Ordet er frit · Hate crimes på Fyldepennen ?

19 svar
Senest opdateret 5 år siden · 6 bruger(e) deltager
5 år siden

Overskriften skal bare fange. Ikke tages somom jeg tror at nogle dyrker 'hate crimes' på Pennen.

Hate crimes kan kun lade sig praktisere fordi afsenderne er anonyme. Praktiserer nogle af os her på Pennen, noget der ligner hate crimes, fordi vi i et vist omfang er anonyme ?

Selv, overskrider jeg indimellem nogle meddebatøres grænser, ikke i den hensigt at overfalde nogle her, men fordi jeg med alderen lægger mindre låg på mine meninger, og fordi jeg ikke mener at alt skal være grå leverposteg.

Hvad syntes i ?

Mvh/Robet

5 år siden
5 år siden

Hatecrimes bygger vel på forudfattede meninger om bestemte personer eller grupper. Det er ikke at vi siger vore meninger lige ud. Så kommer vi måske til at støde nogen, men det kan ikke hjælpe. Skal debatter være reelle må vi sige vore meninger ligeud.

Men naturligvis skal sprogbruget være urbant. Man skal respektere sin modstander, også selvom man vil være lidt hård ved ham. Jeg har i tidens løb tålt meget, og det har været udmærket.

Det værste jeg ved i en debat er, når nogen tier, fordi de ikke vil såre mig. Så får jeg jo ikke mulighed for at komme med mine geniale og slagkraftige svar.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg kan ikke se, at man på Fyldepennen har set eksempler på hate crime, som i øvrigt er strafbart.
I straffelovens § 81, nr. 6, er det fastlagt som en skærpende omstændighed, hvis "gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende".
Derimod vil jeg mene, at vi har set indlæg, der læner sig kraftigt op af begrebet hate speech, som vi til gengæld ikke har lovgivet om - og tak og lov for det.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Hate Crime...frygteligt noget...jeg har det sådan, at man skal stå ansigt til ansigt og kan man ikke det, så siger man ikke noget...hverken til andre eller på skrift. Dog forventes det at en skriftlig debat føres skriftligt og så handler det om at tænke sig og vægte sine ord med omhu. Simpel regel jeg holder mig. Poul

5 år siden
5 år siden

#2, ja Kattegat 'hate speech' ville nok være en mere korrekt overskrift, fremfor 'hate crime'.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Der er gennem tiden udtrykt en hel del idiosynkrasier her.
Eksempler kan være: Kapitalismen, kommunismen, totalitarismen, religiøst tyranni. osv.
Nogle afskyr det ene, andre det andet.
Og afsky hænger ofte sammen med frygt. Eller måske kendskab til faktuelle forhold omkring det afskyede der kan begrunde følelsen.
Disse idiosynkrasier varierer i historiens forløb. I trediverne følte mange mishag ved nazismen. Men det var nok ikke udtryk for had mod almindelige tyskere som sådanne. Men mishagsytringer imod nazismen vil de fleste idag nok blåstemple uden videre. Det handler vel om historiens efterrationalisering.
Nogle er så bare bedre til at se ud i fremtiden end andre. De der dengang kunne fornemme nazismens fortrædeligheder i fremtiden blev da også anset for nogle slemme krakilere og opviglere.

5 år siden
5 år siden

Idiosynkrasi! Svært ord: Jeg må indrømme, at jeg altid har opfattet det som synonym med allergi, når jeg er stødt på det.

Et ordbogsopslag gav mig så nedenstående forklaring:
"følelse af stærkt, ofte ubegrundet ubehag ved nogen eller noget; nogen eller noget der fremkalder denne følelse"

Jeg kan derfor nu se, at jeg har fejlfortolket ordet betydning. Idet allergi er en påvist og begrundet lidelse, medens idiosynkrasi oftest er ubegrundet - altså indbildt.

Altså indbildt og byggende på fordomme. Det er derfor ikke uvæsentligt i forbindelse med denne strengs tema om hate crimes.
Hate crimes, der er forbudt, er som oftest en følge af hate speech, som ikke er forbudt.
Det skyldes sikkert, som dino skriver, at det hører under begrebet idiosynkrasi.
Så blev man så klog.
Idiosynkrasier kan altså føre til hate crimes.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

#6 med mange flere: Jeg tilslutter mig at vi kan blive - og bliver - klogere her på Pennen.

