Bøger, forlag og litterært · Samlede værker

3 svar
Senest opdateret 6 år siden · 2 bruger(e) deltager
6 år siden

Fra d. 20. juni er der på der Kongelige Bibliotek en udstilling om Klaus Rifbjergs livsværk. Det fører mig til den tanke, at så må man vel udgive hans samlede værker. Men det er vist mere end tvivlsomt. Det er en skam, for det ville gøre det lettere at sætte sig ind i hans store værk.

På mine boghylder står der mange "samlede værker" af ældre forfattere, og det har jeg haft megen glæde af. Jeg har let kunnet sætte mig ind i de samlede forfatterskaber. - Ellers bliver det vel mest til at man læser det hulter til bulter.

Henrik Ibsen stod selv på sine gamle dage for sine samlede værker, og i et forord anbefaler har at man læser hans værker kronologisk, i den rækkefølge de er skrevet, fordi hvert værk var led i en kontinuerlig proces. Det giver en anden forståelse af værket, end når man bare læser enkeltstående bøger,

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg vil tro Rifbjerg nok i sin grav vil betakke sig for en udgivelse af sine samlede værker. Dertil er mængden rigelig stor, og bestemt ikke det hele vil være langtidsholdbar.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Jeg vil tro Rifbjerg nok i sin grav vil betakke sig for en udgivelse af sine samlede værker. Dertil er mængden rigelig stor, og bestemt ikke det hele vil være langtidsholdbar.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Kattegat

Tjah, du har vel ret, men det ville da også være fint med "udvalgte værker". Man burde da have rådført ham selv om det. Han var jo åndsfrisk til det sidste.

For resten tænkte jeg ikke kun på Rifbjerg, men på princippet som sådan. Når en kunstner dør vil det altid være godt at se hans livsværk samlet.

Kåemer

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Samlede værker er startet 20/06-2015 08:35 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4005Dagens ord
8 timer, 24 minutter siden · Engbo
4Troen og kirken
2 dage, 10 timer siden · Engbo
6Teater stykke
5 dage siden · Nicolas Jessen
21Lykke
11 dage siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
11 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
16 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
16 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
18 dage siden · Mons1957
0Internationalt
1 måned, 1 dag siden · Savanti

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
1 måned, 23 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
5 måneder, 2 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
5 måneder, 8 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
5 måneder, 9 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
6 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
6 måneder, 6 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
11 måneder, 24 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen