Familie, børn og parforhold · Vold i ægteskabet

7 svar
Senest opdateret 2 år siden · 6 bruger(e) deltager
3 år siden

Min søster er i et voldeligt ægteskab.

For nogle måneder siden flygtede hun fra ham. Hun sagde, at hun under ingen omstændigheder ville tilbage til ham.

Nu har min mor lige fortalt mig, at min søster er gået tilbage til manden.

Jeg overvejer at droppe al kontakt med hende, så længe hun er sammen med idioten. Sige til hende, at jeg er der, når hun er kommet ud af det syge forhold. Jeg har bestemt ikke lyst til at være i stuen med ham.

Men er det den bedste løsning? Hvad er bedst for min søster? Hvordan støtter jeg en person, som lever med fysisk og psykisk vold?

Jeg havde engang en helt almindelig familie...

3 år siden
3 år siden

Det er jo din søsters eget valg, det kan du nok ikke gøre meget ved. Bare hun ved, at du er der for hende, når det gælder. Jeg synes det er helt i orden, at du markerer at du ikke vil have noget med ham at gøre.

Det burde jo være en selvfølge, at man aldrig skal finde sig i vold, men det er jo ikke første gang man ser, at kvinder sidder fast i et voldeligt forhold. Det virker gådefuldt, men det er vel også noget i kvinden selv, at volden tiltrækker hende.

Jeg husker for en del år siden filmen "Fight Club", som handlede om vold mellem mænd. Med mænd der mødtes og bankede hinanden sønder og sammen. Filmen var så intens, at jeg sad og følte, at den klub ville jeg gerne være med i - og jeg er dog et meget fredselskende menneske. - Således er der vel også kvinder der på samme tid frygter og bliver tiltrukket af volden.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Jeg syntes ikke du skal droppe din søster, hun har brug for dig, men hendes mand behøver du ikke at komme i nærheden af.
Det kræver måske en styrke for hende at leve uden ham, hun har lært af ham at begår hun noget han ikke vil have så får hun bank.
Al hendes selvvær er forsvundet, næsten som filmen"I seng med fjenden"
Hun skal opfordre manden til at komme på et kursus hvor han skal lære at tæmme sin voldelige tendenser, og hun skal bygges op og lære at sige sin mening og formulerer sig.
Dygtiggøre sig i noget der interesser hende, så hun har noget at byde ind med.
Det er nok nemmere at være klog på andres vegne når men ser/hører det udefra, men hvis man sidder fastlåst i det nok svært.

3 år siden
3 år siden

Enig med Fink.
Hvis din søster først bliver isoleret, har hendes mand vundet. For hvor skal hun så flygte hen, hvis hun endelig får modet til det? På den måde er det meget lig med den måde, hvorpå sekter hjernevasker deres medlemmer - de isolerer dem hurtigst muligt fra deres familie, så familien før eller senere giver op og dropper kontakten, og nu hænger medlemmet så på sekten.
Det er svært med sådan nogle situationer, og jeg kan nok ikke rigtig komme med nogen løsningsforslag. Jeg har dog hørt, at den farligste tid i et voldeligt forhold faktisk er, når ofret stikker af. Det er i den periode, hvor flest bliver dræbt, fordi voldspersonen er bange for at miste kontrollen og nægter at give slip. Så det er også noget, som man bør have i tankerne, hvis din søster en dag lykkes i at forlade sin mand igen.
Jeg tvivler på, at din søster går tilbage, fordi volden 'tiltrækker' hende på et eller andet plan. Jeg tror, at Fink har ret i meget af det, som hun siger. Din søster har nok fået banket meget af sit selvværd og selvstændighed ud. Hun kan nok ikke rigtig se en løsning, der vil ende godt :S

Men altså, min pointe: Du bør ikke give op på din søster. Lad hende ikke blive helt alene uden hendes familie.

3 år siden
3 år siden

"Jeg tvivler på, at din søster går tilbage, fordi volden 'tiltrækker' hende på et eller andet plan."

Ja, det kan man vel tvivle på, men det undrer mig nu, at tanken helt afvises. En vigtig del af ens selvværd er vel, at man selv tager ansvaret for sine beslutninger og handlinger. Ser man sig selv som et stakkels offer, er al selvværd da væk.

Men okay, når al selvværd er væk, så må man jo have hjælp for at opbygge den igen. Men det er en gordisk knude, som er nærmest umulig at løse, for der kræves i det mindste den smule selvstændigheder, at man forlader undertrykkeren. Det er som at hive sig selv op ved håret. Men nogen klarer det dog, og selv den svageste har sine stærke perioder. Tidspunkter hvor man siget at, nu kan det være nok.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Jeg har hørt om noget, der hedder ud af voldens skygge. Prøv at søge rådgivning der. Held og lykke.

3 år siden
2 år siden

Både frygt og godhed er vigtige kræfter i menneskenaturen. Og håbet om at problemet bliver mindre hvis vi bare selv kan vise mildhed og tilgive. Jeg har selv talt meget om tilgivelse i vores familie. Det har dog ikke handlet om korporlig vold.
Det er det ellers pæne bud om tilgivelse der hindrer os i at sige: "Hvis du banker mig en eneste gang, så er jeg skredet! Og der er ingen pardon!"
Men det er desværre det der kan hjælpe.

