Bøger, forlag og litterært · Crowdfunding af bøger

4 svar
Senest opdateret 2 år siden · Bondekonen, trudi, Bo Sejer
2 år siden

Som jeg har berettet om før, så forsøgte jeg mig ud i at "crowdfunde" min kommende udgivelse, og det med en vis succes. Ca. 14 dage før deadline nåede jeg målet og det flatterende "100%"-mærke ved siden af mit projekt. (link til projektet: https://www.booome...cts/dead-world-2/ )
Af crowdfundingens natur, er det dog muligt at nå over det beløb man fastsætter fra start, da projektet først slutter den dato man ligeledes fastsatte da man begyndte. Af samme grund kan det anses som en mindre succes, ikke at nå over de 100%.
Jeg havde et forholdsvist uambitiøs mål, hvor de indsamlede midler blot skal gå til trykningen af den fysiske bog, hvilket på ingen måde er den dyreste proces. Jeg gjorde brug af gode kontakter, både i forhold til redigeringen og ikke mindst korrekturlæsningen, hvor jeg er så heldig at kende en professionel. Havde jeg haft brug for midler til denne del, så er jeg overbevist om, at jeg aldrig var kommet i nærheden af målet.
At vælge at crowdfunde skal dog i virkeligheden, så vidt jeg har forstået, helst ikke rigtigt handle om pengene -- at crowdfunde er et promoveringsværktøj, der gør det muligt at interagere direkte med målgruppen for projektet.
Spørgsmålet er så, om det er et effektivt værktøj til dette formål. Mit umiddelbare svar vil være nej, men med et enkelt forbehold.
At crowdfunde betyder i virkeligheden, at man beder folk om at forudbestille et produkt, som de ikke ved hvordan ender ud. Det er en farlig svær kunst at vinde en stigende skeptisk befolkning til noget sådant. Ud af mere end 2.000 mennesker der har besøgt projektsiden, er det således "kun" 20 af disse, der rent faktisk har lagt penge til. Men som sagt, så var pengene jo ikke hovedformålet, men netop promovering og synlighed af sit produkt -- produktgenkendelse.
Det har ligeledes været forholdsvist let at få medierne til at skrive om projektet, det være sig både i form af blogs, anmeldelser, sites og mere traditionelle medier som aviser. Men her laver jeg en relativ sammenligning med min sidste udgivelse, hvor der næsten ingen respons var, så det skal muligvis tages i den sammenhæng.
Siden projektets start, har jeg brugt 3-4 timer om dagen på at promovere bogen og crowdfunding-projektet, taget kontakt til interesserede og boghandlere, samt skabt en lille "teaser" i form af en trailer til youtube. Det er et nødvendigt onde, i mine øjne, når man fravælger de etablerede forlag, og selv er ansvarlig for at reklamere. Om alt den tid helt har kunnet betale sig med et salg (forudbestilling) af 20 bøger er svært at svare på: salget i sig selv er måske i virkeligheden en dårlig indikator for eksponeringen af bogen.
Nu glæder jeg mig til at projektet ender om en uges tid, og jeg kan få bogen trykt og i handlen. Denne del, reklameringen, er utvivlsomt det værste ved at forsøge at skrive bøger.
Det var så mine erfaringer med at crowdfunde en bogudgivelse. Jeg ved ikke om jeg er overbevist om, at det skulle være et specielt effektivt værktøj, eller om jeg ville gøre brug af det igen næste gang. Men en oplevelse har det da været.

2 år siden
2 år siden

Fedt, du har nået målet, Bo. Det er vist langt fra alle, der forsøger sig med crowdfunding, der gør det. Jeg tror, det var klogt at sætte beløbet så realistisk. Nu glæder jeg mig så til jeg kan komme i gang med at læse min forudbestilte bog.

Det er godt nok mange kræfter, man skal lægge i at promovere sig selv. Jeg tror ikke, jeg kunne gøre det. Fangede den flotte anmeldelse på Gyseren.dk og det lyder jo til, at du har formået at holde stilen hele vejen igennem. Har du fået trykt nogle prøveeksemplarer til anmeldere eller hvordan?

