...
16Fredagsbrok
10 måneder, 8 dage siden · knudkp
11Sofies 5-trins selvværds-kursus
10 måneder, 8 dage siden · Kåemer
0Jeg er god til at rette tekster.
10 måneder, 8 dage siden · Mikkelræv
2Kan digte betalæses?
10 måneder, 8 dage siden · dino
1Roman
10 måneder, 10 dage siden · Eddie
1Kommenter gerne min ene men lange l...
10 måneder, 10 dage siden · NAHansen
4Boganmelder, hvordan?
3Betalæsere søges
2At sende en PDF til tryk...
10 måneder, 12 dage siden · little T
5Hvorfor aldersgrænse og unge forfat...
10 måneder, 16 dage siden · Kåemer
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
10 måneder, 26 dage siden · Engbo
0Redigering
10 måneder, 26 dage siden · Mitmit
7Redigering - og ikke mindst slutnin...
2Smil
1Ensom?
10 måneder, 27 dage siden · dino
5Øh - tak til alle kommentatorer
10 måneder, 29 dage siden · Fink
0No country for old men.
11 måneder, 1 dag siden · Mitmit
2Hvad er nemt/svært.
11 måneder, 2 dage siden · dino
12Hvad skete der med dige.dk ?
11 måneder, 2 dage siden · knudkp
9Sandhed
11 måneder, 3 dage siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
11 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
0Skrive gruppe København
11 måneder, 4 dage siden · Mitmit
3Søger kommentarer
11 måneder, 5 dage siden · Savanti
44Er mænd mere jaloux end kvinder?
11 måneder, 5 dage siden · anonymus-sheik
3Slettelse af kommentarer
11 måneder, 7 dage siden · digterinden
2Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
11 måneder, 13 dage siden · storyteller
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
11 måneder, 13 dage siden · dino
6Vind en forfatterkontrakt!
11 måneder, 19 dage siden · Crystal Butterf...
5Krimier
11 måneder, 19 dage siden · dino
2Spørgsmål i datid eller nutid?
11 måneder, 20 dage siden · Kåemer
12Straf. Og forbrydelse.
11 måneder, 21 dage siden · dino
1En pause af den sødere slags.
11 måneder, 24 dage siden · Kåemer

Ordet er frit

194Kontraster
9 timer, 13 minutter siden · Engbo
99Dagens Vits
6 dage siden · Savanti
2Skrivegrupper eller blot makkere
9 dage siden · heksemutter
4Gætteleg
2 måneder, 20 dage siden · Polo
3Udgivelse af digtsamling
3 måneder, 8 dage siden · Fink
3Entropi og evolution
3 måneder, 13 dage siden · dino
1Retstilstand og retssikkerhed
5 måneder, 7 dage siden · Kattegat
2Mindre smerter når jeg skriver
5 måneder, 10 dage siden · dino
4Gratis
5 måneder, 11 dage siden · Savanti
2I gang.
6 måneder, 4 dage siden · dino
5BESTAWARE....
6 måneder, 7 dage siden · Kattegat
4Stavefejl.
6 måneder, 12 dage siden · jebomik
0Fleksjobbers tilknytning til arbejd...
6 måneder, 14 dage siden · knudkp
5Cookies og trejdepart!
6 måneder, 17 dage siden · Titken Toft
0Annoncer på facebook!.
6 måneder, 18 dage siden · Savanti
1Hjemløse !.
6 måneder, 19 dage siden · Savanti
1Moderniseringsstyrelsen !.
6 måneder, 20 dage siden · Kattegat
6Danske Bank
2Grænse politi .
2Klimaet .!.
6 måneder, 23 dage siden · Savanti
0Medvirk i podcast.
7 måneder, 16 dage siden · Rasmus C
0FebruaryFICTION
7 måneder, 20 dage siden · Syrene Hvid
7Kromosomer
8 måneder, 7 dage siden · Kattegat
5Med omtanke
8 måneder, 15 dage siden · tope
10Forfatter
7Kulturen står i en stilstand, der k...
6Hvordan foretrækker du at sidde og ...
8 måneder, 22 dage siden · jebomik
83Mand/kvinde
8 måneder, 23 dage siden · dino
0En cool mand. En god historie.
8 måneder, 23 dage siden · Morten Vesterga...
5Værdier
8 måneder, 29 dage siden · Inghard
11NaNoWriMo
9 måneder, 14 dage siden · Eddie
15Endestation - eller strengt nåleøje...
0Zenon, Newton og høeg
9 måneder, 28 dage siden · dino
11Dåseåbner
10 måneder, 2 dage siden · Kåemer
1Roman
10 måneder, 10 dage siden · Eddie
7Klimaet
11 måneder, 24 dage siden · dino
0Brevkassen er åben
1 år siden · Savanti
0En hyldest
1 år siden · Savanti
9Foreslag
1 år siden · Savanti
5Global opvarmning
1 år siden · Lille
7Pornografi
1 år siden · Kåemer
4Fjodor, Jussi, Lars og Jules.
1 år, 2 måneder siden · dino
13Lysets Engel
1 år, 3 måneder siden · Engbo
10Det at skrive
1 år, 5 måneder siden · JacobPatrickPou...
11Sand identitet på Fyldepennen
1 år, 6 måneder siden · Dyppepennen
5Skal vi skrive en gyser sammen?
1 år, 6 måneder siden · smukkehjerte
0Kritik
1 år, 7 måneder siden · Brehmer
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
1 år, 9 måneder siden · Dizzy76
8NaNoWriMo - National Novel Writing ...
1 år, 10 måneder siden · Syrene Hvid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
1 år, 10 måneder siden · Pino
1Emails til de stræbende
1 år, 11 måneder siden · Kåemer
2Det der med at gøre opmærksom på si...
1 år, 11 måneder siden · Bondekonen
1LÆSEKLUB ODENSE
2 år siden · Hairy Poetter
12Godt nok!
2 år siden · Morpho
9Komplimenter
2 år siden · KiannaKitter
3Fantasi
2 år siden · Kåemer
6Sprogets kodeks
2 år siden · Morpho
3slevudgivelse
2 år siden · Mons1957
16Symboler
2 år siden · Kattegat
1Hjælp til det meste
2 år siden · Bondekonen
1Bogblogevent for selvudgivere
2 år siden · Mons1957
12Lidt hjælp tak.
2 år siden · HanneR
10Hvad kan man dele i sin dagbog heri...
2 år siden · Tranborg85
5Hjælp til brainstorm.
2 år siden · Willow Gram
8Hvad betyder dine drømme for dig?
2 år siden · Miss-Leth
1Hvorfor?
2 år siden · Engbo
4At huske og glemme
2 år siden · dino
3Interview i medier, hvad har I ople...
2 år siden · Jeremy Dusk
8Ringenes Herre - igen.
2 år siden · Kåemer
6Science Fiction på dansk
2 år siden · Jeremy Dusk
1Skriveøvelser
2 år siden · Syrene Hvid
17Lydbøger
2 år siden · Engbo
2Jeg vil ikke brokke mig
2 år siden · Miss-Leth
16Replik medhjælper
2 år siden · Kåemer
8Den gode søn, en dukke og en stor s...
2 år siden · Engbo
7Undskyld, men det er MEGA træls
2 år siden · Miss-Leth
29Tror du på det overnaturlige?
2 år siden · Miss-Leth
4Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
2 år siden · dino
1Plot råd
3 år siden · Vacca foeda
11Holger Drachmanns grav
3 år siden · Miss-Leth
10Dine drømme og minder!
3 år siden · Miss-Leth
7Tiden - igen igen
3 år siden · Engbo
0Klæd din mandlig person på til mask...
3 år siden · Miss-Leth
6Nyskerrigheden
3 år siden · Zofrost
3Hvis du skulle...
3 år siden · Zofrost
10Så hvis du skulle...
3 år siden · smukkehjerte
4Hvis solen kunne tale, hvad ville d...
3 år siden · smukkehjerte
3Hvilken bog?
3 år siden · Miss-Leth
7Artikelrække om udgivelse på Litter...
3 år siden · Jeremy Dusk
13Respons på koncept om ny publicerin...
3 år siden · dino
2Hvor er?
