Tekstdebatter · Skriveblokering-Hvorfor? Hvad Så?

8 svar
Senest opdateret 5 år siden · 8 bruger(e) deltager
5 år siden

Jeg troede aldrig jeg skulle opleve skriveblokering. Trækkede lidt skævt på smilebåndet, når jeg læste, at andre havde problemet.

Jeg var stolt over, at jeg vidste præcist hvor min historie ville hen, hvad der skulle ske og så videre i den dur. Så var det jo 'bare' at skrive og have tiden til det...

i starten var jeg sikker på, at det var fordi jeg ikke havde tid nok i hverdagen. Andre ting var blevet mere presserende, og derfor måtte jeg nedprioritere min fortælling. Irriterende, men forståeligt.

Senere måtte jeg erkende at tiden var til stede om end ikke alt for meget, men alligevel. Jeg sagde til mig selv, at jeg brugte meget enerigi på andre vigtigere ting - og derfor ikke havde energi eller overskud til at skrive, når der så endelig var tid...

På et tidspunkt måtte jeg erkende, at jeg havde lyst og mulighed for at skrive igen, men hver gang jeg fandt historien frem, skete der intet. Jeg nøflede rundt i min historie og rettede formuleringer... kastede mig over tegnsætning og andre praktiske ting... Jeg kom ikke videre...

Jeg tænkte at problemet nok, at figuren/fjenden i historien, som nu var ved at blive præsenteret på historiens scene, som voldte mig problemer. Jeg fik reserchet lidt og mere styr på min fjende...

Alligevel skete der kun minimalt... Højt et par afsnit ugentligt. Typsisk en linie eller to faktisk!

Jeg tror måske, at jeg har for meget planlagt med denne fjende... Så meget at det bobler op i mit hovede, og jeg har svært ved at hitte ud af, hvordan jeg bedst får figuren præsenteret uden at afsløre for meget og uden at det bliver overfladisk. Man skal fornemme, at det er en vigtig fjende, men når jeg begynder at skrive, så bliver afsnittet bare så laaaangt. Selvom jeg faktisk ikke fortæller ret meget...

Argh det er svært at forklare. Jeg er slet ikke sikker på, at det er den figurs skyld! Figuren skal præsenteres ved, at HP graver et minde frem om figuren. Men i sammenhæng med den handling bliver hans omgivelser også præsenteret. Hans private og hemmelige rum, som indeholder dit og dat, som er væsentlige objekter, der giver læseren indsigt i HP's personlighed.

Han befinder sig i det lokale, fordi han over kommunikationscenteret (som befinder sig i det rum) bliver orienteret om denne fjende, der er ny i historien...
Den måde kommunikationen foregår og omstændighederne er heller ikke helt uvæsentlige, da det også er første gang, man møder denne kommunikationsform...

Har jeg et kapitel, hvor der skal berettes for meget for læseren, som er væsentlige informationer???

tre ting, som skal sættes på scenen for første gang, men som i virkeligheden fortjener hvert sit kapitel???
- kommunikationen
-rummet
-fjenden

Hvordan opstår jeres skriveblokeringer? Kender I altid årsagen? Har I erfaringer med at komme igang igen? Er symptomerne altid de samme? Er vejen ud af problemet altid den samme?

Kan I hjælpe mig???

DesperateMedNogetPåHjerteDerIkkeVilKommeUd
Sandie

5 år siden
5 år siden

Svaret på dit problem ...løsningen ligger sandsynligvis i dit indlæg :) ..alene den måde du har skrevet det viser, at du absolut ingen problemer har med at få noget ned på papir, men nok arbejder ret struktureret .. :)

Jeg har en kraftig fornemmelse af at det der for dig er en skriveblokade ..mere er en kontrol blokade..det viser du i sætningen : Jeg var stolt over, at jeg vidste præcist hvor min historie ville hen, hvad der skulle ske og så videre i den dur. Så var det jo 'bare' at skrive og have tiden til det...

Tror egentlig du skal læne dig tilbage og give historien lidt fri , løs strukturen lidt ..et øjeblik lade være med at tvinge historien et bestemt sted hen.

5 år siden
5 år siden

Hmm. Ace...

Det er egentligt en ret banal løsning, men jeg havde slet ikke set den! Mange tak for dit feedback!

Jeg havde overvejet, at forbedre min "hurtig-skrivning". Løsne lidt op for skole-lærerinden i mig, der spotter kommafejl, formulerings-guf, og som elsker metaforer...

