Bøger, forlag og litterært · Stieg Larsson/David Lagercrantz

9 svar
Senest opdateret 5 år siden · 6 bruger(e) deltager
5 år siden

I dag udkommer David Lagercrantz's roman "Det som ikke slår dig ihjel", som er en videreførelse af Stieg Larssons milleniumserie.

Hvad mener I om det? Kan man på den måde gå ind i en anden forfatters verden? Har I tænkt jer at læse bogen?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Man KAN. Det er jo heller ikke foerste gang i litteraturens historie - Kendte eksempler: "Ben Gunns Aeventyr" og James Bond romanerne af John Gardner.
Om man gider laese dem, er en anden sag. Jeg kom selv aldrig til at laese "Ben Gunns Aeventyr" som barn - kun "Skatteoeen" - og de aegte James Bond romaner af Ian Flemming har jeg taesket igennem flere gangen. Og af John Gardner's blev det til fem sider.

Jeg tror heller ikke at jeg er til "Millenium Trilogien + 1". Men det KAN vaere OK, at man forsoeger.

5 år siden
5 år siden

Nå, jeg troede der var mange der var interesserede i dette spørgsmål.

Jeg skal i dag ud at købe bogen. Min indstilling er, at det er helt i orden at David Lagercrantz fortsætter Stieg Larssons bogserie. Jeg forventer naturligvis at kunne genkende Mikael Blomkvist og Lisbeth Salander og miljøet omkring dem, men ellers vil jeg ikke læse den som en roman af Stieg Larsson, men som af Lagercrantz, og jeg er komplet ligeglad med, om han ikke rammer Stieg Larssons stil.

At omstændighederne omkring forfatterskabet og Stieg Larssons død har været så spegede, skal ikke influere på min bedømmelse af bogen.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg synes helt klart, at det er et no go. Jeg så Stieg Larssons enke på TV2, og hun synes bestemt heller ikke om det.

Majken

5 år siden
5 år siden

Jeg ved, at Stieg Larssons enke er imod den nye bog, og jeg ved at hun bliver behandlet meget dårligt af hans familie, men jeg synes ikke det direkte har noget med bogen at gøre.

Litteraturen er hellig, det er forfatterne ikke. De er almindelige mennesker, og når de dør, dør deres værk med dem eller det lever sit eget liv. De rettigheder efterkommere har er økonomiske, og også visse andre praktiske ting.

Man kan naturligvis ikke tillade sig at ændre i en forfatters værk, eller forfalske det. Den bog David Lagercrantz har skrevet ændrer jo ikke så meget som et komma i Stieg Larssons værk.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

En forfatters værk som Stig Larssons univers mener jeg ikke, at en anden forfatter kan overtage og få til at virke 100%
For mig svarer det til at en maler kopierer en mesters maleri - det kan ligne, men vil altid mangle originalitet og personligt udtryk.

Plagiatet på Stieg Larsson er jo kun lavet for at tjene penge på forfatterens navn.

mvh. Benno

5 år siden
5 år siden

Om det kan lade sig at videreføre en afdød forfatters må jo komme an på en prøve, og jeg har anskaffet mig David Lagercrantz' bog.

Om den nye bog er skrevet for at tjene penge, ved jeg ikke, men selvom det var, hvad så - hvis bogen er pengene værd. Er det så slemt at tjene penge?

Og det er jo ikke plagiat, eftersom det ikke er kopi men videreførelse. Havde Stieg Larsson selv skrevet denne bog, ville det da være plagiat?

I kunstens verden er der mange tilfælde, hvor eksperterne har deres hovedbrud med, om et billede er af en bestemt maler eller en anden. Det var jo almindeligt, at en stor maler havde elever, og de kopierede ham helt legalt og malede i samme stil som mesteren, også efter hans død. At senere eksperter så klør sig i nakken og får mavepine og søvnløse nætter over disse "efterligninger", ville de oprindelige malere ikke kunne begribe.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Stieg Larsson var jo heller ikke ligefrem en forfatter med et unikt touch. Første bog, Mænd der hader kvinder, er okay - selvom den er fyldt med klicheer, og Lisbeth Salander kan redde sig ud af alle situationer ved at hacke.

Der er intet galt i, at en ny forfatter viderefører bogserien, når Larsson, som nævnt, ikke var unik i sin udførelse. Der er masser af eksempler, hvis vi evt. ser på filmmediet, der skifter instruktører. Man ville aldrig kunne forestille sig en videreførelse af fx Quentin Tarantino og Kubrick. De har deres eget unikke særpræg, som en anden instruktør ikke ville kunne kopiere (uden publikum ville mærke det).

Hvis man klager over, at Millenium-trilogien fortsætter med ny forfatter, så tager man - hvis I spørger mig - bøgerne op på et niveau, som de slet ikke lever op til.

5 år siden
5 år siden

Jeg har læst de tre første. Det var udmærket underholdning, og man skøjtede jo derudaf. Jeg har ikke større trang til en fjerde, men måske ...
Men ham der Stieg Larsson var altså et fæ! At hans samlever og elskede gennem årtier intet kan arve, bare fordi han anså ægteskab for noget borgerligt pis ... Det er altså for åndssvagt.
(Det kan dog glæde mig hvis der er andre grunde.)

Personligt synes jeg at toeren var bedst.

5 år siden
5 år siden

Jeg har i oevrigt aldrig hoert nogen kritisere, at Mozart byggede videre paa Rossinis historie og karakterer.

@
Men ham der Stieg Larsson var altså et fæ! At hans samlever og elskede gennem årtier intet kan arve, bare fordi han anså ægteskab for noget borgerligt pis ... Det er altså for åndssvagt.

Maaske ansaa han ogsaa arv som noget borgerligt pis - det kan du jo ikke vide, Flemming.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Stieg Larsson/David Lagercrantz er startet 27/08-2015 20:19 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
6 timer, 53 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 6 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 6 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 13 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
7 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 12 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 måned, 23 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
1 måned, 23 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder siden · Anita A
2Efterlysning af serie
2 måneder, 20 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
2 måneder, 23 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
2 måneder, 25 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 15 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
3 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 23 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
4 måneder, 28 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
4 måneder, 29 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
5 måneder, 25 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
5 måneder, 26 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
11 måneder, 14 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen