Tekstdebatter · flashback

3 svar
Senest opdateret 2 år siden · 3 bruger(e) deltager
2 år siden

Hej,

et flashback, skal jeg konsekvent benytte linjeskift, når jeg skriver et flashback, eller kan jeg faktisk lade det "glide ind" i teksten, så jeg ikke benytter linjeskift?

På forhånd tak :)

2 år siden
2 år siden

Hvis jeg forstår ordet "flashback" rigtigt, er det noget med at en handling skrider frem, men i en situation bliver der behov for at give lide baggrund fra tidligere. Så skriver vi noget der er sket forud. Og ja, det synes jeg bør adskilles med i det mindste et linjeskift. Eller ligefrem kursiv, hvad jeg også har oplevet ind imellem i bøger.

Et eksempel er filmen "Kill Bill 2" (var det vist.)
Heltinden ligger begravet levende i en kiste. Men hun begynder at banke på låget.
Nu kommer et flashback til en tidlige epoke, hvor hun netop trænede heftigt i at slå hul i en bræddevæg ved meget resolute bevægelser af armen. Uden denne træning ville det ikke virke sandsynligt at hun kunne slå hul i kistens låg.(Det er slemt nok endda!)
Hvis man skulle skrive denne scene, så kunne man skrive sådan: "Hun lå i kisten og begyndte at banke med fingrene på låget. Nu kunne hun nyde godt af den træning hun gennemgik sidste år, hvor hun i flere måneder ikke lavede andet end at banke fingrene gule og blå på en bræddevæg. Og takket være denne træning lykkedes det faktisk at slå hul i kistens låg."

Sådan en tekst er jo kedelig!

Derfor er det stærkere at beskrive i nutidssprog hvordan denne træning sker et helt andet sted. Og det kræver nok mindst et linjeskift, da scenen helt ændres.

2 år siden
2 år siden

Jeg synes sagtens, at du kan lade et flashback indgå i historien uden at bruge linjeskift, hvis personen tænker tilbage på en eller anden episode. Skal du beskrive en længere begivenhed, der er sket tidligere, vil linjeskift nok være passende.

2 år siden
2 år siden

Mange tak, jeg tager begge i betragtning, næste gang jeg får kigger på teksten. Igen mange tak :)

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten flashback er startet 12/10-2015 00:33 af december87 og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

10Demokrati
4 timer, 46 minutter siden · Engbo
45Hvad er du taknemmelig for i dag?
6 timer, 8 minutter siden · Blækhuset
53Burkaforbud
8 timer, 41 minutter siden · Kattegat
2094Dagens ord
9 timer, 19 minutter siden · smukkehjerte
10Benny Andersen er død
1 dag, 6 timer siden · Engbo
0En hyldest
1 dag, 12 timer siden · Savanti
14Verdens bedste roman
2 dage, 12 timer siden · dino
4Google docs ?
4 dage siden · Marver
50Skrivegruppe søges - København og o...
4 dage siden · Mia Z

Tekstdebatter

1Tips mod kedsomhed og præstationsan...
8 dage siden · Bondekonen
30Kontraster
13 dage siden · Savanti
23Skabelsen af værker
1 måned, 16 dage siden · Herja
10Skriveblokering
1 måned, 25 dage siden · Polo
12Uforståelige digte
2 måneder, 4 dage siden · Savanti
15antal kapitler på fyldepennen - hvo...
4 måneder, 29 dage siden · prefu
5Digt af Thøger Larsen
5 måneder, 11 dage siden · Engbo
21Hvordan finder jeg en titel?
5 måneder, 16 dage siden · JacobPatrickPou...
3Et kuk om kommentarer
6 måneder, 21 dage siden · Morpho