Tekstdebatter · ny i branchen

4 svar
Senest opdateret 5 år siden · 3 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej,

Jeg er helt ny i branchen - har dog skrevet lidt. Vil bare høre, om der er nogen som har gode råd?

Jeg skriver hovedsagelig fantasy - grundet stor viden inden for feltet.

Jeg havde i tankerne, at udgive de enkelte kapitler - er det muligt.

Mvh
Torben

5 år siden
5 år siden

Hej Torben

Det er absolut muligt at udgive enkelte kapitler. Det er der flere der gør. Jeg regner med, at du med udgivelse mener her på Fyldepennen. Jeg vil dog mene, at det ville være bedst til at begynde med, at udgive kortere historier. Det vil lettere give kommentarer. Du kan vel nok forestille dig, at det er lettere og mere attraktivt end at give sig i lag med en roman af en man ikke kender i forvejen. Men har man først fået smag for det du skriver, giver man sig måske også i lag med noget længere.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Hej,

Det er selvfølgelig nemmere, at skrive lidt længere historier i denne genre, da beskrivelsen og detaljerne er vigtige, men jeg vil prøve med lidt kortere tekster, så jeg kan få nogle kommentarer.
Tak for råd.

mvh
Torben

5 år siden
5 år siden

At skrive mere eller mindre korte historier er en god øvelse, fordi det tvinger en til at få god fornemmelse for form og komposition. Som du selv siger, så er det lettere at skrive længere historier eller romaner, fordi man kan slippe af sted med at lade ubetydelige passager hænge og dingle her og der, mens man i en kort fortælling må skære alt overflødigt væk.

Romanen har altid været regnet for mere end den korte fortælling. Det er mærkeligt for det er med den korte historie der er skrevet mesterværker i Danmark. Tænk bare på H.C. Andersen, Blicher, Herman Bang, Karen Blixen og flere.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Hej og velkommen til :-)

Jeg synes som kåemer at det er en god ide at skrive nogle korte historier. Du kan evt. prøve nogle af skriveøvelserne herinde. Men dermed siger jeg ikke, at du skal lægge det fra dig som du er ved at skrive på. Slet ikke.

Jeg startede også kun for nogle få år siden med at skrive og der kastede jeg mig ud i en roman. Da jeg så havde den rå tekst færdig kunne jeg jo godt se, at jeg manglede noget også meldte jeg mig herind. Jeg tog flere af skriveøvelserne herinde og snakkede sammen med andre forfattere for at få råd. Vi er flere af fantasy skriverne som snakker sammen over chatten bla.

Når du har skrevet lidt forskelligt og føler du har lidt mere erfaring, så går du over din tekst igen. Find gerne nogle betalæsere til at læse dit manuskript igennem og komme med ideer til retninger. Læs en masse om hvordan man skriver og find også sider på nettet der er brugbare.

Ellers skal du bare skrive. Man bliver kun bedre med tiden ;-)

Held og lykke

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten ny i branchen er startet 13/11-2015 23:05 af Torben2502 og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3908Dagens ord
18 timer siden · Engbo
0Presse meddelser
2 dage, 9 timer siden · JesperSB
1Copyright af navn
12 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
15 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
20 dage siden · Kåemer
469Kontraster
22 dage siden · Engbo
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 8 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
1 måned, 10 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
1 måned, 11 dage siden · Prem
2Navne
1 måned, 11 dage siden · Engbo
94Dagens Had
1 måned, 12 dage siden · Prem
74Ligheder
1 måned, 13 dage siden · Prem
20Komplimenter
1 måned, 13 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 14 dage siden · Prem

Tekstdebatter

0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
2opbygning
2 måneder, 6 dage siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
2 måneder, 9 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
2 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
2 måneder, 18 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
2 måneder, 25 dage siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 4 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
7 måneder, 4 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
7 måneder, 18 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
11 måneder, 2 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
11 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
1 år, 1 måned siden · Wernn
1HJÆÆLP
1 år, 1 måned siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 år, 2 måneder siden · hermanøv