Læs min tekst - kritik søges · hjælp til min start

7 svar
Senest opdateret 4 år siden · 7 bruger(e) deltager
4 år siden

Hej
jeg er også ny herinde. jeg er i gang med at skrive min historie og mine oplevelser i et voldeligt ægteskab. ønsker dog også at den skal være spændende at læse. har dog lidt problemer med starten. her er mit bud på min start

kan den bruges??

Rebene strammede om anklerne, hun prøvede at kravle væk, med det resultat at hun fik en masse grus i munden. Hænderne var også bundet bag på ryggen, med samme reb som holdt anklerne sammen. Hun bad for sit liv og prøvede at råbe om hjælp, men ingen ord kom ud af hendes mund. Hun tænkte på deres tre børn, det var dem hun levede for. Hendes mand sad oppe i traktoren, og spillede gud. Han bestemte om hun skulle leve eller dø, skulle han køre traktoren frem, og derved over hende, eller skulle han lade være og fortsætte den evige ydmygelse og afstraffelse af hende? Han valgte det sidste, alt andet havde også været mærkeligt, eftersom han havde fundet glæde og nydelse ved det de sidste mange år.

Egentlig havde det første år af deres 23 årige forhold været rimeligt, men kun set i lyset af hvordan de næste 22 år havde været. De mødtes på den lokale bodega. Hende kun 17 år og han 27 år.

4 år siden
4 år siden

Det kommer an på hvor lang teksten skal være. For hvis det er en længere fortælling, fx. 20000 ord, så tænk ikke så meget over starten. Den kommer af sig selv, når først du får styr på din historie. For før eller siden, får historien lidt sit eget liv.

mht. Teksten, burde du nok publicere den, hvis du vil have kritik. Men sådan som jeg læser det, er det meget fortællersprog.
Det betyder, at du blot fortæller hvad der sker, men at man ikke får et indblik i den oplevelse som karakteren går igennem.

fx. hvordan føles det at have rebene strammet om ankler og håndled? Her vil jeg høre om et hjerte der dundre, hvilke tanker der flyver igennem hendes hoved, eller de ord hun prøver at få ud af sin mund.

Hvis du kan læse engelsk, vil jeg foreslå at du læser om show/tell, som beskriver det jeg nævner her, men også hvorfor det er bedre.
se evt Michael Sullivans råd her:http://riyria.blog...how-and-tell.html
(Jeg har lært utroligt meget ved at læse hans tips)

mht. en begyndelse:http://riyria.blog...how-to-begin.html

4 år siden
4 år siden

Nu hvor du konkret stiller spørgsmål omkring starten, så holder jeg mig til den. Svaret er desværre: nej.

Det er en kliche at begynde en roman på den måde. Du er nødt til at etablere sympati for din protagonist, og det gør du ikke ved at kaste hende ud i action fra første linje - læserne skal have en grund til at holde af hende og til at forstå hendes situation.

Læseren af en sådan begyndelse kommer hurtigt til at tænke "nå, men - hvorfor skred hun ikke bare?". Netop dette spørgsmål er noget du kunne begynde din roman med at besvare. Hvorfor elskede hun denne mand, hvorfor forlod hun ham ikke og hvordan eskalerede hans "ondskab". Lad os som læsere forstå, hvad der ligger til grunde, så vi på den måde også kan forstå og holde med protagonisten.

Du kan se den her film:http://www.imdb.co.../?ref_=ttmd_md_nm <- her gives den fornødne information til, at vi som seere holder med Jennifer Lopez som protagonisten i filmen.

Det er dog lidt noget melodrama du er ovre i (ligesom filmen). Og historien er, som sagt, kliche - set milliarder gange før.

Udover det, så har Flemming også ret.

VH
JL

4 år siden
4 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Jeg syndes umiddelbart, at din begyndelse virker meget spændende. Hvis det er en kliché, kan du håndtere den, ved at være meget bevist om hvordan du bruger den. Perfektionér den eller kom med noget nyt, så den ikke leder derhen, hvor dén kliché plejer at lede hen.
Jeg tænkte ikke "Nå, men - hvorfor skred hun ikke bare?" På det her tidspunkt kender jeg jo slet ikke forhistorien, så jeg aner ikke om hun skulle have været i en situation, hvor hun bare kunne skride.
Du skal gardere dig mod, at man senere kan komme til at tænke " Nå, men - hvorfor skred hun ikke bare?" ved ikke at give hende en forhistorie, som gav hende mulighed for at "skride".
Umiddelbart synes jeg, at scenen direkte skaber sympati for din karakter. Hvem ville ikke have sympati for en kvinde i hendes situation? Historien er kun lige begyndt, så sørg for, at det ikke bliver tomt og plat bagefter. Sådan en begyndelse skaber store forventninger, så der ligger et stort pres på dig. Gør dig umage med at få skrevet noget godt. Gør op med dig selv, om sympatien skal fortsætte eller om læserens holdning senere skal vende på en tallerken, så man tænker, at hun på en måde fortjener det.

