Læs min tekst - kritik søges · Hjælp til talen

2 svar
Senest opdateret 4 år siden · 2 bruger(e) deltager
4 år siden

Jeg er begyndt at forberede min datters konfirmation til maj næste år. Jeg har lavet et udkast til en tale men ved ikke om den holder eller bare er plat.

Så I må hjertens gerne komme med kritik og ideer.

---
Kære Sarah

Tillykke med dagen. Jeg elsker dig ubegribelig meget. Jeg ønsker at du må få et langt godt liv. At du når de mål du sætter dig og får en masse gode tider og oplevelser.

Det var det vigtigste!

Her gik jeg lidt i stå for hvad skal jeg ellers holde tale om?

Der er 1000 ting jeg gerne vil fortælle dig om livet, verdenen og om hvad fremtiden måske bringer. Noget med at

...her skal være 3-4 gode korte råd el. tanker om livet...

Men det er jo mine erfaringer og som jeg ser det. Det giver ingen mening. Du skal selv leve og opleve livet, først der vil du forstå det og se meningen med det jeg ville kunne fortælle. Selv der er der ikke to liv der er ens og mine konklusioner er forældet eller irrelevante ifht. det liv du skal leve.

Jeg kunne også bruge jeres opmærksomhed til at fortælle jer om Sarah. Hendes historie indtil nu. Hvordan hun var som lille, lidt større og nu som snart voksen. Sarah kender jo ikke sig selv som barn. Jeg kunne krydre med små hyggelige og sjove fra hendes liv. Om dengang da
...her skal være 2-3 historier der fortæller om hvem Sarah er uden for mange detaljer...

Men mange af os kender historierne og vi kender Sarah.

I disse selvcentrerede tider, med unge mødre og andet reality kan jeg også snakke om mig selv. Hvordan jeg blev mor. Eller det ved I nok godt...
Men hvordan jeg altid har tænkt på og håbet på at få en pige som Sarah. Jeg troede godt nok at det blev en Victoria, men en Sarah er MEGET bedre.
... Jeg har et brev jeg skrev til min fremtidige datter, da jeg var i hendes alder jeg kan bruge passager fra...

Jeg kunne også over-øse Sarah med den stolthed og kærlighed jeg har til hende og fortælle jer alle om den fantastiske pige hun er og om alle de kvaliteter og gode evner hun har.
Men Sarah er "pro" og ved det godt at hun er
... enkelt sætning med ord der beskriver Sarah...
.

Imens vil andre vil få trang til at åbne et vindue og lufte ud i skamrosen. (intern joke)

Så når alt kommer til alt kan jeg bare at gentage det jeg sagde fra starten:

Sarah, Vi håber at du må få en fantatisk rejse livet igennem, vi elsker dig og KÆMPE tillykke med dagen.
Skål!
---

Jeg håber at i kan forstå ideen trods de "blanke felter"
Men er det fjollet når man alligevel snakker om alt det man "kunne have holdt talen om"?

4 år siden
4 år siden

Jeg synes talen som den er skitseret virker udmærket. Vigtigst er, at den er oprigtig, at du virkelig mener hvert ord du siger.

Jeg ved jo ikke, hvor god en taler du ellers er, men det er bedre med en kort meningsfuld tale, end en lang formfuldendt. Der er altid så meget man ikke får sagt til sit barn til hverdags. Så sig det nu.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Tak for feed back. Jeg er vist ret god til at holde tale. Det har jeg hørt. Normalt plejer jeg at lave stikord og bare tale frit ud fra dem. Men jeg tror bare det bliver svært her at holde fokus hvis ikke jeg har en detaljeret rettesnor. Jeg bliver nok meget rørt.
Så talen skal ikke læses op fra papiret medmindre jeg går helt i baglås.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hjælp til talen er startet 05/09-2015 02:14 af Heidi Jakobsen (yakkaburu) og er placeret under Læs min tekst - kritik søges.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

54Lykken
25 minutter siden · Engbo
51Forbyde kritik?
1 time, 12 minutter siden · Engbo
1Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
1 time, 21 minutter siden · L. K. Hatwig
3435Dagens ord
1 dag, 2 timer siden · Prem
185Den frie verdens leder
2 dage, 14 timer siden · Wernn
0Tips og tricks til skriveprocessen
4 dage siden · Morpheus
12Dagens anekdote
4 dage siden · Prem
0Soul & neosoul - musikinspiration
5 dage siden · Prem
54Ligheder
7 dage siden · Engbo
428Kontraster
7 dage siden · Engbo
2Det primitive holdbare.
7 dage siden · Prem
10Noget teknisk
10 dage siden · Kafkaesque
14Forstyrrende elementer i læsning
12 dage siden · maryanna
18Komplimenter
12 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
12 dage siden · Savanti
122Virus
14 dage siden · dino
10Råd søges om tid til at skrive
15 dage siden · Prem
3Lidt snak om Fyldepennen
15 dage siden · Prem

Læs min tekst - kritik søges

2Den statestik ... den statestik.
1 måned, 24 dage siden · knudkp
3Betalæser søges til første kapitel ...
2 måneder, 17 dage siden · vilværeforfatte...
3Læser & Kritik, søges!
5 måneder, 11 dage siden · Morpheus
1Skriveklub
5 måneder, 17 dage siden · Wernn
1Kvindelige betalæsere søges
10 måneder, 6 dage siden · dino
20Korrekturlæsning
1 år, 3 måneder siden · Filia
2GROFT
1 år, 4 måneder siden · knudkp
1Sparring på krimi-roman
1 år, 5 måneder siden · Emilsch
0Delta One Six Out (Kritik ønskes)
1 år, 6 måneder siden · Niels Peter
0Fast læser/kritiker på engelsk roma...
1 år, 6 måneder siden · Malle2684
0Betalæsning af et brev
1 år, 7 måneder siden · Spirit_Dreamkee...
2Beta-byttecentral
1 år, 7 måneder siden · PRESMA
0Jeg er god til at rette tekster.
1 år, 9 måneder siden · Mikkelræv
2Kan digte betalæses?
1 år, 9 måneder siden · dino
1Kommenter gerne min ene men lange l...
1 år, 9 måneder siden · NAHansen
3Betalæsere søges
1 år, 9 måneder siden · NAHansen
0Redigering
1 år, 9 måneder siden · Mitmit