Men jeg havde egentligt ikke tænkt på, at selve historien også kunne blomstre under en løsere tilgang.. Løsere struktur, som du passende beskriver det.. Faktisk har jeg ærgret mig over de gange, hvor hvert kapitel ikke står klokkeklart for mig inden jeg går igang. Og bestemte detaljer i historien, som er ret væsentlige, bliver nogle gange slørede og ændrer sig lidt i karakterer... Hvem afslører plottet, og hvornår og hvordan... Jeg ved hvordan det kan løses og det har været ideen frfa start... Men ind i mellem, når jeg så skriver, slår det mig, at den og den handling - egentligt godt kunne føre til en bedre afsløring/åbning af selve plottet...

Det er måske netop den slags ting, jeg skal "embrace"... Nyde og på sin vis være taknemmelig for... Fordi min historie på den måde -måske- kommer til at fremstå mere livagtig... Hmm.

Tak for tankefornyelsen. :)

Jeg tror du har fat i noget yderst relvant der.

ForhåbningsfuldeOgForsigtigtSkrivelysten
Sandie

5 år siden
5 år siden

Stephen King begynder altid sine historier uden at vide hvordan de slutter eller hvilken retning de skal tage. Det synes jeg er et godt råd at give videre, da man oplever at "sidde fast" noget sjældnere.

5 år siden
5 år siden

Madambond, jeg har nogle gange, i sådanne perioder du beskriver, åbnet et nyt dokument og så bare skrevet fordringsløst derudaf. Nogle gange er dét en åbenbaring og jeg fletter de dele af dokumenterne sammen jeg kan bruge herognu, eller gemmer dem til senere brug.

Bedste ønsker fra Robert

5 år siden
5 år siden

Har haft blokade i en længere periode nu, og det er begyndt at belaste mig.. Jeg trænger til at udtrykke mig, gevaldigt.. Søger selv svar til at få brudt isen.. Tror pludselig det kommer til dig igen når du rammes af en ide.. :)

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Jeg havde også en skriveblokering men har inde på Chatten her på pennen fået både links og tips til at lave en scene oversigt de næstre kapitler frem over hvad min HP skal og hvordan han skal bekæmpe den fjendtlige alien og dens soldater når de angriber og det glæde jeg mig meget til at prøve mig frem med :)

5 år siden
5 år siden

Hemingway skriver i: "Der er ingen ende på Paris" at han aldrig skriver sig helt ud, men at han altid stopper med at skrive mens han stadig ved hvad historien skal fortsætte med den næste dag. Så kan han gå i seng med den ro der ligger i at vide hvad han skal begynde at skrive den følgende dag.
Det løser naturligvis ikke problemet med skriveblokering, men det kan muligvis forhindre det i at opstå en anden gang. :-)

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skriveblokering-Hvorfor? Hvad Så? er startet 25/09-2015 12:35 af Sandie Bille Larsen (Madambond) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3908Dagens ord
16 timer siden · Engbo
0Presse meddelser
2 dage, 8 timer siden · JesperSB
1Copyright af navn
12 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
15 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
20 dage siden · Kåemer
469Kontraster
22 dage siden · Engbo
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 8 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
1 måned, 10 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
1 måned, 11 dage siden · Prem
2Navne
1 måned, 11 dage siden · Engbo
94Dagens Had
1 måned, 12 dage siden · Prem
74Ligheder
1 måned, 13 dage siden · Prem
20Komplimenter
1 måned, 13 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 14 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
1 måned, 15 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
1 måned, 16 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
1 måned, 16 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
1 måned, 17 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
1 måned, 20 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
1 måned, 22 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
1 måned, 25 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
1 måned, 25 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
2 måneder, 6 dage siden · Aurelian
2opbygning
2 måneder, 6 dage siden · Avj81

Tekstdebatter

0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
2opbygning
2 måneder, 6 dage siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
2 måneder, 9 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
2 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
2 måneder, 18 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
2 måneder, 25 dage siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 4 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
7 måneder, 4 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
7 måneder, 18 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
11 måneder, 2 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
11 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
1 år, 1 måned siden · Wernn
1HJÆÆLP
1 år, 1 måned siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 år, 2 måneder siden · hermanøv
3Fatter du det?
1 år, 3 måneder siden · Wernn
7Redigering
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
1 år, 6 måneder siden · neran
1En god slutning
1 år, 8 måneder siden · dino
3Hjælp til handling
2 år siden · Det Anonyme Pun...