Jeg skal ikke påstå at en der gøre noget voldeligt ikke kan forbedre sig. Det afhænger af situationen.
Hvis en far der aldrig har slået nogen, en aften stikker konen nogle tæv fordi hun har hældt kogende vand på børnene for at straffe dem - Så er det en anden sag. Men det er et sjældent eksempel, og slet ikke det vi taler om her.
Jeg havde en morbror hvis ene datter havde svært ved at finde ordentlige mænd. Engang havde han (min morbror) - af en arbejdsmandsløn - betalt for nye møbler til datterens bolig. Så en aften ringer datteren til min morbror og klager over at hendes "kæreste" i raseri smadrede alle møblerne. Så tog min morbror ud og gav kæresten en ordentlig gang bank med ordene: "Jeg skal fandme' lære dig at smadre møbler!"
En sådan aktion har min varmeste sympati!

Men det er også et andet eksempel.
Skvatmiklerne der igen og igen tæver kvinder for at beholde magten over dem, og så hælder vand ud af ørerne bagefter - fortjener i den grad at komme i lag med en der er større og stærkere end dem selv.

Mandsschauvenistiske politikorps der ikke gider efterforske voldtægter og vold i hjemmene for ikke at tale om at give jammerlige voldsmænd en "lektion de sent vil glemme," - - -
Der er jo brug for mænd i politiet! (Det skal man ikke tvivle på!) Men man bør sætte flere kvindelige politifolk på den slags sager.

Jeg aner jo ikke hvor slemt det er i aktuelle sag, så jeg kan ikke kloge mig om den.
Men jeg håber at I får styr på det og at det ikke er for sent at genoprette freden.

2 år siden
2 år siden

Tak for jeres svar.

Jeg har sendt en julegave til min søster, som jeg ikke mener hendes mand vil få glæde af. (Et gavkort til en dametøjsforretning)

Vi har udvekslet nogle få sms'er. Jeg håber, at det bliver mere med tiden. Hun skal vide, at jeg er der, hvis hun engang gør alvor af at gå fra manden.

Jeg har overvejet at brænde hans hus ned. Jeg har overvejet at sende en forgiftet blodpølse til ham. Jeg har været så vred, at jeg faktisk var parat til at tage den straf, det ville give.

Det nytter nok bare ikke noget kun at være vred på ham. Min søster bærer en del af skylden. Hun skulle have sagt fra, skredet fra ham for altid, meldt ham til politiet og flyttet hjem til min bror. Det var arrangeret, at hun skulle bo hos min bror til hun fandt noget andet.

Lige nu er min eneste trøst, at manden er en hel del ældre end hende. Formentlig lever hun længere end ham...

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Vold i ægteskabet er startet 29/11-2015 21:46 af Sofie Frost (sofiesverden) og er placeret under Familie, børn og parforhold.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

38Mand/kvinde
5 timer, 35 minutter siden · dino
78Hvad er du taknemmelig for i dag?
8 timer, 36 minutter siden · Christian Egeda...
2285Dagens ord
1 dag, 4 timer siden · Engbo
44Kontraster
2 dage, 9 timer siden · Savanti
69Dagens Vits
2 dage, 13 timer siden · Savanti
6Helbred opdatering.
2 dage, 16 timer siden · Savanti
17Hormonforstyrrende stoffer.
3 dage siden · DenFrieNukleoti...
71Saudi-Arabien - Rusland
4 dage siden · Engbo
6Kulturen står i en stilstand, der k...
6 dage siden · Nicolas Birch-J...
11NaNoWriMo
7 dage siden · Eddie
2Entropi og evolution
10 dage siden · dino
46At rejse er at leve?
13 dage siden · Nicolas Birch-J...
5Bogforum
13 dage siden · jebomik
15Endestation - eller strengt nåleøje...
14 dage siden · tope
20Forlagsbranchen er i opbrud!
14 dage siden · tope
2Lektørudtalelse på en af forfattern...
15 dage siden · NAHansen
1Digte/ tekster om månen
16 dage siden · Kåemer
7Moderne fraser og vendinger.
21 dage siden · Rimon Waad Herm...
0Zenon, Newton og høeg
21 dage siden · dino
0Så rundede jeg 400 visninger
23 dage siden · knudkp
5hvad er fordelen ved ISBN nr?
25 dage siden · vikingo
11Dåseåbner
25 dage siden · Kåemer
5Kødspisere kontra vegetarer kontra ...
28 dage siden · dino
7Religions forum?
28 dage siden · Inghard
9Er den danske kultur modellerbar?
29 dage siden · Nicolas Birch-J...
8Forfatter
1 måned siden · tope

Familie, børn og parforhold

44Er mænd mere jaloux end kvinder?
1 måned, 28 dage siden · anonymus-sheik
6Brug af begrebet seksuelt
5 måneder, 8 dage siden · Kåemer
1Magt mellem elskende
6 måneder, 18 dage siden · Kåemer
56Utroskab
8 måneder, 1 dag siden · Engbo
33Er ligestillingen umagen værd?
11 måneder, 13 dage siden · Morpho
15Overgreb
11 måneder, 24 dage siden · Morpho
3Hvad sker der, når han dør?
1 år siden · Blækhuset
16Monogami-utroskab
1 år, 5 måneder siden · maryanna
14Ung på vej ud i hashmisbrug- Hvad g...
1 år, 5 måneder siden · Anita A
8Blotter
1 år, 8 måneder siden · Kåemer
8Overgreb
1 år, 10 måneder siden · Kåemer
9En ven opførelse og min dårlige sam...
2 år siden · smukkehjerte
7Er det i orden?
2 år siden · Kåemer
15Monogami
2 år siden · Kåemer
7Vold i ægteskabet