Bøger, forlag og litterært · Kun ét forlag pr. indsendt manus..Hvorfor egentlig

4 svar
Senest opdateret 2 år siden · bøllebob, Mikki Tjikki, Eddie, Kåemer
2 år siden

..?

Nu sidder jeg og undersøger hvilke forlag jeg kunne finde på at indsende min børnebog til, og bemærker hurtigt at langt de fleste skriver at de 'foretrækker' at man ikke indsender sit manus til andre forlag mens de behandler den. Men hvorfor er det egentlig sådan, og hvad kan konsekvensen være ved at gøre det alligevel?
Når de gerne tager mindst to måneder om at kigge på den, så er det jo ret lang tid at vente hvis de alligevel ender med at afslå, og for mig virker det mere fordelagtigt at jeg har mere at vælge imellem, og hvilke forlag der har det bedste tilbud, hvis jeg skulle være så heldig at flere vil have den.

Så hvor vigtigt er det egentlig at respektere det ønske? Hvorfor har de overhovedet det ønske?

2 år siden
2 år siden

Jeg kan godt forstå, at forlagene har det princip. De skal jo have konsulenter til at læses og bedømme de indsendte manuskripter, og det koster jo penge. Hvis flere forlag skal have konsulenter til at bedømme bogen, vil det fordyre hele processen. - Men det er vel ikke ensbetydende med at forfatterne skal affinde sig med det. Men skal man ændre på det, kræver det vel at flere forfattere går sammen og kræver rimeligere behandling, men kan det etableres?

Kåemer

2 år siden
2 år siden

De har det ønske fordi det koster dem penge at vurdere manuskriptet. Eller ... det gør det hvis de beslutter at det ser interessant nok ud til at sende det til en konsulent.
Og forlagene gider ikke betale for en konsulentvurdering, bare for senere at få at vide at du har valgt et andet forlag.

Man kan så diskutere op og ned og frem og tilbage om det er rimeligt at de fastholder dette ønske når ventetiden er temmelig meget længere i dag end 'i gamle dage', men det er årsagen.

På samme måde kan det diskuteres om man skal tage ønsket seriøst eller ej. Personligt har jeg gjort det og vil anbefale at gøre det samme.
Dette af hensyn til et eventuelt kommende samarbejde hvor jeg finder det meget lidt sympatisk at indlede et samarbejde ved at bryde en aftale som man må formodes at have accepteret når man sender til dem.

Andre vil fortælle dig at det er hamrende ligegyldigt, og at forlagene holder forfatterne tilbage ved det ønske. Og ja, det gør de hvis de afslår (hvilket de som bekendt gør i de fleste tilfælde), men hvis man ikke kan acceptere præmisserne, kan man jo gå uden om det forlag.

Konsekvensen ved at blive 'taget i det' kan være at forlaget ikke gider samarbejde med dig, uanset om de kunne lide dit manuskript eller ej.
Det kan du jo så selv vurdere om det er risikoen værd. :-)

Mvh
Eddie

2 år siden
2 år siden

Tak for jeres svar!
Det er ikke fordi jeg som sådan har travlt, men det bliver jo en lang ventetid hvis jeg skal adskillige forlag igennem, før jeg måske er heldig at det giver pote.

Men jeg tænker også bare det er relevant som forfatter at vide hvad man har at vælge imellem, hvis et forlag har et mere fordelagtigt tilbud end et andet. Den mulighed har man jo ikke hvis man kun sender ét manus ud ad gangen.

2 år siden
2 år siden

Jeg har også altid følt, at de lange ventetider 2 - 3 måneder, har været frustrerende lange, især når de endte med et "nej tak".

Da det så endelig lykkedes mig at få et "ja tak" kunne jeg se, at de virkelig havde arbejdet meget med mit manus - der var en overordnet kritik på flere sider og selve manus var tilført en masse konstruktiv kritik til ændringer til at gøre det endnu bedre - så det er vel det, forlag bruger tiden til, når de vil antage en roman.

Til gengæld burde et afslag kunne gives indenfor en måned, vil jeg mene, og det er jo også en fordel for forfatteren, der kan sende manus hurtigt videre, og dermed nå at prøve lykken hos flere forlag i løbet af et år.

Hvis du ikke kan vente, så tror jeg ikke, der sker noget ved at sende dit manus til flere forlag ad gangen - for hvordan skulle de opdage det??

mvh. Benno

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kun ét forlag pr. indsendt manus..Hvorfor egentlig er startet 03/09-2015 20:04 af Mikki Tjikki og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1461Dagens ord
10 timer, 45 minutter siden · leviP
11Evolutions forskning.
1 dag, 20 timer siden · Inghard
6Et Spørgsmål
3 dage siden · Bondekonen
12Bandeord
4 dage siden · Morpho
109Selvforsvar
4 dage siden · thevoid
33Er ligestillingen umagen værd?
6 dage siden · Morpho
1Forbrugersamfund
9 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
9 dage siden · Morpho
4Min moders stemme
10 dage siden · Engbo
8Uforståelige digte
11 dage siden · Agrippo
0Slagtryk
13 dage siden · heksemutter
12Hurra nu nåede bogen frem.
14 dage siden · heksemutter
15Overgreb
17 dage siden · Morpho
4Skriveblokering
17 dage siden · thevoid
0Fed guide til at skrive dialog
18 dage siden · Dizzy76

Bøger, forlag og litterært

6Et Spørgsmål
3 dage siden · Bondekonen
0Slagtryk
13 dage siden · heksemutter
24Skuespil
26 dage siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...
1 måned, 2 dage siden · prefu
1Lokation reception - København
1 måned, 13 dage siden · Bondekonen
32Afslag
1 måned, 16 dage siden · prefu
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
2 måneder, 19 dage siden · DE-O
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
3 måneder, 13 dage siden · Fynbogen
2Pris og design af forside til ebog?
4 måneder, 4 dage siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
4 måneder, 25 dage siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
5 måneder, 5 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
5 måneder, 6 dage siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
8 måneder, 7 dage siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
9 måneder, 8 dage siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
9 måneder, 15 dage siden · Gryphon