4 år siden
4 år siden

Du kunne skrive det i en krimi bog hvor du enten er hovedpersonen eller den vigtigste biperson.
brug andre navne end dit/jeres navne

4 år siden
4 år siden

Hmmmm om det er cliché ved jeg ikke. Altså jo alle vil jo gerne starte med et brag, og sådan en scene er selvfølgelig brugt i mange film så som james bond, til at skyde det hele i gang.

Jeg synes personligt at det var spændende, og lod mig ikke rive ud af den eventuelle cliche.

I forlængelse af JamesLei vil jeg sige, at det ganske rigtigt er vigtigt at skabe sympati for karakteren, men det synes jeg også du gør.

Jeg hører meget podcasten writingexcuses, hvor de har behandlet emnet. Hvordan skaber man sympati for sin karakter, og de konkluderer at der er 3 håndtag vi forfattere kan dreje på.

Hvis de alle er i bund, gider læseren ikke læse om din karakter, hvis de alle er skruet helt op, bliver det også kedeligt.

Det du har at arbejde med er:
1) sympati, at din karakter er sød og rar og behagelig
2) Dygtighed, at din karakter er god til et eller andet
3) proaktivitet, at din karakter handler og GØR noget.

Du kan have en pisse irriterende karakter der er stinkende dårlig til sit arbejde, men hvis han handler og springer ud fra en helikopter og svømmer op ad et vandfald, så er han interessant nok til at vi læser videre. Det er derfor vi tit kan lide skurkene - fordi de handler, mens heltene somme tider vrider heænder indtil halvt henne i bogen.

Og det at du lægger ud med at have en karakter der prøver at flygte for sit liv, selvom hun ikke kan, det er jo at skrue op for proaktiviteten OG synes jeg for sympatien, fordi vi automatisk holder med the underdog.

Det bliver formodentlig en udfordring i bogen at sørge for, at den manglende dygtighed i at sige fra, og den manglende afgørende handling at forlade manden, vil betyde at der skal være noget andet hun er god til, og hun skal have MASSER af sympati, for at læseren ikke bliver træt af hende og synes hun er irriterende, fordi hun ikke bare GØR det som alle kan se hun burde.

Så det er dine redskaber, at skabe en balance mellem de tre ting, sympati, dygtighed og proaktivitet.

Og jeg synes som sagt, din start bruger to af de ting på en god måde, så læseren vil læse videre.

4 år siden
4 år siden

Når jeg siger, at det er en kliché, så er det ikke ensbetydende med, at det er fuldstændig absurd at bruge det - men hvis James Bond, og mange andre populærfilm og -bøger benytter det, bør man som forfatter i hvert fald være klar over det. Det kan ellers ende ud med at blive ufrivilligt komisk. Hvorimod, hvis man kender sine klicheer, så kan man bedre arbejde ud fra det og eksperimentere med det. James Bond-filmene kan gøre det, fordi de kender deres "tropes", og de spiller på dem. Publikum ved simpelthen, at det er præmissen for at se James Bond. Når du derimod siger, at du vil skildre dit voldelige ægteskab og starter ud med en så brugt start, så ryger autenticiteten fra forfatteren og det kan risikere at blive komisk.

Jeg kan desuden anbefale tvtropes.org for den slags - der er masser af inspiration at hente. Begyndelsen i Pernilles historie benytter disse to tropes:
http://tvtropes.or...in/ActionPrologue
http://tvtropes.or...Main/HowWeGotHere

De kan skabe en god spænding for en roman, men det er godt at kende til dem!

Jeg er ikke helt enig med:

"Det du har at arbejde med er:

1) sympati, at din karakter er sød og rar og behagelig
2) Dygtighed, at din karakter er god til et eller andet
3) proaktivitet, at din karakter handler og GØR noget."

