Tekstdebatter · Starten på historien

2 svar
Senest opdateret 2 år siden · 3 bruger(e) deltager
2 år siden

Mit problem er som følger:
Jeg arbejder på en roman, som er en videreudvikling af en skriveøvelse jeg besvarede her på siden. Romanen handler om en pige der er blevet blind efter en ulykke, der dræbte begge hendes forældre. Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt den skal startes på samme måde som skriveøvelsen. Så hvad ville i mene ville være det bedste: At starte med noget i retning af "Det var et år siden hun mistede synet, og hun havde stadig ikke vænnet sig til det. Spørgsmålet var om hun nogensinde gjorde det", eller skal historien starte med et brag, altså smide læseren direkte ind i ulykken, der bliver beskrevet ned til mindste detalje, og så derefter flash-forward et år til hendes nuværende situation?

mvh
Martin

2 år siden
2 år siden

Spørgsmålet er i sin natur umuligt, idet et stykke litteratur og dets komposition er en meget personlig ting, og det gælder jo ikke om at det bare skal ligne noget andre har skrevet. Men mon ikke du allerede ved det.

Når det er sagt, så vil jeg da gerne komme med et bud. Du kunne komme med et slags forkapitel. D.v.s. et kapitel før den egentlige roman begynder. Dette skulle da indeholde selve ulykken med al dens gru. Derefter, i det egentlige første kapitel er vi tre år længere fremme, og pigen lever med følgerne af ulykken. OSV.

Bare et forslag.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Eller benyt: "show, don't tell" princippet og beskriv hvordan hun vælter ting, falder over noget tøj på gulvet eller lign. Fremfor at fortælle at "Det var et år siden at hun mistede synet". En anden vinkel kunne være at det i år ville være væsentlig vanskeligere for hende at pynte juletræet end det havde været de foregående år... blot ideer.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Starten på historien er startet 03/01-2016 02:22 af Martin Smedegaard Larsen (Gungner) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2219Dagens ord
7 timer, 45 minutter siden · Engbo
9Fredagsbrok
1 dag, 11 timer siden · knudkp
8Sofies 5-trins selvværds-kursus
1 dag, 13 timer siden · Kåemer
2At sende en PDF til tryk...
1 dag, 15 timer siden · little T
2Betalæsere søges
2 dage, 14 timer siden · Dizzy76
6NaNoWriMo