;-) fra Robert

5 år siden
5 år siden

Der er den pointe ved nazismen, at hvad der i dens tidlige faser kunne benævnes idiosyncrasier, (om dem der ikke kunne lide den) blev med tiden til absolut legitim afstandtagen.
Men blandt folk med Göbbelske talegaver (og synspunkter) ville det nok blive kaldt for "hate crime" at rakke nazismen ned. I nazismens barndom var jo dens proselytter svage og i mindretal. Idag ville mange nok ønske at de var forblevet sådan.
I begyndelsen blev de forfulgt at retsvæsenet. Og var så heldige at kunne iklæde sig martyrens dragt. Flemming Rose siger at større åbenhed i talen omkring sagen kunne have været bedre.
I Chicago (var det vist) ville man (i vor egen tid) holde en nazistisk demonstration. Den blev forbudt med henvisning til at disse nazisters ytringer kunne klassificeres som hate crimes. Men en jøde trådte op og sagde at det var en dårlig idé. "Lad dem træde frem i lyset så alle kan se og høre deres tåbelighed!" sagde han. "Giv dem ikke chancen for at blive martyrer."

Det er historien der afgør hvad der skal være politisk korrekt eller hate crimes.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

#9: Tak Jon for din kommentar, som jeg finder absolut værdig til en uddybning og jeg kunne ønske din mening herom.

Hvis jeg skal skære de smarte amerikanske gloser væk, så er jeg tilbage ved begrebet 'voksenmobning' og det er faktisk det jeg spørger ind til. Jeg er tilhænger af at sige tingene ligeud, kalde en spade for en spade, men jeg er ikke tilhænger af personlige angreb.

Ind imellem er jeg ofte bramfri. Men min hensigt er at ruske op i debatten, ikke at udføre personangreb, og jeg håber ikke at jeg har stødt nogle bort uden værdig kamp.

Ifm. med forfatteres tekster, syntes jeg at reelle kritiske kommentarer er en progressiv vinkel. Disse kommentarer kan i nogle tilfælde såre forfatteren, men skulle helst over tid kunne opfattes som noget positivt.

Og så har jeg bemærket at Kenny (Redaktionen) for det meste er hurtigt ude, for at kalde til orden.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

5 år siden
5 år siden

#11.

Tankevækkende og giver anledning til personlig overvejelse. Det kræver mod at gå imod og sige fra.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

5 år siden
5 år siden

5 år siden
5 år siden

Jeg synes nu at "hate crimes" mindre handler om personlig mobning/chikane end propaganda vendt imod befolkningsgrupper.

Selv mener jeg at hvor det enkelte menneske skal beskyttes, er derimod ideologier/systemer/religioner fredløse. Vi har før talt om menneskerettigheder. Og slået fast at disse handler om mennesker, ikke "-ismer."
Det er dog ikke alle enige om. Nogle vil hævde at kritik af en religion også er en hån imod dem der bekender sig til dem. Vores frihed afhænger at vor vilje og evne til at stå imod disse angreb på ytringsfriheden.

5 år siden
5 år siden

Jon Vest!
Rart at læse dit sidste indlæg. Bliv endelig stående og tag de kampe, der altid er uafvendelige, når man går i offentlig nærkamp.
Mennesker er heldigvis så mange slagse, og det må man acceptere, hvis man stikker næsen frem.
Nu har jeg intet kendskab til de kontroverser, du har oplevet herinde og andre steder, men jeg tror på, at holdningspræget og saglig argumentation altid står sig mod fladpandet ironi og sarkasme.
Den sidste argumentationsform er måske i nuet vinderen i nogens øjne, men holder ikke med sin hulhed på distancen.
På den anden side må de våben, man bruger, gerne være vel slebne og skarpe. Det fremmer forståelsen og skaber klarhed over eget ståsted.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

#13&14: Jon, det er krøbet under min radar, det du beskriver.

Hvis jeg er en af dem der har debatteret på en måde der har berørt dig negativt, så beklager jeg mange gange. Og så vil jeg forsøge at være mere nøjeregnende fremover, dog nok stadigvæk med et tvist af sarkasme og holdning, for ikke at blive helt tandløs.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Nej...sådan noget grimt noget kunne ikke falde mig ind. Er heller ikke stødt på noget der ligner.
Poul

5 år siden
5 år siden

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hate crimes på Fyldepennen ? er startet 14/09-2015 18:04 af Robert Kallehave og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
22 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 6 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 11 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?