Jeg troede aldrig jeg skulle opleve skriveblokering. Trækkede lidt skævt på smilebåndet, når jeg læste, at andre havde problemet.
Jeg var stolt over, at jeg vidste præcist hvor min historie ville hen, hvad der skulle ske og så videre i den dur. Så var det jo 'bare' at skrive og have tiden til det...
i starten var jeg sikker på, at det var fordi jeg ikke havde tid nok i hverdagen. Andre ting var blevet mere presserende, og derfor måtte jeg nedprioritere min fortælling. Irriterende, men forståeligt.
Senere måtte jeg erkende at tiden var til stede om end ikke alt for meget, men alligevel. Jeg sagde til mig selv, at jeg brugte meget enerigi på andre vigtigere ting - og derfor ikke havde energi eller overskud til at skrive, når der så endelig var tid...
På et tidspunkt måtte jeg erkende, at jeg havde lyst og mulighed for at skrive igen, men hver gang jeg fandt historien frem, skete der intet. Jeg nøflede rundt i min historie og rettede formuleringer... kastede mig over tegnsætning og andre praktiske ting... Jeg kom ikke videre...
Jeg tænkte at problemet nok, at figuren/fjenden i historien, som nu var ved at blive præsenteret på historiens scene, som voldte mig problemer. Jeg fik reserchet lidt og mere styr på min fjende...
Alligevel skete der kun minimalt... Højt et par afsnit ugentligt. Typsisk en linie eller to faktisk!
Jeg tror måske, at jeg har for meget planlagt med denne fjende... Så meget at det bobler op i mit hovede, og jeg har svært ved at hitte ud af, hvordan jeg bedst får figuren præsenteret uden at afsløre for meget og uden at det bliver overfladisk. Man skal fornemme, at det er en vigtig fjende, men når jeg begynder at skrive, så bliver afsnittet bare så laaaangt. Selvom jeg faktisk ikke fortæller ret meget...
Argh det er svært at forklare. Jeg er slet ikke sikker på, at det er den figurs skyld! Figuren skal præsenteres ved, at HP graver et minde frem om figuren. Men i sammenhæng med den handling bliver hans omgivelser også præsenteret. Hans private og hemmelige rum, som indeholder dit og dat, som er væsentlige objekter, der giver læseren indsigt i HP's personlighed.
Han befinder sig i det lokale, fordi han over kommunikationscenteret (som befinder sig i det rum) bliver orienteret om denne fjende, der er ny i historien...
Den måde kommunikationen foregår og omstændighederne er heller ikke helt uvæsentlige, da det også er første gang, man møder denne kommunikationsform...
Har jeg et kapitel, hvor der skal berettes for meget for læseren, som er væsentlige informationer???
tre ting, som skal sættes på scenen for første gang, men som i virkeligheden fortjener hvert sit kapitel???
- kommunikationen
-rummet
-fjenden
Hvordan opstår jeres skriveblokeringer? Kender I altid årsagen? Har I erfaringer med at komme igang igen? Er symptomerne altid de samme? Er vejen ud af problemet altid den samme?
Kan I hjælpe mig???
DesperateMedNogetPåHjerteDerIkkeVilKommeUd
Sandie