Det danske sprog · Det engelsk sprog

9 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Kategorien hedder godt nok Det Danske Sprog, men jeg har lige 2 spørgsmål til det engelske sprog:

Min kæreste og jeg diskuterer sætningen: You are the one. Skal THE udtales med et I, fordi ordet ONE begynder med en vokal? Eller skal THE udtales som om ONE begyndte med en konsonant?

Det andet spørgsmål handler om dobbelt-benægtelse. You ain't seen nothing yet. Er det korrekt engelsk eller er det talesprog/slang? Direkte oversat betyder det: Du har ikke set ingenting endnu. Det vil man jo ikke sige på dansk.

6 år siden
6 år siden

Pudsigt tilfælde! Jeg mener man skal sige the med vokallyden "ø" lige som i "the car."
Ganske rigtigt begynder "one" med en vokal, og ofte siger man the som "thi" foran vokal som ved "the others" og "the information about."
Man kunne fristes til at dele op ved vokaler foran i munden og dem bag i munden, men i "the answer" er "a" en vokal bag imunden lige som "o" i "one."

Måske er "the one" en undtagelse?

Vi har jo også den med dobbelt "oo" hvor "oo" oftest siges "uu" som i Robin Hood."
Men undtagelserne er "Thomas Moore sat on the floor and saw a flood of blood," - frit efter undervisningen i 1976.

Det sidste med "aint" er slang, og ikke særlig fint. Men det er nemt at fyre af i en hverdagssituation.

6 år siden
6 år siden

Jeg mener, i det første tilfælde, at THE skal udtales som om ONE begyndte med en konsonant, da dette ord, lydmæssigt, starter med en konsonant - svarende til ordet "wonder".

I det andet tilfælde tror jeg, der er tale om udbredt, mest amerikansk, talesprog.

6 år siden
6 år siden

Hej Sofie,
Jeg er med Juan - det er lyden og ikke stavemåden der afgør det.

Det sidste eksempel er slang talesprog både mht. til den dobbelte negation og brugen af "ain't" som i skriftsprog ville være "haven't" eller "have not". Du kan også finde ekspempler på tredobbelte negationer: "You ain't see no nothin' yet". Så er man virkelig en homie. =)

Morten

6 år siden
6 år siden

The one er muligvis en undtagelse. En anden undtagelse er the hour. Der er H stumt og THE udtales som om hour begyndte med en vokal.

6 år siden
6 år siden

Ligesom "the only."
Her begynder endda "only" med de samme to bogstaver som "one."
Men der er en forskel på udtalen af "one" og "only."
Hvis one skulle udtales på samme måde som only, skulle one udtales som [own.] Men "one" udtales på samme måde som "won."
Måske er det derfor "the one" udtales som det gør.
Ligesom "hour" har en stum vokal, nemlig "h," så har "one" en stum konsonant, nemlig "w."

6 år siden
6 år siden

Jeg tror ikke, at the one eller the hour er undtagelser. Jeg tror begge eksempler viser, at det er udtalen af det efterfølgende ord, der afgør, om "the" skal udtales med et i eller e, snarere end om dette efterfølgende ord ved korrekt stavning starter med en vokal. Yderligere eksempler kunne være "young" (the young ones) eller "yellow", hvor "the" i begge tilfælde udtales akkurat som f.eks. ved "the book".

6 år siden
6 år siden

Jeg er helt enig. Det er udtalen af det efterfølgende ord der bestemmer udtalen af "the."
Og du har ret i at young også forudgås af et the med udtalen som the book.
Men hvis one udtales anderledes end (alle?) andre ord med "o," så kan man vel nok kalde det en undtagelse.

Jeg har skævet til ordbogen og kan ikke finde andre ord med
"on-" som udtales ligesom one, bortset fra once, som er "beslægtet" med one.

6 år siden
6 år siden

Spoergsmaalet er irrelevant her fordi "one" ikke begxndr med en vokal - udtalemaesssigt.

6 år siden
6 år siden

Det er der noget om. Rart om man lige kunne slå ned på den straks. "one" og "Won" - samme udtale.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Det engelsk sprog er startet 22/07-2015 18:24 af Sofie Frost (sofiesverden) og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4055Dagens ord
11 timer, 19 minutter siden · Savanti
91Ligheder
11 timer, 32 minutter siden · Savanti
1Feedback søges til min novellepodca...
2 dage, 11 timer siden · Henrik German Q...
8Hvordan har du det
4 dage siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
8 dage siden · Eddie
4Kunsten i fokus
9 dage siden · Inghard
1Forstå Michael strunge og David Bow...
21 dage siden · Allimacc
1Spiller i også online spil?
21 dage siden · Allimacc
4Hjælp ønskes til sangtekster
21 dage siden · Den Lianer Gois...