Bøger, forlag og litterært · Finpudsning af manus inden afsendelse til forlag

4 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Hejsa kloge kollegaer

Jeg sidder her og afventer den sidste betalæsers bemærkninger inden jeg for alvor (håber jeg selv) smøger ærmerne op og få banket de sidste punktummer ind i manuset (og alle de andre hængepartier).

Hvad vil I kloge hoveder råde mig til at være ekstra opmærksom på inden jeg sender det af sted til forlagene?

Takker på forhånd.

Mange hilsner
Katrine

6 år siden
6 år siden

Send det ind som de forventer. Også det format de forventer. Så hvis de skriver 12pt, med dobbelt linjeafstand, så gør det.

Husk at synopsis skal indeholde slutning.

Og hvis du sender ind i papirform, så lad være med at hæfte papirerne sammen. Brug papirklips så man kan skille papirerne ad. :)

Og husk kontaktinfo! Email, adresse, telefonnr.

Det er vist det eneste jeg kan komme på :)

6 år siden
6 år siden

Undersøg hvilke forlag du har at vælge i mellem. Alle forlag har deres egne fokuspunkter, når det gælder litteratur. Nogen udgiver kun faglitteratur, imens andre er ellevilde med den der krimi-bølge. Der ud over er det heller ikke alle forlag, der vil se et manuskript mere end en gang, så du har muligvis kun én chance til at imponere lige præcis det forlag med lige præcis det manus - så det er lige værd at holde sig for øje om man tør sende ind til dem som de første.
Ellers er mit bedste råd nok, at du skal sørge for at tjekke, om alle dine handlingsforløb har relevans for din historie - det samme med karakterene. Kill you darlings og sådan, du ved :P Hvis du kører et plot, der ingen relevans har for den overordnede handling - hverken karaktermæssigt eller handlingsmæssigt - kan du lige så godt skære det ud. Det samme gælder karakterer. Har du en karakter, der er mega sød eller sjov, men bare ikke har nogen form for relevant rolle i historien? Ud med dem. Gør en af de relevante sjovere i stedet.

6 år siden
6 år siden

Du må også gerne skrive hvilken genre din historie er i og hvad du selv tænker er målgruppen. Det gør det også nemmere for forlaget at sende manuskriptet hen til den rette person som skal læse det igennem :-)

6 år siden
6 år siden

Tak for jeres relevante synspunkter, jeg kan sagtens bruge flere :-)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Finpudsning af manus inden afsendelse til forlag er startet 11/06-2015 12:52 af Katrine Pihl (Dizzy76) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
5 timer, 40 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 5 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 5 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 12 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
7 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 12 dage siden · Eddie

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 23 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
4 måneder, 28 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
4 måneder, 29 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
5 måneder, 25 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
5 måneder, 26 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
11 måneder, 14 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen