Tekstdebatter · Rigtigt eller forkert?

15 svar
Senest opdateret 2 år siden · 6 bruger(e) deltager
2 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden

Jeg aner ikke hvordan en "rigtig" forfatter ser ud og hvad han gør. Jeg synes da din måde lyder meget rigtig, især når du har fået bogen udgivet. Der findes ingen "rigtig" måde, men naturligvis kan erfarne forfattere - og erfarne læsere - give gode råd, men om det er råd man kan følge må enhver selv afgøre.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

2 år siden
2 år siden

Kales "seat of your pants" den måde du har skrevet på, og det er der mange forfattere der gør. Men som Kåemer siger, så er der ikke nogen rigtig eller forkert måde, bare det bliver skrevet.

Hvad er det for en bog, du har udgivet? Kan du give et link?

2 år siden
2 år siden

2 år siden
2 år siden

Friis-Holst

" Det kunne være interessant at høre, hvordan andre gør, da jeg lidt føler, at jeg har grebet det "forkert" an. Jeg har skrevet meget på min mavefornemmelse."

Din mavefornemmelse kan ikke være forkert, men naturligvis kan det vare gavnligt at høre hvordan andre gør.

Jeg skriver ikke romaner men noveller og fortællinger. Det er meget forskelligt, hvordan jeg gør. Nogle gange starter jeg i øverste venstre hjørne og skriver til det er slut. Andre gange er det hulter til bulter, notater og længere perioder for så til sidst at blive skrevet helt igennem. Men uanset metoden, så skriver jeg det flere gange igennem, overvejer hver sætning, føjer noget til, eller stryger noget. Også jeg har en mavefornemmelse, og den siger mig, når det jeg har skrevet er godt nok. Jeg skriver alt i hånden. Jeg elsker min fyldepen, Når jeg skriver med den, er det som om tankerne løber ud gennem armen og pennen og ned på papiret. Først når det er helt færdigt bliver det skrevet ind på computeren, og da kan der såmænd også komme rettelser.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

2 år siden
2 år siden

Dette at skrive en time hver dag som du gør, er en udmærket ting, for ikke så længe siden har jeg selv via en FB-profil fået et tip om, at man netop skal skrive lidt hver dag - så er en time jo fint.
Mange skriver både romaner og noveller på den måde at de bare begynder og så ser, hvad det bliver til - som du jo gør. Det gør jeg også selv, og selv om der har været en ide i hovedet før jeg skrev, så kan det snart blive noget helt andet.
En disposition på forhånd kan jeg se det praktiske i, hvis det er en handling med mange spor og personer.

2 år siden
2 år siden

2 år siden
2 år siden

Som andre siger, er din metode en som mange bruger - sikkert også professionelle forfattere, der tjener penge på at skrive.
Jeg plejede også at gøre det, da jeg var yngre, men jeg kan ikke finde ud af at gøre det længere. Jeg er nødt til at have en plan at følge, da jeg ellers ryger ud af alt for mange ligegyldige sidespor, der ikke har noget at sige for handlingen :S
Umiddelbart vil jeg sige, at det der måske kan bekymrer mig lidt ved din forklaring er, at det ikke lyder som om, at du rigtig har haft meget omskrivning på din roman? Det kan selvfølgelig være, at jeg bare har misforstået din forklaring, men det lyder som om, du har fokuseret på de mere sprogmæssige ting og ikke har set så meget på din handling?
Forstå mig ret, jeg siger ikke noget om din historie - jeg har trods alt ikke læst den. Det er bare, nu spørger du jo, hvordan 'rigtige' forfattere gør og sådan. Med 'rigtig' tror jeg, at du mener, forfattere med udgivelser og royalty og sådan, ik? Altså dem der tjener penge. For disse folk er omskrivning en ret stor ting. Når man bliver antaget ved et forlag, starter der en proces, hvor man omskriver og retter sin historie over flere gange, da det første udkast sjældent er det 'bedste'. Man skal ind og finde de overflødige elementer og lue ud i tingene og sådan :3 Man får sin redaktørs meninger ind over, og der kommer måske også en betalæser på. Det er alt sammen for at finde de fejl, som forfatteren ikke selv lige ser.

2 år siden
2 år siden

2 år siden
2 år siden

2 år siden
2 år siden

Ja, man skal i hvert fald aldrig låse sig fast! :)
Jeg lægger en plan for hvert kapitel i min historie, hvor jeg skriver, hvad der skal ske i store træk. Det betyder selvfølgelig ikke, at jeg ikke kan afvige en smule. Ofte smider jeg også ekstra kapitler ind hen af vejen, når jeg kan se, at det jeg er ved at skrive, fylder mere end forventet. Min kapiteloversigt er mere punkter, som jeg skal ramme - hvis det giver mening? De er der, for at jeg husker at binde tilbage til den overordnede handling.
Når det så er sagt har jeg skrevet min nuværende historie om adskillige gange, hvor af den tre gange har fået en meget markant make-over med helt nye handlingsforløb, der dog løber mod det samme resultat. Så jeg har skam stadigvæk friheden til at ændre på tingene :3

Hvis du skriver bedst uden en disposition, synes jeg bare, at du skal blive ved sådan. I hvert fald når du skriver historien første gang. Når du så er færdig med dit første udkast, kan du evt. sætte dig ned og lave en disposition over det, som du har skrevet, så du får et overblik over, hvad der præcis sker i din historie. Hvad er vigtigt? Hvordan binder de forskellige kapitler sammen? Udvikler karaktererne sig? Hvad du nu lige synes er vigtigt at kigge på for din historie. Det kan måske hjælpe dig med at se, om der er ting der skal rettes.
Og så vil jeg selvfølgelig anbefale dig at få en beta-læser, hvis du kan finde en. Det kan være en ven eller et familiemedlem, eller andre brugere her på Fyldepennen. Uanset hvad er det en som læser din historie og fortæller dig, hvad de synes. At få andres synspunkt kan tit hjælpe en med at spotte eventuelle problemer eller bare opleve, hvordan en læser ser historien i modsætning til forfatteren :3

Anyway, vi har alle vores egne skriveprocesser, så du skal bare bruge dem, som du personligt synes er en hjælp for dig. Hvis din hindrer dig, skal du selvfølgelig bare holde dig fra dem :)

2 år siden
2 år siden

2 år siden
2 år siden

Betalæser/e er Guds gave til forfatteren.
Jeg har selv 3 faste + indimellem et par løse oveni, men jeg vil anbefale minimum 2.
Som Anne Christine siger, kan det nemlig være rigtig, rigtig svært at se sine egne fejl (stave- og slåfejl) og svage punkter.

Fejlene skyldes at din hjerne læser det som den ved at der BURDE stå, og ikke det som faktisk står på skærmen, og derfor skal historien have ligget temmelig længe for at blive så 'fjern' for dig at din hjerne oplever den objektivt.
Og så er der jo selvfølgelig de fejl som man slet ikke er klar over er fejl.

Svage punkter er man som regel blind over for indtil man har udviklet sig - forholdsvis meget - som forfatter i forhold til da man skrev teksten.
Det kan for eksempel være en liiidt for stor kærlighed til tillægsord, en tendens til at væve eller helt modsat en tendens til at jappe lidt engang imellem.
Gode betalæsere giver deres bedømmelse af læseoplevelsen, historiens flow og fremdrift, personernes troværdighed og en masse andet som forfatteren er ude af stand til selv at tage stilling til, simpelthen fordi vi har personer og historie for tæt på.

Men uanset hvor god en betalæser (eller redaktør for den sags skyld) end er, kan hin kun give SIN subjektive mening. Nogle gange har de ret så tydeligt at du kan se det så snart det påpeges. Andre gange er du måske ikke enig.
Og DERFOR er det en god idé at have mere end 1 betalæser, for hvis flere siger det samme, bør du nok lige overveje kritikken igen. Også selv om du er sikker på at du har ret. Det nytter ikke at være genial hvis andre opfatter genialiteten som en fejl. Så skal det måske tydeliggøres hvad du mener, omskrives eller simpelthen fjernes.

En anden - ret typisk - fejl er at man forelsker sig i et eller andet i teksten. Det kan være en person, men også noget så simpelt som en sætning. Altså lige den der sætning som bare er så fantastisk komponeret at man bliver helt glad hver gang man læser den.
Det er så bare ærgerligt hvis dine betalæsere ikke forstår den eller den på en eller anden måde mudrer sammenhængen. Kill your darlings!
Det er svært at gøre selv når man får at vide at det ikke fungerer. På egen hånd er det umuligt, for der kan man slet ikke se problemet.

Det er sjældent at jeg decideret omskriver hele afsnit (men det er sket), men der er ALTID noget der kan strammes op, og jo mere 'trimmet' din historie (og især dit sprog) bliver, des skarpere står det for læseren.
Men tag det i redigeringen.
I skriveprocessen skal du først og fremmest have det sjovt. :-)

Mvh
Eddie

2 år siden
2 år siden

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Rigtigt eller forkert? er startet 30/11-2015 16:23 af Friis-Holst og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

37Skrivegruppe søges - København og o...
1 time, 25 minutter siden · CharlotteWest
10Udvikling af Fyldepnnen.dk
1 time, 57 minutter siden · knudkp
1949Dagens ord
2 timer, 30 minutter siden · Engbo
15Kontraster
4 timer, 35 minutter siden · Savanti
7Skriveblokering
1 dag, 13 timer siden · Stinapige
5Hvad skete der med dige.dk ?
2 dage, 3 timer siden · knudkp
6Moderne fraser og vendinger.
4 dage siden · Stinapige
4Smag
5 dage siden · Stinapige
0Skrivegruppe Randers og omegn
5 dage siden · Stinapige
3Skriveklub?
5 dage siden · Bitten Andrease...
12Uforståelige digte
5 dage siden · Savanti
10Følgebrev?
5 dage siden · Stinapige
0Betalæser søges til juleeventyr for...
6 dage siden · Scott Rasmussen
6Brug af begrebet seksuelt
8 dage siden · Kåemer
20Legalisering af cannabis
8 dage siden · thevoid
35Hvad er du taknemmelig for i dag?
9 dage siden · Arwen
19Nogen der har gang i noget
10 dage siden · nillepoulsen
50Dagens Vits
11 dage siden · Savanti
4Fjodor, Jussi, Lars og Jules.
11 dage siden · dino
4Skrivegruppe på Fyn/Odense
12 dage siden · MariaSH
0bedømmelser til skriveøvelser
18 dage siden · Arwen
4Èt menneske - eller to?
19 dage siden · dino
1Velvalgte ord
20 dage siden · Engbo
5Vind en forfatterkontrakt!
24 dage siden · KiannaKitter
3Lidt om dig og mig :-)
27 dage siden · nillepoulsen
3Ny ide til bog.
29 dage siden · Jes B
9Verdens bedste roman
1 måned siden · dino
3Brug af ordet 'dog'
1 måned, 1 dag siden · Theplayer1978
13Lysets Engel
1 måned, 2 dage siden · Engbo
2Valg af stedord
1 måned, 3 dage siden · DenFrieNukleoti...
7Æblemostreglementet
1 måned, 4 dage siden · dino
11Scifi/fantasy skrivegruppe i Københ...
1 måned, 7 dage siden · John Blicher Ma...
1Hvilken genre er dette?
1 måned, 8 dage siden · dino
5Status på fantasy-skriverier?
1 måned, 11 dage siden · DenFrieNukleoti...
5Før Adams tid.
1 måned, 14 dage siden · Engbo

Tekstdebatter

15Kontraster
4 timer, 35 minutter siden · Savanti
7Skriveblokering
1 dag, 13 timer siden · Stinapige
12Uforståelige digte
5 dage siden · Savanti
5Digt af Thøger Larsen
3 måneder, 11 dage siden · Engbo
3Et kuk om kommentarer
4 måneder, 22 dage siden · Morpho
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
7 måneder, 14 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
7 måneder, 22 dage siden · Pino
6Inspiration
8 måneder siden · leviP
3cliffhang...
8 måneder, 2 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
8 måneder, 12 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
8 måneder, 27 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
9 måneder siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
10 måneder, 18 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
11 måneder, 14 dage siden · Theplayer1978
4kreative pauser
1 år siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
1 år siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
1 år, 1 måned siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
1 år, 1 måned siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
1 år, 1 måned siden · sejehugo
0Genre forvirring
1 år, 2 måneder siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
1 år, 2 måneder siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
1 år, 2 måneder siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
1 år, 2 måneder siden · Babyangel85
2Redigering
1 år, 3 måneder siden · HanneR
10kladder og færdige værker
1 år, 3 måneder siden · dino
4Fortællerens rolle
1 år, 3 måneder siden · Kåemer
9Ville du publicere noget, som såred...
1 år, 4 måneder siden · dino
4Forhold til struktur
1 år, 4 måneder siden · Bondekonen
5Så langt så godt, og så er man lost...
1 år, 4 måneder siden · Morten Vesterga...
2Hvor meget dialog?
1 år, 4 måneder siden · dino
7Frygter frontalt sammenstød med en ...
1 år, 5 måneder siden · Den Frie Nukleo...
4At stjæle fra andre forfattere
1 år, 5 måneder siden · Sachi
2Krop og identitet i digte
1 år, 6 måneder siden · dino
2Er der en advokat i huset?
1 år, 6 måneder siden · Marie Alexander
9Mange brikker til historie
1 år, 8 måneder siden · leviP