3 år siden · Miss-Leth
13Hjælp med navne
3 år siden · Miss-Leth
0HJÆLP :) grammatik
3 år siden · annkuh
6Hvad var det nu det hed??
3 år siden · Miss-Leth
4Fra digt til sang!
3 år siden · Miss-Leth
2Er folk sure?
3 år siden · Mons1957
2Forfattere & andet skrivende godtfo...
3 år siden · Anni Idorn
2Korrektur og tempo
3 år siden · Mikado
6Skydevåben
3 år siden · Fink
7Krænkelser
3 år siden · Jon Vest
0Kulturweekend 2016 - Ta' os på orde...
3 år siden · Jeremy Dusk
2Tak for nu
3 år siden · Mons1957
19Hate crimes på Fyldepennen ?
3 år siden · Jon Vest
22Voldtægt af piger/kvinder ?
3 år siden · Fink
9Navn til podcast.
4 år siden · Brakvand
14Organdonation
4 år siden · dino
11Behøver man blive bedømt på sit køn...
4 år siden · Josefine Hyldah...
10Online Skrivegruppe
4 år siden · KitKatten
2Studentergave
4 år siden · Zofrost
28Debatter om forlag
4 år siden · dino
33Mellemgaard
4 år siden · dino
6Etiske overvejelser
4 år siden · Mikala
3Amazon Com eller uk
4 år siden · Alicha
2Ny sang - Let her fly
4 år siden · frejasdixie
2Ambassadør for Litteratursiden.dk
4 år siden · Lisa_F
1Ambassadør for LItteratursiden.dk
4 år siden · Mons1957
35Skal vi tage vores drømme alvorligt...
4 år siden · westendahl
4Hvem skal med?
4 år siden · Miss-Leth
5Erfaringer med forfatterskolen?
4 år siden · Morten Vesterga...
15Ærlighed
4 år siden · Engbo
4Er der øde øer omkring England, Sko...
4 år siden · Miss-Leth
9Et træ i skoven
4 år siden · Kåemer
42Hvad sker der når vi dør?
4 år siden · dino
5Hvor blev du af?
4 år siden · Miss-Leth
6Det ER jul ... siger de.
4 år siden · dino
6KBH læser 2015
4 år siden · Jeremy Dusk
2Vaerelse 606
4 år siden · Lisa_F
4Censur på dagbøgerne
4 år siden · Camra
5Hvad giver det dig at skrive?
4 år siden · Tildeziegler
9Bogmesse i BellaCenteret
4 år siden · Miss-Leth
4Læs for Livet
4 år siden · Mikala
7KNÆKNINGER!
4 år siden · Fink
4Hundeskov/park Skagen
4 år siden · Miss-Leth
8Kreativt hus for forfattere/skriben...
4 år siden · Robert Kallehav...
3Helsingør
4 år siden · Miss-Leth
1Julegaveidéer
4 år siden · Crystalbluefox
12Tidsrejser
4 år siden · Kattegat
4Hjælp til ny udgivelse
4 år siden · Lisa_F
17Stavekontrol
4 år siden · dino
5Karakterer baseret på virkelige per...
4 år siden · Babyangel85
4Rejs og skriv
4 år siden · Vacca foeda
23Overvejer at udgive min bog
5 år siden · Ragn A Rock
38Hvad vil du være?
5 år siden · Ragn A Rock
2Få unge til at læse mere
5 år siden · Babyangel85
3Vampyren fra vejle
5 år siden · dino
3Beskrivelser af en brændt bygning
5 år siden · Lisa_F
4oplæsning
5 år siden · Babyangel85
4Luft - hvad tænker DU?
5 år siden · Robert Kallehav...
7Hvornår er en novelle færdig?
5 år siden · dino
43Refleksion - deltag venligst, hvis ...
5 år siden · Engbo
6Har du det også sådan?
5 år siden · Miss-Leth
5Hjælp til at skrive en Sang
5 år siden · dino
2Foredragsholdere
5 år siden · dino
11dansk forfatterforening
5 år siden · Grosvenor
2Dine Barndomsminder
5 år siden · Babyangel85
1Det s**** plot!