Tekstdebatter · Spørgsmål angående manuskript

8 svar
Senest opdateret 2 år siden · 5 bruger(e) deltager
2 år siden

Hej alle
Jeg er ny her på Fyldepennen, så i må endelig rette mig, hvis jeg skriver dette indlæg det forkerte sted :)
Jeg søger lidt hjælp. Jeg har kigget rundt på nettet og læst en masse om udgivelser af bøger. Jeg er ikke så gammel, og jeg må ærligt indrømme at jeg nogle gange kan have svært ved at forstå alle de forskellige ting jeg får oplyst. De fleste steder får jeg at vide at jeg skal have et manuskript, som jeg kan sende ind eller lignende, og det er generelt en meget brugt betegnelse på alle de sider jeg har kigget igennem. Jeg står derfor som et stort spørgsmålstegn. Hvad menes der med et manuskript? Er det selve teksten jeg har skrevet, som gerne skulle blive til en bog eller hvordan?
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig :)

2 år siden
2 år siden

Manuskriptet er selve den tekst, som du har skrevet. Fx en roman eller en digtsamling.

2 år siden
2 år siden

Okay. Det projekt jeg er i gang med er en roman, så der menes at jeg skal sende hele romanen ind? :)

2 år siden
2 år siden

Ja, du skal sende hele romanen ind. Men det vil være en god idé også at vedlægge overordnet beskrivelse af handlingen.

2 år siden
2 år siden

Okay. Mange tak for hjælpen :-)

2 år siden
2 år siden

Hvis man i forvejen hedder "noget stort" vil et forlag måske sige ja til noget der endnu ikke er færdigt. Men fra vi andre vil de have det hele. De kan ikke vide om resten er noget bras hvis de kun ser det halve. Vi andre ville heller ikke købe en computer der kun er bygget halvt.
Man kan måske være heldig at en redaktør som sidder med bogens første halvdel tænker: "Det er godt nok kram det her! Den forfatter skal nok nå i mål med romanen. Vi må sikre ham i folden, så han ikke går andre steder hen!"
Men det er nok sjældent.
Send det hele, men ikke førend du virkelig føler at du har givet dig fuldt ud. Lad hvert eneste komma så det rigtige sted. Giv redaktøren så få grunde som muligt til at sige nej!

Bedste ønsker!

2 år siden
2 år siden
2 år siden
2 år siden

Hej Celina,
Jeg håber at du allerede har fået svar på dit spørgsmål. Jeg syntes at det er blevet besvaret rigtig fint og jeg vil derfor ikke skrive det samme som dem. :-)
Jeg vil derimod ønske dig rigtig meget held og lykke!
- og anbefale dig et ophold på Brønderslev forfatterskole, hvis du ikke allerede bekendt med den. Jeg har selv gået der over flere gange og det var det hele værd. Det har hjulpet mig rigtig meget på min vej mod målet om at blive forfatter og har givet mig nogle redskaber som er nødvendige og rigtig gode. :-) Rigtig god aften og held og lykke med dit projekt! :-)

2 år siden
2 år siden

Mange tak alle sammen!
Det har hjulpet super meget med forståelsen ;)
Mange tak Camilla og Flemming! Jeg håber inderligt det en dag lykkes, så der skal knokles :D

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Spørgsmål angående manuskript er startet 16/10-2015 23:15 af Celina Nyvang og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1Historisk forfatter?
13 timer siden · Mons1957
39Hvad er du taknemmelig for i dag?
17 timer siden · jebomik
2081Dagens ord
18 timer siden · Engbo
31Erfaringer med forlaget Mellemgaard
1 dag, 13 timer siden · tope
46Burkaforbud
2 dage, 13 timer siden · Kåemer
1Tips mod kedsomhed og præstationsan...
3 dage siden · Bondekonen
3Boganmelder, hvordan?
3 dage siden · MathiasHou
4lagt op til debat
3 dage siden · Savanti
8Vejret.
4 dage siden · Savanti
12Verdens bedste roman
4 dage siden · Pia Hansen
0Jeg kan ikke finde den korrekte tit...
4 dage siden · knudkp
13Kunst og digte
5 dage siden · Savanti
8Foreslag
7 dage siden · Kåemer

Tekstdebatter

1Tips mod kedsomhed og præstationsan...
3 dage siden · Bondekonen
30Kontraster
7 dage siden · Savanti
23Skabelsen af værker
1 måned, 10 dage siden · Herja
10Skriveblokering
1 måned, 20 dage siden · Polo
12Uforståelige digte
1 måned, 28 dage siden · Savanti
15antal kapitler på fyldepennen - hvo...
4 måneder, 23 dage siden · prefu
5Digt af Thøger Larsen
5 måneder, 5 dage siden · Engbo
21Hvordan finder jeg en titel?
5 måneder, 10 dage siden · JacobPatrickPou...
3Et kuk om kommentarer
6 måneder, 15 dage siden · Morpho
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
9 måneder, 7 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
9 måneder, 15 dage siden · Pino
6Inspiration
9 måneder, 23 dage siden · leviP
3cliffhang...
9 måneder, 25 dage siden · dino