2 år siden
2 år siden

Ja, det er en hård proces, og jeg er bestemt ikke glad for det. Det kan føles helt pinligt sådan at tage kontakt til folk -- specielt boghandlerne, hvor det næsten føles som tiggeri.
Jeg har fået et par fine anmeldelser, men ikke så mange som jeg havde håbet på - i hvert fald ikke endnu, men det er muligt et par stykker venter på at bogen rent faktisk udkommer.
Jeg kontaktede samtlige bloggere, sites og anmeldere jeg kunne, med tilbudet om en e-bog: de fleste lod ikke høre fra sig, men heldigvis var der et par stykker der takkede ja. Hvorfor folk har så meget imod e-bøger, ved jeg ikke, men det virker til at en del mennesker finder det "uambitiøst" eller ligefrem amatøragtigt at tilbyde e-bøger til anmeldelser. Men jeg er ikke lavet af penge, så de må tage det eller lade være!

2 år siden
2 år siden

Hej Bo,
Nu tillader jeg mig lige at kommentere på din kommentar og ikke oplægget.
Som bogblogger får jeg ofte tilbudt bøger også e-bog som anmeldereksemplarer. Jeg takker som hovedregel nej, men selvfølgelig ingen regler uden undtagelser (nogle bøger kan jo virke for spændende at sige nej til), og det har ikke noget at gøre med at jeg synes det er amatør-agitigt, uambitiøst eller noget som helst andet.
Jeg har kun min computer at læse e-bøger på, og det bliver simpelthen for anstrengende, og jeg får slet ikke den samme læseoplevelse ud af det, og det synes jeg egentligt ikke er et rimeligt grundlag at vurdere en bog ud fra.
Desuden bruger jeg i forvejen rigtig mange timer ved computeren, så når jeg læser bruger jeg det ofte som afslapning væk fra skærmen, hvorfor e-bøger af naturlige årsager ikke giver den samme afslapning for mig.

Så det korte af det lange er ... lad være med at tage det personligt, hvis du får nej tak eller slet ingenting hører (selvom det i mine øjne er uopdragent at undlade at svare!). Jeg forsøger altid at svare - også selvom det er nej tak, MEN der kommer mange henvendelser, så jeg vil ikke forsværge, at der forsvinder en i mængden indimellem.

Held og lykke med din bog.

2 år siden
2 år siden

E-bøger, selvfølgelig. Jeg har vist trampet for længe rundt i et 1700-tals univers. Nå, men så er der da håb om, at der kommer flere anmeldelser med den fysiske bog.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Crowdfunding af bøger er startet 21/09-2015 17:38 af Bo Sejer og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3cliffhang...
1 time, 28 minutter siden · dino
1315Dagens ord
21 timer siden · Engbo
4Inspiration
1 dag siden · Nevstrup Anders...
15Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
1 dag, 6 timer siden · Syrene Hvid
12Din dag.
1 dag, 21 timer siden · Engbo
0NaNoWriMo - National Novel Writing ...
2 dage, 2 timer siden · Syrene Hvid
13publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
2 dage, 22 timer siden · Anni Idorn
20Hvordan finder jeg en titel?
6 dage siden · dino
10Legalisering af cannabis
8 dage siden · thevoid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
9 dage siden · Pino
4Ungdomsroman- længde?
10 dage siden · prefu
10Spørge Jørgen
12 dage siden · Kattegat
5Relancering
13 dage siden · dino
2Litteratur festival for Horror m.m.
14 dage siden · Jeremy Dusk
2Skrivegruppe på Fyn/Odense
16 dage siden · KitKatten
107Selvforsvar
18 dage siden · Kåemer

Bøger, forlag og litterært

2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
24 dage siden · DE-O
31Afslag
1 måned, 17 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
1 måned, 17 dage siden · Fynbogen
107 grunde til ikke at blive forfatte...
1 måned, 23 dage siden · louise1993
2Pris og design af forside til ebog?
2 måneder, 9 dage siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
3 måneder siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
3 måneder, 10 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
3 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
6 måneder, 12 dage siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
7 måneder, 13 dage siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
7 måneder, 20 dage siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
8 måneder, 6 dage siden · Bondekonen
37Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
8 måneder, 22 dage siden · Stinapige
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
9 måneder, 7 dage siden · sofiesverden
30Bibelen
9 måneder, 22 dage siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
10 måneder, 5 dage siden · WeirdSpace