Jeg er dog heller ikke decideret uenig. De to første kan bruges, men kan også hurtigt ende ud i den stereotype protagonist der er god til alt og sød mod alle. Punkt 3 derimod, den er vigtig, og den skal man altid tænke på.

Protagonisten skal defineres ud fra dens handlinger, og disse handlinger kan både være gode og dårlige. Alle mennesker er oftest lidt en blanding af gode og dårlige handlinger, og vi vil oftest identificere os med dem i en protagonist. Men de skal give mening, og derfor skal de handlinger, som Pernilles protagonist udfører, have en god årsag.

Det giver ikke mening at blive hos en voldelig ægtemand. Men det giver måske mening at blive hos den voldelige ægtemand, hvis man ved ens barn aldrig vil kunne få en uddannelse uden ægtemandens hjælp (hvis vi var i USA fx) - det kunne være den gode protagonist der ofrer sig for sin søn. Den onde protagonist kunne have haft begået et mord, hvor ægtemanden er det eneste vidne, og hun er nødt til at blive hos ham, for at han ikke anmelder hende - vi kan få sympati med hende på begge måder, når bare vi kender hendes situation, selvom vi ikke nødvendigvis sympatiserer med hende som person (ja I know, det er lidt langt ude, men blot for at illustrere en pointe).

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten hjælp til min start er startet 29/08-2015 21:25 af Pernille l og er placeret under Læs min tekst - kritik søges.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

169Den frie verdens leder
5 timer, 52 minutter siden · Wernn
21Lykken
7 timer, 21 minutter siden · Prem
428Kontraster
17 timer siden · Engbo
2Det primitive holdbare.
18 timer siden · Prem
53Ligheder
20 timer siden · Prem
10Noget teknisk
3 dage siden · Kafkaesque
10Dagens anekdote
4 dage siden · Wernn
14Forstyrrende elementer i læsning
4 dage siden · maryanna
18Komplimenter
5 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
5 dage siden · Savanti
3427Dagens ord
6 dage siden · Prem
122Virus
6 dage siden · dino
10Råd søges om tid til at skrive
7 dage siden · Prem
3Lidt snak om Fyldepennen
8 dage siden · Prem
0Kringsat
10 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
16 dage siden · Engbo
3Droner
17 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
24 dage siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
1 måned, 13 dage siden · Nordigarden
52Treenigheden
1 måned, 15 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
1 måned, 17 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
1 måned, 22 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
1 måned, 25 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
1 måned, 27 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
1 måned, 29 dage siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
2 måneder, 10 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
2 måneder, 10 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
2 måneder, 14 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
2 måneder, 21 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
3 måneder, 4 dage siden · Savanti
17Din dag
3 måneder, 15 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
3 måneder, 25 dage siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
3 måneder, 27 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
4 måneder, 3 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
4 måneder, 3 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
4 måneder, 7 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 måneder, 11 dage siden · Wernn
27SAS
4 måneder, 12 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
4 måneder, 14 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
4 måneder, 20 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
4 måneder, 22 dage siden · dino

Læs min tekst - kritik søges

2Den statestik ... den statestik.
1 måned, 17 dage siden · knudkp
3Betalæser søges til første kapitel ...
2 måneder, 10 dage siden · vilværeforfatte...
3Læser & Kritik, søges!
5 måneder, 4 dage siden · Morpheus
1Skriveklub
5 måneder, 9 dage siden · Wernn
1Kvindelige betalæsere søges
9 måneder, 28 dage siden · dino
20Korrekturlæsning
1 år, 3 måneder siden · Filia
2GROFT
1 år, 4 måneder siden · knudkp
1Sparring på krimi-roman
1 år, 5 måneder siden · Emilsch
0Delta One Six Out (Kritik ønskes)
1 år, 5 måneder siden · Niels Peter
0Fast læser/kritiker på engelsk roma...
1 år, 5 måneder siden · Malle2684
0Betalæsning af et brev
1 år, 6 måneder siden · Spirit_Dreamkee...
2Beta-byttecentral
1 år, 7 måneder siden · PRESMA
0Jeg er god til at rette tekster.
1 år, 8 måneder siden · Mikkelræv
2Kan digte betalæses?
1 år, 8 måneder siden · dino
1Kommenter gerne min ene men lange l...
1 år, 8 måneder siden · NAHansen
3Betalæsere søges
1 år, 8 måneder siden · NAHansen
0Redigering
1 år, 9 måneder siden · Mitmit